N
Maskintok skrev:
husrannsakan är inget dokument..
De behöver inte visa upp något.
Däremot så finns andra rättigheter.
se advokatlänken högre upp..
Man har rätt till vittne mm..
Om vi ska utgå från verkligheten så krävs det enligt RB beslut av förundersökningsledare, åklagare eller domstol för att kunna göra husrannsakan. Så jo, om Polisen knackar på och säger att de har beslut om husrannsakan så är det bara att vägra, och då får de vackert visa beslutet. Svårare än så är det inte.

A
N Nafs nafs skrev:
Om vi ska utgå från verkligheten så krävs det enligt RB beslut av förundersökningsledare, åklagare eller domstol för att kunna göra husrannsakan. Så jo, om Polisen knackar på och säger att de har beslut om husrannsakan så är det bara att vägra, och då får de vackert visa beslutet. Svårare än så är det inte.
nja inlägget du citerar handlar om när de INTE har husrannsakan...
Man har ingen skyldighet då att öppna dörren för polis.
När de har rannsakan är annat.

Nu har det uppdagas lite mer information när jag pratade med grannen.
Kvinnan i fråga hade varit på polisstationen i två timmar. Hade även inte ringt till mobilen som var borttappad. Grannens fru sa att han inte får var snäll i framtiden och hjälpa till så.

Nu blir jag mer nyfiken på hur anmälan ser ut.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
F
B BäverBerra skrev:
Kvinnan i fråga hade varit på polisstationen i två timmar. Hade även inte ringt till mobilen som var borttappad. Grannens fru sa att han inte får var snäll i framtiden och hjälpa till så.

låter som en hysterisk människa. Man kan ju spontant tycka att det är magiskt korkat av tanten att inte ringa telefonen samt att spontant knacka på i husen inom 50m från spårningscentrum. Min telefon ligger just nu i grannens garage men jag sitter ändå och skriver på den i min soffa.

• Gilla
  • Haha
BäverBerra och 1 till
  • Laddar…
A
B BäverBerra skrev:

Du är inte ensam i detta...
hysterin var nog stor hos målsman... :thinking:

Nu släpper jag detta, pratade med en tredje granne som är en extremt trovärdig källa i sammanhanget. Så det är fullt normalt att göra husrannsakan i dessa fall.
Kanske inte tre polisbilar men..

• Gilla
  • Haha
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
F
B BäverBerra skrev:
Nu släpper jag detta, pratade med en tredje granne som är en extremt trovärdig källa i sammanhanget. Så det är fullt normalt att göra husrannsakan i dessa fall.
Kanske inte tre polisbilar men..
det är viss skillnad på rånad/stulen mobiltelefon eller glömd på buss. Jag pratade precis med min granne polisen. Skulle dom göra husrannsakan på varje glömd mobiltelefon så skulle dom inte göra annat, däremot så är det tydligen inte alls ovanligt att personer kommer in och anmäler telefoner och polisen hjälper till att ringa upp och löser det så.

• Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
N
F fsn skrev:
det är viss skillnad på rånad/stulen mobiltelefon eller glömd på buss. Jag pratade precis med min granne polisen. Skulle dom göra husrannsakan på varje glömd mobiltelefon så skulle dom inte göra annat, däremot så är det tydligen inte alls ovanligt att personer kommer in och anmäler telefoner och polisen hjälper till att ringa upp och löser det så.
Exakt, håller med fullständigt.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
N Nafs nafs skrev:
Om vi ska utgå från verkligheten så krävs det enligt RB beslut av förundersökningsledare, åklagare eller domstol. Så jo, om Polisen knackar på och säger att de har beslut om husrannsakan så är det bara att vägra, och då får de vackert visa beslutet. Svårare än så är det inte.

Alla är vi olika men så hade jag gjort av rent principskäl i detta fall.
Om polisen bedömmer att det är fara i dröjsmål (t.ex. att bevis kan komma att undanröjas), så får en enskild polisman fatta beslutet på plats. Detta kan hända om de knackar på, säger "hej, får vi stiga på?", och du svarar "absolut inte, visa upp ett husrannsakansbeslut eller stick!"
Kolla upp det om du inte tror mig :)

Vill mig minnas att i p3-dokumentären "knarkkungarna på darknet" så skildras ett sådant skeende.

F
S Staffan-N skrev:
Om polisen bedömmer att det är fara i dröjsmål (t.ex. att bevis kan komma att undanröjas), så får en enskild polisman fatta beslutet på plats. Detta kan hända om de knackar på, säger "hej, får vi stiga på?", och du svarar "absolut inte, visa upp ett husrannsakansbeslut eller stick!"

Vill mig minnas att i p3-dokumentären "knarkkungarna på darknet" så skildras ett sådant skeende.
Du avslutar inte ditt resonemang här. Polisen knackar på och frågar om han får stiga på, jag svarar att det får han verkligen inte. Vad menar du att polisen har befogenheter att göra då?

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Du avslutar inte ditt resonemang här. Polisen knackar på och frågar om han får stiga på, jag svarar att det får han verkligen inte. Vad menar du att polisen har befogenheter att göra då?
De har befogenheter att fatta beslut om husrannsakan på stående fot, om de misstänker brott och bedömer att bevis kommer att undanröjas om en husrannsakan skulle dröja.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
A
Det finns synnerlig anledning att anta att det vid husrannsakan kommer att hittas föremål som kan tas i beslag i förvar, eller att man kommer kunna få reda på omständigheter som kan vara av betydelse för utredningen. Kravet på att det ska finnas “synnerlig anledning” innebär att det ska föreligga en faktisk omständighet som påtagligt visar att man kan förvänta sig att hitta någonting. Detta är alltså ett högt ställt krav.

Har varit med om liknande, för att göra en lång historia kort så ringer polisen till mig på julafton för 3år sedan.
Jag är helt övertygad om att det är någon som skojar med mig så sambon ringer grannen som bekräftar att det står 2polisbilar och 4poliser på gårdsplanen.
Dom har tydligen fått signaler från någon iPhone från vårat stall/garage så ber mig komma hem vilket jag gör.
Dom hade redan husrannsakan order klar så stall, garage, traktor och hästtransport var redan genomgångna när jag kom hem.
Kvar var en låst bil, och fanns inte någon telefon där heller.....
Tydligen var telefonen stulen på Arlanda och jag bor 45mil därifrån och inte varit där på flera år.
Bjöd in dom att leta i huset med men det ville dom inte.
Men dom var alla trevliga och gjorde bara sitt jobb även om man kan tycka att det är idiotiskt att skicka hela Kalmar stads jobbade poliser till en adress nästan 3mil från centrum.......
Var tvungen att ringa en kompis som är polis och fråga om det var normalt förfarande och var tydligen normalt om man inte hade något att göra och hade tråkigt.....
Men summan av detta är att det gick mycket tankar i huvudet på vägen hem och uppenbarligen har väl någon skummis varit och rekat på våran gård för det är inte någon plats du bara "råkar" passera.

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
N
S Staffan-N skrev:

Jo tjenare, jag vet vad fara i dröjsmål är. Men bara för att man vägrar släppa in en polis så föreligger det inte fara i dröjsmål. Kolla
JO dnr 5316-2018 som jämförelse som handlar om en langare som sannolikt hade narkotika i bilen - det förelåg inte fara i dröjsmål. Det är extremt höga krav på fara i dröjsmål.

PS. Jag orkar inte ta fram ett NJA fall för jag sitter inte vid jobbdatorn.

• Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
F
S Staffan-N skrev:
De har befogenheter att fatta beslut om husrannsakan på stående fot, om de misstänker brott och bedömer att bevis kommer att undanröjas om en husrannsakan skulle dröja.
Nej, en egen polismans misstanke eller ett anonym tips är inte nog anledning för det. Polisen får inte heller använda det slentrianmässigt av bekvämllghetsskäl. Ien situation där polisen tex kan övervaka situationen så skall en riktig huseannsakan inhämtad. Det är fastställt av JO och finns väl dokumenterat.

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.