Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jag köper ditt tänk men måste dela med mig av detta som jag läste på Boras sida vilket säger att m3/h inte är speciellt intressant när man pratar downdraft... ;)

[bild]
[bild]
Japp, köper det helt och hållet men testat båda
med bacon och då presterade Vyn bäst. Kan ju såklart ha med lokalen att göra oxå då man såklart behöver ett bra tilluftsflöde och inget störande drag för att det ska funka. Men skillnaden var inte stor, Boran gjorde sitt jobb med bravur men på Vyn fanns en hastighet till att tillgå som man inte behövde använda. Sen ljudmässigt tyckte jag Vyn var bättre tack vare den externa motorn. Men Basic var rätt tyst den oxå och jag kan tänka mig att Pure är ännu bättre! Dom har även sänkt gallret på Pure ser jag, vilket är positivt då man inte kunde dra kastruller över Basicen.
 
A atomjohan skrev:
Japp, köper det helt och hållet men testat båda
med bacon och då presterade Vyn bäst. Kan ju såklart ha med lokalen att göra oxå då man såklart behöver ett bra tilluftsflöde och inget störande drag för att det ska funka. Men skillnaden var inte stor, Boran gjorde sitt jobb med bravur men på Vyn fanns en hastighet till att tillgå som man inte behövde använda. Sen ljudmässigt tyckte jag Vyn var bättre tack vare den externa motorn. Men Basic var rätt tyst den oxå och jag kan tänka mig att Pure är ännu bättre! Dom har även sänkt gallret på Pure ser jag, vilket är positivt då man inte kunde dra kastruller över Basicen.
Sant... det har blivit en förbättring med nedsänkt galler.
Sen är den sjukt smidig att montera speciellt med kolfilter där man bara behöver 25mm fritt bakom skåpen, såga ett ovalt hål i ryggen på skåpet och dra ut en bälg så den ansluter till ryggen... klart.

Jag håller på och ska snart montera in en Pure med frånluft dragit ner genom källaren också.
 
AndemoreSchelin AndemoreSchelin skrev:
Den tar ju inte allt men duger åt oss.
Tack för filmerna.
Vad skulle du säga om ljudnivån, störande högt? Högre en en konventionell fläkt?

Den ska ju ha en funktion som automatiskt ökar fläktens sug med ökad värme, men går det att öka fläkten manuellt, oavsett värme? Om ja, gör ni det ofta?
Tackar
 
  • Gilla
Nielseek
  • Laddar…
Nu när man är mer ute i trädgården upptäckte vi en rolig bieffekt.
Frun kan numera känna på doften när det är dags att komma in för att maten börjar bli klar.
Vissa kanske kan tycka att det är negativt men vi tyckte det var ganska roligt.

Fö kan man konstatera att stora grytor som är höga kräver lock på sniskan för att det skall suga vettigt från dem.
Å andra sidan är det inte den typen av grytor som man normalt stormkokar saker i.
 
  • Gilla
viktorjoh
  • Laddar…
A atomjohan skrev:
Vi har varit runt mycket och tittat på hällar med inbyggd fläkt och köpte till sist Fjäråskupan Vy. Valet mellan Bora Exclusive och Fjäråskupan Vy då det var dom med klart bäst sugprestanda. Bora basic gick bort pga för lite yta. Vi hade faktiskt med bacon till affärerna vi besökte just för att testa hällarna skarpt istället för det klassiska vattenkokarprovet. Många förvånade miner när vi frågade om vi kunde prova med bacon och sa att det hade dom tyvärr inte, tills sambon fiskade upp ett paket ur handväskan :)
Vi var lite skeptiska till Vy först då det inte fanns mycket att läsa om den på nätet då den var helt ny då vi köpte den. Men fördelarna med extern motor och bättre med hällyta pga bättre designat utsugsgaller vägde över för oss, samt att Fjäråskupan är bland dom ledande på fläktar (och det märks då den har bättre fläktkapacitet än Boran). Vi har dragit frånluften genom golvet ner i källaren där fläktmotorn sitter och sedan vidare ut genom grunden. Det ger en nästan helt ljudlös fläkt i köket. Fläkten har 4 lägen men läge 3 räcker gott och väl.
Vyn kostar mycket dock, närmare 40k men vi är än så länge riktigt nöjda med den.
Vi kollade även på Bora Proffesional som verkligen var riktigt grym men där börjar priserna över 100k.
Hej - fortfarande lika nöjd? Har kollat på rätt många olika modeller och tycker Fjäråskupan vy verkar vara effektivast, tystast och ha en stor och bra häll. Står i begrepp att köpa en närmsta veckorna till nya köket. Har du tid så lägg gärna upp en video, tack!
 
P Petterhusbyggare skrev:
Hej - fortfarande lika nöjd? Har kollat på rätt många olika modeller och tycker Fjäråskupan vy verkar vara effektivast, tystast och ha en stor och bra häll. Står i begrepp att köpa en närmsta veckorna till nya köket. Har du tid så lägg gärna upp en video, tack!
Hej!

Ja riktigt nöjd! Jag ska försöka hinna ta lite bilder och en video i eftermiddag och skriva lite utförligare.

Med vänlig hälsning, Johan
 
  • Gilla
Zyxon och 1 till
  • Laddar…
hoppas det är ok att jag lånar tråden lite, skall också köpa en fördelaktig men står i valet och kvalet, ska jag köra kolfilter eller göra det ordentligt.
Om man använder kolfilter respektive utsugskanal, hur stor skillnad kan det tänka sig bli gällande luftkvalite?
 
Mats-S
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Pröva steka stekfläsk :p
Jodu, och dessutom med en enkel kolfläktsfunktion så blir det nog mysigt i den lägenheten/villan :crysmile:
Det hela handlar nog om vilket effektbehov man har på utsuget, kontra designen. Använder man spisen som vi gör så skulle det aldrig funka med den lösningen. Dessutom förstår jag inte kommentarerna att en takfläkt inte funkar i en öppen design, har sett massor med snygga takfläktar över köksöar.
 
  • Gilla
Alle93
  • Laddar…
P Petterhusbyggare skrev:
Hej - fortfarande lika nöjd? Har kollat på rätt många olika modeller och tycker Fjäråskupan vy verkar vara effektivast, tystast och ha en stor och bra häll. Står i begrepp att köpa en närmsta veckorna till nya köket. Har du tid så lägg gärna upp en video, tack!
Fläktutblås på källargrundens vägg under köksområdet med fullt utdragna lådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utblåset från fläkten går ut från källargrunden.
Ventilationsfläktens utblås monterad i en källargrund under köket, omgiven av oskyddade väggar och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fläktmotorn sitter under köket i källaren.
Modernt kök med induktionshäll, diskbänk och fullt utdragna lådor under fläkten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köksskåp med utdragbara lådor öppna, visar stekpannor och köksredskap, under källarens fläktutblås.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man får kompromissa lite med lådorna under fläkten vilket syns på bilden (fullt utdragna).

Då fläkten är så pass effektiv känner man ingen som helst lukt då man lagar mat (vilket nästan kan kännas lite konstigt då man inte känner lukten av maten innan man lägger upp).
Vi har hört många försäljare säga att man ska använda lock för att få fullständig evakuering av oset men det är inget vi behövt göra. Vi kör på läge 2-3, högsta läget är 4 men det har vi aldrig behövt använda.
Iom att fläktmotorn står i källaren så låter den inte mycket. Man kan med lätthet prata med normal röst även fast man skulle behöva köra på 4:an.
Hällen i sig är väldigt bra. Jag har bara IKEA induktion att jämföra med men denna är snabbare och har fler funktioner. Den är dessutom väldigt respons i touchknapparna och det finns knapp för varje effektläge vilket gör att man slipper stega upp med plus och minus.
Den är lätt att göra rent då man enkelt kan lyfta ur fettfiltret och köra detta i maskinen.
Det är gott om plats då utsuget tar liten plats jämfört med många andra modeller och dessutom är nedsänkt så man kan dra kastruller över det.
Jag har egentligen inget negativt att säga förutom att den ibland verkar värma lite ojämnt då man använder bryggfunktionen men det verkar vara beroende på stekkärlet man använder, så det är troligtvis inte hällens fel.

Jag ska fixa en video nästa gång vi lagar mat imorgon!

Med vänlig hälsning, Johan
 
Redigerat:
  • Gilla
elenore kanter och 5 till
  • Laddar…
A atomjohan skrev:
[bild]
Utblåset från fläkten går ut från källargrunden.
[bild]
Fläktmotorn sitter under köket i källaren.
[bild] [bild]
Man får kompromissa lite med lådorna under fläkten vilket syns på bilden (fullt utdragna).

Då fläkten är så pass effektiv känner man ingen som helst lukt då man lagar mat (vilket nästan kan kännas lite konstigt då man inte känner lukten av maten innan man lägger upp).
Vi har hört många försäljare säga att man ska använda lock för att få fullständig evakuering av oset men det är inget vi behövt göra. Vi kör på läge 2-3, högsta läget är 4 men det har vi aldrig behövt använda.
Iom att fläktmotorn står i källaren så låter den inte mycket. Man kan med lätthet prata med normal röst även fast man skulle behöva köra på 4:an.
Hällen i sig är väldigt bra. Jag har bara IKEA induktion att jämföra med men denna är snabbare och har fler funktioner. Den är dessutom väldigt respons i touchknapparna och det finns knapp för varje effektläge vilket gör att man slipper stega upp med plus och minus.
Den är lätt att göra rent då man enkelt kan lyfta ur fettfiltret och köra detta i maskinen.
Det är gott om plats då utsuget tar liten plats jämfört med många andra modeller och dessutom är nedsänkt så man kan dra kastruller över det.
Jag har egentligen inget negativt att säga förutom att den ibland verkar värma lite ojämnt då man använder bryggfunktionen men det verkar vara beroende på stekkärlet man använder, så det är troligtvis inte hällens fel.

Jag ska fixa en video nästa gång vi lagar mat imorgon!

Med vänlig hälsning, Johan
Stort tack Johan för det utförliga svaret!
Känner att det som jag trott om denna häll jämfört med andra verkar stämma. Toppbetyg på alla funktioner, men också lite dyrare.
Redo att beställa! Får nog tyvärr inte testa min förrän i slutet på Juni.
 
  • Gilla
LjungqvistIsabelle och 1 till
  • Laddar…
P Petterhusbyggare skrev:
Stort tack Johan för det utförliga svaret!
Känner att det som jag trott om denna häll jämfört med andra verkar stämma. Toppbetyg på alla funktioner, men också lite dyrare.
Redo att beställa! Får nog tyvärr inte testa min förrän i slutet på Juni.
Inga problem! Hjälper gärna till då jag vet att det är svårt att hitta information den då den fortfarande är väldigt ny.
Jag bifogar en film med lite användning. Bara vattenkokning dock men man ser rätt tydligt hur ångan går ändå. Det blev ett konstigt surr i filmen som jag antar beror på magnetfältet som mobilen tar upp.

Med vänlig hälsning, Johan
 
  • Gilla
elenore kanter och 8 till
  • Laddar…
Kom på en till sak; det är lite speciella diametrar på ventilationen till hällen. Från häll är det rektangulärt rör som ansluter via adapter till runt rör till fläktmotorn (som ingår). Efter motorn är det rektangulärt ut Och man behöver köpa adapter för att få till runt. Dessa adaptrar kör med tysk standard på 150 mm på trycksidan, vilket gör att det är lite problem att hitta brandspjäll, kallrasspjäll mm. Jag använde 150 till 160 övergång efter adaptern för att göra det lite lättare med detta. Fjäråskupan är jättebra att ha att göra med men dom är inte direkt billiga på dessa rördelar så jag köpte via tyska eBay och det blev på så vis under halva priset.
Detta gäller då för frånluft, för kolfilter tror jag allt ingår. Hojta till om du behöver hjälp o hitta delarna.

Med vänlig hälsning, Johan
 
En kommentar ang. storleken på lådorna. Eicos "skulle" bara ta 5cm bakom lådorna vilket i princip skulle tillåta fullstora lådor (i ikea kök). Men i praktiken så var det svårt att få kanalen så nära väggen även om man karvade i bakstycket på skåpet osv.
Vi hade grundare lådor hemma att testa med men ville gärna ha det där utrymmet...

Det slutade med att vi drog det rakt ut på väggen direkt från hällen.
Så nu sitter det från hällen räknat: adapter rektangel till runt rör, kallrasspjäll, isolerat rör kanske 25 cm, brandspjäll, stos.
Ingen lång rördragning precis.
 
+1 på krångligt och relativt dyrt att köpa röradaptrar.
Fick köpa från Eico i Italien om jag kommer ihåg rätt...
 
A atomjohan skrev:
[bild]
Utblåset från fläkten går ut från källargrunden.
[bild]


Vad är det för snyggt utblås du hittat med regnskydd?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.