F Freddan#1 skrev:
Har där nu moblit 4G från Tre med obegränsad surf och det fungerar bra. Går att titta på TV med det också om man inte laddar ned något stort, till en dator samtidigt.
Men det gör vi inte samtidigt
Hos oss pågår allt från 2 till 8 sådana aktiviteter samtidigt, har tonåringar i huset.

Anna_H Anna_H skrev:
Hos oss pågår allt från 2 till 8 sådana aktiviteter samtidigt, har tonåringar i huset.
Även innan tonåren vänjer de sig att köra TV-telefon-dator parallellt, nu tror jag det är ganska "snåla" aktiviteter, men det är ändå multipla strömmar, video, videosamtal, spel.

Jag vill nog vidhålla min teori, är det ett "bra" bolag som drar in fiber till en kostnad på under 15k så kan man troligen räkna hem det på mindre än 10 år bara på kostnad även om man inte har nytta av en hög bandbredd.
Är det ett kasst bolag som man inte vill ha att göra med så är det dumt att dra i fiber.

Mina föräldrar ska dra in fiber på landet där vi fn kör mobilt bredband på ett billigt sätt. Men jag tror själv att efterinstallation där kommer bli skitdyrt, så även om det kostar 20k och ingen av oss egentligen behöver det (än) så tror jag det är bra. Dessutom, där ute måste tillräckligt många ansluta för att de alls ska gräva vilket gör att de fastboende eller de som "måste" ha fiber gynnas om de som inte behöver kopplar in sig. Telia backade ur, så det blir IP-only... Var studiekamrat med en av grundarna (som inte är involverad längre vad jag förstår, jag har dessutom ingen kontakt med honom längre) och bolaget har väl redan från början inte varit de som alltid hållit vad de lovar map tider och etablering, men som jag förstår levererar de bra prestanda och upptid när man väl fått in fibern och försöker inte smyghöja priser osv så jag tror faktiskt det är en av de aktörer man ska ansluta till om man får chansen.

Jag hade önskat att PTS hade ställt mer krav på fiberoperatörer, haft med "samordning" - jag är av inställningen att infrastruktur inte går att konkurrensutsätta 100%, men med rätt förutsättningar så funkar det. Att försöka dra två parallella fibernät på gles landsbygd kommer inte bära sig, här hade det vart bättre om de haft färdiga regler så att de tvingades samarbeta och kunderna sen ändå fick ett reglerat "öppet" nät.

Om det är i tätbebyggt område kan man nog hoppas att efteranslutning inte blir så dyrt, men om man ska vara lite krass, vad kostar det inte att gräva upp en gata/trottoar, handgräva i trädgården, blåsa fiber, montera utrustning. 15.000 är inte dyrt för detta tycker jag. Det är rimligt. Att som vissa tror, det ska kosta några få tusenlappar är nog att hoppas på för mycket. Kanske kan det bli så lågt om man sen binder sig för flera år på ett dyrt abonemang?

Att inte dra in om man bor lite mera lantligt och kostnaden är kring 15-20.000, man har pengarna att göra det och det är ett bra bolag som gräver tycker jag är dumt. Visst kan man "vänta" och hoppas priset går ned, men det kan lika gärna gå upp. Det är nog till och med sannolikt.

• Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Mats-S John Smith skrev:
Blir förmodligen billigare för eftersläntarna, eftersom den initiala kostnaden redan är tagen, eftersläntarnas anslutning blir då ren vinst för kabeldragaren :)
Beror lite på, när det är fiberföreningar på Gotland blev det ibland över dubbelt så dyrt i efterhand. Rickigt ila var att Telia gick ut med att man inte skulle ta bort telenätet när fibern drogs. Några år senare rev de det fasta nätet. Mina föräldrar tyckte 4G fungerade bra så de avstod fiber. Nä 4G blev med tiden sämre och sämre då fler och fler använde det (Tänk på att du delar 4G med alla som kopplar upp sig inte bara i hushållet) så blev det tvunget att dra in fiber och då hade kostnaden ökat med ca 100%. Skall man ansluta i efterhand kan det bli dyrt (Inte alltid) då man måste gräva och ibland till och med mer med utrustning i de centrala teknikskåpen. Det brukar bli biligare när grävaren ändå är dar, att samla i hop alla för en anslutning brukar bli dyrt. I fallet jag beskrev så gör de nya anslutningar endast en gång om året för att det blir mycket billigare men ändå dyrt. Så jag rekommenderar dra in fiber.

Har börjat inse att våran 100/100 inte räcker snart här, får nog öka till 250 eller 500.
2 vuxna + 2 snart tonårstjejer.

Ni som är i/snart samma situation och väljer bort fiber gör ett stort misstag imo.

• Gilla
raubtier
  • Laddar…
Mina barn ligger på ca 10-12GB var per månad på mobiltelefonen, detta är vad de gör av med när de inte är hemma. När de är hemma så går det åt ännu mer, vi ligger på runt 5TB per månad med TV och allt annat. Det ger ungefär 2Mbps i snitt alla timmar under dygnet och eftersom detta i praktiken är inpressat på 4 timmar så blir det 12Mbps i snitt under de aktiva timmarna. Med vanliga trafikmönster så bör man ha minst dubbel kapacitet mot maxutnyttjandet, vilket i sin tur troligen ligger runt 5x så mycket som 12Mbps, nu är vi uppe i 120Mbps, vilket antyder att vi nog tidvis maxar vår 200/200-anslutning...

• Gilla
raubtier och 1 till
  • Laddar…
F Freddan#1 skrev:
På vårt andra hus är det tal om fiber i området nu. Kostar 10-20 tusen något.
Har där nu moblit 4G från Tre med obegränsad surf och det fungerar bra. Går att titta på TV med det också om man inte laddar ned något stort, till en dator samtidigt.
Men det gör vi inte samtidigt

Jag tänker att kommer inte allt att bli trådlöst i framtiden om bara några år? Med 5G, 6G?
Och fiber behövs inte längre? Några grannar säger också så.

Månadskostnaden för fiberinternet kostar i så fall med billigaste leverantören 399 kr/mån. + 90 kr/mån första året för avbetalning av modemet. Bahnhof tror jag de heter.

Tre:s 4G kostar 199 kr/mån cirka. De skall höja några tior/mån nu strax tror jag.

Kan inget om detta så jag frågar er datanissar på forumet:
Blir allt ändå trådlöst om några år. Eller skall jag satsa på fiber? Alltså ni som vet, inte tror eller tycker.

Pengarna är inget problem. Bara att det är onödiga pengar om det ändå i framtiden kommer att ändras mot trådlöst.
Bara som ett exempel på hur kostnader för att få in fiber har ändrats. Vi fick erbjudande 2013 om anslutning till fibernät som skulle dras fram utanför vår tomtgräns. Vi fick ett pris på 4995 kr för anslutning inklusive den utrustning som erfordrades. Vi anslöt oss och betalade det i maj 2014. Idag så kostar det hos samma företag 23 000 kr. Vi har naturligtvis inte ändrat oss. :D

B Bengt Svejdur skrev:
Bara som ett exempel på hur kostnader för att få in fiber har ändrats. Vi fick erbjudande 2013 om anslutning till fibernät som skulle dras fram utanför vår tomtgräns. Vi fick ett pris på 4995 kr för anslutning inklusive den utrustning som erfordrades. Vi anslöt oss och betalade det i maj 2014. Idag så kostar det hos samma företag 23 000 kr. Vi har naturligtvis inte ändrat oss. :D
Jag vet inte, men jag tror att man tidigare räknade rent åt helvete fel när man satte priserna. På många håll har det blivit dyrare att gräva än man projekterat för. Jag vill också minnas att jag hört om ett energibolag som också sålde fiberanslutning att priserna mot kund inte alls motsvarade faktisk kostnad varpå man höjde avgiften med 200% från ett år till ett annat.

Jonas Persson
J JohanLun skrev:
Jag hade önskat att PTS hade ställt mer krav på fiberoperatörer, haft med "samordning" - jag är av inställningen att infrastruktur inte går att konkurrensutsätta 100%, men med rätt förutsättningar så funkar det. Att försöka dra två parallella fibernät på gles landsbygd kommer inte bära sig, här hade det vart bättre om de haft färdiga regler så att de tvingades samarbeta och kunderna sen ändå fick ett reglerat "öppet" nät
Håller med helt. Operatörerna borde ha fått ett område som bara de får förlägga fiber inom under säg fem år.

Idag är det rent krig därute. Får mig att tänka på spelet Risk där man erövrade länder. Det är inte seriöst när två leverantörer kommer från var sitt håll och försöker blockera varandras shaktning. Fiber är till för Sverige och inte för att fiberleverantörerna ska plocka russinen ur kakan.

Därför borde även ett tilldelat område innebära att all hushåll ska kunna få fiber. I mina trakter finns det hus som operatören skiter i och detta trots att markägaren gett tillstånd och och de ligger mindre än en kilometer från tätorten.

Detta område ligger mitt i den leverantörens område så ingen annan kan räkna hem en leverans till dem.

Redigerat:
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Håller med helt. Operatörerna borde ha fått ett område som bara de får förlägga fiber inom under säg fem år.

Idag är det rent krig därute. Får mig att tänka på spelet Risk där man erövrade länder. Det är inte seriöst när två leverantörer kommer från var sitt håll och försöker blockera varandras shaktning. Fiber är till för Sverige och inte för att fiberleverantörerna ska plocka russinen ur kakan.

Därför borde även ett tilldelat område innebära att all hushåll ska kunna få fiber. I mina trakter finns det hus som operatören skiter i och detta trots att markägaren gett och och de ligger mindre än en kilometer från tätorten.
Eller så bygger man sitt eget fibernät och erbjuder det till operatörerna. Billigare och bättre konkurrens.

Jonas Persson
pacman42 pacman42 skrev:
Eller så bygger man sitt eget fibernät och erbjuder det till operatörerna. Billigare och bättre konkurrens.
Det är i princip samma sak, ett företag ansvarar för området och kan arbeta ostört. Förutsätter dock en byggd med eldsjälar som orkar driva frågan.

Ett förtydligande angående förslaget att man måste ansöka om ett område, konkurrens är mycket viktigt. Därför ska ingen kunna inmuta ett område utan prövning; har de ekonomi och resurser för genomförandet? Därmed kan ingen få fler områden än de kan hantera under överskådlig tid.

Jonas Persson
tensiden tensiden skrev:
Jag vet inte, men jag tror att man tidigare räknade rent åt helvete fel när man satte priserna. På många håll har det blivit dyrare att gräva än man projekterat för. Jag vill också minnas att jag hört om ett energibolag som också sålde fiberanslutning att priserna mot kund inte alls motsvarade faktisk kostnad varpå man höjde avgiften med 200% från ett år till ett annat.
Staten satsar på utbyggnaden och ger bidrag, men de gör inte mycket för att underlätta genomförandet...

Staten kan driva igenom förläggning av tex el eller vatten.

Fiberleverantörerna måste stå med mössan i hand hos varenda markägare, ansöka hos kommuner och länstyrelsen för olika tillstånd. De får inte schakta i dikesrenar under vissa tider på sommaren då det kan växa hotade växter där. Att förlägga fiber är ett organiserat kaos. Vad jag kan förstå sitter det fler vid skrivborden för att hantera all byråkrati än gubbar på fältet.

Arbetet på fältet är ryckigt, håll maskinerna igång genom att shackta där man fått tillstånd och hela tiden omgruppera för att vara sysselsatt. Men de varma vintrarna har hjälp tidsplanerna mycket då de kunnat arbeta året runt.

Redigerat:
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Staten satsar på utbyggnaden och ger bidrag, men de gör inte mycket för att underlätta genomförandet...

Staten kan driva igenom förläggning av tex el eller vatten.

Fiberleverantörerna måste stå med mössan i hand hos varenda markägare, ansöka hos kommuner och länstyrelsen för olika tillstånd. De får inte schakta i dikesrenar under vissa tider på sommaren då det kan växa hotade växter där. Att förlägga fiber är ett organiserat kaos. Vad jag kan förstå sitter det fler vid skrivborden för att hantera all byråkrati än gubbar på fältet.

Arbetet på fältet är ryckigt, håll maskinerna igång genom att shackta där man fått tillstånd och hela tiden omgruppera för att vara sysselsatt. Men de varma vintrarna har hjälp tidsplanerna mycket då de kunnat arbeta året runt.
Det är här som fördelen med att själva bygga kommer, man rundar en stor del av regelverken och bekymren genom att göra det i egen regi. Genom att få med sig markägarna från början är hälften av krånglet redan omhändertaget.

Men jag känner igen detta med att man inte får gräva på vissa skyddade områden. Bonden får skörda från ängarna, men man får inte lägga ned en fiber i marken...

T TheGame skrev:
Har börjat inse att våran 100/100 inte räcker snart här, får nog öka till 250 eller 500.
2 vuxna + 2 snart tonårstjejer.

Ni som är i/snart samma situation och väljer bort fiber gör ett stort misstag imo.
pacman42 pacman42 skrev:
Mina barn ligger på ca 10-12GB var per månad på mobiltelefonen, detta är vad de gör av med när de inte är hemma. När de är hemma så går det åt ännu mer, vi ligger på runt 5TB per månad med TV och allt annat. Det ger ungefär 2Mbps i snitt alla timmar under dygnet och eftersom detta i praktiken är inpressat på 4 timmar så blir det 12Mbps i snitt under de aktiva timmarna. Med vanliga trafikmönster så bör man ha minst dubbel kapacitet mot maxutnyttjandet, vilket i sin tur troligen ligger runt 5x så mycket som 12Mbps, nu är vi uppe i 120Mbps, vilket antyder att vi nog tidvis maxar vår 200/200-anslutning...
Och det är en utveckling på kanske 10 år sedan Netflix/Viaplay etc vart vanligt förekommande? Tänk då vart vi är om 10 år framåt.

Ja, jag är jäkligt nöjd med min fiber som snart blir uppgraderad till 500mbps. :)

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Jonas Persson
pacman42 pacman42 skrev:
Det är här som fördelen med att själva bygga kommer, man rundar en stor del av regelverken och bekymren genom att göra det i egen regi. Genom att få med sig markägarna från början är hälften av krånglet redan omhändertaget.

Men jag känner igen detta med att man inte får gräva på vissa skyddade områden. Bonden får skörda från ängarna, men man får inte lägga ned en fiber i marken...
Staten har inte underlättat utbyggnaden och nu när de svåra och dyra områdena är kvar blir det än mer tydligt.

Telia har vad jag förstått slutat bygga fibernät utan förtätar bara det man har pga av att det är för krångligt.

Min bygd hade för en fyra, fem år sedan ett upprop att förlägga egen fiber, men det gick i stå. För tre år sedan kom IP-only och efter diverse omtag och annat strul fick vi fiber i våras. ÄNTLIGEN:love:

• Gilla
Anonymiserad 138107 och 2 till
  • Laddar…
Ett problem är bristen på samordning mellan aktörer och att tillämpa litet vanlig hederlig smidighet. I ”vår lilla bygd” ute på landet så grävde elnätsägaren äntligen ner elen i marken från att tidigare varit luftledningar. Jag och några grannar försökte få entreprenören att även gräva ner tomrör för fiber men det blev inget av med det trots att merkostnaden borde vara marginell. Enligt det kommunala nätverksbolagets tjänsteman så är det ingen planerad utbyggnad på gång i våra trakter och det var därför inte aktuellt med tomrör. Vi kunde inte hitta någon som ville ta tag i frågan och man står sig ganska slätt som privatperson mot ett kompakt ointresse från de som bör veta hur man kan gå tillväga.

Känns inget vidare att man avlönar dylikt folk via skattsedeln.

• Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.