A
P PW92 skrev:
Ursäkta mig men, detta och några av dina tidigare svar är rent av felaktiga och du bör lugna dig en aning.
knappast..

A AndersS skrev:
Självklart, varför inte!
Varför inte? Ja du, det är en ganska komplex fråga.
Jag antar att du bor i någon lantlig idyll där tant Agda sätter upp en lapp i den lokala lanthandeln om hon hittar en borttapad mobil. Grattis! De flesta av oss lever i en annan verklighet.

Enligt senast kända siffrorna så stals ungefär 200 mobiltelefoner om dagen i Sverige. Det är drygt 70000 stycken om året. Senaste åren har ungdomsrånen mer än fördubblats och vanligaste bytet är mobiltelefon. Inte sällan utövas våld i samband med detta. Slutsatsen är att det är ganska många som är villiga att gå ganska långt för att komma över en till synes obetydlig gammal telefon.

Att du ser det som "självklart" att man lämnar in upphittade telefoner är alltså inte med verkligheten överensstämmande.

För kännedom så ska man lämna in allt hittegods till polisen. Om så var fallet hade mycket gods hamnat tillrätta eftersom folk då vet att man hör av sig till ett och samma ställe för att få tillbaka det. SAMT att det hade sparat på lite resurser i yttre tjänst

Maskintok skrev:
knappast..
Okej så du vill stå på dig och hävda det ena och det andra du skrivit när det är direkt felaktigt?
Vad är ditt problem? Rättshaverist?

Hjälp mig förstå så kanske du kan hjälpa dig själv att förstå. Det blir nämligen olyckligt att människor som du med så starka åsikter ska gå runt och vara felinformerad.

• Gilla
  • Älska
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
Snailman
P PW92 skrev:
För kännedom så ska man lämna in allt hittegods till polisen. Om så var fallet hade mycket gods hamnat tillrätta eftersom folk då vet att man hör av sig till ett och samma ställe för att få tillbaka det. SAMT att det hade sparat på lite resurser i yttre tjänst
Ja, det har åtminstone fungerat i två fall jag varit inblandad i, det ena fallet gällde mig och när jag satt vid telefonen och skulle ringa polisen i stan, så ringde telefonen och det var polisen som ringde om det jag tappat, det var bla ett bankkort där som jag behövde för att köpa bensin och jag skulle nästa dag åka 25 mil med bilen till en ny stad där jag skulle börja ett nytt jobb.

Andra var en kompis som jag var med han tappade sin börs på stan och när vi cyklat hem så hade polisen ringt hans morsa.

Nu var båda de här händelserna minst 25 år bort, så tyvärr är mitt förtroende för att polisen skulle sköta det lika bra idag, ganska nära noll. Tex skulle jag anmäla ett förmodat stöldförsök för ett par år sedan och jag vet inte hur länge jag fick vänta i telefonen innan jag blev kopplat till någon hos polisen ungefär 15 mil från staden där jag bor.

Av Polisen idag, så förväntar jag mig att de framöver liksom helt nyligen släpar bort gamla gummor med rullator, i armarna till sin piketbil, för att hon deltog i en fredlig demonstration.

Redigerat:
A
P PW92 skrev:
Okej så du vill stå på dig och hävda det ena och det andra du skrivit när det är direkt felaktigt?

Hjälp mig förstå så kanske du kan hjälpa dig själv att förstå. Det blir nämligen olyckligt att människor som du med så starka åsikter ska gå runt och vara felinformerad.
Du har dina åsikter andra har sina.

• Gilla
  • Arg
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Vad är en husrannsakan? - Advokathuset Actus
[länk]
Vart vill du komma?

Maskintok skrev:
Du har dina åsikter andra har sina.
Haha, jaja, din förlust om du nu vill vara så envis eller ignorant.

• Gilla
Sittställning
  • Laddar…
A
P PW92 skrev:
Vart vill du komma?

Haha, jaja, din förlust om du nu vill vara så envis eller ignorant.
Inget av det.
Jag bryr mig inte om dig så mycket.

Maskintok skrev:
att jag inte hade bara skrivit av mig på ett forum om detta hänt mig i verkligheten.
utan jag hade gått till polisen, anlitat en advokat samt kontaktat media om vad människan från kommunen haft för sig..
Om det funnits någon som helst sanning i att hon använt sina kontakter för att få 6 poliser att vända upp och ner på mitt liv för en telefon som inte går att knyta till mig eller min familj...
Läs tråden kanske?

• Gilla
Sittställning
  • Laddar…
P PW92 skrev:

Han har inte läst något innan svar där i ligger problemet.

• Gilla
MsTake och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
alla borde vi läsa denna text.

Polisen letar efter saker – Reell husrannsakan – SNUTKOLL.SE
[länk]

klart är iallafall att om man nu drar detta till sin spets så har varken polis eller anmälare rätten på sin sida då telefonen är spårar och den ej visade på att finnas i TS förvar..

Så TS är varken skäligen eller på sannolika skäl misstänkt för brott därmed kan ej husrannsakan utföras utan att ha kränkt TS och dennes familjs rättigheter...

Det är ett rejält lagbrott..
Och är det då anmälaren som farit med osanning för att få ut polis så är det också lagbrott..
"Husrannsakan får också göras hos någon som inte är skäligen misstänkt för ett brott. Då gäller strängare krav. Husrannsakan får då göras om:
...
Det finns synnerlig anledning att anta att det vid husrannsakan kommer att hittas föremål som kan tas i beslag i förvar
...
Kravet på att det ska finnas “synnerlig anledning” innebär att det ska föreligga en faktisk omständighet som påtagligt visar att man kan förvänta sig att hitta någonting."

Dvs helt rättsligt korrekt av polisen att besluta om husrannsakan för att en mobil spåras till en villa? Från sidan du länkade själv.

• Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
A
S Staffan-N skrev:
"Husrannsakan får också göras hos någon som inte är skäligen misstänkt för ett brott. Då gäller strängare krav. Husrannsakan får då göras om:
...
Det finns synnerlig anledning att anta att det vid husrannsakan kommer att hittas föremål som kan tas i beslag i förvar
...
Kravet på att det ska finnas “synnerlig anledning” innebär att det ska föreligga en faktisk omständighet som påtagligt visar att man kan förvänta sig att hitta någonting."

Dvs helt rättsligt korrekt av polisen att besluta om husrannsakan för att en mobil spåras till en villa? Från sidan du länkade själv.
Japp.
Dock så ska den misstänkte vara minst skäligen misstänkt.. Sedan skall det vara lägst 6 mån fängelse i straffskalan..
Har polisen gått in ändå så bör de ha talat om för TS att han eller annan är skäligen misstänkt för stöld.
Detta har inte blivit gjort, så jag ifrågasätter därför rannsakans legitimitet..
En rättighet alla har är att veta vad man är misstänkt för... vart är den framställan här?

" Vad ska vara uppfyllt för att en husrannsakan får ske:

· Det ska finnas anledning att anta att ett brott har begåtts på vilket fängelse kan följa. “Anledning att anta” är den lägsta nivån på bevisning, läs mer om det här! Att fängelse kan följa betyder att fängelse finns i straffskalan för ett visst brott."

A
S Staffan-N skrev:
...
...

saken är att telefonen kunde ha spårats till villan men vad var det som sa att den var i huset?
Och att TS var misstänkt?
Vart är den delen?
Det är inte alls korrekt att utfärda en rannsaka utan delge misstanke om brott.
Så på 6 poliser som gjort denna rannsakan så har ingen delgett TS om misstanke?

förundersökningsledaren har alltså beslutat om rannsakan..
jaha på vilka grunder?
Det har man rätt att veta.

står till och med i länken från advokatfirman..

Vart är TS rättigheter som privatperson?
Jo de är kränkta av polismakt..
Detta är ej korrekt
Och sannerligen har kvinnan i bilden avgett en rejäl osanning i sin anmälan.

Jag kan sammanfatta lite för nytillkomna läsare som inte läst igenom allt.
-Telefonen spårades till utkanten på tomten där vi har våra soptunnor, inte i vårt hus.
-Ingen av oss har en aning om vad kvinnan har sagt i sin anmälan men poliserna visste inte om att hon varit hos oss och letat i trädgården.
-Två poliser kom in till oss som var trevliga och professionella.
-Ingen husrannsakan genomfördes då poliserna såg det som osannolikt att vi var inblandade.
-Telefonen är tillbaka till ägaren då grannen hade den.

• Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.