R
A Andy78 skrev:
Möjligheten att koppla upp sig och utföra det vardagliga, mail, suf, sociala medier eller vad det nu kan vara.
Alla kommer inte ha konstant 100mbit.
Men det fungerar för glesbygden då det är den enda man har.
Men det är ju själva pudelns kärna. I Sverige behöver det inte vara det enda man har. Vi är så privilegierade i detta landet att de flesta får erbjudande att ansluta sig via fiber. Även i glesbyggden för en spottstyver av vad det hade kostat i många andra länder.

Att man då ens funderar på (eller t.o.m. bestämmer sig för) att inte ansluta sig är för mig bara konstigt.

Kanske så länge man är helt okunnig, men efter att ha fått alla de råd och förklaringar som denna tråden producerat känns det faktiskt som om man har lite problem att ta till sig fakta.
 
  • Gilla
RalleB och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Nej, mobilnätet fungerar inte alls "väldigt bra" i glesbygden.
Inte heller i tätorter överallt. Mindre än 6 km från centrala Uppsala finns det exempelvis platser med nästan oanvändbar täckning.
 
R RoAd skrev:
Nej, mobilnätet fungerar inte alls "väldigt bra" i glesbygden. På en del ställen säkert men långt ifrån överallt. Mina föräldrar bor bara en liten bit utanför tätbebyggelse och även om man får kontakt med nätet så kan man glömma allt annat än att läsa lite mejl och möjligtvis läsa nyheter. T.o.m. det sistnämnda är jobbigt idag eftersom nyhetssajterna är rätt tungladdade.

Om man pratar om "air2fibre" som ett vettigt alternativ till att dra in riktig fiber för 20.000:- så är man duktigt ute och cyklar.

Att man ska vara HELT utan internet behöver man nog inte oroa sig för på många platser i Sverige, men det är ju inte ens i närheten av vad tråden handlar om.
Självklart fungerar inte mobilt bredband för alla, likaväl som att alla inte kan få fiber.

På vilket sätt är man ute och cyklar om air2fibre är ett alternativ där det inte går att leverera fiber?
 
R
F Freddan#1 skrev:
Jag var själv innan denna tråd uppfinnaren i Lorry som har blivit skolad av patentingenjören :)

En hel del här känns som uppfinnaren i Lorry, säkra på sin sak, utan källor. De som är unga och inte känner till Lorry, sök på Öppet arkiv eller YouTube! Han har en del att lära ut. Den finns en hel hord av exempel där.

Och nu är det locket på!
De som är helt säkra på sin sak utan källor i denna tråden är de som förespråkar trådlöst istället för fiberanslutning.

Det är märkligt att du väljer att lyssna på dem istället för de som faktiskt har gett dig både källor och egen kunskap i form av egen kompetens inom området (det var väl t.o.m. en person här som jobbade med utveckling inom 5G som sa att du bör skaffa fiber).

Men som sagt, jag fick rätt redan i inlägg #10 ;)
 
  • Gilla
Mats
  • Laddar…
useless useless skrev:
Men är inte grundproblemet att telefonen hela tiden letar och försöker ansluta till olika nät? Stänger man av den funktionen så är min uppfattning att batteritiden inte påverkas av WiFi på eller av.
Den kanske drar mindre när wifi inte är på med det drar mer ström när wifi är anslutet vilket är logiskt det märks tydligt när man laddar telefonen, det laddar upp batteriet snabbare om wifi och mobildata är av.

Grejen är den att är jag hemma så drar det inte lika mycket då jag i mitt arbete rör på mig mellan olika platser.
 
R
A Andy78 skrev:
Självklart fungerar inte mobilt bredband för alla, likaväl som att alla inte kan få fiber.

På vilket sätt är man ute och cyklar om air2fibre är ett alternativ där det inte går att leverera fiber?
Jag skrev att det är ett dåligt alternativ till att dra in riktig fiber för 20k. Det finns så klart situationer där det är en väldigt bra lösning, men inte i detta fallet.

Det blir dyrare, kräver mycket mer underhåll, och känsligare för störningar. Och om man ska upp i riktigt hög hastighet så måste man dessutom skaffa tillstånd eftersom det då använder frekvenser som inte är fria.
 
Jonas Persson
pacman42 pacman42 skrev:
Just StarLink kommer inte alls till Sverige då vi bor för långt norrut.
Det vet jag och har nämnt långt upp i tråden. Men Gwynne Shotwell sa för en tid sedan att man eventuellt kommer att utöka täckningen norrut. Därav min skrivning om slutet av detta årtionde.
 
Jonas Persson
F Freddan#1 skrev:
Orkar inte skriva mer nu. Lite för mycket pajkastning här tycker jag. Finniga här tonåringar eller?
Kan inte tala för övriga, men det mesta håret börjar bli grått. Än mer efter denna tråd.

Lycka till med din tro, hoppas den hjälper dig hela vägen.
 
G GargamelSE skrev:
Det finns en inställning i android där du kan få telefonen i tyst läge mellan vissa tider, så slipper du hålla på att låtsasfippla med wifi/mobildata.
Den tid du spar med mobildata och wifi av hamnar väl under 10 sekunder. Troligen bara nåt du tror dig uppleva i skillnad, såvidare du inte har ett gammalt härk till mobiltelefon från 1875.
Den inställningen har jag även ställt in.
Men det löser inte problemet med att jag inte alltid kan vara ansluten till nätet och wifi.

Ser inte riktigt problemet med att fippla med en knapp om vi nu ska utrycka oss så.
 
A Andy78 skrev:
Ser inte riktigt problemet med att fippla med en knapp om vi nu ska utrycka oss så.
Vi försöker bara hjälpa dig att spara in dom där kalorierna du bränner på att fippla på en knapp två gånger om dan.
 
useless useless skrev:
Vi försöker bara hjälpa dig att spara in dom där kalorierna du bränner på att fippla på en knapp två gånger om dan.
Om det ändå fanns en knapp för det. :cry: På min telefon får man klicka både här och där för att ändra detta... :surprised:
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ju mer saker som använder mobilnätet 4G/5G/etc ju överfullare blir eten.
Å ju slöare blir internet, påminn mig om ungefär en månad så kan jag göra en ny mätning, för då bör det mesta av extrapersonalen ha försvunnit. Det är nästan bara två arbetsplatser som använder aktuella mobilmasten.

Just nu är det bättre än förra mätningen men inom en timme så blir det övertjokat igen
[bild]

I går mitt på dan tog det minimum 15 sec att ladda upp en skärmdump till byggahusforumet.
Det är ju nästan bättre att vara helt utan internet än så usel uppkoppling. ;)
 
Jonas Persson
useless useless skrev:
Problemet är ju att mm-vågor inte tar sig igenom väggar. Även ett kraftigt skyfall kan blockera signalen.
Inte ens glas. Läste att ett japanskt företag forskar på att få fram ett mer genomsläppligt glas.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Man skulle kunna sammanfatta tråden nu.
Har du råd med och behov av fiber, dra in fiber. Annars strunta i fiber. Svårare är det inte. :)
Jag är nästan inne på att alla hushåll skall tvångsanslutas...
 
Jonas Persson
useless useless skrev:
Men är inte grundproblemet att telefonen hela tiden letar och försöker ansluta till olika nät? Stänger man av den funktionen så är min uppfattning att batteritiden inte påverkas av WiFi på eller av.
En radiodel som lyssnar drar i princip ingen ström alls.

Sen kan man fundera på hur många radiomottagare som finns i en mobil. Skulle inte förvåna mig om det är samma för blåtand som ligger på 2,45GHz. Är den på eller av?

Tror inte det är radion som förbrukar batteri utan olika tjänster som förbrukar CPU-kraft och batteri. För 15 år sedan märkte jag att batteriet tog slut snabbare om blåtand och wifi var på, men inte idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.