61 198 läst · 585 svar
61k läst
585 svar
Idé att dra in fiber?
Medlem
· Sverige
· 5 380 inlägg
Förstår inte riktigt vad du har för grannar som slåss om att få höga utgifter?F Freddan#1 skrev:Kass mäklare det, han skackar bull_kit . Kommunalt vatten är jätteviktigt. I de områden där det finns båda slåss husägarna om att få det inkopplat. Osä
Struntsnack att en mäklare sagt så, kanske en oärlig en.
Kommunalt VA är jätteviktigt och många husägare slåss för att få det.
-25 C ute och pump eller hydrofor pajar på julafton vill ingen vara med om.
Själv har jag egen brunn och avlopp med noll stopp, men hör man på grannbyarna så är det torrt i kranarna vartannat år eller så "korta stunder". Inte en julafton kanske, men allt är inte fyrkantigt!
+ jag använder min upkoppling mer än vattnet/avloppet, skulle du vela lika mycket med att dra in vatten/avlopp som du gör med detta? :O Då vågar jag inte fråga hur du skulle bete dig när strömmen kom
Japp, det sker på RRC-lagret i radion.A Andy78 skrev:
Edit: sedan tillkommer naturligtvis omsändningar på IP också, men det räknar jag inte in.
Edit2: nu kommer jag inte ihåg de exakta siffrorna men i normalfallet så kommer väl runt 80-90% av ramarna fram på första försöket när det är bra radioförhållanden.
S sjoelund skrev:Det är inte enbart hastighet som man får via fiber. Går jag till någon kompis betonglägenhet och kör 4G på telefonen får man ju vänta 10 sekunder innan en hemsida laddas, medans det hemma laddar på ett ögonblick.
Visst, har ni 4G antenn utanför huset och bra signal så kan 4G fungera, men det är inte alls lika responsivt som fiber.
Behöver du jobba hemifrån så är fiber (eller kabel/koppar) nödvändigt. Prova videochatt på en mobil i 4G och jämför med de som har fiber. Din signal kommer att droppa stup i kvarten och när du börjar prata så kommer din röst fram 5 sekunder senare, samtidigt som någon annan börjat prata (om ni inte modererar sessionen).
Priserna på fiber beror dock på vilken operatör som drar in fibern. Så Bahnhof 100 Mbit/s kostar olika mycket beroende på om det är stadsnät, Telia Öppen Fiber, eller Villafiber. Tidigare boende här drog in Telia Öppen Fiber så jag betalar några hundra mer än om de valde någon annan (som kom senare).
Då antar jag att du inte räknar konferenssamtal med rörlig bild som videochat typ teams?
Alla 5g 4g antenner och liknande använder sig av fiber.
Fiber erbjuder så mycket mer än extremt hög hastighet. Den är konsekvent och trådlösa skryter med sina hastigheter du inte ens uppnår om du tejpar fast telefonen på masten.
Spelar man mycket så är det ofta en omöjlighet med trådlöst. Man "droppar ur" hela tiden. Min bror va nöjd med sitt 4g tills vi skulle spela tillsammans. Han bytte ned sig till 8/1mbit adsl och allt blev bättre.
Med fiber sjunker dessutom latenserna drastiskt. Inte ovanligt att jag har under 5 i ping när jag spelar online. 5g och allt annat trådlöst har inte ens en lite chans mot det.
Mitt 4 g på telefonen har 25ms svarstid på bredbands kollen, mitt fiber har 1 ibland 2ms.
Fiber erbjuder så mycket mer än extremt hög hastighet. Den är konsekvent och trådlösa skryter med sina hastigheter du inte ens uppnår om du tejpar fast telefonen på masten.
Spelar man mycket så är det ofta en omöjlighet med trådlöst. Man "droppar ur" hela tiden. Min bror va nöjd med sitt 4g tills vi skulle spela tillsammans. Han bytte ned sig till 8/1mbit adsl och allt blev bättre.
Med fiber sjunker dessutom latenserna drastiskt. Inte ovanligt att jag har under 5 i ping när jag spelar online. 5g och allt annat trådlöst har inte ens en lite chans mot det.
Mitt 4 g på telefonen har 25ms svarstid på bredbands kollen, mitt fiber har 1 ibland 2ms.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 731 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 731 inlägg
För oss på landet, fiber innebär även en väg mindre in i huset när åskan går. Vet inte hur många ADSL modem som åskan förstört. Ibland gick den än längre och plockade routrar, switchar, kameror och datorer.
Med fiber slipper du det problemet. Lyckan var fullständig när åskan för några månader sedan bröt strömmen och allt vi märkte framför datorn var att UPS:en larmade. "- Gick strömmen? Jepp, men Internet är uppe"
Med fiber slipper du det problemet. Lyckan var fullständig när åskan för några månader sedan bröt strömmen och allt vi märkte framför datorn var att UPS:en larmade. "- Gick strömmen? Jepp, men Internet är uppe"
Medlem
· Västra Götaland
· 3 019 inlägg
Jag har inte läst hela tråden, förstår att antingen är man frälst, vilket jag läser som "har behovet" eller inte "har inte det bandbreddsbehovet". Det finns rätt mycket folk/fastigheter i Sverige som inte har något större behov.
Min kära mor som kollar sin mail 1 gång om dagen och tittar på sin appletv box klarar sig utmärkt med sin 4G anslutning. Den får hon för 19 kr/månad genom att jag gett henne ett extra datakort som jag lagt till på mitt Unlimited abonnemang. Hon har ca 40 ner och 10 upp. Tror att det går att sälja hennes hus lika bra med texten "fiber finns i gatan".
Min kära mor som kollar sin mail 1 gång om dagen och tittar på sin appletv box klarar sig utmärkt med sin 4G anslutning. Den får hon för 19 kr/månad genom att jag gett henne ett extra datakort som jag lagt till på mitt Unlimited abonnemang. Hon har ca 40 ner och 10 upp. Tror att det går att sälja hennes hus lika bra med texten "fiber finns i gatan".
Och om någon annan kör Apple TV och eller Spotify samtidigt så är pingen 50-70 direkt alternativt 300ms några sekunder -2ms 150ms -2msA aka_the_barf skrev:Alla 5g 4g antenner och liknande använder sig av fiber.
Javisst, budgivning blir det ju i princip överallt där många vill bo.A Andy78 skrev:
Problemet är bara att man inte vet vilka presumtiva köpare som tappade intresset då de insåg att fiber inte fanns tillgängligt...
Inget du funderar på ett listpris på 10 miljoner och fick 12 och det följer marknaden för att ta ett exempel.jbr skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 222 inlägg
Nu har du fått många svar redan. Men med en så pass låg kostnad som 20k känns det inte som något val. Det är absolut värt. Mest troligt kommer du någon gång sälja huset och få igen de pengarna + mer. Samt att trådlösa alternativ har sina begränsningar och även om du inte bryr dig så mycket så kan nästa köpare göra det. Att dra in fiber som enskild senare blir betydligt dyrare. Det är dessutom väldigt skönt (tycker jag) att ha möjlighet till snabbt nät när jag ibland behöver det. Väldigt skönt med stabilt nät också.
Statistiken visar hur man valt, 65-70% har fiber. Vad som händer om händer om 50-100 år som vissa inlägg hänvisar till är ju ointressant, de flesta av oss bryr sig knappast utifrån vår livscykel. Jag åtminstone är inte i livet då utan är mera intresserad av idag, "carpe diem".
12 sidor på 24 timmar. Det är bara att acceptera att fiber är viktigt för väldigt många.
PS. Jag har en ingenjörsutbildning där mobil radio var ett av huvudämnena. Nu blev det aldrig min profession men jag kan meddela att lärarna där hånskrattade åt de som trodde att radiotrafiken skulle ta över. Radio är trots allt, hur man än vrider och vänder på det, begränsat av naturlagarna. Torrt vatten och tidsmaskiner kommer att komma före.
PS. Jag har en ingenjörsutbildning där mobil radio var ett av huvudämnena. Nu blev det aldrig min profession men jag kan meddela att lärarna där hånskrattade åt de som trodde att radiotrafiken skulle ta över. Radio är trots allt, hur man än vrider och vänder på det, begränsat av naturlagarna. Torrt vatten och tidsmaskiner kommer att komma före.