Status
Tråden går ej att kommentera.
Har äntligen köpt en 220, hoppas det var rätt val nu när patentet gått ut, lurade lite på Julas för halva priset mot HQ men de borde ha 15 års försprång.

Gräset var i högsta laget så den får jobba rätt så hårt men inte så hårt så den kör 4-kant, var lite irriterande när begränsningskabeln var 4 meter för kort. Får vänta några veckor på ett riktigt utlåtande.
 
Bezt skrev:
Har äntligen köpt en 220, hoppas det var rätt val nu när patentet gått ut
Är det verkligen så att några huvudpatent har gått ut eller är det en skröna?

Finns det att läsa på nätet om detta i så fall.
 
Hittade inget snabbt om detta men diskuterade även det med återförsäljaren som jag köpte av och han sa att patentet gått ut.
 
Bezt skrev:
Har äntligen köpt en 220, hoppas det var rätt val nu när patentet gått ut, lurade lite på Julas för halva priset mot HQ men de borde ha 15 års försprång.

Gräset var i högsta laget så den får jobba rätt så hårt men inte så hårt så den kör 4-kant, var lite irriterande när begränsningskabeln var 4 meter för kort. Får vänta några veckor på ett riktigt utlåtande.
Jag tror inte att det är den faktiska gräslängden som avgör om maskinen börjar göra fyrkantsklippning, utan hur stort motståndet är jämfört med det genomsnittliga motståndet de senaste timmarna. Så om du precis tagit den i drift är det inte överraskande att den inte började fyrkantsklippa.
 
A
Beaver skrev:
Jag har samma problem med min 230acx
AM backar ut från laddningen sen står det "Fel ingen slingkabel"
Hade samma problem, försvann dock när jag satt klipparen i laddstationen och matat in en ny pinkod (så klipparen och laddstationen fick "para" ihop sig igen).
 
Pepparkaka skrev:
Jag tror inte att det är den faktiska gräslängden som avgör om maskinen börjar göra fyrkantsklippning, utan hur stort motståndet är jämfört med det genomsnittliga motståndet de senaste timmarna. Så om du precis tagit den i drift är det inte överraskande att den inte började fyrkantsklippa.
Den har fortfarande inte börjat fyrkantsklippa men vårt gräs växer lite ojämnt och är allmänt ojämn så ibland får den jobba hårdare för att sen bli lättare, vet inte hur långe den måste jobba hårt för att fyrkanta.

Får se om jag måste lägga ut en guide, den har lite problem att hitta laddstationen ibland, vad ska snitttiden ligga på för detta?
 
kodrod skrev:
Hade samma problem, försvann dock när jag satt klipparen i laddstationen och matat in en ny pinkod (så klipparen och laddstationen fick "para" ihop sig igen).
Jag har provat det med men efetr en stund säger den kolla slingkabeln och försök igen

konstigt blir nog å höra med ÅF
 
Är det nån som vet om man kan göra en fast installation av transformatorn (inomhus)? Köpte nämligen en 220AC från poolrobot.se och märkte när jag packat upp allt och lagt slingan att det är en brittisk variant med brittisk stickpropp...

När tror ni att man kan skicka ut den på bete första gången? Vi rullade ut gräsmattan lördag - måndag...
 
Beaver skrev:
Jag har provat det med men efetr en stund säger den kolla slingkabeln och försök igen

konstigt blir nog å höra med ÅF
Har du kollat slingan först? De skulle ju faktiskt kunna vara så att du fått ett brott eller har dålig kontakt i någon skarv.
 
Hej på er. Vilken galet bra tråd ni har här.
Har precis beställt en 220 AC, dyker upp om ca tre veckor.

Jag undrar lite om den. Är det så att guideslingan som följer med är 20m? Kan man ha längre än 20?
Ställer man in på maskinen hur ofta man vill att den ska följa slingan efter laddning eller går den alltid ut efter den?
 
Hej alla robotmästare, hoppas ni kan hjälpa min robot lite!

Jag har just fått hem och installerat min 230ACX. Som ni ser på bilden har jag ett stort område gräs och ett lite mindre som jag vill att den ska följa guidelinan för att hitta. Jag får den att följa guidelinan ut till det lilla området perfekt, men sen får jag den inte att komma tillbaka via guidelinan. Den vill bara gå på begränsningslinan och det funkar inte tyvärr. Min begränsningslina är ca 400 meter och guidelinan 95 meter.

Ingår begränsningslinan i det som blir själva guideslingan, eller är det bara guidelinan som ÄR guideslingan om ni förstår vad jag menar?

Jag vill att den alltid ska söka efter laddaren först i typ 10 minuter (för att funka på det stora området också) och därefter alltid bara gå på guidelinan för att hitta hem, men får inte till det med inställningarna. Några tips på vilka inställningar man då ska ha?

Jag vill heller inte att den ska klippa när den går bakom huset på grus/platt-gången (annars får jag fixa med plattor hela vägen). Kan man på något smart sätt hindra den från att av 'misstag' komma in i den passagen? Passagen är typ en meter bred och guidelinan ligger mitt i den. Satt korridorsbredden till 0 meter.

Jag har ju en guidelina kvar att leka med, så det finns kanske något bättre jag kan hitta på? Den kan dock inte gå andra hållet runt huset då där är en gårdsplan med nivåskillnader som hindrar.

Alla tips/kommentarer emottages tacksamt! Har förstått genom att läsa tråden att det finns många riktiga experter här så jag har stora förhoppningar på en lösning:)

mvh
/Tobbe

gras_lina.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För större bild: https://docs.google.com/open?id=0B3HLZD6NPh34bWRoOTF3MGw1bDg
 
Ponsiloma skrev:
Är det nån som vet om man kan göra en fast installation av transformatorn (inomhus)? Köpte nämligen en 220AC från poolrobot.se och märkte när jag packat upp allt och lagt slingan att det är en brittisk variant med brittisk stickpropp...

När tror ni att man kan skicka ut den på bete första gången? Vi rullade ut gräsmattan lördag - måndag...
Ja, det ska inte vara några problem. Vet inte på rak arm om de har samma spänning i UK. Men hör gärna med en behörig elektriker. Det kan ju vara så att det räcker med att byta stickpropp.
Är du nöjd med poolrobot.se? Jag har nämligen beställt därifrån i Lördags. Lev tid?
 
UK har samma nätspänning som Sverige, så det är inget problem. Däremot är jag lite förvånad att de levererar maskiner med engelska kontakter. Framgår det på hemsidan?
 
Nej, det framgår ej på sidan.
 
Dåligt (olagligt?) att dom inte informerar om det. Att byta ut kontakten är iofs inte så svårt, men jag misstänker att garantin ryker i samma stund som man klipper kabeln.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.