61 323 läst · 585 svar
61k läst
585 svar
Idé att dra in fiber?
Roligt ändå när du ställer en fråga men inte får dom svaren du vill ha.F Freddan#1 skrev:Kvaliteten är i topp redan nu.
Mobilen kommer att ta över ännu mer och då krävs bra 4G/5G internet överallt. Så det mobila nätet kommer bara att bli bättre och bättre.
Laptop och Powerbook kommer knappt att finnas om ett antal år. Istället kommer mobilen att ersätta dem och om man reser kan man ha med sig trådlös tunn lös skärm och tangentbord.
Finns redan idag på test i USA. Såg det i Ny Teknik. När man kommer till jobbet på kontoret så dockar man trådlöst mobilen för mobilen är ens dator också. Framtiden är trådlöst tror jag.
Hej då. Orkar inte skriva mer nu. Lite för mycket pajkastning här tycker jag. Finniga här tonåringar eller?
du lyssnar hellre till grannar och "förståsigpåare".
kör på med 4g och den svindlande hastigheten det funkar nog bäst för dig.
kör på du med mobilnätet
Möjligheten att koppla upp sig och utföra det vardagliga, mail, suf, sociala medier eller vad det nu kan vara.A AndersS skrev:Vad är Internet och vad kommer att finnas om man inte sätter det i perspektiv till vad man vill använda sin anslutning till och prestandabehovet ?
De flesta platser kan faktiskt nås med någon form av mobil lösning idag, men prestandamässigt är det många platser som det inte räcker till för majoriteten av användarna. Men det finns sedan en minoritet som det räcker till för, kanske att man också anpassar sitt användande utifrån den prestanda man får.
Alla kommer inte ha konstant 100mbit.
Men det fungerar för glesbygden då det är den enda man har.
Just StarLink kommer inte alls till Sverige då vi bor för långt norrut.Jonas Persson skrev:Priset går bara ner om konkurrensen ökar eller tillgången är större än efterfrågan.
Konkurrensen lär inte öka då inga nya operatörer kommer in på marknaden under överskådlig tid. T ex Starlink kommer ingen att se i Sverige innan vi närmar oss 2030, och frågan är varför några större mängder skulle byta till den tjänsten så att det skulle frigöra någon nämnbara datavolymer. Starlink är för fast internet, inte mobiler och över 70% har idag fiber, om fem år är den siffran säkert över 80% eller mer då det byggs ut för fullt.
Tillgången är som vi otaliga gånger sagt ändlig, det finns inte plats för mycket mer än vad som finns just nu. Troligtvis kommer tillgången att öka något förutsatt att andra inte gör som du, utan byter 4G till fiber, men den tillgången kommer att ätas upp pga det ökade behovet av bandbredd bland dem som använder tjänsten. Osäkert vilket som kommer först, det blir lite mer plats en tid, eller mer bandbreddsutnyttjande förbrukar än mer av vad som finns att tillgå.
USA är ett land före oss på mobilsidan och de har sedan länge ont om kapacitet. Där har konkurrensen lett till att tjänsten "no limit" innebär 15 GB data i månaden till betydligt högre priser än vad vi har i Sverige... Få har råd med att betala för obegränsade datamängder.
Jag var själv innan denna tråd uppfinnaren i Lorry som har blivit skolad av patentingenjörenA AndersS skrev:
En hel del här känns som uppfinnaren i Lorry, säkra på sin sak, utan källor. De som är unga och inte känner till Lorry, sök på Öppet arkiv eller YouTube! Han har en del att lära ut. Den finns en hel hord av exempel där.
Och nu är det locket på!
Redigerat:
För att var on-topic:
I en vanlig villa utan några särskilda krav, d.v.s. en familj om ca 4 personer som ska ha ca 2 klienter var skulle jag säga att fiber är nästan ett måste. Beroende på familj så klart. Är föräldrarna knarkare av social media, medan kidsen ska streama till 0 tittare på twitch som alla andra så är det definitivt ett måste. Om det däremot rör sig om lite mer "normal" nivå med varsin mobil, en TV som det strömmas till medan någon sitter på en dator tror jag definitivt att mobilt bredband kan vara en ekonomisk lösning.
Om min villa inte hade tillgång till fiber, skulle jag absolut kolla på att smälla upp en riktad antenn på toppen, rikta den mot närmaste basstation och dra in nätet via den vägen.
Gillar fiber själv (och har det), men kan säga detta: Jag har aldrig varit utan mobilt internet i mitt hus. Jag har varit utan WiFi ett flertal gånger och tillgången till mobilt internet räddade dagen...
I en vanlig villa utan några särskilda krav, d.v.s. en familj om ca 4 personer som ska ha ca 2 klienter var skulle jag säga att fiber är nästan ett måste. Beroende på familj så klart. Är föräldrarna knarkare av social media, medan kidsen ska streama till 0 tittare på twitch som alla andra så är det definitivt ett måste. Om det däremot rör sig om lite mer "normal" nivå med varsin mobil, en TV som det strömmas till medan någon sitter på en dator tror jag definitivt att mobilt bredband kan vara en ekonomisk lösning.
Om min villa inte hade tillgång till fiber, skulle jag absolut kolla på att smälla upp en riktad antenn på toppen, rikta den mot närmaste basstation och dra in nätet via den vägen.
Gillar fiber själv (och har det), men kan säga detta: Jag har aldrig varit utan mobilt internet i mitt hus. Jag har varit utan WiFi ett flertal gånger och tillgången till mobilt internet räddade dagen...
Jag har ganska dålig hastighet på mobila bredbandet i min lägenhet, har aldrig varit med om att det gått ned ens vid strömavbrott.
Ibland när jag kommer hem så glömmer jag att slå över till wifi men det fungerar rätt bra ändå så jag tänker inte alltid på att jag enbart kör mobilt.
Fiber funkar ju nästan alltid felfritt.
Ibland när jag kommer hem så glömmer jag att slå över till wifi men det fungerar rätt bra ändå så jag tänker inte alltid på att jag enbart kör mobilt.
Om du låter wifi vara igång på telefonen så behöver du inte "glömma slå över till wifi".A Andy78 skrev:Jag har ganska dålig hastighet på mobila bredbandet i min lägenhet, har aldrig varit med om att det gått ned ens vid strömavbrott.
nej det räcker inte ens då.Q qvrk skrev:För att var on-topic:
att säga att man varit utan wifi flera ggr är fel. eller så är det fel på eran router
Alfredo skrev:
Varför ska jag ha wifi igång när jag går eller åker runt i flera timmar utan att ansluta till wifi?
På jobbet vill jag bara köra wifi när jag ska kolla något i telefonen, och ibland enbart via mobilnätet.
Mycket av de som de kunniga här i tråden skriver är allmänkunskap (för den som studerat fysik och tillämpad matematik, dvs) på så grundläggande nivå att källhänvisningar inte är nödvändiga.F Freddan#1 skrev:
Vad gäller "de kunniga" i tråden, och här syftar jag på de med 25+ års erfarenhet av datakommunikation och de underliggande fysikaliska förutsättningarna och som mycket tålamod försökt förklara hur det faktiskt fungerar, så kan jag förstå att det för en lekman kan vara svårt att förstå vilken nivå deras kunskap ligger på och vad av det som sägs som är fakta eller teorier. Du är dessutom ny på forumet och har förmodligen inte hunnit bilda dig en uppfattning om olika medlemmars kunskapsnivå, så jag kan förstå om du känner dig skeptisk ibland. Men vill du ha källor så rekommenderar jag dig att studera fysik och matematik på universitetsnivå.
Ovanstående är förstås inget argument för att du ska dra in fiber Det är dock viktigt att hålla isär diskussionen om behov och den om olika teknikers teoretiska tak. För ja, det finns sådana – att "uppfinna" tex nya trådlösa tekniker handlar i slutändan mer om att plocka ur skafferiet av befintliga tricks och bygga en lösning som kommer att gå att tillverka tillräckligt billigt de närmaste åren. Teorierna bakom de "nya" teknikerna är gamla, men de har inte tidigare gått att realisera till ett realistiskt pris om än alls. ...och var taket ligger för ett visst medium går att beräkna långt innan den tekniska möjligheten finns att tillverka den teknik som behövs för det. Att fiberns tak ligger långt över trådlösa teknikers tak är ett odiskutabelt faktum. Huruvida DU i dagsläget har behov av de tjänster som idag erbjuds i fibernät går däremot absolut att diskutera
Redigerat:
Det drar batteri.Alfredo skrev:
Laddningen går även snabbare när wifi och mobildata stängs av främst wifi.
När jag går och lägger mig så stänger jag av både mobildata och wifi. Men det är även för notiserna skull.