Jonas Persson
A Andy78 skrev:
det laddar upp batteriet snabbare om wifi och mobildata är av.
Och det beror på att allt som går i bakgrunden på telefonen stängs av när det inte finns något internet. Då cpu:n vilar går det inte åt någon ström.

Just så fungerar en iPhone. Apple tillåter i princip inga appar från att skicka data när de inte används av telefonens ägare - de är synliga på skärmen.

En låst telefon och appar som inte visas på skärmen hiberneras. All datatrafik går via Apples tjänst kallad apns, Apple push notification services. Google, FB, Hotmail, byggahusappen osv skickar till apns att en förändring skett och möjligen en rubrik; ett mail, inlägg program uppdatering skett.

Telefonen får informationen och visar det genom notiser på telefonen och räknar upp siffran i den röda cirkeln på programmets ikon. Programmet sover och vet ingenting och förbrukar därmed ingen ström. Först när du startar programmet kopplar det upp sig och finner att det hänt något.

Det är därför en iPhone kan ligga över natten och bara förbrukat 2% batteri. Något liknande sker på Android om du stänger av all radio. De senaste generationerna av Android hibernerar också appar och då blir scenariot än mer likt mellan Android och iOS
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Jonas Persson
Apns är en del av Apples walled garden, allt för en bra användarupplevelse... Men även om apns är en kraftfull tjänst så har den många begränsningar. Startar du tex upp appen på ett flygplan och är i flightmode så kan appen inte ladda ner informationen.

Känns väl sådär att skicka all denna information via Apple. Rubriken på ett e-brev är tex läsbar för Apple.

Apple vet vad alla telefoner gör och vad som skickas till dem.

Apns är en del av iOS och vad jag kan förstå sover hela telefonen och väcks upp när apns gör en kontroll.

Men vi stannar där då tråden handlar om fiber.
 
Q qvrk skrev:
Haha vilket citat! Älskar det.

Men allvarligt, nej det är inte fel, eftersom det är vad jag varit. Poängen är den att fiber är bra för bandbredd, inte nödvändigtvis för tillgänglighet. Jag har för övrigt varit utan fiber vid 2 separata tillfällen. D.v.s. inte WiFi utan fiber, min leverantör hade problem.

Antal gånger när jag inte haft mobilt nät? 0 gånger.
Jag ordmärkte bara men att säga wifi lagt ner är fel om det är uppkopplingen som är fel.
Wifi har inget med din fiberuppoppling att göra.
Vet att det kan vara förvirrande då företag som comhem har i sina reklamer "sveriges snabbaste wifi" osv men Wifi kan man ha med mobil också eller om man inte använder comhems (tex) router :D
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Och det beror på att allt som går i bakgrunden på telefonen stängs av när det inte finns något internet. Då cpu:n vilar går det inte åt någon ström.

Just så fungerar en iPhone. Apple tillåter i princip inga appar från att skicka data när de inte används av telefonens ägare - de är synliga på skärmen.

En låst telefon och appar som inte visas på skärmen hiberneras. All datatrafik går via Apples tjänst kallad apns, Apple push notification services. Google, FB, Hotmail, byggahusappen osv skickar till apns att en förändring skett och möjligen en rubrik; ett mail, inlägg program uppdatering skett.

Telefonen får informationen och visar det genom notiser på telefonen och räknar upp siffran i den röda cirkeln på programmets ikon. Programmet sover och vet ingenting och förbrukar därmed ingen ström. Först när du startar programmet kopplar det upp sig och finner att det hänt något.

Det är därför en iPhone kan ligga över natten och bara förbrukat 2% batteri. Något liknande sker på Android om du stänger av all radio. De senaste generationerna av Android hibernerar också appar och då blir scenariot än mer likt mellan Android och iOS
Även Google har en notification service. Det är dock inget tvång att använda denna, vilket gör att en del appar kör i bakrunden ändå.

Radiomässigt så kan man konstatera att mobilen har radiobäraren uppe någonstans mellan 6-10 sekunder (de flesta operatörer ligger här nuförtiden) efter att det senaste datapaketet skickats. Sedan tas denna ned och måste signaleras upp igen om man behöver den igen. Detta gör att en applikations beteende starkt kan påverka batteritiden när man har 4G-täckning. Dessutom så är de flesta abonnemang NATade idag (privat IP-adress), vilket innebär att telefonen måste kommunicera på de sockets som den vill ha svar på åtminstone var 20:e minut, kanske var 10:e minut (beroende på inställningarna i NATen). Vilken tid som gäller bör användaren själv dynamiskt lära sig för att inte slösa på batteri, men de flesta har bara en timer som ställs på typiskt 10 minuter (minus några sekunder). Utan kommunikation på kanalen så kastas NAT-statet bort och det går inte nå applikationen från en server på nätet.

Den stora energiförbrukaren på en telefon är ändå skärmen. Du kan använda telefonen som en router (med skärmen släckt) mycket längre tid än vad telefonen själv kan ha skärmen tänd men utan trafik på.

Jag kan också tipsa om att Apple har haft mycket batterisparande fuffens för sig genom åren, dvs de har inte följt standarderna för hur en telefon skall bete sig. Detta har orsakat operatörerna problem då det leder till sämre prestanda på deras nätverk...
 
  • Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
Jag fick förresten just ett erbjudande från Telia om 500Mbps på min fiber för endast 299kr/mån i ett år framåt. Försök få till den dealen på en mobil anslutning... :rofl:

Undrar om min router klarar 500Mbps med NAT och firewall? Jag tror det är där någonstans gränsen går faktiskt.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Nu har jag ingen aning om hur denna TV störde ut en hel by men en fiberlösning borde vara tåligare än en "radiobaserad". Från IDGs nyhetsmail nyss:

[bild]

[länk]
En granne störde ut vår fiber när de drog igång sin TV, de hade kopplat sin Apple-router så att WAN och LAN satt ihop och på något sätt så ledde detta till rundgång på trafiken (troligen pga klantigt implementerade multicast-forwarding-regler) så att kapaciteten i nätet pulsade upp och ned och detta ledde i praktiken till att hela fibernätet i grannskapet blev oanvändbart. Jag lyckades komma fram till att felet var lokalt genom att jämföra packet-loss vid mätningar i upplänk och i nedlänk och rapporterade detta till leverantören som därefter lyckades identifiera vilken port det handlade om så att de kunde stänga av den. Eftersom felet var helt lokalt och pulserande så upptäckte de inte det i sin ände. Jag felsökte från min ände för att snabbare få tillbaka nätet...

Edit: om ni förstår hälften av vad jag skrivit så är ni rätt insatta i IP-routing. :cool:
 
  • Gilla
Lucif3r och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nu har jag ingen aning om hur denna TV störde ut en hel by men en fiberlösning borde vara tåligare än en "radiobaserad". Från IDGs nyhetsmail nyss:

[bild]

[länk]
Internet över ett kabel-tv-nät där en tv sänder ut skräp på kabeln?
 
  • Gilla
Mats och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Internet över ett kabel-tv-nät där en tv sänder ut skräp på kabeln?
Mycket möjligt. Eller att TVn sände ut skräp på elnätet och störde ut något. Eller att TVn sände ut "radiostörningar" och störde ut radiokommunikation. Eller...
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Mycket möjligt. Eller att TVn sände ut skräp på elnätet och störde ut något. Eller att TVn sände ut "radiostörningar" och störde ut radiokommunikation. Eller...
Den typen av intetsägande artiklar är trista... BBC artikeln talar om att man hade bytt kablar men att felet kvarstod.
 
pacman42 pacman42 skrev:
En granne störde ut vår fiber när de drog igång sin TV, de hade kopplat sin Apple-router så att WAN och LAN satt ihop och på något sätt så ledde detta till rundgång på trafiken (troligen pga klantigt implementerade multicast-forwarding-regler) så att kapaciteten i nätet pulsade upp och ned och detta ledde i praktiken till att hela fibernätet i grannskapet blev oanvändbart. Jag lyckades komma fram till att felet var lokalt genom att jämföra packet-loss vid mätningar i upplänk och i nedlänk och rapporterade detta till leverantören som därefter lyckades identifiera vilken port det handlade om så att de kunde stänga av den. Eftersom felet var helt lokalt och pulserande så upptäckte de inte det i sin ände. Jag felsökte från min ände för att snabbare få tillbaka nätet...

Edit: om ni förstår hälften av vad jag skrivit så är ni rätt insatta i IP-routing. :cool:

Kanske dom inte hade stängt av dhcp på sin apple router, har varit med om en granne som hade det scenariot.
 
Jonas Persson
A Andy78 skrev:
Kanske dom inte hade stängt av dhcp på sin apple router, har varit med om en granne som hade det scenariot.
Nope, då hamnar du bara på den burkens subnät som inte routas någonstans. Är den porten ens öppen?

Pacman42:s beskrivning ger intrycket av att det gick väldigt mycket trafik på subnätet som därmed blev fullt.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Nope, då hamnar du bara på den burkens subnät som inte routas någonstans. Är den porten ens öppen?

Pacman42:s beskrivning ger intrycket av att det gick väldigt mycket trafik på subnätet som därmed blev fullt.
Därav pulsandet...
 
Jonas Persson
Måste ha upplevts lite som Demmpas fulla 4G nät.
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Undrar om min router klarar 500Mbps med NAT och firewall? Jag tror det är där någonstans gränsen går faktiskt.
Hyfsat moderna routrar har riktigt bra kapacitet och genomströmning så jag tror inte det ska vara några problem.

I mitten av oktober uppgraderar vi från 250/250 till 500/500 Mbps, jag räknar med att jag får ungefär dessa hastigheter via wifi på flertalet ställen i kåken och via flertalet klienter i synnerhet de som kör 11 ac. Förutom NAT och brandvägg kör routern antivirus från Trend Micro och det verkar ske ganska ”effortless”, inte märkbar prestandaförsämring.

Men det blir intressant att se hur det funkar när man ökar kraven på routern, i detta fall en rätt billig TP-link Archer ac2300 och är främst avsedd för ”hemmamiljö”.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.