61 182 läst · 585 svar
61k läst
585 svar
Idé att dra in fiber?
Ja jag håller med. Fast nu gled vi båda iväg från ursprunget. En AP blir aldrig bättre än linan ut, och där är fiber #1 fortfarande och antagligen ganska länge till.pacman42 skrev:
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 731 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 731 inlägg
Har du även radions motsvarighet till vapenhus (Kanske en Faradays bur) där alla besökare måste lämna ifrån sig inkompatibla enheter innan de får träda in i ditt huspacman42 skrev:Det finns en orsak till att jag har flera WiFi-nät hemma. 5GHz för de krävande prylarna (de mest krävande har Ethernet). Sedan ett WiFi-nät för telefoner och annan mellanutrustning, ytterligare ett WiFi för IoT, samt sedan ett fjärde för gäster (detta har en helt egen router ut mot Internet också så att deras trafik aldrig passerar samma HW).
Men jag har bra prestanda och säkerhet hemma. Allt är ordentligt separerat! Lite analt kanske...
Kraven på äkta VR ligger gissningsvis utanför vad som är möjligt i mobilnäten.
Jag har redundant uppkoppling mot Internet också, jag har en router med 4G, men den är bara backup ifall fibern skulle vara nere (det detekteras av huvudroutern som kopplar om). Mest för att jag vill kunna komma åt mina nät för felsökning när jag inte är hemma.
Också lite överdrivet kanske, men extremt störande när det inte fungerar och man är bortrest eller på jobbet. Ju mer man automatiserar hemma, desto viktigare att det fungerar! För att nu återkoppla till grundfrågan. Fiber har en grym tillgänglighet, däremot operatörerna av fibertjänsterna kan det ibland vara si och så med. Inte lika illa som i mobilnäten dock, där flera operatörer verkar ha dålig redundans (exempelvis Tre).
Hmm, ge mig inga fler idéer...Jonas Persson skrev:
Jag har redundant uppkoppling mot Internet också, jag har en router med 4G, men den är bara backup ifall fibern skulle vara nere (det detekteras av huvudroutern som kopplar om). Mest för att jag vill kunna komma åt mina nät för felsökning när jag inte är hemma.
Också lite överdrivet kanske, men extremt störande när det inte fungerar och man är bortrest eller på jobbet. Ju mer man automatiserar hemma, desto viktigare att det fungerar! För att nu återkoppla till grundfrågan. Fiber har en grym tillgänglighet, däremot operatörerna av fibertjänsterna kan det ibland vara si och så med. Inte lika illa som i mobilnäten dock, där flera operatörer verkar ha dålig redundans (exempelvis Tre).
Såhär ser familjens användning ut den senaste månaden.
Två vuxna och två tonårsgrabbar.
Mycket youtube, Viaplay, spelande, Netflix etc.
Detta scenario var omöjligt för gemene man att förutspå för bara 10 år sen. Att idag säga att ”jag har inte behov av fiber” är ett otroligt kortsiktigt tänk som man garanterat kommer få äta upp.
Det är lite som att man skulle välja bort el när det kom eftersom det fanns gas. Det är klart det funkar men det orsakar väldigt mycket problem om man vill leva ett modernt liv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Detta scenario var omöjligt för gemene man att förutspå för bara 10 år sen. Att idag säga att ”jag har inte behov av fiber” är ett otroligt kortsiktigt tänk som man garanterat kommer få äta upp.
Det är lite som att man skulle välja bort el när det kom eftersom det fanns gas. Det är klart det funkar men det orsakar väldigt mycket problem om man vill leva ett modernt liv.
Vad menar du med "nära"? De kommande tio åren kan du vara säker på att fiber vinner. Behöver du ens fiber förresten?F Freddan#1 skrev:
Har samma förbrukning som du, men har 4G, obegränsat, har i snitt 70mb/s där jag bor. Peakar runt 130mb/s när folk gått å lagt sig. Ser inget behov av att kasta bort 20k som det kostar att få fiber inblåst. Vi ser all TV via AppleTV och alla barn sitter med Tiltok eller spelar.M MatCan skrev:Såhär ser familjens användning ut den senaste månaden.
[bild][bild]
Galet, här ligger vi på hälften. Barnen är (knappt) tonåringar än och jag är ensam. Dessutom är barnen bara här varannan vecka!M MatCan skrev:Såhär ser familjens användning ut den senaste månaden.
[bild][bild]
Men snart spräcker vi också Terabytegränsen på en månad!
Logga in
Skapa konto
Idag ja. Om 5 år så ser det nog värre ut.Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
4G kan inte leverera så mycket mer än vad du får nu. 5G verkar ju ha en minst sagt tveksam reell nytta.
Mitt fiber kan jag skruva upp. Kan börja med 250 Mbit/s vid behov eller fortsätta till 500Mbit/s eller varför inte 1Gbit/s. på sikt ännu mer. Dvs det är framtidssäkert.
Har man valt bort fiber idag så har man gjort ett dåligt val för framtiden även om det fungerar just nu.
Det är fler än en person som skrivit här om problemen med att efteransluta sig till fiber så även om man just nu inte behöver det så är det klokt att ansluta sig eftersom det ofta är svårt/dyrt att lösa det senare.
Det enda vi vet är att bandbreddskraven kommer öka och att då inte stå rustad är dumt.
Mobilt internet, 4G och snart 5G i all ära, det är fantastiskt hur snabbt det ändå gått på slutet och vilken nytta det tillför. Minns mitt första 4G modem till datorn när man satt på centralen i sthlm och sniffade på 100mbit. Men det var innan alla andra också fick det i telefonerna, då vart det trängre på nätet.
Men det är också så att hack i häl med att uppkopplingar blir bättre så blir också tjänster kopplade till det bättre och mer krävande och skon börjar klämma på riktigt när man sitter där ett par år senare och inser att bandbredden i 4g eller 5g inte räcker till för ens behov, att grannarna blivit fler med fler mobiler m.m. som ska trängas i samma nät och man inte kan kolla på den där CL finalen för att alla andra kom på samma tanke. Då är det oftast flera gånger dyrare att koppla in fiber än om man gjort det från början.
Fiber är inte någon fluga som inte är här för att stanna. Folk drar ju till och med in det i sommarstugor, hade jag kunnat hade jag haft det i husvagnen.
Men det är också så att hack i häl med att uppkopplingar blir bättre så blir också tjänster kopplade till det bättre och mer krävande och skon börjar klämma på riktigt när man sitter där ett par år senare och inser att bandbredden i 4g eller 5g inte räcker till för ens behov, att grannarna blivit fler med fler mobiler m.m. som ska trängas i samma nät och man inte kan kolla på den där CL finalen för att alla andra kom på samma tanke. Då är det oftast flera gånger dyrare att koppla in fiber än om man gjort det från början.
Fiber är inte någon fluga som inte är här för att stanna. Folk drar ju till och med in det i sommarstugor, hade jag kunnat hade jag haft det i husvagnen.
Har haft kommunalt VA när deras ledning gick av på julafton. Det var inte roligare för att det var kommunalt. Inte som om man kunde gå till grannen för att få vatten heller...F Freddan#1 skrev:Kass mäklare det, han skackar bull_kit . Kommunalt vatten är jätteviktigt. I de områden där det finns båda slåss husägarna om att få det inkopplat. Osä
Struntsnack att en mäklare sagt så, kanske en oärlig en.
Kommunalt VA är jätteviktigt och många husägare slåss för att få det.
-25 C ute och pump eller hydrofor pajar på julafton vill ingen vara med om.
V vectrex skrev:
Kod:
$ ifconfig | grep [RT]X | grep TB
RX packets 9878443677 bytes 14220936245386 (14.2 TB)
TX packets 2152645415 bytes 1079238311619 (1.0 TB)
$ uptime
08:40:13 up 41 days, 18:55, 20 users, load average: 1,09, 1,05, 0,94
Det är bara 31.6 Mbps i genomsnitt från min desktop. Netflix och annat kör via TVn. Några stora dataset till jobbet - skulle inte överleva utan fiber