61 186 läst · 585 svar
61k läst
585 svar
Idé att dra in fiber?
Ja...och de fyra spekulanterna som valde bort objektet pga. avsaknaden av fiber hade ju kunnat driva upp priset till 12.8 miljoner.A Andy78 skrev:
Det enda man vet är att man går miste om spekulanter om det inte finns möjlighet att få fiber.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 019 inlägg
Betalar man 10-12 mkr för ett hus har man nog 20-30 kkr i bakfickan för att koppla in fiber. Tror inte det är en dealbreaker alls om huset inte är inkopplat och det finns i gatan i de prisklasserna.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 731 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 731 inlägg
Förutsatt att leverantören vill komma. Det är brist på grävare och de arbetar med de stora jobben.I InsidersUnited skrev:
Jag skiter i om jag får nån miljon mer eller mindre när jag säljer huset, kommer iaf vara för gammal för att hinna leva upp pengarna som jag får, med eller utan fibern ansluten.
Säljer jag inte innan jag kastar in handduken, så får väl dom som ärver reda ut om jag gjort rätt eller fel, eller helt enkelt nöja sig med vad dom ärver.
Säljer jag inte innan jag kastar in handduken, så får väl dom som ärver reda ut om jag gjort rätt eller fel, eller helt enkelt nöja sig med vad dom ärver.
Kostnaden är garanterat inte en dealbreaker, men som redan nämnts ett par ggr i tråden så handlar det om att det kan ta tid eller inte ens gå att efteransluta sig. Att allt redan är klart är en lugnande faktor.I InsidersUnited skrev:
Nu är ju ett hus för 10-12 miljoner ett ovanligt dyrt hus, och det konstigaste i det fallet är väl att ägaren till det valt bort fiber för att spara så lite pengar. Det får i.a.f. mig att undra över vad annat det snålats på.
Känns skönt att det är mina netflixströmmar och torrents som pajjar för alla andrapacman42 skrev:Mina förldrar har i sommarstugan (som nu fått fiber) jättebra mottagning på 4G och de kan se på TV med bra kvalitet utan bekymmer ... fram till midsommar, sedan har de urkass mottagning på kvällstid fram till mitten av augusti då de får bra mottagning. Detta beror på att den som har sämst mottagning i cellen kommer att kastas ut när andra vill höja sin hastighet. Orsaken till detta är att de med sämst mottagning tar mycket mer radioresurser per överförd bit än de som har bra mottagning och det innebär att operatörerna vill att de med bra mottagning skall få igenom sina bitar. Detta i sin tur ger dem bättre statistik på cellerna, men vissa kunder får en urusel upplevelse. Det vill till att man har bra mottagning om det är många som delar på samma cell.
(Jag har riktantenn och fri sikt till masten)
Ja vi har fattat att du av någon anledning vill slippa fiber. Det börjar bli rätt tjatigt nu.wildeside skrev:Jag skiter i om jag får nån miljon mer eller mindre när jag säljer huset, kommer iaf vara för gammal för att hinna leva upp pengarna som jag får, med eller utan fibern ansluten.
Snart är du väl beredd att betala för att inte få det
Medlem
· Västra Götaland
· 3 019 inlägg
Köper man ett så stort/dyrt hus tror jag inte man ska bo där kortsiktigt, finns nog tid att vänta på en grävare. Eller vad tror du ? Hade du hoppat över att köpa ett i övrigt bra hus, bara för du oroar dig över att inte hitta en grävare till fibern.....
Jag lämnar den här tråden, man ska inte argumentera med frälsta människor, de har svar på allt haha
Jag lämnar den här tråden, man ska inte argumentera med frälsta människor, de har svar på allt haha
Ja, jag hade funderat mer än en gång om jag hade indikationer på att det skulle ta tid eller krångla på något sätt. Idag är sannolikheten stor att det finns ett lika bra hus MED fiber att välja på.I InsidersUnited skrev:Köper man ett så stort/dyrt hus tror jag inte man ska bo där kortsiktigt, finns nog tid att vänta på en grävare. Eller vad tror du ? Hade du hoppat över att köpa ett i övrigt bra hus, bara för du oroar dig över att inte hitta en grävare till fibern.....
Jag är inte ensam om att ha en bra internetförbindelse högt på listan över krav på ett hus.
A aka_the_barf skrev:
Mitt på kvällen nu 1,7 km till masten (dock fri sikt)
Och jag har ändå fiber på väg in
Varför kan inte båda lösingar vara bra för en normal person?
Fiber är visserligen överlägset men det är ju ändå en del pengar folk ska ut med. Och frågan är hjur många privatpersoner som behöve mer än ovan siffror
Skulle inte välja bort fiber, varken idag, för 5 år sedan eller om 5 år.
Bandbreddsbehovet ökar ständigt och ju mer data som ska genom luften åt olika håll och kanter desto trängre blir det. Med fiber slipper du slåss med grannarna om att kunna se på högupplösta tv-sändningar eller streama film om några år.
5G som är på gång nu är ett komplement till fiber, inte en ersättare. Precis som med i stort sett alla andra trådlösa tekniker.
Bandbreddsbehovet ökar ständigt och ju mer data som ska genom luften åt olika håll och kanter desto trängre blir det. Med fiber slipper du slåss med grannarna om att kunna se på högupplösta tv-sändningar eller streama film om några år.
5G som är på gång nu är ett komplement till fiber, inte en ersättare. Precis som med i stort sett alla andra trådlösa tekniker.
Openinfra tvångsuppgraderade vår internättjänst till 250/250. Vi klarade oss ganska bra med 100/10. Får betala 80 kr mer i månaden. Uppgraderade router och ap för att vara säker att inget kroknar.H Harald Blåtumme skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 380 inlägg
Modern överföringsteknik som MIMO och beamforming tänjer iofs ganska bra på naturlagarna vad gäller trådlöst WAN, något som märks inte minst med nyare wifi-standards som använder liknande trix fast då i LAN-miljö och ett relativt fåtal samtidiga användare.Nyfniken skrev:
Jo det behövs ses över routrar osv när man petar upp hastigheten. Litet förvånad över hur bra det flyter på med en hyfsat modern router, här sitter jag på 250/250 fiber och kör med iPaden ca 10 meter från routern på annan våning:arneri68 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska bli intressant att se hur det blir med 500/500.
Självklart är det yxigt och bondigt att gräva ner en kabel i marken. Operatörerna stressar ihjäl sig att sälja detta så länge som det går. Snart går det inte längre. Kolla på Finland 90% trådlöst.F Freddan#1 skrev:På vårt andra hus är det tal om fiber i området nu. Kostar 10-20 tusen något.
Har där nu moblit 4G från Tre med obegränsad surf och det fungerar bra. Går att titta på TV med det också om man inte laddar ned något stort, till en dator samtidigt.
Men det gör vi inte samtidigt
Jag tänker att kommer inte allt att bli trådlöst i framtiden om bara några år? Med 5G, 6G?
Och fiber behövs inte längre? Några grannar säger också så.
Månadskostnaden för fiberinternet kostar i så fall med billigaste leverantören 399 kr/mån. + 90 kr/mån första året för avbetalning av modemet. Bahnhof tror jag de heter.
Tre:s 4G kostar 199 kr/mån cirka. De skall höja några tior/mån nu strax tror jag.
Kan inget om detta så jag frågar er datanissar på forumet:
Blir allt ändå trådlöst om några år. Eller skall jag satsa på fiber? Alltså ni som vet, inte tror eller tycker.
Pengarna är inget problem. Bara att det är onödiga pengar om det ändå i framtiden kommer att ändras mot trådlöst.