Maskintok skrev:
Japp.
Dock så ska den misstänkte vara minst skäligen misstänkt.. Sedan skall det vara lägst 6 mån fängelse i straffskalan..
Har polisen gått in ändå så bör de ha talat om för TS att han eller annan är skäligen misstänkt för stöld.
Detta har inte blivit gjort, så jag ifrågasätter därför rannsakans legitimitet..
En rättighet alla har är att veta vad man är misstänkt för... vart är den framställan här?

" Vad ska vara uppfyllt för att en husrannsakan får ske:

· Det ska finnas anledning att anta att ett brott har begåtts på vilket fängelse kan följa. “Anledning att anta” är den lägsta nivån på bevisning, läs mer om det här! Att fängelse kan följa betyder att fängelse finns i straffskalan för ett visst brott."
I det jag kopierade från sidan så står det ju uttryckligen att det inte nödvändigtvis måste finnas en brottsmisstanke mot TS :)

A
B BäverBerra skrev:
Jag kan sammanfatta lite för nytillkomna läsare som inte läst igenom allt.
-Telefonen spårades till utkanten på tomten där vi har våra soptunnor, inte i vårt hus.
-Ingen av oss har en aning om vad kvinnan har sagt i sin anmälan men poliserna visste inte om att hon varit hos oss och letat i trädgården.
-Två poliser kom in till oss som var trevliga och professionella.
-Ingen husrannsakan genomfördes då poliserna såg det som osannolikt att vi var inblandade.
-Telefonen är tillbaka till ägaren då grannen hade den.
Och ingen delgivning om misstanke om att du eller annan var skäligen misstänkt för brott?

Maskintok skrev:
Och ingen delgivning om misstanke om att du eller annan var skäligen misstänkt för brott?
Nej, precis.

A
S Staffan-N skrev:
I det jag kopierade från sidan så står det ju uttryckligen att det inte nödvändigtvis måste finnas en brottsmisstanke mot TS :)
Läs mer i advokatlänken..
står ganska klart att man kränker privatpersoners rättigheter annars.

N
Jag håller med TS att det klokaste för själen är nog att bara gå vidare.

Men jag kan nästan garantera att polisen inte hade husrannsakan. Du får inte det för en iphone om det inte finns misstankar om en större liga (vilket det uppenbarligen inte fanns).

Händer detta någon annan så kräv att se husrannsakan innan ni bjuder in polisen till fastigheten eller in i huset. Det enda polisen kan göra på sin höjd är att inspektera tomten vid misstanke om brott.

A
B BäverBerra skrev:
Nej, precis.
Och ingen delgivning om husrannsakan?

De spårade telefonen till er fastighet..
Men fann den ej, hade då grannen redan tagit den med sig eller låg den där tills senare?

För isåfall så har polisen sökt dåligt..

A
N Nafs nafs skrev:

Men jag kan nästan garantera att polisen inte hade husrannsakan. Du får inte det för en iphone om det inte finns misstankar om en större liga (vilket det uppenbarligen inte fanns).

Händer detta någon annan så kräv att se husrannsakan innan ni bjuder in polisen till fastigheten eller in i huset. Det enda polisen kan göra på sin höjd är att inspektera tomten vid misstanke om brott.
husrannsakan är inget dokument..
De behöver inte visa upp något.
Däremot så finns andra rättigheter.
se advokatlänken högre upp..
Man har rätt till vittne mm..

Maskintok skrev:
Och ingen delgivning om husrannsakan?

De spårade telefonen till er fastighet..
Men fann den ej, hade då grannen redan tagit den med sig eller låg den där tills senare?

För isåfall så har polisen sökt dåligt..
Ingen delgivning för de påbörjade aldrig någon husrannsakan.
Grannen hade den i sitt hus mittemot oss.
Vad jag vet har den aldrig varit på vår tomt.

A
B BäverBerra skrev:
Ingen delgivning för de påbörjade aldrig någon husrannsakan.
Grannen hade den i sitt hus mittemot oss.
Vad jag vet har den aldrig varit på vår tomt.
Då blir bilden ännu mer bisarr..
Även om de nu inte utförde rannsakan så är de tvungen att tala om vad saken rör sig om, att det fanns misstanke emot dig eller annan i huset, samt att rannsakan var utställd.

har inte ens telefonen funnits på er fastighet så blir det ytterst tveksamt agerande från polis...
Om nu inte kvinnan ifråga avgett mysko anledning.. Men om det funnit misstankar emot er så måste ni ha blivit underrättade om detta... annars är det inte korrekt detta.

N Nafs nafs skrev:

Det här är inte USA, polisen behöver inte vifta med ett papper för att få komma in. Käftar du emot istället för att bjuda in och vara trevlig (som TS), så är sannolikheten betydligt större att de fattar ett beslut om husrannsakan på plats. Det finns berättelser från svenska poliser som snubblat över stora knark- och vapengömmor när de bara skulle knacka på och kolla läget pga någon liten skitsak, för att den som öppnade dörren började kräva att polisen skulle visa upp en husrannsakansorder.

Så släpp alltid in och bjussa på en kaffe även om du odlar gräs i garderoben ;)

• Gilla
BäverBerra
  • Laddar…
A
polisen har endast rätt att ens kolla läget om det finns skäl.. dvs skäligen misstänkt för brott..
Det finns inte ens en lag som tvingar någon att öppna dörren för polis.. om det brinner hos grannen.. Eller i lägenheten så är det annat, men de har inte rätt att tvinga sig in.

hemfridsbrott gäller både privatpersoner och polisen..

"Att gå in i någon annans hem utan tillstånd utgör hemfridsbrott och är straffbart såväl för polis som privatpersoner. Polisen kan dock med laga stöd gå in i någons hem. Det kallas husrannsakan. Förutsättningarna för att få göra en husrannsakan stadgas i 28 kap."

Redigerat:
Maskintok skrev:
polisen har endast rätt att ens kolla läget om det finns skäl.. dvs skäligen misstänkt för brott..
Det finns inte ens en lag som tvingar någon att öppna dörren för polis.. även om det brinner hos grannen.. Eller i lägenheten.
Det beror väl också på vilken respekt man har för polisen. Vill man vara en surgubbe/gumma så är det ju klart man kan dra det till sin spets även fast man har rent mjöl i påsen.
Med det sagt så är inte vi sådana personer, hade nog själpt oss att vara otrevliga. Berätta fakta och inte överbevisa sin oskyldighet.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
A
B BäverBerra skrev:
Det beror väl också på vilken respekt man har för polisen. Vill man vara en surgubbe/gumma så är det ju klart man kan dra det till sin spets även fast man har rent mjöl i påsen.
Med det sagt så är inte vi sådana personer, hade nog själpt oss att vara otrevliga. Berätta fakta och inte överbevisa sin oskyldighet.
japp
Dock är jag ganska övertygad om att polisen idag överskrider sina befogenheter om man inte i stort sätt läser lagen för dem..
Denna utveckling är inte bra i ett samhälle..
Och tyvärr drabbar det vanliga oskyldiga... Inte buset i stort...

se tillbaka på eran upplevelse..
Hade det nu inte varit trevliga poliser utan något små sura miner så hade detta inte varit lika trevligt..
Och egentligen så hade de inte något på sin sida i detta...

Jag är inte imponerad av vår poliskår... Inte alls... Och de som vill ha en mer amerikansk fattar inte vad det innebär....

A
Det finns synnerlig anledning att anta att det vid husrannsakan kommer att hittas föremål som kan tas i beslag i förvar, eller att man kommer kunna få reda på omständigheter som kan vara av betydelse för utredningen. Kravet på att det ska finnas “synnerlig anledning” innebär att det ska föreligga en faktisk omständighet som påtagligt visar att man kan förvänta sig att hitta någonting. Detta är alltså ett högt ställt krav.

hur kunde polisen använda sig av synnerlig anledning i detta fall?

Det kunde de inte.. dessa poliser hade hoppats på att det skulle ha funnits en faktisk grund för detta..
Dock var det inte så, och därmed var och är rannsakan ogiltig...
Jag hade ställt förundersökningsledaren mot väggen i detta, naturligtvis med ombud med mig.. För sådant här ska de inte göra om..

Maskintok skrev:
Dock är jag ganska övertygad om att polisen idag överskrider sina befogenheter om man inte i stort sätt läser lagen för dem.
Det är ju precis tvärt om. Om man uppträder som folk så blir man trevligt bemött. Men om man börjar veva med lagböcker och paragrafer (och läser jag mellan raderna så låter det troligt att du hamnar i den kategorin) så ska du se att de tar ut svängarna så gott det går. Poliser är människor de med.

• Gilla
Abies koreana och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.