Status
Tråden går ej att kommentera.
kodrod skrev:
Några idéer?
Andra störkällor? Om jag inte minns fel störde vissa av Ambroglios modeller ut AM. Kanske en granne som inte uppdaterat sin Ambroglio.
 
d98tp skrev:
Har nu testat olika inställningar och den som nästan fungerade var:
Följa slinga in
Fördröjning begr.lina: 99min
Fördröjning guide 1: 0min
Fördröjning guide 2: 99min

Samt korridorsbredd=0 på alla.

Om jag nu TESTA IN så kan jag få den att gå på guidelinan och hem, men om den hittar begränsningsslingan först så föröker den följa den istället. Och det går inte då det tar stopp bakom huset... Och ibland när den följer guidelinan så 'hoppar den över' till begränsningsslingan där det är smalt (ca 60 cm med guidelinan i mitten).

Jag har nu förstått att begränsningslinan till vänster om där guiden går på också är en del av guiden. Men kan man inte 'tvinga' den att alltid bara följa själva guidelinan (och inte hela guideslingan så att säga)?

Behöver nog verkligen lite guidning från kunnigare folk än mig för att få rätt på det här känns det som...
/Tobbe
Jag vet inte om jag är till så mycket hjälp men jag har ett liknande problem själv, en smal passage till en del av gräsmattan. Upplever också att klipparen hoppar övar till begränsningskabeln på smalaste stället ibland.

Ett problem kan vara att klipparen är placerad på fel sida av huset; eftersom riktningen på guiden alltid är till vänster i kopplingen blir guiden väldigt lång. Skulle möjligen fungera bättre om laddaren var placerad på din lilla gräsplätt. Men jag är inte säker. Själv har jag låtit den vara på "fel" sida eftersom det fungerar hyffsat.

Ett annat problem kan vara att ju längre ifrån laddaren klipparen kommer desto mindre exakt följer den slingan. Avståndet till slingan blir alltså längre. Det är alltså en fördel att ha laddaren nära din smala passage.

Det är ju inte roligt att behöva flytta laddaren men om din nuvarande läggning inte fungerar kan dessa tips vara värda testa.
 
jag har provat med en kort slibga som jag lagt runt AM samma sak
 
johnjensen skrev:
Så har jag fått min kaross från Husqvarna på reklamationen i sedvanlig Husqvarna-stil = utan beskrivning.
Det finns en utmärkt beskrivning i Tekniska Handboken för ÅF. Alla garantijobb ska utföras av ÅF, alltså finns inte det beskrivet i instruktionsboken, precis som att det inte står i instruktionsboken till en TV hur du öppnar den.

När det gäller t.ex. slingförstärkaren så borde det såklart vara en instruktion med till den, men den finns å andra sidan att få från ÅF, och den ÅF som sålt förstärkaren borde skicka med instruktionen. Så jobbar vi iaf.

Men ja, min gamla beskrivning gäller fortfarande annars :)
 
Tack Nonkan (inte Honkan men tänkte på den gamla is-målvakten Honken).
Gör ett försök i helgen och om jag inte får ihop det (med ÅF/HQ tillåtelse) blir det att ta sig till ÅF.
Det jag undrar lite över är
Börja med att lossa skalet med de 4 stora insexskruvarna
Vad är detta för 2 skruvar? Fast kanske märker det när jag våga plocka isär det.
2012-05-09181113-1.jpg

Kommer eventuellt filma proceduren för de som är intresserade och lägga upp på https://sensr.net/ eller Bambuster, Brukar filma när jag bygger datorer mm för att efteråt kolla om jag klantat mig någon stans.
 
Redigerat:
Hej alla

Jag har fortfarande problem att få min robot att följa just guidelinan genom en lång smal passage hem till laddaren. Det måste ju finnas många som har samma problem som kommit på en lösning...

Kan det vara så att min guideslinga blir för lång, signalen blir dålig och då kan den inte följa slingan så bra? Hade det hjälpt att bredda passagen något (står i manualen att 30cm på var sida om guiden ska räcka)? Kan roboten ta vilket håll han vill på guideslingan för att komma hem? Jag skulle ju vilja 'tvinga' den att ta det håll som går längs med guidelinan till laddaren.

Hittade en film där en robot går via en smal ramp och där funkar det ju. Någon som har en ide om hur han gjort för att den ska gå så perfekt mitt i rampen? Han måste ju också 'tvingat' den att gå hem på bara guidelinan och inte på begränsningslinan/guideslingan. Precis så här vill jag att min robot ska bete sig!

5:50 går han upp på rampen
7:15 går han ner för rampen
[video=youtube_share;8YZFVBJJQaw]http://youtu.be/8YZFVBJJQaw[/video]

Hoppas någon kan hjälpa mig!
/Tobbe
 
johnjensen skrev:
Tack Nonkan (inte Honkan men tänkte på den gamla is-målvakten Honken).
Gör ett försök i helgen och om jag inte får ihop det (med ÅF/HQ tillåtelse) blir det att ta sig till ÅF.
Det jag undrar lite över är

Vad är detta för 2 skruvar? Fast kanske märker det när jag våga plocka isär det.
Skruvar du datorer borde inte vara några problem. De två svarta sitter på hörnen vid bakhjulen och de två blanka innanför höjdinställningsluckan.

Det enda du egentligen behöver tänka på är att fästa den kabel som går från chassit (grå pluggen i framkant) med något innan du tar isär kontakten, åker den in i chassit blir allt lite jobbigare. Vi använder en enkel krok av ståltråd.
 
5:50 går han upp på rampen
7:15 går han ner för rampen
[video=youtube_share;8YZFVBJJQaw]http://youtu.be/8YZFVBJJQaw[/video]

Hoppas någon kan hjälpa mig!
/Tobbe[/QUOTE]

Vilken fin kärlekshyllning till Huskyn! Fint hus också...och trädgård...
Om du är riktigt på hugget så finns hans namn som uppladdare på videon och av titeln att döma så bor han i Örkelljunga. Mata in dessa uppgifter på Eniro och ring upp honom
 
Det enda du egentligen behöver tänka på är att fästa den kabel som går från chassit (grå pluggen i framkant) med något innan du tar isär kontakten, åker den in i chassit blir allt lite jobbigare.
Utmärkt med goda råd om småsaker som kan göras fel och ställa till det rejält :)
 
Redigerat:
Hej,

För en vecka sedan lämnade jag in min Automower på verkstan efter att den stannat mitt på gräsmattan med felmeddelandet "Främre slingsensor trasig" eller något liknande. Blev nu uppringd av verkstan som meddelade att det troligtvis inte kommer att gå på garantin eftersom klipparen var full med vatten.

Eftersom jag varken har spolat av eller på annat sätt tvättat min klippare så utgår jag från att det är regnvatten som kommit in, borde det inte vara ett garanti eller reklamationsärende i så fall?

Verkstan skulle kontrollera med Husqvarna och återkomma till mig så jag hoppas fortfarande :)

Har någon annan råkat ut för något liknande?

/Johan
 
JohanKBA skrev:
Blev nu uppringd av verkstan som meddelade att det troligtvis inte kommer att gå på garantin eftersom klipparen var full med vatten.
Ja, det kan man tycka. Samtidigt skriver HQ i manualen att maskinen skall lämnas in för årlig service i samband med vinterförvaring. Under 8.3 står det bl.a. "Återinfettning av klipparens båda chassi-halvor, för bibehållen motståndskraft mot väta och fukt."
Så är maskinen mindre än en säsong gammal eller lämnats in för årlig service borde det absolut vara ett garantiärende.
 
Pepparkaka skrev:
Ja, det kan man tycka. Samtidigt skriver HQ i manualen att maskinen skall lämnas in för årlig service i samband med vinterförvaring. Under 8.3 står det bl.a. "Återinfettning av klipparens båda chassi-halvor, för bibehållen motståndskraft mot väta och fukt."
Så är maskinen mindre än en säsong gammal eller lämnats in för årlig service borde det absolut vara ett garantiärende.
Klipparen är drygt 1år och var inne på en annan reparation för 2v sedan, vet inte exakt vad de bytte då eller om de då var tvungna att ta isär den men det gick på garantin.

Jag hoppas dock fortfarande att det skall lösa sig.

/Johan
 
Jag har en arbetskamrat som efter service också fick vatten i sin. Det gick på garantin.De hade inte fått ihop tätningen riktigt så bl.a. batterierna var förstörda.

Han blev lite orolig när jag sa att jag skulle öppna min.
 
Redigerat:
Suck. När klipparen äntligen började bli helt klar med mitt långa gräs så åker han och klipper av begränsningskabeln på ett ställe, jäkla HQ att vara så snåla med märlorna så man fick sätta de så glest, måste ha missat att den stack upp för mycket någonstans.

Vad jag tror blev efter denna incident är att den vibrerar och låter när den klipper, är det nån som har några tips vad jag ska kika efter, gjorde rent klipparen under ordentligt men det hjälpte inte.
Vet inte hur mycket man ska pilla på den när den är inom garantiperioden heller.
Trött man kan bli.
 
Bezt skrev:
Suck. När klipparen äntligen började bli helt klar med mitt långa gräs så åker han och klipper av begränsningskabeln på ett ställe, jäkla HQ att vara så snåla med märlorna så man fick sätta de så glest, måste ha missat att den stack upp för mycket någonstans.

Vad jag tror blev efter denna incident är att den vibrerar och låter när den klipper, är det nån som har några tips vad jag ska kika efter, gjorde rent klipparen under ordentligt men det hjälpte inte.
Vet inte hur mycket man ska pilla på den när den är inom garantiperioden heller.
Trött man kan bli.
Kolla så att inte en av knivarna gick av vid malören. Det räcker för att den skall börja "brumma".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.