F Freddan#1 skrev:
"Alla" delar väl ut sin WiFi kod till folk som inte ingår i ens hushåll. Är helt normalt att göra så.
Flera av mina bekanta har vår WiFi kod. Även den familjen som brukar hälsa på med sin husbil får givetvis WiFi koden.
Vem gör inte det? Kan väl inte vara otillåtet?
Inte så länge de är i din lägenhet, men så fort de går utanför lägenheten så är det ett avtalsbrott.
 
  • Gilla
DiscoDuck och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson
F Freddan#1 skrev:
"Alla" delar väl ut sin WiFi kod till folk som inte ingår i ens hushåll. Är helt normalt att göra så.
Flera av mina bekanta har vår WiFi kod. Även den familjen som brukar hälsa på med sin husbil får givetvis WiFi koden.
Vem gör inte det? Kan väl inte vara otillåtet?
Det är ok när de befinner sig i ditt hushåll.

Tvåa på bollen...
 
F
jbr jbr skrev:
Som flera har berört i tråden; antalet spekulanter sjunker när man ska lägga flera miljoner på ett hus och det inte ens har fiber. Lägger man så mycket pengar på ett hus vill man att det har grundläggande infrastruktur, annars intresserar man sig för andra objekt.
Än så länge har jag aldrig hört det absolutkravet. Men kanske har jag missat?
 
jbr jbr skrev:
Som flera har berört i tråden; antalet spekulanter sjunker när man ska lägga flera miljoner på ett hus och det inte ens har fiber. Lägger man så mycket pengar på ett hus vill man att det har grundläggande infrastruktur, annars intresserar man sig för andra objekt.
Precis, köper man ett hus för flera miljoner vill man minska antalet saker som man måste agera på. Hur länge dröjer det tills jag är ansluten? Kan jag bli ansluten? Jag väljer då ett annat hus där jag slipper lägga tid på att reda ut sådana saker. MInst 50000kr brukar mäklarna säga att det påverkar priset, men jag har hört att det varierar väldigt mycket med husets läge och målgrupp för nya köpare. Vissa hus kan ligga nära noll, andra kan det göra flera hundra tusen kronor på (det skall bara fungera när jag betalar 10 miljoner för ett hus!).
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
F
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Det är ok när de befinner sig i ditt hushåll.

Tvåa på bollen...
De kan ju få koden när de hälsar på och vill surfa vid kaffebordet. Och när de går hem kan de ju fortsätta att använda koden. Sedan är det ju vettigt att de bidrar de till fakturan för att de använde WiFi hemma hos oss och varje gång de hälsar på. Ingenting är gratis!
PS. ironiskt :)
 
D
F Freddan#1 skrev:
På vårt andra hus är det tal om fiber i området nu. Kostar 10-20 tusen något.
Har där nu moblit 4G från Tre med obegränsad surf och det fungerar bra. Går att titta på TV med det också om man inte laddar ned något stort, till en dator samtidigt.
Men det gör vi inte samtidigt

Jag tänker att kommer inte allt att bli trådlöst i framtiden om bara några år? Med 5G, 6G?
Och fiber behövs inte längre? Några grannar säger också så.

Månadskostnaden för fiberinternet kostar i så fall med billigaste leverantören 399 kr/mån. + 90 kr/mån första året för avbetalning av modemet. Bahnhof tror jag de heter.

Tre:s 4G kostar 199 kr/mån cirka. De skall höja några tior/mån nu strax tror jag.

Kan inget om detta så jag frågar er datanissar på forumet:
Blir allt ändå trådlöst om några år. Eller skall jag satsa på fiber? Alltså ni som vet, inte tror eller tycker.

Pengarna är inget problem. Bara att det är onödiga pengar om det ändå i framtiden kommer att ändras mot trådlöst.
Hur går det rent praktiskt till med tv genom mobilt bredband streamar du via typ telia play eller hur gör man? Har inget fiber in till huset o dröjer innan jag har det. Hittar väldigt lite om det på deras hemsidor
 
F Freddan#1 skrev:
Än så länge har jag aldrig hört det absolutkravet. Men kanske har jag missat?
Nej då, alla har vi ju olika krav och preferenser.
Men flera i tråden skriver just att de ratat objekt där fiber saknas eller om det är osäkert om de kan ansluta till fiber.

Som säljare är det givetvis bättre med fem seriösa spekulanter än två...
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Precis, köper man ett hus för flera miljoner vill man minska antalet saker som man måste agera på. Hur länge dröjer det tills jag är ansluten? Kan jag bli ansluten? Jag väljer då ett annat hus där jag slipper lägga tid på att reda ut sådana saker. MInst 50000kr brukar mäklarna säga att det påverkar priset, men jag har hört att det varierar väldigt mycket med husets läge och målgrupp för nya köpare. Vissa hus kan ligga nära noll, andra kan det göra flera hundra tusen kronor på (det skall bara fungera när jag betalar 10 miljoner för ett hus!).
Vilken mäklare säger det? Vad har du hört det? Kanske du själv är mäklare?
 
F Freddan#1 skrev:
Vilken mäklare säger det? Vad har du hört det? Kanske du själv är mäklare?
Nej, jag pratade med en mäklare då jag värderade huset för ett par år sedan. Mitt hus var ett typiskt hus som var tvunget att ha fiber, då vårt hus lockade yngre köpare. Grannhuset var ett som lockade äldre köpare och då var det inte lika viktigt.

Jag frågade då hur mycket fiber är värt och han sade då 50kkr. Jag frågade samtidigt hur mycket kommunalt vatten är värt (eftersom vi har eget vatten och avlopp) och svaret på det var noll kronor...
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
F
D Drburr skrev:
Hur går det rent praktiskt till med tv genom mobilt bredband streamar du via typ telia play eller hur gör man? Har inget fiber in till huset o dröjer innan jag har det. Hittar väldigt lite om det på deras hemsidor
Har en TV-box som kallas för Apple-TV. Den går på WiFi från 4G routern. Väldigt enkelt att fixa. T.o.m. jag som inte kan något vidare om IT klarade det. Även TV:n har WiFi mottagning från samma router. Fungerar perfekt. Tre-3 eller vad de kallas 4G system. Ingen begränsning på MB/GB eller vad det kallas per månad.
 
Bjerke88 Bjerke88 skrev:
4G är inte hack i häl fibern på långa vägar. Trådlöst kommer inte ersätta fibern inom en överskådlig framtid.
Precis!

JAG har extrem hastighet med 4G 130/30 17 ms ping.
Men en km bort har man 2/2.

Och när alla ska se film samtidigt en regnig helg så är det inte så stabilt och mysigt.

Jag får förhoppningsvist fiber i år. 27.000 i inkoppling (ingen rot eller rut kvar).

Mäklaren som värderade mitt hus efter att ha sålt grannhuset sa att vanligaste frågan bland spekulanterna var "när kommer fiber".
Fiber är inte allt men om det inte finns i huset när det finns i området så kommer det sänka värdet.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag frågade då hur mycket fiber är värt och han sade då 50kkr. Jag frågade samtidigt hur mycket kommunalt vatten är värt (eftersom vi har eget vatten och avlopp) och svaret på det var noll kronor...
Samma erfarenhet här. Enskilt vatten/avlopp avskräcker bara de som inte läst på.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, jag pratade med en mäklare då jag värderade huset för ett par år sedan. Mitt hus var ett typiskt hus som var tvunget att ha fiber, då vårt hus lockade yngre köpare. Grannhuset var ett som lockade äldre köpare och då var det inte lika viktigt.

Jag frågade då hur mycket fiber är värt och han sade då 50kkr. Jag frågade samtidigt hur mycket kommunalt vatten är värt (eftersom vi har eget vatten och avlopp) och svaret på det var noll kronor...
Kass mäklare det, han skackar bull_kit . Kommunalt vatten är jätteviktigt. I de områden där det finns båda slåss husägarna om att få det inkopplat. Osä
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, jag pratade med en mäklare då jag värderade huset för ett par år sedan. Mitt hus var ett typiskt hus som var tvunget att ha fiber, då vårt hus lockade yngre köpare. Grannhuset var ett som lockade äldre köpare och då var det inte lika viktigt.

Jag frågade då hur mycket fiber är värt och han sade då 50kkr. Jag frågade samtidigt hur mycket kommunalt vatten är värt (eftersom vi har eget vatten och avlopp) och svaret på det var noll kronor...
Struntsnack att en mäklare sagt så, kanske en oärlig en.
Kommunalt VA är jätteviktigt och många husägare slåss för att få det.
-25 C ute och pump eller hydrofor pajar på julafton vill ingen vara med om.
 
  • Haha
vcx
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Precis!

JAG har extrem hastighet med 4G 130/30 17 ms ping.
Men en km bort har man 2/2.

Och när alla ska se film samtidigt en regnig helg så är det inte så stabilt och mysigt.

Jag får förhoppningsvist fiber i år. 27.000 i inkoppling (ingen rot eller rut kvar).

Mäklaren som värderade mitt hus efter att ha sålt grannhuset sa att vanligaste frågan bland spekulanterna var "när kommer fiber".
Fiber är inte allt men om det inte finns i huset när det finns i området så kommer det sänka värdet.
Mina förldrar har i sommarstugan (som nu fått fiber) jättebra mottagning på 4G och de kan se på TV med bra kvalitet utan bekymmer ... fram till midsommar, sedan har de urkass mottagning på kvällstid fram till mitten av augusti då de får bra mottagning. Detta beror på att den som har sämst mottagning i cellen kommer att kastas ut när andra vill höja sin hastighet. Orsaken till detta är att de med sämst mottagning tar mycket mer radioresurser per överförd bit än de som har bra mottagning och det innebär att operatörerna vill att de med bra mottagning skall få igenom sina bitar. Detta i sin tur ger dem bättre statistik på cellerna, men vissa kunder får en urusel upplevelse. Det vill till att man har bra mottagning om det är många som delar på samma cell.
 
  • Gilla
Limpan4all och 1 till
  • Laddar…
F Freddan#1 skrev:
Kass mäklare det, han skackar bull_kit . Kommunalt vatten är jätteviktigt. I de områden där det finns båda slåss husägarna om att få det inkopplat. Osä

Struntsnack att en mäklare sagt så, kanske en oärlig en.
Kommunalt VA är jätteviktigt och många husägare slåss för att få det.
-25 C ute och pump eller hydrofor pajar på julafton vill ingen vara med om.
Där jag bor slåss folk för att slippa bli uppkopplade på det kommunala vattennätet för att det kommer att kosta runt 300kkr per hushåll. Orsaken till att jag frågade mäklaren om hur mycket det ökar värdet var för att jag (i min roll som styrelseledamot i avloppsföreningen och därför gjorde jag detta för mina grannars talan, jag har själv råd att betala avloppet kontant ;) ) ville kunna öka värderingen på huset och kunna låna upp beloppet, något som de kommunala tjänstemännen hävdade skulle vara möjligt. Han ville inte höja värderingen på huset för detta inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.