K KriHer skrev:
Vi har en Ikea häll med en Franke Down. Funkar mycket bra, är otroligt nöjda!
Har du möjlighet så får du gärna lägga ut en film på hur det fungerar med att steka tex bacon eller dyl som ryker mycket. Vore kanon för vi sliter håret här efter bra lösningar!
 
  • Gilla
KriHer
  • Laddar…
J Jetman skrev:
Har du möjlighet så får du gärna lägga ut en film på hur det fungerar med att steka tex bacon eller dyl som ryker mycket. Vore kanon för vi sliter håret här efter bra lösningar!
absolut, försöker hinna med det i veckan
 
  • Gilla
McHolm och 1 till
  • Laddar…
K KriHer skrev:
Absolut, den är superbra
Nja, det är ju inte helt sant. Det är ju uppenbarligen längre från insuget till källan av oset vilket ger ett sämre drag. Det är ofrånkomligt, men därmed inte sagt att det är dåligt.

Miele har ju t ex en 90cm bred specialhäll där plattorn är förskjutna i sidled för att komma närmare fläkten av denna anledningen. Hela installationen blir då lika djup som en standardhäll. Vet ej om den säljs än bara, annars en bra lösning!

Edit: Hittade den! https://m.miele.se/konsument/flaktk..._Levantar&mat=09819660&name=DA_6890_Levantar#

Kallas ”Panoramahäll”
 
Tack för tipset!
 
J Jetman skrev:
Har du möjlighet så får du gärna lägga ut en film på hur det fungerar med att steka tex bacon eller dyl som ryker mycket. Vore kanon för vi sliter håret här efter bra lösningar!
 
  • Gilla
Kronprinsen och 5 till
  • Laddar…
Tack, du tog mig på orden! Ser ju väldigt effektivt ut. Stort tack för ditt engagemang! Blir helt klart en finalist i valet av fläkt!
Mvh Janne
 
  • Gilla
KriHer
  • Laddar…
Hehe, kom faktiskt på det mitt i en carbonara så det var väldigt passande:crysmile:.
Vad kul, återkom gärna med bild på köket sen när ni är klara(y)
 
Absolut, dock så är vi i planeringsstadiet å drar igång med plattan våren -21
 
  • Gilla
KriHer
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Naturlagarna säger att varm luft stiger uppåt och då får man länge mycket kraft att suga ut oset nedåt.
MEN när form går före funktion så blir det så.

Protte
Vattenånga stiger med 1m/sek och fett med 0,8m/sek...

T.ex Boras downdrafts (originalet) suger med en hastighet av 4m/sek vilket innebär att ingenting hinner mer än 30cm ovanför hällen innan det dras ner i fläkten.

nimhed nimhed skrev:
Hur kul blir det när mjölken kokar över och rinner ner i fläkten? Lätt att göra rent?
Bora Pure har först en liten behållare som rymmer 2,5dl och skulle det mot förmodan bli värre så är där i botten av hällen ett kar man snäpper loss och tömmer samt rengör och detta rymmer 2,5lit.

AndemoreSchelin AndemoreSchelin skrev:
Den tar ju inte allt men duger åt oss.
Ett tips är att använda ett lock att lägga på snedden så det styr ångan mot mitten.

Onsalakorven andr.ljung skrev:
Pröva steka stekfläsk :p
Jag har sett demo av Bora för flera år sedan när det stektes bacon och där var inte mer än ett fåtal fettstänk på hällen när det var klart. Riktigt nice och se faktiskt.

Hur klarar den att suga fettet från t.ex bacon ?
Är hela hällen full av fett efteråt ?


TIPS:

Har man problem med utrymmet och inte vill behöva ta bort eller minska lådorna i hällens skåp så är Bora Pure ett superbra alternativ då den bara kräver ett utrymme på 25mm bakom skåpets rygg för att leda ner luften i sockeln och ut...
(Vid kolfilteranslutning då alltså)
Väldigt enkel installation dessutom då det bara ska tas upp ett ovalt hål i skåpets rygg efter en mall och sen drar man ut en teleskopanslutning från hällen/fläkten tills den sluter tätt mot hålet. Klart.


...och NEJ, jag har inte provision av Bora men dock originalet och den enda jag sett in action live och den imponerade rejält på mig faktiskt och även installationen av framförallt modellen Pure är sjukt smidig.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Tillslut! har vi en imkanal som fungerar. Så här kommer video från vår Eico fläkt..
Deras namngivning är något förvirrad men den heter iaf EICO-4705.
Tror att den också kallas "One"

 
  • Gilla
korrekorre och 4 till
  • Laddar…
Tack för videon! Ser ju ut att funka riktigt bra!
Mvh Janne
 
Vi har varit runt mycket och tittat på hällar med inbyggd fläkt och köpte till sist Fjäråskupan Vy. Valet mellan Bora Exclusive och Fjäråskupan Vy då det var dom med klart bäst sugprestanda. Bora basic gick bort pga för lite yta. Vi hade faktiskt med bacon till affärerna vi besökte just för att testa hällarna skarpt istället för det klassiska vattenkokarprovet. Många förvånade miner när vi frågade om vi kunde prova med bacon och sa att det hade dom tyvärr inte, tills sambon fiskade upp ett paket ur handväskan :)
Vi var lite skeptiska till Vy först då det inte fanns mycket att läsa om den på nätet då den var helt ny då vi köpte den. Men fördelarna med extern motor och bättre med hällyta pga bättre designat utsugsgaller vägde över för oss, samt att Fjäråskupan är bland dom ledande på fläktar (och det märks då den har bättre fläktkapacitet än Boran). Vi har dragit frånluften genom golvet ner i källaren där fläktmotorn sitter och sedan vidare ut genom grunden. Det ger en nästan helt ljudlös fläkt i köket. Fläkten har 4 lägen men läge 3 räcker gott och väl.
Vyn kostar mycket dock, närmare 40k men vi är än så länge riktigt nöjda med den.
Vi kollade även på Bora Proffesional som verkligen var riktigt grym men där börjar priserna över 100k.
 
  • Gilla
Petterhusbyggare och 1 till
  • Laddar…
A atomjohan skrev:
Vi har varit runt mycket och tittat på hällar med inbyggd fläkt och köpte till sist Fjäråskupan Vy. Valet mellan Bora Exclusive och Fjäråskupan Vy då det var dom med klart bäst sugprestanda. Bora basic gick bort pga för lite yta. Vi hade faktiskt med bacon till affärerna vi besökte just för att testa hällarna skarpt istället för det klassiska vattenkokarprovet. Många förvånade miner när vi frågade om vi kunde prova med bacon och sa att det hade dom tyvärr inte, tills sambon fiskade upp ett paket ur handväskan :)
Vi var lite skeptiska till Vy först då det inte fanns mycket att läsa om den på nätet då den var helt ny då vi köpte den. Men fördelarna med extern motor och bättre med hällyta pga bättre designat utsugsgaller vägde över för oss, samt att Fjäråskupan är bland dom ledande på fläktar (och det märks då den har bättre fläktkapacitet än Boran). Vi har dragit frånluften genom golvet ner i källaren där fläktmotorn sitter och sedan vidare ut genom grunden. Det ger en nästan helt ljudlös fläkt i köket. Fläkten har 4 lägen men läge 3 räcker gott och väl.
Vyn kostar mycket dock, närmare 40k men vi är än så länge riktigt nöjda med den.
Vi kollade även på Bora Proffesional som verkligen var riktigt grym men där börjar priserna över 100k.
Lite nyfiken på den för Bora pratar ju så mycket om att deras är kraftfullast.
Ska snart installera en Bora Pure vilken är deras billigaste modell för 36900 katalogpris.
Dock säger de att sugförmågan är densamma i alla modellerna.
 
  • Gilla
Jetman
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Lite nyfiken på den för Bora pratar ju så mycket om att deras är kraftfullast.
Ska snart installera en Bora Pure vilken är deras billigaste modell för 36900 katalogpris.
Dock säger de att sugförmågan är densamma i alla modellerna.
Ja det fick jag höra också, men den tekniska specen jag hittat säger 850 m3/h på Vyn och 700 på Basic. Sen är ju verkligheten en annan sak men jag upplevde som sagt Vyn som kraftfullare. Sen är installationen lite bökig med Vyn, iaf när man som jag frångick kolfilter och gick genom golvet men inga problem om man gillar att pula lite.
 
A atomjohan skrev:
Ja det fick jag höra också, men den tekniska specen jag hittat säger 850 m3/h på Vyn och 700 på Basic. Sen är ju verkligheten en annan sak men jag upplevde som sagt Vyn som kraftfullare. Sen är installationen lite bökig med Vyn, iaf när man som jag frångick kolfilter och gick genom golvet men inga problem om man gillar att pula lite.
Jag köper ditt tänk men måste dela med mig av detta som jag läste på Boras sida vilket säger att m3/h inte är speciellt intressant när man pratar downdraft... ;)

Textinformation om BORA downdraftteknik som beskriver effektiviteten, flödeshastighet och jämförelse med traditionella köksfläktar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av forumdiskussion om BORA downdraftsystem med fokus på ingen matos och effektmätning jämfört med konventionella köksfläktar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.