Min hyresvärd har en lång historia av att behandla sina hyresgäster som skit och skylla allt som går fel i lägenheterna på dom som bor där. Dom har också en förmåga att hitta firmor som utför underhåll och renoveringar på ett sätt som ska vi säga, ofta är raka motsatsen till fackmannamässigt.
Vårat badrum har inte renoverats på över 15 år, förmodligen längre men tjejen har bott här sen 2009 och hon sa att det var inte fräscht då heller. Hon har klagat upprepade gånger att det luktar från avloppen och att vattnet inte rinner undan utan mycket samlas i hörnet bakom toan och går inte att torka.
Jag har bott här sen 2019 och på den tiden har jag bevittnat saker från dem här hyresvärden som få skulle tro var möjliga att komma undan med i Sverige. Det är inte en liten privat hyresvärd som måste hålla igen på kostnaderna.
Nej då, dom förvaltar alla K-märkta hus i hela stan.
Dom får även skattemedel för att underhålla husen utöver intäkterna från hyror.
Min tjej växte upp i en lägenhet som dom förvaltade och sakerna jag hört om den tiden var galen.
Bara för att ta ett par exempel från hennes uppväxt, när deras badrum behövde rivas ut helt och torkas ut pga en fuktskada orsakat av fuskbygge men dom försökte få familjen att skriva på att dom orsakat. Under den tiden fråga dom om någonstans att bo med tanke på att dom inte hade badrum eller toa. Två vuxna med två småbarn kanske kan leva så ett par dagar men detta skulle ta veckor. Dom uppmanades då (jag skämtar inte) att skita i hinkar med plastpåsar i.
Några år senare kollapsade deras köksgolv och det var ett stort hål ner till grannen 3.5 meter ner. Också då fick dom finna sig att leva med det tills det var fixat, små barn och livsfarligt hål i köket.
Sen jag har bott här har jag varit med om så mycket att jag skulle kunna skriva en bok.
Men för att detta inte ska bli längre än vad det är så håller jag mig till badrummet.
När jag skulle byta badrumsskåp för några år sedan så märkte jag att det saknades någon form av fuktspärr.
Jag blev då orolig och kontaktade hyresvärden.
Det första han försökte göra var att skylla det på mig för jag skulle byta skåp trotts att jag inte borrat några hål utan det var orginalet. Han påstod då att det var fackmannamässigt utfört.
När jag påpekade att jag tvivlade på det då det inte satt ballofixer i badrummet, att golvet lutade fel och att när man duschar så blir dörr tröskeln blöt. Och den är av obehandlat trä utan silicon eller någon list.
Då sa han att det behövs inte då det var våtzon 2.
Hela badrummet är ca 1.5 kvadrat och dusch och handfat är en o samma.
Visste inte det då men hela rummet är våtrum 1.
Något år senare så började fogarna på toaletten lossna på något mystisk sätt.
Självfallet skyllde dom på att vi rör oss för mycket på toa.
Men dom skulle ändå byta ut toaletten till en miljö toa (tydligen är det jätteviktigt) med hel och halv spolning.
När människor ntören kom så hade han för det första med sig en begangnad toastol som hade minst tio år på nacken.
Men när han tog bort den gamla så märkte han att den stod på nu ruttna träbitar som förmodligen höll den plant.
Efter detta så märkte vi att avloppet luktade värre och värre.
Då var det att pga det är en gammal stålbrunn och dom luktar så.
Men det var annan sur doft som inte kunde städas ur.
Både till luft och fläkten gjorde knappast sitt jobb så det tar evigheter för fukten att försvinna.
Vi tar ut höra handdukar därifrån annars torkar dom inte och börjar lukta.
Och satt man och sket i mer än fem minuter blir man yr.
Vi insisterade att någon skulle mäta luftflödet, badrum och i resten av lägenheten.
Det visade sig att vi hade 1/3 rekommenderade luftflödet, inte lustigt att man känner sig dåsig hela tiden.
Lösningen på detta var tydligen en ny fläkt, i köket.
När doften inte försvann och vi upptäckte svarta prickar lite var stans i badrummet (såg inte innan då bruket mellan kaklet är så missfärgad trotts att vi regelbundet skura med klorin tom tandborste mellan fogarna.) och skruvarna på dörrlåset hade börjat lossna pga fukt. Trä tröskeln började även bli uppluckrad.
Då kom en högre chef, hon som besiktigar lägenheter om dom bör renoveras.
Hon gick in i badrummet i kanske 30 sek och påstod att det var ingen mögeldoft och vi kanske städade dåligt.
Och badrummet höll "mycket god standard".
Jag har detta inspelat.
Inget skulle göras.
Innan hon gick så frågade jag var hennes expertis kom ifrån, hade hon en bakgrund i bygg?
Fick inget svar.
Det var också hon som tog in alla fackmän som renoverade.
Jag frågade då om vem var det som såg till att dom följde AMA.
Hon visste inte ens vad det var.
Direkt efter så tog jag dessa bilder.
Kom ihåg att det är nystädat och relativt torrt då ingen duschat på 24 timmar.
Jag tog bort låset för att sätta i nya skruvar (fick inte ens hjälp med det).
Bakom låset var en liten historielektion om badrummet, nästa bild är hålet för låset på dörrkarmen och till sist tröskeln som enligt dom är tät.
Vad tycker ni?
Förlåt att det blev så långt.
Vårat badrum har inte renoverats på över 15 år, förmodligen längre men tjejen har bott här sen 2009 och hon sa att det var inte fräscht då heller. Hon har klagat upprepade gånger att det luktar från avloppen och att vattnet inte rinner undan utan mycket samlas i hörnet bakom toan och går inte att torka.
Jag har bott här sen 2019 och på den tiden har jag bevittnat saker från dem här hyresvärden som få skulle tro var möjliga att komma undan med i Sverige. Det är inte en liten privat hyresvärd som måste hålla igen på kostnaderna.
Nej då, dom förvaltar alla K-märkta hus i hela stan.
Dom får även skattemedel för att underhålla husen utöver intäkterna från hyror.
Min tjej växte upp i en lägenhet som dom förvaltade och sakerna jag hört om den tiden var galen.
Bara för att ta ett par exempel från hennes uppväxt, när deras badrum behövde rivas ut helt och torkas ut pga en fuktskada orsakat av fuskbygge men dom försökte få familjen att skriva på att dom orsakat. Under den tiden fråga dom om någonstans att bo med tanke på att dom inte hade badrum eller toa. Två vuxna med två småbarn kanske kan leva så ett par dagar men detta skulle ta veckor. Dom uppmanades då (jag skämtar inte) att skita i hinkar med plastpåsar i.
Några år senare kollapsade deras köksgolv och det var ett stort hål ner till grannen 3.5 meter ner. Också då fick dom finna sig att leva med det tills det var fixat, små barn och livsfarligt hål i köket.
Sen jag har bott här har jag varit med om så mycket att jag skulle kunna skriva en bok.
Men för att detta inte ska bli längre än vad det är så håller jag mig till badrummet.
När jag skulle byta badrumsskåp för några år sedan så märkte jag att det saknades någon form av fuktspärr.
Jag blev då orolig och kontaktade hyresvärden.
Det första han försökte göra var att skylla det på mig för jag skulle byta skåp trotts att jag inte borrat några hål utan det var orginalet. Han påstod då att det var fackmannamässigt utfört.
När jag påpekade att jag tvivlade på det då det inte satt ballofixer i badrummet, att golvet lutade fel och att när man duschar så blir dörr tröskeln blöt. Och den är av obehandlat trä utan silicon eller någon list.
Då sa han att det behövs inte då det var våtzon 2.
Hela badrummet är ca 1.5 kvadrat och dusch och handfat är en o samma.
Visste inte det då men hela rummet är våtrum 1.
Något år senare så började fogarna på toaletten lossna på något mystisk sätt.
Självfallet skyllde dom på att vi rör oss för mycket på toa.
Men dom skulle ändå byta ut toaletten till en miljö toa (tydligen är det jätteviktigt) med hel och halv spolning.
När människor ntören kom så hade han för det första med sig en begangnad toastol som hade minst tio år på nacken.
Men när han tog bort den gamla så märkte han att den stod på nu ruttna träbitar som förmodligen höll den plant.
Efter detta så märkte vi att avloppet luktade värre och värre.
Då var det att pga det är en gammal stålbrunn och dom luktar så.
Men det var annan sur doft som inte kunde städas ur.
Både till luft och fläkten gjorde knappast sitt jobb så det tar evigheter för fukten att försvinna.
Vi tar ut höra handdukar därifrån annars torkar dom inte och börjar lukta.
Och satt man och sket i mer än fem minuter blir man yr.
Vi insisterade att någon skulle mäta luftflödet, badrum och i resten av lägenheten.
Det visade sig att vi hade 1/3 rekommenderade luftflödet, inte lustigt att man känner sig dåsig hela tiden.
Lösningen på detta var tydligen en ny fläkt, i köket.
När doften inte försvann och vi upptäckte svarta prickar lite var stans i badrummet (såg inte innan då bruket mellan kaklet är så missfärgad trotts att vi regelbundet skura med klorin tom tandborste mellan fogarna.) och skruvarna på dörrlåset hade börjat lossna pga fukt. Trä tröskeln började även bli uppluckrad.
Då kom en högre chef, hon som besiktigar lägenheter om dom bör renoveras.
Hon gick in i badrummet i kanske 30 sek och påstod att det var ingen mögeldoft och vi kanske städade dåligt.
Och badrummet höll "mycket god standard".
Jag har detta inspelat.
Inget skulle göras.
Innan hon gick så frågade jag var hennes expertis kom ifrån, hade hon en bakgrund i bygg?
Fick inget svar.
Det var också hon som tog in alla fackmän som renoverade.
Jag frågade då om vem var det som såg till att dom följde AMA.
Hon visste inte ens vad det var.
Direkt efter så tog jag dessa bilder.
Kom ihåg att det är nystädat och relativt torrt då ingen duschat på 24 timmar.
Jag tog bort låset för att sätta i nya skruvar (fick inte ens hjälp med det).
Bakom låset var en liten historielektion om badrummet, nästa bild är hålet för låset på dörrkarmen och till sist tröskeln som enligt dom är tät.
Vad tycker ni?
Förlåt att det blev så långt.
Medlem
· Västernorrland
· 11 220 inlägg
Det ser ut att vara väldigt gammalt ja men vill de inte renovera så vill de ju inte. Att det blir följdskador av att de inte renoverar drabbar ju bara dem. Finns ju inte på kartan att de ska kunna skylla på hyresgästen i detta fallet. Sen att det ser ut som det gör är ju tråkigt för den som bor där såklart....
Har inte jag som hyresgäst några rättigheter? Att inte behöva andas in mögelsporer eller kvävas sakta i mitt hem. Sen är det ju så att dom ska förvalta alla k-märkta hud och får skattemedel för underhåll och renovering.
Som sagt, det där var en snabb genomgång av badrummet.
Skulle kunna berätta om bl.a
-Vägrar installera titthål i dörren.
-Fixa belysningen i trapphuset så man
kunde se vem som stod där om det fanns titthål.
-Vägra slipa trägolven eller låta oss göra det, hotade med att lägga in plastgolv över det antika trägolvet istället.
-När sprickorna och bubblerna på snickerierna var för stora att dom kunde förnekada. Då tog dom in en målare som målade ena sidan på vissa dörrar och lät sprickorna/bubblor vara på andra sidan då dom dömdes vara för små.
-(Denna ska få sitt egna inlägg men)
Tagit in en firma som installerade egengjord taksäkerhet igenom att borra rakt igenom det dubbelfalsade plåttaket så det nu läcker som ett såll.
Och värst av allt, att direkt attackera och skylla på hyresgästera.
Jag och tjejen är relativt unga men det är knappt att vi orkar tjafsa mer med dom. Alla proccesser för att få något godkänt och genomfört är så utdragna ocg jobbiga att Kafka ser ut som en välsmort effektiv maskin. Det bor många äldre i dom här husen och ensamma sådanna.
Hur ska dom stå emot, hur många år hyvlaa av deras liv av att andas in mögelsporer?
Som sagt, det där var en snabb genomgång av badrummet.
Skulle kunna berätta om bl.a
-Vägrar installera titthål i dörren.
-Fixa belysningen i trapphuset så man
kunde se vem som stod där om det fanns titthål.
-Vägra slipa trägolven eller låta oss göra det, hotade med att lägga in plastgolv över det antika trägolvet istället.
-När sprickorna och bubblerna på snickerierna var för stora att dom kunde förnekada. Då tog dom in en målare som målade ena sidan på vissa dörrar och lät sprickorna/bubblor vara på andra sidan då dom dömdes vara för små.
-(Denna ska få sitt egna inlägg men)
Tagit in en firma som installerade egengjord taksäkerhet igenom att borra rakt igenom det dubbelfalsade plåttaket så det nu läcker som ett såll.
Och värst av allt, att direkt attackera och skylla på hyresgästera.
Jag och tjejen är relativt unga men det är knappt att vi orkar tjafsa mer med dom. Alla proccesser för att få något godkänt och genomfört är så utdragna ocg jobbiga att Kafka ser ut som en välsmort effektiv maskin. Det bor många äldre i dom här husen och ensamma sådanna.
Hur ska dom stå emot, hur många år hyvlaa av deras liv av att andas in mögelsporer?
Du tar ju upp en massa småsaker i den här tråden vilket avsevärt påverkar uppfatningen av dig. Utan att mena något illa med det, så framstår du som en gnällig och krånglig hyresgäst nu.
Du borde skala bort alla smågrejer, som titthål i dörren, slipa golvet,
Att dom installerade egen taksäkerhet vet jag inte ens vad du menar med, dom måste givetvis ha sin taksäkerhet. Jag har svårt att tro att hyresvärden skiter i om det rinner vatten i lägenheten när det regnar, när du skriver läcker som ett såll undrar jag vad du menar med det och hur du vet det?
Att dom installerade egen taksäkerhet vet jag inte ens vad du menar med, dom måste givetvis ha sin taksäkerhet. Jag har svårt att tro att hyresvärden skiter i om det rinner vatten i lägenheten när det regnar, när du skriver läcker som ett såll undrar jag vad du menar med det och hur du vet det?
Jag har själv varit med om hyresvärd som struntar i läckor. Ringde en gång om att det rann ganska friskt med vatten i väggen pga igentäppt stuprör. Räknade utifrån frekvensen på dropparna ut hur många liter det rörde sig om och det var en betydande mängd. Dom sket i det.
Men jag håller med om att man måste välja sina strider. Mycket av det som räknas upp är kanske lite besvärande, men leder till att man bara är ”gnällig”. Fokusera på det som är relevant. Inte att det är lite hyvelspån i dörrkarmen. För så ser väldigt många hus ut.
Men jag håller med om att man måste välja sina strider. Mycket av det som räknas upp är kanske lite besvärande, men leder till att man bara är ”gnällig”. Fokusera på det som är relevant. Inte att det är lite hyvelspån i dörrkarmen. För så ser väldigt många hus ut.
Medlem
· Västernorrland
· 11 220 inlägg
Fast att det blir lite svart i hörn/kanter/fogar i fuktiga badrum är inget man kvävs över eller blir sjuk av. Mögelsporer finns i luften hela tiden konstant helt naturligt. Det svarta man ser är där de börjat gro och det gör de oftast i badrum där det är blött eller rent allmänt smutsigt för de trivs i smuts på det viset. Nu menar jag inte att ts inte städar men man ska inte överdriva saker och ting.
Visst är det tråkigt om man upplever att en hyresvärd skiter i sånt här men det ska väldigt mycket till innan en bostad anses vara obeboelig på det viset och det utnyttjar såklart mindre nogräknade hyresvärdar. Det får man antingen acceptera eller så gno lite själv och måla på lite för sin egen skull.
Visst är det tråkigt om man upplever att en hyresvärd skiter i sånt här men det ska väldigt mycket till innan en bostad anses vara obeboelig på det viset och det utnyttjar såklart mindre nogräknade hyresvärdar. Det får man antingen acceptera eller så gno lite själv och måla på lite för sin egen skull.
Är du medlem i hyresgästföreningen? Om inte, gå med och ta hjälp av en jurist. Om det är en så omfattande dålig värd borde det inte vara svårt att få till ett ärende med flera hyresgäster ?
Wow.
Gnällig?
Jag berättar om en fastighetsägare som tar emot skattemedel för underhåll av kulturmärkta hus som dom låter idioter ta hand om.
Att dom borra igenom taket...
Du borrar ALDRIG igenom ett sådant tak, inte med takskruv och ännu mindre med stora bultar. Man fäster saker i falsen.
Ruttnar takstolarna på 800kvadrat tak på ett kmärkt hus så kan du ge dig på att det blir ännu mer skattepengar som lagar det.
Att jag tog upp taket var att påvisa hur aroganta dom är och väljer att spara in några tusenlappar på en firma som gjorde jobbet korrekt.
Om ni tycker att en barnfamilj ska bajsa i hinkar, att pensionärer ska ha mögelsporer i luften (och nej det är inte sånt man får ta) det är en hälsofara.
Eller att vi ska ha ett badrum som stinker mögel och avlopp och har trädetaljer med 30%+ fukt. Eller att istället för att dom slipar orginal-golven av fint furu och är nästan 200 år gamla, lägga in plastmattor. Jag klagar på mycket för det finns mycket att klaga på.
Sen eftersom det är k-märkt så får vi inte renovera något själva. Vi har erbjudit att betala själva och att dom väljer färg och målerifirma men fick nej. Erbjöd att vi betala golvslipning men fick nej.
Och det är inte bara vi, pratat med många grannar känner likadant.
Uppenbarligen så var detta fel forum att be om råd.
Och dax att flytta-kommentaren...lycka till att hitta boende i Stockholm hux flux.
Vi har försökt att byta men ingen vill ha lägenheten när dom ser badrummet.
Är er standard så låg?
Hur fan ser det ut och luktar hemma hos er?
Jag är 45 år gammal och bott på många ställen inklusive rurala Africa så jag är inte någon primadonna som inte tål smuts. Men när trä i badrummet är poröst, luften är så skitig att filtret på luftrenaren som ska hålla ett par månader minst måste bytas var tredje vecka.
Och jag har arbetat med tak, från papp till bandtäckning och jag har sett takstolar kollapsa. Och det är lag (inte AMA) lag på en viss standard på taksäkerhet och det är inte ihopsnickrade takbryggor från skroten.
Rätt ska vara fucking rätt.
Bristen på empati här var fan ögonöppnande. Barn och pensionärer åt helvete....skäms
Gnällig?
Jag berättar om en fastighetsägare som tar emot skattemedel för underhåll av kulturmärkta hus som dom låter idioter ta hand om.
Du borrar ALDRIG igenom ett sådant tak, inte med takskruv och ännu mindre med stora bultar. Man fäster saker i falsen.
Ruttnar takstolarna på 800kvadrat tak på ett kmärkt hus så kan du ge dig på att det blir ännu mer skattepengar som lagar det.
Att jag tog upp taket var att påvisa hur aroganta dom är och väljer att spara in några tusenlappar på en firma som gjorde jobbet korrekt.
Om ni tycker att en barnfamilj ska bajsa i hinkar, att pensionärer ska ha mögelsporer i luften (och nej det är inte sånt man får ta) det är en hälsofara.
Eller att vi ska ha ett badrum som stinker mögel och avlopp och har trädetaljer med 30%+ fukt. Eller att istället för att dom slipar orginal-golven av fint furu och är nästan 200 år gamla, lägga in plastmattor. Jag klagar på mycket för det finns mycket att klaga på.
Sen eftersom det är k-märkt så får vi inte renovera något själva. Vi har erbjudit att betala själva och att dom väljer färg och målerifirma men fick nej. Erbjöd att vi betala golvslipning men fick nej.
Och dax att flytta-kommentaren...lycka till att hitta boende i Stockholm hux flux.
Är er standard så låg?
Jag är 45 år gammal och bott på många ställen inklusive rurala Africa så jag är inte någon primadonna som inte tål smuts. Men när trä i badrummet är poröst, luften är så skitig att filtret på luftrenaren som ska hålla ett par månader minst måste bytas var tredje vecka.
Och jag har arbetat med tak, från papp till bandtäckning och jag har sett takstolar kollapsa. Och det är lag (inte AMA) lag på en viss standard på taksäkerhet och det är inte ihopsnickrade takbryggor från skroten.
Bristen på empati här var fan ögonöppnande. Barn och pensionärer åt helvete....skäms
Genom att gå upp på vinden och hjälpa grannen flytta ut grejerna ur hans förråd för det rann in vatten. Och det var inte på ett ställe. Man kan se bultarna som går rakt igenom taket och man kan se mörka fläckar på råsponten.S SueCia skrev:Du tar ju upp en massa småsaker i den här tråden vilket avsevärt påverkar uppfatningen av dig. Utan att mena något illa med det, så framstår du som en gnällig och krånglig hyresgäst nu.
Besserwisser
· östergötland
· 2 307 inlägg
Inte för att vara sådan... men om det är kmärkt så lär det inte vara dubbelfalsat.. Och enkelfalsat har inte varit godkänt för falsfästen... (dock har jag för mig att det har ändrats)
Du missar totalt min poäng, precis som jag trodde att du skulle göra trots att jag försökte vara så tydlig som möjligt.Mofo_Madness skrev:
Wow.
Gnällig?
Är er standard så låg?
Du tar dels upp problem som du upplever som oerhört allvarliga, och låter som de skulle kunna vara alvarligt absolut. I nästa andetag gnäller du på att dom vägrar sätt titt-hål i din dörr.
När jag läste inlägget kände jag att jag inte ens kunde greppa om det fanns ett reellt problem eller om du bara kastade ihop en massa egna tolkningar.
Det är helt omöjligt för oss att veta om det ens behövs slipas några golv, visst du vill att dom ska slipas, men det kanske är 15-20 år kvar tills dom faktiskt BEHÖVER slipas? Med tanke på hur du uttrycker dig gällande tittöga i dörren så är jag benägen att tro att det inte är några fel på ditt nuvarande golv.
Medlem
· Västernorrland
· 11 220 inlägg
Alla människor andas dagligen in mängder av mögelsporer. Det blir inte fler av att man ser nå svarta prickar i ett badrum. Ska det vara hälsovådligt så ska det till angrepp som växer okontrollerat och börjar bygga ludd typ.........Då brukar det kännas tydligt att här är det nå tok...........Nu låter det mer som att du/ni bestämt er för att hemmet är förpestat av mögel bara för att ni har den uppfattningen ni har om skicket.
Jag tycker att det är tråkigt att det är som det är och det är nog ingen som direkt tycker att ni ska ha det såhär men när fakta försvinner och du basunerar ut personliga åsikter som kärna, då blir det bara konstigt..........
Du får helt enkelt använda dina rättigheter som hyresgäst och försöka göra din röst hörd. Annars återstår det ju bara att flytta till nåt fräschare.
Jag tycker att det är tråkigt att det är som det är och det är nog ingen som direkt tycker att ni ska ha det såhär men när fakta försvinner och du basunerar ut personliga åsikter som kärna, då blir det bara konstigt..........
Du får helt enkelt använda dina rättigheter som hyresgäst och försöka göra din röst hörd. Annars återstår det ju bara att flytta till nåt fräschare.
Varför tror du att sådana måste finnas?Mofo_Madness skrev:
Så blir det i de flesta badrum om man inte städar tillräckligt.Mofo_Madness skrev:
Det är väldigt vanligt att det inte finns ett sådant.Mofo_Madness skrev:
Mögelsporer finns alltid överallt i luften, såväl hos pensionärer som hos alla andra.Mofo_Madness skrev:
Det finns mer med titthålet än bara att jag ville ha ha ha.S SueCia skrev:Du missar totalt min poäng, precis som jag trodde att du skulle göra trots att jag försökte vara så tydlig som möjligt.
Du tar dels upp problem som du upplever som oerhört allvarliga, och låter som de skulle kunna vara alvarligt absolut. I nästa andetag gnäller du på att dom vägrar sätt titt-hål i din dörr.
När jag läste inlägget kände jag att jag inte ens kunde greppa om det fanns ett reellt problem eller om du bara kastade ihop en massa egna tolkningar.
Det är helt omöjligt för oss att veta om det ens behövs slipas några golv, visst du vill att dom ska slipas, men det kanske är 15-20 år kvar tills dom faktiskt BEHÖVER slipas? Med tanke på hur du uttrycker dig gällande tittöga i dörren så är jag benägen att tro att det inte är några fel på ditt nuvarande golv.
Vi har problem med heroinister som hänger i trapphus och tvättstuga. Hittas nålar hela tiden. Såpass att vi uppmanas att gå före barn och hundar. Porten där nere har kod men är lätt att rycka upp.
Lyset i trapphuset är bäst beskrivet som mood lighting. Man skulle inte ens se vem som stod där med ett titthål.
Och sensorerna för lyset satt fel så man kunde gå större delen itan att det tändes.
Både lyset och sensorn har anmälts för över två år sedan utan åtgärd.
Då jag jobbar mycket kvällar så är tjejen ensam hemma. Det har hänt att det plingat på dörren och hon har inte vågat öppna. Även en kväll när jag hade glömt min nyckel på jobbet och luren dog. Jag fick stå utanför en halvtimme. Och nej jag tänkte inte skrika i brevlådan mitt i natten på en vardag.
Så jag köpte en digital dörrklocka. Inte en sådan som filma men när du plinga på så tog den en bild och skickade till våra telefoner. Med mörkerseende. En ganska diskret sak.
Den var inte riktad mot någon annans bostad men för att vara säkra så frågade vi grannarna om det fick bra. Ingen var emot det utan snarare ville ha en själva.
För att vara extra säker så ville tjejen ringa och fråga fastighetsägaren.
Ifall dom skulle dra något juridiskt skäl så kunde hon intyga att den var laglig då hon är jurist.
Jag var enot att hon ringde och hävdade att precis som med en kvinna så är det lättare att få förlåtelse än tillåtelse.
Hon han inte säga klart sin första mening innan hon fick.
TA NER DEN!! skriket i örat.
Hon började förklara att den inte satt uppe men vi ville.
TA NER DEN NU!!.
Hon la på och oförvånat sa att vi inte fick.
Jag nöjde mig inte med detta. Jag vill veta varför inte bara att det är så. Det var inget estetiskt skäl då nästan alla har allt från kransar till personliga namnskyltar på dörrarna. Och trapphuset har stora sprickor, det saknas murbruk på ställen och handgarden vid trappan har lossnat från betongen.
Jag tog reda på vem han var som hon pratade med och ringde.
Tre gånger klickade han bort mig efter kanske 20 signaler.
Till slut orkar man inte.
Det var historian om titthålet.
Tro mig det är en lika lång berättelse med alla punkter jag skrev men det skulle bli en jävla bok.
Dom säger nej bara för att.
Och dom hittar på regler och ingen som avgör vad som ska fixas och inte vet vad dom gör.
Om dom tagit in någon som satt en toalettstol på träbitar och målat utan fuktspärr. Hur ska man lita på att jordfelsbrytaren slår över när den ska?