A atomjohan skrev:
Inga problem! Hjälper gärna till då jag vet att det är svårt att hitta information den då den fortfarande är väldigt ny.
Jag bifogar en film med lite användning. Bara vattenkokning dock men man ser rätt tydligt hur ångan går ändå. Det blev ett konstigt surr i filmen som jag antar beror på magnetfältet som mobilen tar upp.

Med vänlig hälsning, Johan[video]
Mycket elegant. Verkar vara bra tryck i hällen också. Antar att du kan ställ kastrullen var som inom området. Tyst och fin gång!
 
P Petterhusbyggare skrev:
Mycket elegant. Verkar vara bra tryck i hällen också. Antar att du kan ställ kastrullen var som inom området. Tyst och fin gång!
Ja precis, det är två stora rektangulära kokzoner på varje sida som man kan ställa varstans på och som går att brygga.
Ja jag tror det gör mycket att fläktmotorn sitter en bit från hällen, man får i stort sett bara sugljudet.

Mvh Johan
 
  • Gilla
Petterhusbyggare och 1 till
  • Laddar…
A atomjohan skrev:
Kom på en till sak; det är lite speciella diametrar på ventilationen till hällen. Från häll är det rektangulärt rör som ansluter via adapter till runt rör till fläktmotorn (som ingår). Efter motorn är det rektangulärt ut Och man behöver köpa adapter för att få till runt. Dessa adaptrar kör med tysk standard på 150 mm på trycksidan, vilket gör att det är lite problem att hitta brandspjäll, kallrasspjäll mm. Jag använde 150 till 160 övergång efter adaptern för att göra det lite lättare med detta. Fjäråskupan är jättebra att ha att göra med men dom är inte direkt billiga på dessa rördelar så jag köpte via tyska eBay och det blev på så vis under halva priset.
Detta gäller då för frånluft, för kolfilter tror jag allt ingår. Hojta till om du behöver hjälp o hitta delarna.

Med vänlig hälsning, Johan
Hej,
Snygg installation av hällen.
Jag ska snart bygga om köket och tänkte mig precis din lösning.
Du får jättegärna dela med dig vilka delar du köpt och var någonstans.
Mvh Micke
 
micfor micfor skrev:
Hej,
Snygg installation av hällen.
Jag ska snart bygga om köket och tänkte mig precis din lösning.
Du får jättegärna dela med dig vilka delar du köpt och var någonstans.
Mvh Micke
Hej!

Tack!
Jag kollar upp detta så fort jag hinner!

Med vänlig hälsning, Johan
 
A atomjohan skrev:
Hej!

Tack!
Jag kollar upp detta så fort jag hinner!

Med vänlig hälsning, Johan
Tack!
 
micfor micfor skrev:
Hej,
Snygg installation av hällen.
Jag ska snart bygga om köket och tänkte mig precis din lösning.
Du får jättegärna dela med dig vilka delar du köpt och var någonstans.
Mvh Micke
Hej Micke!

Här kommer lite info!

Nedanstående medföljer hällen och som jag monterat i nummerordning:
Ventilationssystem med fläktmotor, brandisolerat flexrör, rörklamp och kromad muff i numrerad ordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



5. https://www.bauhaus.se/aluminium-flexror-o150x-220-1000mm (detta rör har jag brandisolerat då
det går genom mitt trägolv ner mot källaren).

6. Rörklamp (Amazon)

7. https://www.bauhaus.se/muff-o150mm-till-ventilationsror (fast i kromat stål).

8. Här sitter fläktmotorn i källaren, på utblåset tätningen från Amazon.

Sedan kommer dessa köpt från Amazon.de

Skärmdump av onlineköp av ventilationstillbehör inklusive slangklämma, tätningsprofil och slutstycke i galvaniserat stål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


11. https://www.luftbutiken.se/dim-overgang/2898-dim-nippelnippel-stl-160150-gamla-spiro-matt.html

Sen är det hur man vill dra det. Jag körde en 90 graders 160 och sedan ett rakt 160 spiro. I det raka
160 spirot satte jag brandspjället https://www.luftbutiken.se/spjall/8001-brandspjall-160-72c.html
och till sist utblåset jag länkat till i tidigare inlägg.
Jag har försökt optimera så mycket som möjligt för att få minsta tryckfall.

Bara att höra av dig om du undrar över mer!

Med vänlig hälsning, Johan
 
  • Gilla
Neburen och 4 till
  • Laddar…
A atomjohan skrev:
Hej Micke!

Här kommer lite info!

Nedanstående medföljer hällen och som jag monterat i nummerordning:
[bild]


5. [länk] (detta rör har jag brandisolerat då
det går genom mitt trägolv ner mot källaren).

6. Rörklamp (Amazon)

7. [länk] (fast i kromat stål).

8. Här sitter fläktmotorn i källaren, på utblåset tätningen från Amazon.

Sedan kommer dessa köpt från Amazon.de

[bild]

11. [länk]

Sen är det hur man vill dra det. Jag körde en 90 graders 160 och sedan ett rakt 160 spiro. I det raka
160 spirot satte jag brandspjället [länk]
och till sist utblåset jag länkat till i tidigare inlägg.
Jag har försökt optimera så mycket som möjligt för att få minsta tryckfall.

Bara att höra av dig om du undrar över mer!

Med vänlig hälsning, Johan
Har du någon uppfattning om vad du fått ge för häll+installation för den? Har det varit värt pengarna för att slippa en vanlig köksfläkt?
 
pokasd Sljdhl skrev:
Har du någon uppfattning om vad du fått ge för häll+installation för den? Har det varit värt pengarna för att slippa en vanlig köksfläkt?
Vi betalade 40000kr för hällen (samt fick väldigt bra rabatt på kyl och frys då vi köpte detta samtidigt). Ventilationsdelar till cirka 2000 kr.
Jag installerade allt själv.

Vi ville inte installera en vanlig fläkt då vi hade fått planera köket på ett sämre sätt. Rördragning och fönster ställde till det. Vi tittade runt på en hel del hällar med inbyggd fläkt men kom ganska snabbt till att det var Bara eller Fjäråskupan som gällde då dessa var de enda som vi testade som uppfyllde våra krav på ventilationen.

Fördelar Fjäråskupan:
Extern fläktmotor och därmed tystare
Större zoner pga designen på fläktgallret
Nedsänkt galler

Fördelar Bora:
Mer beprövad
Enklare med dragning ventilation (tror jag iaf)

Det fanns inga recensioner eller något på forum om Fjäråskupan Vy när vi köpte den så vi tvekade länge.
Vi är väldigt nöjda, det är nog den del i köket vi är mest nöjd över och då var min sambo väldigt skeptisk innan jag lyckades övertala henne.
Vi skulle valt denna häll även fast vi skulle haft plats och möjlighet att sätta dit en vanlig fläkt.

Med vänlig hälsning, Johan
 
  • Gilla
elenore kanter
  • Laddar…
A atomjohan skrev:
Hej Micke!

Här kommer lite info!

Nedanstående medföljer hällen och som jag monterat i nummerordning:

......

Bara att höra av dig om du undrar över mer!

Med vänlig hälsning, Johan
Supertack! //Micke
 
micfor micfor skrev:
Supertack! //Micke
micfor micfor skrev:
Supertack! //Micke
inga problem!
Här är förresten en video när vi steker bacon.
Fläkten på 3:an.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
A atomjohan skrev:
inga problem!
Här är förresten en video när vi steker bacon.
Fläkten på 3:an.[video]
Hej - det ser inte ut som att hällen är nedsänkt i bänkskivan. Jag har möjlighet att få det gjort när vi installerar om några veckor. Vad tror du om det?
 
P Petterhusbyggare skrev:
Hej - det ser inte ut som att hällen är nedsänkt i bänkskivan. Jag har möjlighet att få det gjort när vi installerar om några veckor. Vad tror du om det?
Hej och sry för sent svar!

Vi valde toppmonterat då måtten på hällen är lite ovanliga och man ”låser sig” på det måttet om man kör nedsänkt. Vi har kompositskiva så det är svårt att (om det ens går) att justera hålet. Med toppmonterat har man lite mer att spela på om man skulle vilja byta häll i framtiden. Nu verkar dock hällen vara väldigt bra så förhoppningsvis blir det inget byte innan det är dags för nytt kök.
Annars är ju nedsänkt bäst estetiskt tycker jag!
Mvh Johan
 
  • Gilla
Petterhusbyggare
  • Laddar…
K KriHer skrev:
Vi har en Ikea häll med en Franke Down. Funkar mycket bra, är otroligt nöjda!
hej,

vi har planering att renovera vårt kök till liknande lösning som ni har. Kan vi möjligen prata i telefon för att fråga om måtten och lösningen ni gjorde. Går det bra?

//Tony
 
P Petterhusbyggare skrev:
Hej - det ser inte ut som att hällen är nedsänkt i bänkskivan. Jag har möjlighet att få det gjort när vi installerar om några veckor. Vad tror du om det?
Hej!

Har du fått hällen installerad?
Nyfiken vad du tycker om den.

mvh Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.