?
R RoAd skrev:
Kostnaden är garanterat inte en dealbreaker, men som redan nämnts ett par ggr i tråden så handlar det om att det kan ta tid eller inte ens gå att efteransluta sig. Att allt redan är klart är en lugnande faktor.

Nu är ju ett hus för 10-12 miljoner ett ovanligt dyrt hus, och det konstigaste i det fallet är väl att ägaren till det valt bort fiber för att spara så lite pengar. Det får i.a.f. mig att undra över vad annat det snålats på.
Min gissning är att de flesta som bor i 10-12 miljoners hus som inte kopplat in det är 60+ och skiter fullkomligt i internet?
Men det var bara en gissning.

Här hade inte fiber gjort så många kronor i slutpris, men sen är det bara uthus jämfört med 10-12 miljoners hus.

F Freddan#1 skrev:
Kommer aldrig ändå har behov av att ladda hem stora filer. Bara TV och dator och telefoni
Fast du säger ju samtidigt att du ska dela med grannen?

Ska man surfa, betala räkningar och kolla lite Youtube fungerar mobilt. Men du säger TV, då tar jag för givet att du kanske vill ha bra bild på din fina 4k TV? Har du fler familjemedlemmar som också vill se på TV? De behöver också bandbredd.

Som många sagt beror det också på vad folk i din närhet använder sitt mobila nät till, det belastar också. Vi fick strömavbrott för nån vecka sen. 4G och 3G nätet klappade igen helt när alla började köra över mobilt.

Fiber påverkar kanske inte värdet på ditt hus märkvärt mycket, men det påverkar antal spekulanter och därmed också slutpris. Det är en bra investering, framtidssäkert och något de flesta idag ser som standard.

Men du verkar redan bestämt dig innan du skrev inlägget.

• Gilla
videopac
  • Laddar…
Jonas Persson
H Harald Blåtumme skrev:
Modern överföringsteknik som MIMO och beamforming tänjer iofs ganska bra på naturlagarna vad gäller trådlöst WAN, något som märks inte minst med nyare wifi-standards som använder liknande trix fast då i LAN-miljö och ett relativt fåtal samtidiga användare..
Detta förutsätter att all utrustning klarar den senaste standarden. Då radio är ett öppet medium, alla kan höra alla, så kommer den där ålderdomliga enheten att förstöra den nya standardens prestanda, t ex Wifi 6.

Wifi i ditt hem är en sak, där kan du bestämma vad som ska finnas och grannens enheter är förhoppningsvis tillräckligt långt borta för att inte påverka allt för mycket. Till skillnad mot WiFi som bara finns på 2,4 och 5 GHz så löser 3G, 4G och 5G detta genom att använda olika radiofrekvenser.

Radio ÄR svårt.

• Gilla
pellz0r och 1 till
  • Laddar…
R
T thadanne skrev:
Självklart är det yxigt och bondigt att gräva ner en kabel i marken. Operatörerna stressar ihjäl sig att sälja detta så länge som det går. Snart går det inte längre. Kolla på Finland 90% trådlöst.
Så ditt argument för att trådlöst är bättre är för att Finland inte grävt ner fiber? Svagt :)

Det verkar som det finns en grupp som är helt oförmögen att ta till sig fakta (du tillhör tydligen den). Detta är liksom inte uppe för diskussion. Fiber är en överlägsen anslutning i överskådlig framtid. Där är debatten över helt enkelt.

Varför tror du att alla vi som jobbar med datakommunikation är helt överens om detta, medans vi på sidan som tror att trådlösa tekniker ska ta över hittar bl.a. grävmaskinister? Vad har du själv för utbildning/yrkeserfarenhet som gör din åsikt trovärdig?

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Detta förutsätter att all utrustning klarar den senaste standarden. Då radio är ett öppet medium, alla kan höra alla, så kommer den där ålderdomliga enheten att förstöra den nya standardens prestanda, t ex Wifi 6.

Wifi i ditt hem är en sak, där kan du bestämma vad som ska finnas och grannens enheter är förhoppningsvis tillräckligt långt borta för att inte påverka allt för mycket. Till skillnad mot WiFi som bara finns på 2,4 och 5 GHz så löser 3G, 4G och 5G detta genom att använda olika radiofrekvenser.

Radio ÄR svårt.
Och det är garanterat inte billigt när x antal enheter i hemmet ska uppgraderas, om de ens är kompatibla. De enheter många har idag är det definitivt inte, men fungerar utmärkt med kabel. Bytet från 2,4 till 5,0 GHz är ett exempel, 4G och 5G likaså.

Jag har inget emot trådlöst, men fiber och kabel dras till allt som behöver en snabb, stabil och pålitlig uppkoppling.

Jobbar som tekniker själv, vi har sjukt bra wifi på kontoret men 98% använder kabel då det är CAD som används och det är känsligt mot latens, likt streaming och mycket annat man gör hemma idag som man inte gjorde för 10 år sen.

T thadanne skrev:
Självklart är det yxigt och bondigt att gräva ner en kabel i marken. Operatörerna stressar ihjäl sig att sälja detta så länge som det går. Snart går det inte längre. Kolla på Finland 90% trådlöst.
Meningslöst att jämföra olika länder.

wildeside wildeside skrev:
Jag skiter i om jag får nån miljon mer eller mindre när jag säljer huset, kommer iaf vara för gammal för att hinna leva upp pengarna som jag får, med eller utan fibern ansluten.
Säljer jag inte innan jag kastar in handduken, så får väl dom som ärver reda ut om jag gjort rätt eller fel, eller helt enkelt nöja sig med vad dom ärver.
Jag förstår inte varför du envisas med att göra din röst hörd i tråden gällande att dra in fiber eller ej när du klart och tydligt proklamerat att du inte behöver fiber eftersom du hellre jagar eller fiskar och dessutom inte är intresserad av vilken eventuell påverkan det kan ha på fastigheten?
Du är helt uppenbarligen inte intresserad av någonting som diskuteras i tråden...

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
raubtier raubtier skrev:
Och det är garanterat inte billigt när x antal enheter i hemmet ska uppgraderas, om de ens är kompatibla. De enheter många har idag är det definitivt inte, men fungerar utmärkt med kabel. Bytet från 2,4 till 5,0 GHz är ett exempel, 4G och 5G likaså.

Jag har inget emot trådlöst, men fiber och kabel dras till allt som behöver en snabb, stabil och pålitlig uppkoppling.

Jobbar som tekniker själv, vi har sjukt bra wifi på kontoret men 98% använder kabel då det är CAD som används och det är känsligt mot latens, likt streaming och mycket annat man gör hemma idag som man inte gjorde för 10 år sen.
Där jag jobbar har vi hundratals accesspunkter för WiFi, många springer omkring med sina bärbara utan att ansluta kabel och det fungerar ypperligt.

MEN, det krävs en del arbete från nätverksteknikerna som med jämna mellanrum måste rycka ut och radiopejla efter privata accesspunkter och annat som stör det trådlösa nätverket. Tursamt nog är förutsättningarna så att signaler utifrån inte stör, så de behöver bara hantera det som sker inom huset. Det krävs mycket kunskap för att få det att fungera. Vill inte tänka på vad det kommer att kosta för att skaffa stöd för WiFi 6 då allt måste bytas och stödja den nya standarden.

Vänd på der, vad diskuteras? 65-70% har idag fiber.
Då har vi 30-35% som inte har det och flera av dessa inget Internet. Och många av dem kör fortfarande xDSL.
I Sverige är det fiber för mertalet, sedan fungerar fortfarande koppar/xDSL för en del och så är resten nöjda med mobil uppkoppling eller ingen alls. :surprised:

?
A AndersS skrev:
Vänd på der, vad diskuteras? 65-70% har idag fiber.
Då har vi 30-35% som inte har det och flera av dessa inget Internet. Och många av dem kör fortfarande xDSL.
I Sverige är det fiber för mertalet, sedan fungerar fortfarande koppar/xDSL för en del och så är resten nöjda med mobil uppkoppling eller ingen alls. :surprised:
De grävde av min koppar vid gatuarbete. Sen skyller telia på att det är inne i mitt hus, medans oberoende tekniker påstår att det är i gatan.

Jag tror på den oberoende då telias gubbe hittade inte ens skåpet och glömde sin supermoderna utrustning i mitt hus. :D
Men jag klarar mig utan det.

Appendix Appendix skrev:
[bild]

Mitt på kvällen nu :) 1,7 km till masten (dock fri sikt)
Och jag har ändå fiber på väg in

Varför kan inte båda lösingar vara bra för en normal person?
Fiber är visserligen överlägset men det är ju ändå en del pengar folk ska ut med. Och frågan är hjur många privatpersoner som behöve mer än ovan siffror
Frågan är också hur många som verkligen får de siffrorna mellan 20-22 på kvällen...

Där jag jobbar har vi hundratals accesspunkter för WiFi, många springer omkring med sina bärbara utan att ansluta kabel och det fungerar ypperligt.

MEN, det krävs en del arbete från nätverksteknikerna som med jämna mellanrum måste rycka ut och radiopejla efter privata accesspunkter och annat som stör det trådlösa nätverket. Tursamt nog är förutsättningarna så att signaler utifrån inte stör, så de behöver bara hantera det som sker inom huset. Det krävs mycket kunskap för att få det att fungera. Vill inte tänka på vad det kommer att kosta för att skaffa stöd för WiFi 6 då allt måste bytas och stödja den nya standarden.
Funkar bra för oss med, så länge man inte arbetar med något som är känsligt för latens för det är en sak du tappar med wifi. Kabel är alltid bättre. Men till office program, teamsmöten etc fungerar det bra.

Men vi snackar också accesspunkter för 4-5 tusen kronor styck, inget speciellt många skulle sätta upp hemma.

Karlia
Jag är den enda i min radhuslänga som installerat fiber. I längan fanns sedan tidigare com hems "tre hål i väggen" Uppkopplingen var hyfsad tidigare, avbrott eller segare då och då. Med fiber har den blivit bättre

Min främsta anledning för att ansluta huset var att jag tycker illa om att vara beroende av en leverantör. Inte för att jag tror att någon leverantör är bättre än en annan men för att ha möjligheten att byta om jag blir irriterad på nuvarande.

• Gilla
Alfons3301 och 1 till
  • Laddar…

Radio ÄR svårt.
Det finns en orsak till att jag har flera WiFi-nät hemma. 5GHz för de krävande prylarna (de mest krävande har Ethernet). Sedan ett WiFi-nät för telefoner och annan mellanutrustning, ytterligare ett WiFi för IoT, samt sedan ett fjärde för gäster (detta har en helt egen router ut mot Internet också så att deras trafik aldrig passerar samma HW).

Men jag har bra prestanda och säkerhet hemma. Allt är ordentligt separerat! Lite analt kanske...

• Gilla
Jonas Persson och 2 till
  • Laddar…
raubtier raubtier skrev:
Funkar bra för oss med, så länge man inte arbetar med något som är känsligt för latens för det är en sak du tappar med wifi. Kabel är alltid bättre. Men till office program, teamsmöten etc fungerar det bra.

Men vi snackar också accesspunkter för 4-5 tusen kronor styck, inget speciellt många skulle sätta upp hemma.
Ubiquitis APor för knappt 1500kr styck fungerar ypperligt, men det är inget för amatören att planera ens dessa som är lätta att sätta upp. Är du amatör är det bättre med Googles prylar som jag länkade tidigare (men med Ethernet till varje AP).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.