Status
Tråden går ej att kommentera.
Ska införskaffa mig en Automower 220AC nu i veckan och skulle behöva lite tips hur jag skall placera laddstation och dragning av guidekablen. Bifogar en hemmagjord ritning av tomten. Grönt är gräset som skall klippar, rött hinder, svart hus.
Mvh Linus
 
  • Hus klippning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
test-1.jpg

Jag skulle nog köra utan Guide men svarta linjen är hur jag hade lagt den. Blåa är laddstationen. Tänk på vilken sida klipparen går om guiden.
 
Peter2400 skrev:
Jag köpte mig en 220AC i fredags och byggde då ett litet krypin under altanen.
Går det att ha laddstationen så här? Hur beter sig klipparen runt omkring laddstationen?

Som det är nu har klipparen inga problem att ta sig in eller ut, men när den klipper så
kör den både in i hålet och krockar med kanterna runt hålet, jag ser ingen riktig
möjlighet till att lägga slingan så nära stationen att den inte kör på något.

Tacksam om någon kan tipsa mig om hur man kan lösa det här


Jag har liknande tanke om att placera laddstationen under altanen. Hur gick det sedan - fungerade det? Ser man i manualen (nedan) är det ju inte rekommenderat där det beskrivs hur begränsningskabeln skall ligga. Om någon har lyckats kan ni inte lägga ut en skiss på hur kablarna ligger och hur ni styr in (t.ex. enbart guide)?


image000zi.png
 
Det viktiga när man lägger kablarna i framkant laddplattan är man väljer 100% guidekabel för IN. Annars kommer klipparen att irra omkring framför hålet.
 
Om jag fattat rätt är väl egentligen guiden en slinga som består av guidkabel + den del av begränsningskabeln som kommer i spel (där guidslingan alltid går åt vänster i T-korset).

image001ec.png

Har för mig att jag läst inlägg som tyder på att maskinen kan ta vilket håll som helst när den träffar på guidslingan. I så fall har man ju ingen garanti för att den alltid kommer in framifrån... Eller har jag fattat fel om detta?
 
JayJay skrev:
Om jag fattat rätt är väl egentligen guiden en slinga som består av guidkabel + den del av begränsningskabeln som kommer i spel (där guidslingan alltid går åt vänster i T-korset).

[bild]

Har för mig att jag läst inlägg som tyder på att maskinen kan ta vilket håll som helst när den träffar på guidslingan. I så fall har man ju ingen garanti för att den alltid kommer in framifrån... Eller har jag fattat fel om detta?
Nej. Den går alltid till laddaren när den väl hittat guidekabeln från rätt håll. Det innebär att den kan passera guidekabeln en gång och sedan börja följa den när den varit och vänt vid begränsningskabeln.

Så här har jag min. Funkar perfekt. Följ guide IN: 100% (99%?). Den stöter emot stenarna precis i hörnen i framkant eftersom begränsningskabeln går ut där. Guidekabeln går ut spikrakt 2 m precis i mitten ochsvänger sedan av i en vid båge.
 
  • ImageUploadedByTapatalk1335980617.597735.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej Tog fram min 220AC efter vinterförvaringen och nu vill den inte klippa. När den backar ut ur laddningsstationen och vrider runt så larmar den och det står "Klipparen är lyft" i displayen. Detta händer även om jag skickar hem den från gräsmattan. Har haft bort kåpan när jag gjorde ren den och förvarat den hängande under vinter. Är det något jag kan fixa själv eller måste jag lämna den till verkstan.
 
Ford38 skrev:
Hej Tog fram min 220AC efter vinterförvaringen och nu vill den inte klippa. När den backar ut ur laddningsstationen och vrider runt så larmar den och det står "Klipparen är lyft" i displayen. Detta händer även om jag skickar hem den från gräsmattan. Har haft bort kåpan när jag gjorde ren den och förvarat den hängande under vinter. Är det något jag kan fixa själv eller måste jag lämna den till verkstan.
Troligtvis har du dragit åt den högra främre skruven till karossen för hårt så att pelaren med magneten vridit sig. Magneten ska vara mot karossen, för det är den som lyftsensorn känner av. Allt sett bakifrån maskinen.
 
Nonkan skrev:
Troligtvis har du dragit åt den högra främre skruven till karossen för hårt så att pelaren med magneten vridit sig. Magneten ska vara mot karossen, för det är den som lyftsensorn känner av. Allt sett bakifrån maskinen.
Nu rullar hon igen!

Tack så jättemycket för hjälpen.
MVH
Lars
 
Redigerat:
probeb skrev:
Då var alla kablar nere och 305an säger "ingen slingkabel" fast laddaren lyser grönt. Suck.

I buskarna precis utanför slinger han vi lagt hönsnät för att småhundarna inte skall rymma. Kan det störa slingan?

Jag har samma problem med min 230acx
AM backar ut från laddningen sen står det "Fel ingen slingkabel"
 
Johan Gunverth skrev:
Nej. Den går alltid till laddaren när den väl hittat guidekabeln från rätt håll. Det innebär att den kan passera guidekabeln en gång och sedan börja följa den när den varit och vänt vid begränsningskabeln.

Så här har jag min. Funkar perfekt. Följ guide IN: 100% (99%?). Den stöter emot stenarna precis i hörnen i framkant eftersom begränsningskabeln går ut där. Guidekabeln går ut spikrakt 2 m precis i mitten ochsvänger sedan av i en vid båge.
Ok, då är jag med på det. Men behöver korridorbredden för "guide in" vara väldigt liten då? Om den skall träffa hålet så att säga? Med större risk för slitagespår?
 
JayJay skrev:
Ok, då är jag med på det. Men behöver korridorbredden för "guide in" vara väldigt liten då? Om den skall träffa hålet så att säga? Med större risk för slitagespår?
Korridorbredden kan du låta vara bred. När klipparen kommit nära laddstationen "pejlar" den in centrum utan guidekabelns hjälp.
 
Johan Gunverth skrev:
Korridorbredden kan du låta vara bred. När klipparen kommit nära laddstationen "pejlar" den in centrum utan guidekabelns hjälp.
Alright... men konstigt att den inte klarar samma manöver om den kommer in via begränsningskabeln...?! Strunt samma, jag kladdade ner två alternativ med förhoppningen att undvika extra-arbetet med "altangaraget" om ni nu genomskådar en potentiell risk där.

Men först det som jag ser som det säkra alternatvet. Där står laddstationen helt inne i klippområdet. Vet dock inte om det finns bättre sätt att dra guiden (jag har en 220 förresten)?
Räknar med att behöva styra den rätt mycket till det "nya gräset". Jag sådde det förra våren i nått sorts slam som den lokale åkaren lurade på mig. Det var inte matjord och man kunde stå och titta på hur fort det växte! Slet nästan ut Klippo'n den säsongen och lovade helt och dyra att inte uppleva det ett år till...

I övrigt utsläpp efter begränsningskablarna vid de vita ringarna i erf. fördelning och utfartsvinklar.


image000n.png
Sedan alternativet med laddstationen under altanen och enbart "guide in". Den blir lite i längsta laget men inte över maxgränsen på 300m enl manualen. Tror att guide ut inte funkar så bra och räknar med att använda utfartsvinklarna mer för att nå "dödens gräs". Frågan är väl om infångningen kommer fungera och om det finns bättre sätt att lägga guiden?

image001pf.png
 
Redigerat:
http://t.co/0XcD5BJT

Min Husqvarna Automover har fortfarande plåster på sig (silvertejp) men Husqvarna har skickat en ny kaross på reklamation. Tack för tipset Honkan.

1c895545161bc61258e0c9a3bd635f2c1635c62a.jpg

Fick hembesök av förmodade tjuvar idag kl 11:47 då grannen ringde till mig på arbetet och talade om detta. Men de stack när han kom. Tyvärr fastnade endast fronten på deras bil i kamerans sökfält.
 
Redigerat:
Som sagt, temporära webbkameran täcker bara en bråkdel av tomten. Jag har ju utökat ytan klipparen klipper nu och undra om han klarar hela tomten när gräset sätter full fart?

http://youtu.be/cZKEWNLqXpA
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.