27 838 läst · 396 svar
28k läst
396 svar
Husrannsakan för borttappad mobil
Nästan rätt. Då det numera finns civila utredare hos polisen. Som kan gå utbildning för förundersökningsledning. Så att de också kan få besluta om husrannsakan. Sedan finns det enklare ärenden enl lista med misstänkta som polis el civila förundersökningsledare får besluta om. Även hämtning till förhör etc. Men det är åklagaren som alltid anhåller.globaljuggler skrev:
Sedan låter denna historia för otrolig.
Det där har jag redan skrivit flera gångerP pmd skrev:Eftersom det inte genomfördes någon husrannsakan så behövdes det heller inte föras något protokoll över genomförandet. Det var i själva verket omöjligt eftersom det inte går att protokollföra något som inte har skett.
Beslutet om husrannsakan behövde förstås dokumenteras, och troligen gjordes det också eftersom de flesta poliser är noga med dokumentation. Men grundläggande i den här diskussionen är att vi inte vet något om det eller om många andra detaljer i ärendet.
Vad vet du om vilken dokumentation som har gjorts i det här fallet?
Låter inte trovärdigt. Dels skulle man aldrig göra husrannsakan för en mobil, dels kan inte polisen ta beslut om att inte göra en husrannsakan när åklagaren beslutat att den skall göras…B BäverBerra skrev:Fick ett samtal på morgonen för någon dag sedan, en kvinna som ringde och frågade om vi hade hennes dotters telefon då hon tappat den på bussen. Direkt tänkte jag scammervarning, då varken jag eller min sambo har suttit på en buss på månader.
Men vilket som, hon låg på att den är på våran tomt enligt hitta min iPhone. Igen sa jag att vi har ingen telefon men hon är välkommen att komma hit och leta i trädgården om någon kastat in den.
En timme senare står hon vid vår dörr, min sambo ska precis lämna för jobb och jag själv vabbar men hon visar att telefonen är vid vår tomt.
Jag och en granne hjälper till och letar men hittar ingen telefon. Hon stannar kvar ett tag till medans vi andra gett upp sen tänker inte jag mer på det under dagen.
När min sambo kommer hem från jobbet så står det tre polisbilar längre ner på gatan som följer henne till uppfarten. Då står jag och barnet och tittar i fönstret, direkt känner jag, what! Skickar dom tre polisbilar för en telefon.
Mycket riktigt så följer två poliser med min sambo och vi bjuder in dom, även fast vi reserverar oss att vi är sjuka här hemma.
Jättetrevlig poliser som förklarar läget och vi berättar den info vi har.
Så säger ena polisen, ja egentligen har vi en husrannsakan på fastigheten men vi tror inte ni har tagit någon telefon så det kommer vi inte göra. Vilket jag tackar för i mitt huvud, vem vill ha allt uppslitet i hemmet för en fucking telefon som vi inte ens har.
För att avsluta det hela så kom en annan granne ut efteråt och frågade vad som hänt och det visade sig då att han är den gode samariten som tog med telefonen då han hittade den på bussen för att lämna tillbaka till ägaren.
Men några saker jag tänker på, skicka tre polisbilar med sex poliser som ska göra en husrannsakan för en iPhone 11 värd kanske 7-8000 när det finns så jäkla mycket allvarliga brott att klara upp.
Eller är detta low hanging fruits som polisen går på för att fiska efter andra brott samtidigt?
Eller kan det vara för kvinnan i fråga jobbar på kommunen och har kontakter?
Vi har ältat detta någon dag nu, skönt att skriva av sig lite.
Var väll så att polisen fick order om att lösa ett visst antal brott. genom att lägga svåra brott i skrivbordslådan och lägga ner mer energi på brott som kan lösas på kort tid får vi skickliga poliser som blivit allt skickliga på att lösa kriminalfall.
Liknande trådar
-
Material för mellanvägg i 70-tals stuga
Byggmaterial & Byggteknik -
Varför har gaveln separerats från långsidan? 60-tals hus
Stenhus -
Håltagning för altandörr i tegelhus
Byggmaterial & Byggteknik -
Rimlig kompensation för borttappad nyckel av hantverkare
Hantverkare -
Borttappad sak, försäkring gäller inte
Försäkringar