61 196 läst · 585 svar
61k läst
585 svar
Idé att dra in fiber?
Oj vilket intresse, 34 sidor. Fiber består av glas, överföringshastighet 200000km/sek,
Överföringshastighet i luft 300000km/sek.
Frekvenser i GHz bandet möjliggör många parallela radiokanaler, som parallelt överför data.
Är det billigare eller dyrare med måga radionoder än många fiberkablar?
Är WiFi modemet snabbare än 5g?
Vilka enheter vill sitta fast i en fiberkabel?
Vill mastodonter som Google sitta fast i tredjepart kabelsystem?
Noder behöver nödvändigtvis inte förbindas med tråd eller fiber.
Hur lång tid tar det innan en fiber får dispersion, 5år, 10 år ?
Ställ det trådlösa modemet manuellt så det får stark signal! Det är A o O.
Allt går mot trådlöst, appar, smart home, nallar, övervakning.
Men att vara en bra försäljare av förgången teknik är också en av de älsta proffessionerna
Frekvenser i GHz bandet möjliggör många parallela radiokanaler, som parallelt överför data.
Men att vara en bra försäljare av förgången teknik är också en av de älsta proffessionerna
Den dag fibern måste blåsas om så är det faktiskt förvånansvär billigt. Det är rören som kostar.B beaver3 skrev:Oj vilket intresse, 34 sidor. Fiber består av glas, överföringshastighet 200000km/sek,
De paralella frekvenserna för trådlöst är få jämfört med de parallella frekvenserna för ljus i en fiber. Felfrekvensen i fibern är mucket lägre.
Den absolut modernaste tekniken för 5G inom fabrikslokaler ligger idag på en latens runt 8ms, jag har en fjärdedel av detta från mitt hus till de kommersiella servrarna (bla Cloudflare) som ligger någonstans i Göteborg.
Cellbyten tar också tid, cellbyten gör man även för fast monterad trådlöss access då det räcker att en bil kör förbi för att mottagningsförhållandena skall förändras. Rör man på sig så blir det värre. I dagsläget så ger ett cellbyte en outage i servicen på ca 50ms. Därmed så är man inte så frikopplad som man tror, hög fast montering med fri sikt behövs för att vara säker. Eller säker? Regn räcker för att det skall kunna bli spontana cellbyten ändå...
5G--tekniken är ett tekniskt under, men den slår inte fiber. Varken idag eller om tio år eller om 20 år.
Eh, du blir bara märkligare i dina inlägg. Du undrade "hur man annars skulle ansluta dem", fick svar på det (radio/mikrolänk) och kontrade då med att "de fortfarande måste ha koppling till internet" vilket ingen sagt något annat. Jag vet fortfarande inte vad din poäng ärA Andy78 skrev:
Oj, vilket svammel. Det där får du nog förtydliga när du är nykterB beaver3 skrev:Oj vilket intresse, 34 sidor. Fiber består av glas, överföringshastighet 200000km/sek,
Jag får bara de hastigheterna via WiFi vid fri sikt hemma. Om jag flyttar telefonen 10cm till köksbordet så blir det dubbla enkelgips mellan istället för fri sikt så går hastigheten ner till ~10 Mbps (borde bli bättre hastighet tycker jag, men det finns lite platser i huset där signaler inte studsar bra och WiFi inte vill byta från 5GHz till 2.4GHz).H Harald Blåtumme skrev:I mitten av oktober uppgraderar vi från 250/250 till 500/500 Mbps, jag räknar med att jag får ungefär dessa hastigheter via wifi på flertalet ställen i kåken och via flertalet klienter i synnerhet de som kör 11 ac. Förutom NAT och brandvägg kör routern antivirus från Trend Micro och det verkar ske ganska ”effortless”, inte märkbar prestandaförsämring.
R RoAd skrev:Eh, du blir bara märkligare i dina inlägg. Du undrade "hur man annars skulle ansluta dem", fick svar på det (radio/mikrolänk) och kontrade då med att "de fortfarande måste ha koppling till internet" vilket ingen sagt något annat. Jag vet fortfarande inte vad din poäng är
Oj, vilket svammel. Det där får du nog förtydliga när du är nykter
Jag ställde en fråga på ett inlägg, inte alls märkligt.
Jag har samma problem hastig och kvaliten går ned på vifi mellan 2 rum.S sjoelund skrev:Jag får bara de hastigheterna via WiFi vid fri sikt hemma. Om jag flyttar telefonen 10cm till köksbordet så blir det dubbla enkelgips mellan istället för fri sikt så går hastigheten ner till ~10 Mbps (borde bli bättre hastighet tycker jag, men det finns lite platser i huset där signaler inte studsar bra och WiFi inte vill byta från 5GHz till 2.4GHz).
Dock inte ett problem men funderar ändå att flytta routern ur elskåpet där det sitter nu.
Lite lustigt ute i korridoren hos grannarna och tvättstugan fungerar det rätt bra trotts att väggen dit är av annan typ av gips.
Jag har mina AP i taket, och router utan WiFi. Men det blir ändå problem med att gå mellan rum. Det som kan fungera är att stänga av WiFi på mobilen och slå på den igen (för då kan den ibland ta 2.4 GHz signalen som går genom gipset). Men 10 Mbps är ändå tillräckligt för nästan allting på mobilen.A Andy78 skrev:
@Freddan#1
399kr är banhofs 10 gigs abonnemang.
Det finns säkert möjlighet att byta efter ett par år till en billigare avgift och då ligger du runt samma som för mobilt bredband, kostnaden kommer inte skilja mycket alls.
Sen 399 krför 10G är ett bra pris.
399kr är banhofs 10 gigs abonnemang.
Det finns säkert möjlighet att byta efter ett par år till en billigare avgift och då ligger du runt samma som för mobilt bredband, kostnaden kommer inte skilja mycket alls.
Sen 399 krför 10G är ett bra pris.
Det är 10 Gbps endast om du är ansluten till deras fiberoperatör. Har du Telia öppen fiber som jag så betalar du Bahnhof 399 kr/mån för 250 Mbps... (Jag hade tänkt nappa på deras erbjudande då de lagt lappar i min brevlåda om att det fanns i området, men när jag ville ansluta sa de att den tjänsten inte var tillgängligt och de inte planerade bygga ut. Så det är lite ful marknadsföring de kör med.)A Andy78 skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 152 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 152 inlägg
Pingen är hemsk när det gäller "trådlöst" runt 30-80ms i svarstid. Och då kan jag se masten någon km bort. Uppladdningen låg på ca 0,86 - 1,5Mbit/s. Nedladdningen låg runt 80Mbit/s. Då sa dom ändå till mig att jag skulle kunna få ca 250Mbit/s.F Freddan#1 skrev:
Man kommer ner till runt 5ms i ping med bredband och ligger rätt nära den hastigheten som man betalar för.
Nu har jag en router som delar ut max 100Mbit/s till var enhet som ansluter till den och sedan delar det ytterligare om där kommer fler än 5 enheter.
Jag fick nog köpa detta huset då de tidigare ägarna inte hade dragit in bredband. Annars hade nog någon annan norpat det från bostadsmarknaden innan mig.