K KriHer skrev:
Tusentack, vi kör frånluft, tog en stor hålsåg och brände ut det genom ytterväggen.
sitter själv fläkten i bänkskåpet och sedan ut genom ytterväggen? Alltså inte ner i krypgrunden? Frågar så vi skall göra köket snart, har du några bilder?:)
 
N Nursealex skrev:
sitter själv fläkten i bänkskåpet och sedan ut genom ytterväggen? Alltså inte ner i krypgrunden? Frågar så vi skall göra köket snart, har du några bilder?:)
Inte säkert att det är tillåtet att dra imkanalen genom yttervägg. Kolla.
 
N Nursealex skrev:
sitter själv fläkten i bänkskåpet och sedan ut genom ytterväggen? Alltså inte ner i krypgrunden? Frågar så vi skall göra köket snart, har du några bilder?:)
Hej, precis vi drog ut det genom ytterväggen. Dock har vi sålt huset så kan inte skicka några bilder.
 
Har haft fördelaktig i några månader nu och allt vi steker tar den utan problem. Däremot när vi kokar något i en kastrull som är högre än typ 10cm så klarar den helt enkelt inte av att ta ångan. All kondens åker upp i taket. Kontaktade själv Ikea för två problem, de skickar en tekniker som byter ett styrkort för det ena problemet men för uppsugningsförmågan säger han att den tyvärr inte klarar av bättre än så här. Jag följer upp hos Ikea som hänvisar till teknikern som säger att den fungerar som den ska och hänvisar mig till Konsumentverket om jag inte är nöjd med deras svar. Jag var väldigt specifik i min köksplanering och frågade om den fungerar lika bra som en vägg/takmonterad vilket de lovade.
 
Maolino Maolino skrev:
Har haft fördelaktig i några månader nu och allt vi steker tar den utan problem. Däremot när vi kokar något i en kastrull som är högre än typ 10cm så klarar den helt enkelt inte av att ta ångan. All kondens åker upp i taket. Kontaktade själv Ikea för två problem, de skickar en tekniker som byter ett styrkort för det ena problemet men för uppsugningsförmågan säger han att den tyvärr inte klarar av bättre än så här. Jag följer upp hos Ikea som hänvisar till teknikern som säger att den fungerar som den ska och hänvisar mig till Konsumentverket om jag inte är nöjd med deras svar. Jag var väldigt specifik i min köksplanering och frågade om den fungerar lika bra som en vägg/takmonterad vilket de lovade.
Förstår ditt problem, har samma ”problem” hemma. Men har valt att inte lägga mer tid på det. Jag tänker att det är vattenånga och därmed luktlös. Inget som stör mig i alla fall. Hade den inte klarat en stekpanna hade den åkt tillbaka, men det klarar den galant. Jag brukar göra så här när jag har kastruller/stekpannor på, jag lägger på lock på både kastrull som stekpanna med ”öppningen” mot utsuget och det är som natt och dag. Då pressar man ånga/matos mot suget och det är mycket lite som smiter iväg. Att det luktar när man lagar mat gör det ju oavsett vilken fläkt du använder.
 
Absolut, instämmer att det viktigaste är matoset. Men för mig är det en ren principsak, man blir utlovad en sak och får en annan. Har svårt att släppa det.

Jag gör som dig och har locket på sniskan när jag ska koka och då klarar den av det mesta av kondensen och det är acceptabelt om man inte hade betalt 17k+ Nu vet jag att andra märken är ännu dyrare men det är fortfarande mycket pengar för en produkt som nästan gör det den ska.
 
@
Maolino Maolino skrev:
Har haft fördelaktig i några månader nu och allt vi steker tar den utan problem. Däremot när vi kokar något i en kastrull som är högre än typ 10cm så klarar den helt enkelt inte av att ta ångan. All kondens åker upp i taket. Kontaktade själv Ikea för två problem, de skickar en tekniker som byter ett styrkort för det ena problemet men för uppsugningsförmågan säger han att den tyvärr inte klarar av bättre än så här. Jag följer upp hos Ikea som hänvisar till teknikern som säger att den fungerar som den ska och hänvisar mig till Konsumentverket om jag inte är nöjd med deras svar. Jag var väldigt specifik i min köksplanering och frågade om den fungerar lika bra som en vägg/takmonterad vilket de lovade.
Hade inte varit nöjd. Men samtidigt torde det vara svårt att suga ut all vattenånga utan en riktigt jäkla fläkt (som då också blir väldigt högljudd). Den höga kanten på kastrullen innebär tyvärr att ångan avges för långt från utsuget. . .
 
Maolino Maolino skrev:
Har haft fördelaktig i några månader nu och allt vi steker tar den utan problem. Däremot när vi kokar något i en kastrull som är högre än typ 10cm så klarar den helt enkelt inte av att ta ångan. All kondens åker upp i taket. Kontaktade själv Ikea för två problem, de skickar en tekniker som byter ett styrkort för det ena problemet men för uppsugningsförmågan säger han att den tyvärr inte klarar av bättre än så här. Jag följer upp hos Ikea som hänvisar till teknikern som säger att den fungerar som den ska och hänvisar mig till Konsumentverket om jag inte är nöjd med deras svar. Jag var väldigt specifik i min köksplanering och frågade om den fungerar lika bra som en vägg/takmonterad vilket de lovade.

Maolino Maolino skrev:
Har haft fördelaktig i några månader
Maolino Maolino skrev:
Har haft fördelaktig i några månader nu och allt vi steker tar den utan problem. Däremot när vi kokar något i en kastrull som är högre än typ 10cm så klarar den helt enkelt inte av att ta ångan. All kondens åker upp i taket. Kontaktade själv Ikea för två problem, de skickar en tekniker som byter ett styrkort för det ena problemet men för uppsugningsförmågan säger han att den tyvärr inte klarar av bättre än så här. Jag följer upp hos Ikea som hänvisar till teknikern som säger att den fungerar som den ska och hänvisar mig till Konsumentverket om jag inte är nöjd med deras svar. Jag var väldigt specifik i min köksplanering och frågade om den fungerar lika bra som en vägg/takmonterad vilket de lovade.
nu och allt vi steker tar den utan problem. Däremot när vi kokar något i en kastrull som är högre än typ 10cm så klarar den helt enkelt inte av att ta ångan. All kondens åker upp i taket. Kontaktade själv Ikea för två problem, de skickar en tekniker som byter ett styrkort för det ena problemet men för uppsugningsförmågan säger han att den tyvärr inte klarar av bättre än så här. Jag följer upp hos Ikea som hänvisar till teknikern som säger att den fungerar som den ska och hänvisar mig till Konsumentverket om jag inte är nöjd med deras svar. Jag var väldigt specifik i min köksplanering och frågade om den fungerar lika bra som en vägg/takmonterad vilket de lovade.
Hoppas du kan hjälpa mig. Installerar nu fördelaktig med kolfilter. Men blir tokig för hur vi än försöker så hamnar filtret 7 cm utanför golvsockeln. Är det ngn del man måste kapa för att det ska passa?
 
Nej där är ingenting du ska kapa. Nu monterade jag i skåp från Ikea och sågade ut halvmånen i bakkant enligt ritning. Det som kärvade något var när man skulle trycka ihop rören som till slut slutar med filterutblåset.
 
M Merkava skrev:
Nej där är ingenting du ska kapa. Nu monterade jag i skåp från Ikea och sågade ut halvmånen i bakkant enligt ritning. Det som kärvade något var när man skulle trycka ihop rören som till slut slutar med filterutblåset.
Jag har också Ikea skåp men det fungerar verkligen inte. Får väl försöka trycka till hårdare. Så här hamnar det för mig
 
  • Ikea-skåp som inte stängs ordentligt med synlig ventilation och trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte så att du vänt på stödbenen?? Sätter du stödbenen fel så hamnar sockeln för långt in. Vänder du fästplattan under skåpet så kommer nog din sockel passa perfekt på utblåset.
 
  • Två svarta stödben för skåp upp och ned på en grå yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta ben för ben så ska det gå vägen, kan vara lite sega att få ut. Men en platt skruvmejsel och lite lirkande så får du ut fästplattan. Vänd på den och tryck upp, vinkla in stödbenen och skruva ut benet igen.
 
Redigerat:
Tack jag ska göra ett nytt försök
 
Tack jag ska göra ett nytt försök
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.