1 032 läst · 25 svar
1k läst
25 svar
Hyresvärd i förnekelse (mögel)
Träbitar kan ju ligga där för att man riktat upp toastolen när den skulle sättas fast, dumt men endel gjorde så förr.
Förstår det där med tittögat i dörren, grabben hade en pundare/försäljare som granne där han bor... Han har flyttat nu som tur är.
Det är inte bara att slipa gamla golv, dels kostar det en skaplig slant och har man otur så släpper stavarna då limmet blivit till pulver och lossnar när man lägger på lack.
Sen är det ju så också att får en golvet slipat så vill flera ha det.
Man har ju oftast en plan med renoveringar, ditt badrum kostar kanske i runda slängar 150-250.000 att renovera.
Ang avloppslukten så låter det som att gummitätningen mellan avlopp och stol är felmonterad/saknas/vikt så avloppslukt tränger upp där.
Se om du kan filma/ta kort vid anslutningen.
Jag är själv hyresvärd med några lägenheter och köper ibland in begagnade vitvaror och sätter in, men en toastol nja det tror jag inte att jag hade satt in...
Förstår det där med tittögat i dörren, grabben hade en pundare/försäljare som granne där han bor... Han har flyttat nu som tur är.
Det är inte bara att slipa gamla golv, dels kostar det en skaplig slant och har man otur så släpper stavarna då limmet blivit till pulver och lossnar när man lägger på lack.
Sen är det ju så också att får en golvet slipat så vill flera ha det.
Man har ju oftast en plan med renoveringar, ditt badrum kostar kanske i runda slängar 150-250.000 att renovera.
Ang avloppslukten så låter det som att gummitätningen mellan avlopp och stol är felmonterad/saknas/vikt så avloppslukt tränger upp där.
Se om du kan filma/ta kort vid anslutningen.
Jag är själv hyresvärd med några lägenheter och köper ibland in begagnade vitvaror och sätter in, men en toastol nja det tror jag inte att jag hade satt in...
Sen vet jag inte vad du menar med att dom får statliga pengar för att renovera huset?
Man kan söka och få en summa för tex fasadrenovering, men det är typ skillnaden mellan en "vanlig" renovering och en renovering som blir dyrare för att man bibehåller/renoverar saker av kulturhistoriskt värde, ungefär så.
Så man får inte en klumpsumma att göra vad man vill med
Man kan söka och få en summa för tex fasadrenovering, men det är typ skillnaden mellan en "vanlig" renovering och en renovering som blir dyrare för att man bibehåller/renoverar saker av kulturhistoriskt värde, ungefär så.
Så man får inte en klumpsumma att göra vad man vill med
Taket är inte orginal men gjordes på 70-talet. Gissar att man inte brydde sig lika mycket om kultur då.plåtrickard skrev:
Efter att läst detta så tänker jag nog bara så här. Ni gör bäst i att hitta ett annat boende. Ni kommer aldrig kunna bli nöjda här då hyresvärden och ni är så långt ifrån varandra i alla frågor gällande bostaden.Mofo_Madness skrev:
Min hyresvärd har en lång historia av att behandla sina hyresgäster som skit och skylla allt som går fel i lägenheterna på dom som bor där. Dom har också en förmåga att hitta firmor som utför underhåll och renoveringar på ett sätt som ska vi säga, ofta är raka motsatsen till fackmannamässigt.
Vårat badrum har inte renoverats på över 15 år, förmodligen längre men tjejen har bott här sen 2009 och hon sa att det var inte fräscht då heller. Hon har klagat upprepade gånger att det luktar från avloppen och att vattnet inte rinner undan utan mycket samlas i hörnet bakom toan och går inte att torka.
Jag har bott här sen 2019 och på den tiden har jag bevittnat saker från dem här hyresvärden som få skulle tro var möjliga att komma undan med i Sverige. Det är inte en liten privat hyresvärd som måste hålla igen på kostnaderna.
Nej då, dom förvaltar alla K-märkta hus i hela stan.
Dom får även skattemedel för att underhålla husen utöver intäkterna från hyror.
Min tjej växte upp i en lägenhet som dom förvaltade och sakerna jag hört om den tiden var galen.
Bara för att ta ett par exempel från hennes uppväxt, när deras badrum behövde rivas ut helt och torkas ut pga en fuktskada orsakat av fuskbygge men dom försökte få familjen att skriva på att dom orsakat. Under den tiden fråga dom om någonstans att bo med tanke på att dom inte hade badrum eller toa. Två vuxna med två småbarn kanske kan leva så ett par dagar men detta skulle ta veckor. Dom uppmanades då (jag skämtar inte) att skita i hinkar med plastpåsar i.
Några år senare kollapsade deras köksgolv och det var ett stort hål ner till grannen 3.5 meter ner. Också då fick dom finna sig att leva med det tills det var fixat, små barn och livsfarligt hål i köket.
Sen jag har bott här har jag varit med om så mycket att jag skulle kunna skriva en bok.
Men för att detta inte ska bli längre än vad det är så håller jag mig till badrummet.
När jag skulle byta badrumsskåp för några år sedan så märkte jag att det saknades någon form av fuktspärr.
Jag blev då orolig och kontaktade hyresvärden.
Det första han försökte göra var att skylla det på mig för jag skulle byta skåp trotts att jag inte borrat några hål utan det var orginalet. Han påstod då att det var fackmannamässigt utfört.
När jag påpekade att jag tvivlade på det då det inte satt ballofixer i badrummet, att golvet lutade fel och att när man duschar så blir dörr tröskeln blöt. Och den är av obehandlat trä utan silicon eller någon list.
Då sa han att det behövs inte då det var våtzon 2.
Hela badrummet är ca 1.5 kvadrat och dusch och handfat är en o samma.
Visste inte det då men hela rummet är våtrum 1.
Något år senare så började fogarna på toaletten lossna på något mystisk sätt.
Självfallet skyllde dom på att vi rör oss för mycket på toa.
Men dom skulle ändå byta ut toaletten till en miljö toa (tydligen är det jätteviktigt) med hel och halv spolning.
När människor ntören kom så hade han för det första med sig en begangnad toastol som hade minst tio år på nacken.
Men när han tog bort den gamla så märkte han att den stod på nu ruttna träbitar som förmodligen höll den plant.
Efter detta så märkte vi att avloppet luktade värre och värre.
Då var det att pga det är en gammal stålbrunn och dom luktar så.
Men det var annan sur doft som inte kunde städas ur.
Både till luft och fläkten gjorde knappast sitt jobb så det tar evigheter för fukten att försvinna.
Vi tar ut höra handdukar därifrån annars torkar dom inte och börjar lukta.
Och satt man och sket i mer än fem minuter blir man yr.
Vi insisterade att någon skulle mäta luftflödet, badrum och i resten av lägenheten.
Det visade sig att vi hade 1/3 rekommenderade luftflödet, inte lustigt att man känner sig dåsig hela tiden.
Lösningen på detta var tydligen en ny fläkt, i köket.
När doften inte försvann och vi upptäckte svarta prickar lite var stans i badrummet (såg inte innan då bruket mellan kaklet är så missfärgad trotts att vi regelbundet skura med klorin tom tandborste mellan fogarna.) och skruvarna på dörrlåset hade börjat lossna pga fukt. Trä tröskeln började även bli uppluckrad.
Då kom en högre chef, hon som besiktigar lägenheter om dom bör renoveras.
Hon gick in i badrummet i kanske 30 sek och påstod att det var ingen mögeldoft och vi kanske städade dåligt.
Och badrummet höll "mycket god standard".
Jag har detta inspelat.
Inget skulle göras.
Innan hon gick så frågade jag var hennes expertis kom ifrån, hade hon en bakgrund i bygg?
Fick inget svar.
Det var också hon som tog in alla fackmän som renoverade.
Jag frågade då om vem var det som såg till att dom följde AMA.
Hon visste inte ens vad det var.
Direkt efter så tog jag dessa bilder.
Kom ihåg att det är nystädat och relativt torrt då ingen duschat på 24 timmar.
Jag tog bort låset för att sätta i nya skruvar (fick inte ens hjälp med det).
Bakom låset var en liten historielektion om badrummet, nästa bild är hålet för låset på dörrkarmen och till sist tröskeln som enligt dom är tät.
Vad tycker ni?
Förlåt att det blev så långt.
Så istället för att börja bråka och ställa krav på hyresvärden så flytta. Livet är för kort för att bråka massa om det här.
Och ja det jag ser på bilderna talar ju om att underhållet är kraftigt eftersatt men det spelar mindre roll då det låter som det varken finns planer eller intresse att renovera .
Tro mig det städas, nu låter du som dom eller så läser du dåligt. VI SKRUBBADE BADRUMMET MED TANDBORSTAR.Alfredo skrev:
Varför tror du att sådana måste finnas?
Av försäkringskäl. Det finns för övrigt ingen annanstans i lägenheten att stänga av vattnet. Det är samma i svärföräldrarnas. Så när det blev en vattenläcka så fick dom vänta tre timmar innan jouren kom och stängde av. Och jag gick VVS i 1998. Då sa dom att vi alltid skulle montera ballofixer. En billig åtgärd som kan spara mycket jobb kommer jag ihåg att han sa. Men efter du läst hur resten av badrummet var gjort och du fortfarande påstår att det är fackmannamässigt gjort så vet jag inte vad. Men säg såhär om du byggde ditt egna badrum hade du inte sett till att det var en fuktspärr, bra ventilerat, vattnet rann mot brunnen och inte mot hörn och dörr tröskeln?
Så blir det i de flesta badrum om man inte städar tillräckligt.
Vi städar nog badrummet oftare än dom flesta med tanke på hur det ser ut.
I vilka mängder då?Alfredo skrev:
Lite asbest är inte dödligt det heller då jag har andats in det under mitt liv.
Jag rökte cigaretter i 20 år är det automatiskt bra då.
Sluta vara en weisass eller spela dum.
Jag skulle också vilja veta hur man får alla dessa statliga pengar du talar om då jag själv äger ett märkt kulturhus från sent 1600 talet. Nej just det, det får man inte. Man kan söka för enskilda specifika restaureringar och då krävs omfattande dokumentation och oftast kontrol, dessutom handlar det om den fördyrande kostnaden mellan att göra det ala 202x kontra på traditionellt sätt.
Jag tycker ni skall ta och flytta, samt belåna er upp till öronen, köpa en egen hyresfastighet och hyra ut till folk som ringer så fort de har lite spår av mögel i badrumet.
Jag tycker ni skall ta och flytta, samt belåna er upp till öronen, köpa en egen hyresfastighet och hyra ut till folk som ringer så fort de har lite spår av mögel i badrumet.
Be inte om våra åsikter om du måste vara otrevlig när du inte får den respons du önskar dig.Mofo_Madness skrev:
"Det finns för övrigt ingen annanstans i lägenheten att stänga av vattnet. Det är samma i svärföräldrarnas." Det är inget onormalt att man inte kan stänga av vattnet till en lägenhet i lägenheten. Visst är det praktiskt om man kan, men min erfarenhet är att det är vanligare att man inte kan det än att man kan det.
"du fortfarande påstår att det är fackmannamässigt gjort så vet jag inte vad." Jag har aldrig påstått det. Du får nog läsa vad jag skriver en gång till.
Om hyresvärden är sådana as, finns det väl ingen anledning att inte skriva vilka de är. Om de har en hel massa k-märkta hus de äger eller förvaltar så är ju risken att de vet vem du är väldigt liten. Om de beter sig som du beskriver (jag har ingen anledning att inte tro dig) så borde hyresgästföreningen ha rätt många case och de brukar tycka om att driva frågor när det är många drabbade. Ni är medlemmar där väl?
Du vinner ju inte mycket sympati med den inställningen.Mofo_Madness skrev:
Mycket av det du beskriver är ganska normalt i hyreshus, hyresvärdar har en pressad ekonomi.
En anekdot från min hemstad, det var nog drygt 30 år sedan. Det var en riktigt dålig hyresvärd, privat med några mindre hyreshus.
En kall vinter "glömde" han att tanka olja i huset så värmen försvann. En kollega till mig bodde i huset och efter ett par dagar klagade hon. Hon fick köra ugnen på full effekt för att få lite värme. Hon klagade till hyresvärden utan resultat. Till slut ringde hon lokaltidningen som gjorde ett reportage med en bild som visade henne andas ut väl synlig ånga.
Hyresvärden fick plötsligt energi men i stället för att fylla på olja så gick han hem till henne och agerade hotfullt.
Hennes pappa, från Serbien och en av våra lite ökända bankrånare i stan tyckte inte riktigt om hyresvärdens agerande, ringde sin kompis "Bosse Bus" och åkte helt sonika hem till hyresvärdens villa en bit utanför stan, knackade på och när gubben öppnade så höll Bosse fast honom medan min kollegas farsa monterade bort ytterdörren och sedan tog de den med sig och åkte därifrån.
Detta var i februari.
Men det var ju lite värre än att man inte får ha titthål i dörren...
Klicka här för att svara