F Freddan#1 skrev:
Struntsnack att en mäklare sagt så, kanske en oärlig en.
Kommunalt VA är jätteviktigt och många husägare slåss för att få det.
-25 C ute och pump eller hydrofor pajar på julafton vill ingen vara med om.
Jag tror du missförstår lite.
Självklart är kommunalt vatten att föredra och självklart vill husägare ansluta sig om det finns möjlighet.
Däremot väger det lätt för många spekulanter när de tittar på hus, kanske särskilt för de yngre och mer oerfarna. De tenderar dock att intressera sig betydligt mer för fiber.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Som flera har berört i tråden; antalet spekulanter sjunker när man ska lägga flera miljoner på ett hus och det inte ens har fiber. Lägger man så mycket pengar på ett hus vill man att det har grundläggande infrastruktur, annars intresserar man sig för andra objekt.
Själv kan jag inte tänka mig att skaffa en bostad utan fiber om jag inte har garantier för att det går att ordna med kort varsel. Detta eftersom vi är flera storförbrukare i hushållet och att bostaden används delvis som arbetsplats med höga krav på riktigt snabb uppkoppling överallt. Vi har kört ganska länge med 250/250 men uppgraderar nu till 500/500 för att möta nya behov som uppkommit senaste året. En bostad utan fibermöjlighet är helt enkelt ointressant/oanvändbar, men kan vara acceptabelt om det handlar om ett fritidsboende och man har hyfsad 4G el motsv.
 
  • Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Jag fick fiber i våras och det var på tiden. Mitt 17/2 ADSL fungerade för det dagliga, men det fanns inga marginaler.

Glöm 4K video, men även eländet när ett datorprogram eller spel skulle uppdateras och jag behövde tanka ner 10-30 GB data...

Det handlar som sagt var inte bara om mitt beteende, utan även hur tjänsterna blir mer och mer krävande.

Nu har jag 500/100 och livet leker :)
4k video ...jävlar vhs är tillbaka och starkare än någonsin :p(y)
 
J JohanLun skrev:
Det trista är ju att det inte finns några bra tvingande avtal map "öppna nät" vad jag förstår, så beslutet att dra in fiber hänger väl mycket på vilken leverantör man binder sig till. Är det en bra leverantör är det kanon. Är det en skitleverantör som höjer priserna och inte sköter tekniken så var beslutet inte speciellt bra. Men är det värsta som kan hända att man kan klippa fibern igen så kan man väl som med mycket annat bestämma en tidsperiod och göra en kalkyl på det. Om fibern kostar 15k, men sen 200kr/mån istf 400kr/mån finns det ju en paybacktid. Utan att ta hänsyn till kaklylräntor och liknande får jag det med sifforna ovan till ca 6 år. Om fibern kostar dubbelt och bara är 100kr billigare per månad så blir det istället 25 år. För oss var alternativet ADSL som var betydligt sämre. Kostnaden var nog under 15k. Så det var helt enkelt ett enkelt val även om jag tyckt tidigare lösning räckt. "Fritt" (dvs obegränsad datamängd) mobilt bredband i bra hastighet har inte varit lätt att köpa till rimligt pris för privatpersoner så det alternativet hade vi inte.

För en fattig pensionär som vill bo kvar till träfracken och som kollar väderprognosen på nätet men inget mer skulle jag rekommendera en vanlig mobiltelefon och inget mer.
Vi betala 7500 klart med anslutning och grävning och då har iaf vi "öppetnätverk"
 
F
pacman42 pacman42 skrev:
Där jag bor slåss folk för att slippa bli uppkopplade på det kommunala vattennätet för att det kommer att kosta runt 300kkr per hushåll. Orsaken till att jag frågade mäklaren om hur mycket det ökar värdet var för att jag (i min roll som styrelseledamot i avloppsföreningen och därför gjorde jag detta för mina grannars talan, jag har själv råd att betala avloppet kontant ;) ) ville kunna öka värderingen på huset och kunna låna upp beloppet, något som de kommunala tjänstemännen hävdade skulle vara möjligt. Han ville inte höja värderingen på huset för detta inte.
Det är ett av aberna med att ha hus. Sånt kan hända att de tvingar, bara att gå med och se glad ut och betala. Har med miljön att göra bland annat.
Även kan man åka på vägavgifter på flera hundra tusen kronor om kommunen bestämmer sig för att bygga ut området och göra en riktig väg som ansluter till ditt hus.
Man bör ha en buffet på 500.000 kr om man har ett hus strax intill det större bostadsområdet. Förr eller senare kan smällen komma och man kan inget göra åt det.
Vill man inte ha det så, så köp inget hus som har det läget.

Och de som köper hus i kommuner där man måster skotta trottoaren själv. Några tokar köper först utan att ta reda på och sedan klagar de över att de måste skotta snö och sanda. Som man bäddar får man ligga. Det är ett himla liv i Gbg kommun om det vet jag. Och husägare blir stämda för att någon halkar och bryter benet.

Eller de som bor vid Bromma och klagar på oväsen från flyget. Flygplatsen har funnits där sedan 40-talet så det är ju ingen nyhet att det flyger flygplan där.
 
jbr jbr skrev:
Som flera har berört i tråden; antalet spekulanter sjunker när man ska lägga flera miljoner på ett hus och det inte ens har fiber. Lägger man så mycket pengar på ett hus vill man att det har grundläggande infrastruktur, annars intresserar man sig för andra objekt.
Det beror på läget, där jag bor så har fiber ingen påverkan det blir budgivning eller högt pris oavsett.

Och det bottnar i att det är en efterfrågan på bostäder.
 
F Freddan#1 skrev:
Har en TV-box som kallas för Apple-TV. Den går på WiFi från 4G routern. Väldigt enkelt att fixa. T.o.m. jag som inte kan något vidare om IT klarade det. Även TV:n har WiFi mottagning från samma router. Fungerar perfekt. Tre-3 eller vad de kallas 4G system. Ingen begränsning på MB/GB eller vad det kallas per månad.
Sålänge man INTE kollar i 4k eller sport så är svaret ja det räcker ..det vet jag då jag har appletv bara inget annat ..
 
Vi kör mobilt. Har inget behov av fiber i nuläget, och säkert inte på typ 10-12 år.
Efteranslutningen är billigare än om man gick på den stora driven.
Jag behöver bara lyfta luren och säga att jag vill ha det så får jag väl vänta till någon har tid att gräva lite och koppla. (ligger en ledig till alla hus på gatan)

Värdet på huset påverkas inte i vårt område. De utan fiber går åt som smör till hutlösa priser ändå. Fick en värdering på huset och de hade gått upp ca 200-250 tusen på 3 år, helt åt väggarna tycker jag :p

Men nej mobilt duger, slösurf, musik och lite barnprogram ibland.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Mina förldrar har i sommarstugan (som nu fått fiber) jättebra mottagning på 4G och de kan se på TV med bra kvalitet utan bekymmer ... fram till midsommar, sedan har de urkass mottagning på kvällstid fram till mitten av augusti då de får bra mottagning. Detta beror på att den som har sämst mottagning i cellen kommer att kastas ut när andra vill höja sin hastighet. Orsaken till detta är att de med sämst mottagning tar mycket mer radioresurser per överförd bit än de som har bra mottagning och det innebär att operatörerna vill att de med bra mottagning skall få igenom sina bitar. Detta i sin tur ger dem bättre statistik på cellerna, men vissa kunder får en urusel upplevelse. Det vill till att man har bra mottagning om det är många som delar på samma cell.

På vilket sätt drar det mer radioresurser på dom som har sämre mottagning?
Masten ökar ju inte effekten för att telefonen har sämre mottagning.
Tvärtom.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Själv kan jag inte tänka mig att skaffa en bostad utan fiber om jag inte har garantier för att det går att ordna med kort varsel. Detta eftersom vi är flera storförbrukare i hushållet och att bostaden används delvis som arbetsplats med höga krav på riktigt snabb uppkoppling överallt. Vi har kört ganska länge med 250/250 men uppgraderar nu till 500/500 för att möta nya behov som uppkommit senaste året. En bostad utan fibermöjlighet är helt enkelt ointressant/oanvändbar, men kan vara acceptabelt om det handlar om ett fritidsboende och man har hyfsad 4G el motsv.
Vad är det för behov ni har som kräver 500mbit?
 
F
R Rkarlsson skrev:
Vi kör mobilt. Har inget behov av fiber i nuläget, och säkert inte på typ 10-12 år.
Efteranslutningen är billigare än om man gick på den stora driven.
Jag behöver bara lyfta luren och säga att jag vill ha det så får jag väl vänta till någon har tid att gräva lite och koppla. (ligger en ledig till alla hus på gatan)

Värdet på huset påverkas inte i vårt område. De utan fiber går åt som smör till hutlösa priser ändå. Fick en värdering på huset och de hade gått upp ca 200-250 tusen på 3 år, helt åt väggarna tycker jag :p

Men nej mobilt duger, slösurf, musik och lite barnprogram ibland.
Ja, kanske skippar fibern ändå. Får se. Jag skall ringa runt lite och kolla med några som jag känner som är tekniker och kolla med Telia och Tre också.

Kommer aldrig ändå har behov av att ladda hem stora filer. Bara TV och dator och telefoni
 
F
Är ledig idag och åker ikväll till Spanien i två veckor. Utan internet :) Bara lite mailkoll på mobilen, inget annat.
Ha det bra.
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
R
F Freddan#1 skrev:
Det skall funka bra enligt en jag känner som använder puckar mellan huset och en gäststuga.

Jag hittar inget i villkoren om att man inte får dela. Jag skrivit på intresseanmälan och den blir bindande när man betalat in 10.000 kr. Så det är nog lugnt
Det är klart att det fungerar, men hur bra.

Jag tolkar det som att du ska ha fiber och låta två grannar nyttja den?

För det första är jag ganska säker på att du inte får dela din förbindelse med fler hushåll. Jag vet i.a.f. inte om någon operatör som tillåter det. Är du säker på att du kan tolka avtalet rätt med tanke på hur lite du verkar veta om ämnet?

För det andra skulle jag aldrig gå med på det om jag vore din granne. Vill dessa två missa chansen att ansluta sig till fibern nu när möjlighet ges, eller är de så okunniga att de inte fattar hur mycket sämre denna lösningen är?

För det tredje, vill du stå som ansvarig för vad dina grannar hittar på på nätet? All trafik kommer att se ut som om den kommer från ditt abonnemang.

Vem ansvarar för att nätverket håller sig uppe? Ska du vara supporttekniker för detta? Om det är liknande produkt som pacman länkar till så kommer du dessutom att koppla ihop all er utrustning i samma nät vilket är en utomordentligt dålig idé. Alla kommer att se allas trafik och kan dessutom störa ut nätet för varandra. Ska du göra något sådant här så måste det förstås delas upp i olika nät som inte kan nå varandra utan att ruttas genom någon form av brandvägg.

Som upplagd för grannosämja och allmänt strul i framtiden.
 
  • Gilla
quattro1 och 4 till
  • Laddar…
vi fick 100/100mbit fiber i stugan nyligen, superbra för inget har funkat där tidigare, mobilt bredband har vi nog aldrig fått ut mer än 1mbit nedströms.
20000kr kostade det men det är ca 2km till närmsta granne,,,

Nu kan man ju ifrågasätta att dra det till fritidshus, men samtidigt så av 10 hus längs vägen är det 4 som bor där permanent och de 6 som har fritidshus tackade alla ja till fiber, hade inte fritidshusägarna tackat ja så hade det inte blivit nått till de som bor där permanent heller.

Jag ser stora fördelar då det nu ger mig möjlighet till en helt annan övervakning av stugan när de går att köra kameror osv, jag kan styra telldus boxen, värme osv på ett smart sätt som man inte kunde lita på tidigare
 
  • Gilla
pellz0r och 2 till
  • Laddar…
G
T Tornhill 2 skrev:
...och ingen normalanvändare kommer att behöva mer än 640kb minne i sin PC inom överskådlig tid.
För er som inte minns det, så var orden Bill Gates och kostade Microsoft enorma mängder tid och pengar.


/ Hälsningar, Fredrik
https://www.computerworld.com/artic...-go-away----but-did-gates-really-say-it-.html

BillGates skrev:
No one involved in computers would ever say that a certain amount of memory is enough for all time." Later in the column, he added, "I keep bumping into that silly quotation attributed to me that says 640K of memory is enough. There's never a citation; the quotation just floats like a rumor, repeated again and again."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.