27 842 läst · 396 svar
28k läst
396 svar
Husrannsakan för borttappad mobil
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 352 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 352 inlägg
Fast lagen säger "Den som hittar något ska utan oskäligt dröjsmål anmäla fyndet till Polismyndigheten" exakt hur det tolkas tidsmässigt vet jag inte men de få gånger jag hittat något har jag fysiskt lämnat in det på en polisstation. Jag har aldrig sett någon större vits med att "föranmäla" mitt fynd via telefon.hsd skrev:
Sen är väl frågan vad som är "utan oskäligt dröjsmål anmäla" och jag skulle hävda att exempelvis närmaste helgfria vardag är helt OK. Min tolkning är att lagen inte kräver att man "springer benen av sig till polisen", men som jag sa vet jag inte säkert hur det har tolkats.
Sen skrev någon att det normala borde vara att lämna luren till busschauffören och det kan jag egentligen hålla med om. Frågan är dock om man har lagstöd för ett sådant agerande. Vid upphittad telefon i en buss är ju busschauffören med tämligen låg sannolikhet "ägaren till godset" och då är lagen som jag uppfattar den klar att fyndet ska anmälas till Polismyndigheten och ingen annanstans.
Möjligen att en vecka kan vara en godtyckligt vald gräns för att kunna slippa straff, men inte finns det någon generell regel om att man får behålla det man hittat en vecka innan man gör något, och definitivt inget lagstöd. Och gäller det en mobiltelefon på en buss är väl 5 minuter en rimlig tidsfrist, eller när bussen stannar vid nästa hållplats. Senast då lämnar man den till föraren. Finns ingen som helst anledning att ta den av bussen om inte hållplatsen är vid bussbolagets hittegods eller vid en polisstation. Verkar ju som om upphittarens fru höll med...harry73 skrev:
Och var finns lagstöd för att man har rätt att överlämna godset till busschauffören. Som jag skrev kan jag hålla med om att det låter vettigt men får man det?Anna_H skrev:
Jag tycker lagen är tämligen glasklar och att det är till Polismyndigheten hittegods ska överlämnas om ägaren inte är känd.
Hittegods i offentliga lokalerAlfredo skrev:
Om du hittar något i till exempel en affärslokal, i kollektivtrafiken, idrottsanläggning, skola eller liknande räknas företaget eller den som ansvarar för lokalen som upphittare. Det gäller oavsett vem som gjort fyndet. Om du som privatperson hittat något i en offentlig lokal ska du i första hand lämna in det till den som ansvarar för lokalen.
https://polisen.se/tjanster-tillstand/hittegods/
Där ser man! Sen är frågan om denna tolkning är deras egen utifrån vad som känns rimligt eller om tolkningen faktiskt har lagstöd?D Dilato skrev:
Jag tycker lagen är rätt fyrkantigt glasklar när den säger "Den som hittar något ska utan oskäligt dröjsmål anmäla fyndet till Polismyndigheten". Dock kan det säkert finnas föreskrifter enligt §10, som lyder "Regeringen eller, efter regeringens bemyndigande, Polismyndigheten får meddela föreskrifter om tillämpningen av denna lag.". Någon som vet?
Hur då? Grannen kan ju knappast ha vetat vem som ägde telefonen.Maskintok skrev:
Det rätta är att ringa upp sin borttappade telefon själv och hoppas att nån svarar. Det är den hysteriska mamman som gjort alla fel man kan.
Jag skämtade.F fsn skrev:
Och det var tydligen dotterns telefon..
Så mamman bör ju ha funnits i telefonboken...
SFS nr: 1985:201
Regeringen föreskriver att 8 § förordningen (1985:200) om järnvägs befordringsskyldighet m. m. skall tillämpas även på föremål som har tagits till vara i spårvagn eller tunnelbanevagn eller på någon annan plats inom områden för spårväg eller tunnelbana eller i buss i linje- eller beställningstrafik eller inom områden som hör till företag som bedriver sådan trafik.
SFS nr: 1985:200
8 §
Den som i ett järnvägsfordon eller inom en järnvägs område tar till vara kvarglömd eller förlorad egendom är skyldig att överlämna egendomen till järnvägen.
Nu blir det rörigt, eftersom 1985:200 upphört att gälla, vad händer då med 1985:201?
SFS 2018:189
Utfärdad den 5 april 2018 Regeringen föreskriver att förordningen (1985:200) om järnvägs befordringsskyldighet m.m. ska upphöra att gälla vid utgången av juni 2018.
Regeringen föreskriver att 8 § förordningen (1985:200) om järnvägs befordringsskyldighet m. m. skall tillämpas även på föremål som har tagits till vara i spårvagn eller tunnelbanevagn eller på någon annan plats inom områden för spårväg eller tunnelbana eller i buss i linje- eller beställningstrafik eller inom områden som hör till företag som bedriver sådan trafik.
SFS nr: 1985:200
8 §
Den som i ett järnvägsfordon eller inom en järnvägs område tar till vara kvarglömd eller förlorad egendom är skyldig att överlämna egendomen till järnvägen.
Nu blir det rörigt, eftersom 1985:200 upphört att gälla, vad händer då med 1985:201?
SFS 2018:189
Utfärdad den 5 april 2018 Regeringen föreskriver att förordningen (1985:200) om järnvägs befordringsskyldighet m.m. ska upphöra att gälla vid utgången av juni 2018.
Vi kanske borde leta i Polismyndighetens författningssamling.
Bifogad behandlar i alla fall delar av det som diskuteras. Bland annat stipuleras "En tidsfrist om två veckor bör kunna accepteras" för att lämna in upphittat gods. Betydligt längre än vad jag trodde var OK.
Bifogad behandlar i alla fall delar av det som diskuteras. Bland annat stipuleras "En tidsfrist om två veckor bör kunna accepteras" för att lämna in upphittat gods. Betydligt längre än vad jag trodde var OK.
Du typer att polisens tolkning av algen är felaktig?Alfredo skrev:
Ge dig bara.
Hittar man något på bussen eller liknande lämnas det till föraren/innehavaren.
Dels har du redan fått veta att POLISEN själva skriver det.
Dels är det ju det enda rimliga, när man blivit av med något kollar man ju i första hand där man varit.
Det innebär också en kraftig besparing av allmänna medel, när butiker, bussbolag mfl hanterar hittegods och inte överhopar polisen med dylika trivialiteter.