818 776 läst · 2 112 svar
819k läst
2,1k svar
Husqvarna Automower
Hasse_Lkp;1523094 Någon som vet om det stämmer att 3000 mAh inte säljs längre? Och vadå "lika bra"? Är ju 27% mindre kapacitet. Borde ju minska arealen klipparen kan hantera och minska livslängden på batteriet pga av fler laddcykler per säsong. :mad:[/QUOTE skrev:Ja du tänker rätt, (ex Italienarna använder dubbla batterier i vissa modeller för att klara större arealer och minska slitaget på batterierna med samma laddare).
Det blir högre belastning på batteriet både vid laddning och användning vilket också påverkar livslängden negativt.
Söktiden minskar också med 27% för att hitta laddstationen innan bateriet är helt slut.
Normalläget för batterierna (NiMh) är att de får större kapacitet utan att storleken förändras och priset sjunker.
En snabb koll på Tyska E-bay så är Huskvarna batteriet på 2200mAh ... så infon från åf är nog korekt.
Tips ta med ditt gamla batteri till några "pojakar" eller affär som kör/säljer RC bilar de kan säkert hjälp dig till ett mycket bra batteri till lägre pris.
Det fins en liten "El-pryl" placerad i batteripacken som måste flyttas till det nya.
Redigerat:
Ja det låter ju mycket konstigt , oavsett om dom uppgraderat till li-jon(tror inte det för det krävs annorlunda styrkort) så är det ändå en minskning av mAh . Så detta borde kollas uppHasse_Lkp skrev:Var och köpte nytt batteri till Automowern för första gången. Fyra säsonger har det hållit, känns helt ok. När jag tog ur det gamla konstaterade jag att det var på 3000 mAh men det nya bara på 2200 mAh. Ringde butiken och fick till svar att det inte finns 3000 mAh längre och att "2200 mAh är lika bra".
Någon som vet om det stämmer att 3000 mAh inte säljs längre? Och vadå "lika bra"? Är ju 27% mindre kapacitet. Borde ju minska arealen klipparen kan hantera och minska livslängden på batteriet pga av fler laddcykler per säsong.
Cellerna är av storlek sub C (Cs) som är vanliga i bl.a elverktyg och RC-bilar osv. Det sitter 15st celler i batteripacken (18V). Visst finns de i 3000mAh, och ännu högre, det är väl så att Hq har fått ett bra pris på sina 2200mAh, eller att de har/hade lite överlager av dessa.jorgeli skrev:
I min (220AC modell 2010) sitter också 2200mAh.
Det finns hållare för ytterligare ett batteripack, det är väl på 230AC och 260AC som man bestyckar dubbelt har jag för mig.
Man kan inte rakt av byta mot Litium-Jon, dessa kräver en helt annan laddalgoritm, men har annars betydligt högre energidensitet. Jag tror inte att styrkortet går att ändra för dessa, de laddas med konstant spänning/fallande laddström, vilket är tvärt emot NiMH-cellerna.
Det sitter alltid en påbyggd säkerhetskrets osv på Li-packarna, experiment med dessa, fel laddning osv resulterar lätt i en ordentlig batteribrand.
Bara att googla eller söka på YouTube på t.ex Litium fire för den som är nyfiken..
Medlem
· Västra Götaland
· 360 inlägg
Lite sent att ringa ÅF och i morgon är det helgdag så ställer frågan här.
Jag fick,av ÅF, låna en gammal 220 med platta och strömadapter när jag lämnade in min 230 ACX. Får dock blinkande lampa och klipparen säger: Ingen slingsignal. Jag har mer än 400 m och signalförstärkare.
Klarar inte 220 lika lång sladd som 230? Vad jag förstår så smäller det om jag skulle prova 230-strömadaper.
(Kan ju ha oturen att en kabel råkat gått av just nu fast de hållit nästan ett år och en svensk vinter och ser det som osannolik otur i så fall)
Kanske skulle jag inte klippa ner kabeln närmare kabelskon? Fick ju inte i den annars.
Jag fick,av ÅF, låna en gammal 220 med platta och strömadapter när jag lämnade in min 230 ACX. Får dock blinkande lampa och klipparen säger: Ingen slingsignal. Jag har mer än 400 m och signalförstärkare.
Klarar inte 220 lika lång sladd som 230? Vad jag förstår så smäller det om jag skulle prova 230-strömadaper.
(Kan ju ha oturen att en kabel råkat gått av just nu fast de hållit nästan ett år och en svensk vinter och ser det som osannolik otur i så fall)
Kanske skulle jag inte klippa ner kabeln närmare kabelskon? Fick ju inte i den annars.
Redigerat:
Jag skulle kollat alla anslutningar igen, kanske någon har öppnat sig lite, eller kan du möjligen har skiftat plats av misstag mellan guide och begränsningsslinga bak på basstationen?
Du kan mycket väl använda trafon för 230 AC på 220 AC, båda är på 24V. Kanske den till 230 AC är lite större (kan lämna mera ström) pga att 230 AC har t.ex dubbla batterier (4400mAh istf 2200mAh) och kräver därför lite högre laddström men fortfarande är båda på 24V och inget går sönder i 220 AC med den större trafon.
Jag tror båda klarar lika lång begränsningsslinga osv, men 230 AC klarar ju större arbetsområde (längre arbetstid) pga större batteri.
Du kan mycket väl använda trafon för 230 AC på 220 AC, båda är på 24V. Kanske den till 230 AC är lite större (kan lämna mera ström) pga att 230 AC har t.ex dubbla batterier (4400mAh istf 2200mAh) och kräver därför lite högre laddström men fortfarande är båda på 24V och inget går sönder i 220 AC med den större trafon.
Jag tror båda klarar lika lång begränsningsslinga osv, men 230 AC klarar ju större arbetsområde (längre arbetstid) pga större batteri.
Litum- jon och polymerbatterierna laddas med kunstant ström och toppas med konstant spänning där strömmen avtar.fp01 skrev:Man kan inte rakt av byta mot Litium-Jon, dessa kräver en helt annan laddalgoritm, men har annars betydligt högre energidensitet. Jag tror inte att styrkortet går att ändra för dessa, de laddas med konstant spänning/fallande laddström, vilket är tvärt emot NiMH-cellerna.
Det sitter alltid en påbyggd säkerhetskrets osv på Li-packarna, experiment med dessa, fel laddning osv resulterar lätt i en ordentlig batteribrand.
Bara att googla eller söka på YouTube på t.ex Litium fire för den som är nyfiken..
Dessutom fins det varianter som har lite olika spänning. Det är mycket viktigt att laddaren är riktig och avsedd för aktuellt batteri.
Det är långt ifrån alla Litum batterier som har inbygda säkerhetskretsar.
De flesta saknar balanserings funktionen av cellerna också ...
Moderna Litum batterier är designade för att klara skador utan brand och allt för het rök.
Skador är ex borr eller kniv genom batteriet. Överladdning baklängesladdnig.
Källa Kokam i USA ( en av värdens största på Litium batterier)
Brand risken och YouTub filmerna är från gammla batterier som slutat produceras för längesen.
Stämmer att man kan benämna laddprocessen på detta sätt, den viktiga skillnaden är att spänningen ut från laddaren från början är begränsad till cellernas laddspänning, t.ex 4,20V för Li-Jon/polymer, eller 3.65V för LiFePo4 osv.
De som väljer att designa sina batteripack utan påbyggd säkerhetskrets har så klart gjort sitt val, men då frångår man normal industri och säkerhetsstandard och kan t.ex få problem med att få sina produkter transporterade eftersom man knappast kan få ett UN-godkännande för produkten.
Att RC-packar ibland byggs med externna kretsar för t.ex balansering av cellerna för att t.ex spara vikt och utrymme må vara en sak, i seriösa produkter ingår alltid en PCM direkt på batteripacken.
Balansering av cellerna är en del av säkerhetsfunktionerna, mest viktigt för LiFePo4-celler, medan överspänning, överström och djupurladdningsskydd är mera viktigt för Li-Jon/polymerceller.
Stämmer att Kokam genom sin teknik med Z-bladning av sina Li-Pol celler har en ökad säkerhet mot yttre åverkan osv, de kräver lika fullt säkerhetskretsar. Kokam är stora och specialiserade på just sin patenterade Z-teknik, dock en liten tillverkare jämfört med flera andra. De finns i Sydkorea men har även en liten tillverkningsenhet i USA för att få lov att leverera till bl.a deras militär osv, just för att US-reglerna då föreskriver tillverkning inom landet, den är dock mera symbolisk till storlek och kapacitet jämfört med moderbolaget i Asien. Jag har besökt deras fabrik, kan lova att även deras celler kan brinna när det vill sig...
De som väljer att designa sina batteripack utan påbyggd säkerhetskrets har så klart gjort sitt val, men då frångår man normal industri och säkerhetsstandard och kan t.ex få problem med att få sina produkter transporterade eftersom man knappast kan få ett UN-godkännande för produkten.
Att RC-packar ibland byggs med externna kretsar för t.ex balansering av cellerna för att t.ex spara vikt och utrymme må vara en sak, i seriösa produkter ingår alltid en PCM direkt på batteripacken.
Balansering av cellerna är en del av säkerhetsfunktionerna, mest viktigt för LiFePo4-celler, medan överspänning, överström och djupurladdningsskydd är mera viktigt för Li-Jon/polymerceller.
Stämmer att Kokam genom sin teknik med Z-bladning av sina Li-Pol celler har en ökad säkerhet mot yttre åverkan osv, de kräver lika fullt säkerhetskretsar. Kokam är stora och specialiserade på just sin patenterade Z-teknik, dock en liten tillverkare jämfört med flera andra. De finns i Sydkorea men har även en liten tillverkningsenhet i USA för att få lov att leverera till bl.a deras militär osv, just för att US-reglerna då föreskriver tillverkning inom landet, den är dock mera symbolisk till storlek och kapacitet jämfört med moderbolaget i Asien. Jag har besökt deras fabrik, kan lova att även deras celler kan brinna när det vill sig...
Medlem
· Västra Götaland
· 360 inlägg
Tackar, då kanske det är värt att lägga lite tid på felsökning. Tror dock inte på att jag lagt guide och begränsningsslinga omvänt då - guiden självklart är dragen under plattan - men ska testa ändå. Däremot sitter kontakterna rätt lösa i låneplattan så kommer först undersöka dem.
fp01 skrev:.
De som väljer att designa sina batteripack utan påbyggd säkerhetskrets har så klart gjort sitt val, men då frångår man normal industri och säkerhetsstandard och kan t.ex få problem med att få sina produkter transporterade eftersom man knappast kan få ett UN-godkännande för produkten.
QUOTE]
Säkerhetskretsen är ofta bara en hjälpdel till laddaren med den viktigaste funktionen att det krävs ett orgnalbateri. Men det käns ju bra att ha en säkerhets grunka där också.
Vety inte hur du tänker där, men det finns de som anser att man kan använda säkerhetskretsen som "laddkrets" och låta laddaren mera bestå av en enklare powersupply. Säkerhetskretsen slår ju ändå ifrån laddningen innan det smäller...
Helt förkastligt och felaktigt tänk, ingen seriös tillverkare designar på detta sätt. Säkerhetskretsen är av denna anledningen verkligen ihopbyggd med cellen/cellerna, den sitter fysiskt i kontakt med dessa, bl.a för temperaturavkänning, och laddaren för t.ex 4 celler Li-Jon är noga inställd på 16,80V slutspänning.
Säkerhetskretsarna skall alltid ses som ett "katastrofskydd" om laddaren av någon anledning slutar reglera.
Lika noga är det att man inte kan djupurladda cellerna t.ex av misstag. Det finns de som trots detta försöker ladda upp celler som av nån anledning blivit urladdade till noll. Sen undrar de varför det brann efter t.ex 3:e försöket...
Tänker på din kommentar tidigare " gamla batterier (som kan brinna) har slutat produceras för länge sedan..."
Kan du möjligen visa någon källa på detta? Kolla gärna status för A123 som verkligen är en av de stora aktörerna för t.ex EV-batterier, och vad som hände dem helt nyligen, vad detta kostar och kommer att kosta företaget osv..
Helt förkastligt och felaktigt tänk, ingen seriös tillverkare designar på detta sätt. Säkerhetskretsen är av denna anledningen verkligen ihopbyggd med cellen/cellerna, den sitter fysiskt i kontakt med dessa, bl.a för temperaturavkänning, och laddaren för t.ex 4 celler Li-Jon är noga inställd på 16,80V slutspänning.
Säkerhetskretsarna skall alltid ses som ett "katastrofskydd" om laddaren av någon anledning slutar reglera.
Lika noga är det att man inte kan djupurladda cellerna t.ex av misstag. Det finns de som trots detta försöker ladda upp celler som av nån anledning blivit urladdade till noll. Sen undrar de varför det brann efter t.ex 3:e försöket...
Tänker på din kommentar tidigare " gamla batterier (som kan brinna) har slutat produceras för länge sedan..."
Kan du möjligen visa någon källa på detta? Kolla gärna status för A123 som verkligen är en av de stora aktörerna för t.ex EV-batterier, och vad som hände dem helt nyligen, vad detta kostar och kommer att kosta företaget osv..
Jaga, då har jag jag haft min 220 i exakt en vecka. Den fungerar nästan otäckt bra. Den har bara stannat en enda gång. Då hade den ställt sig uppe på en 10 cm stubbe, stubben försvann och därmed problemet.
De första dagarna gick den 24 Tim om dygnet. Men det tog bara ett par dagar sen såg gräset nertrampat ut.
Så nu går den istället mellan 17 & 06 anledningen till nattarbete är mördarsnigelproblem.
På tal om sniglar, är det någon som har märkt en förminskning av djuren sedan ni har kört AM?
En annan sak. En 220 klarar betydligt mer än man kan tro. Jag hade en ÅF i våran trädgård förra året som menade att mindre än en 230 går inte. (trånga passager, backar och vinklar) men min 220 går så fint så, och hittar överallt.
Men jag är lite besviken över ljudet. Har lyssnat på många AMs och de är betydligt tystare. Min låter som en dammsugare.
Men det kanske blir bättre när mattan blir bättre.
Jag har kollat disken och knivarna. Det verkar inte vara glapp eller obalans i grejerna.
Om någon har varit med om det här ljudet får ni gärna höra av er, om det finns något annat man kan komma upp!
De första dagarna gick den 24 Tim om dygnet. Men det tog bara ett par dagar sen såg gräset nertrampat ut.
Så nu går den istället mellan 17 & 06 anledningen till nattarbete är mördarsnigelproblem.
På tal om sniglar, är det någon som har märkt en förminskning av djuren sedan ni har kört AM?
En annan sak. En 220 klarar betydligt mer än man kan tro. Jag hade en ÅF i våran trädgård förra året som menade att mindre än en 230 går inte. (trånga passager, backar och vinklar) men min 220 går så fint så, och hittar överallt.
Men jag är lite besviken över ljudet. Har lyssnat på många AMs och de är betydligt tystare. Min låter som en dammsugare.
Men det kanske blir bättre när mattan blir bättre.
Jag har kollat disken och knivarna. Det verkar inte vara glapp eller obalans i grejerna.
Om någon har varit med om det här ljudet får ni gärna höra av er, om det finns något annat man kan komma upp!
Redigerat:
Detta tillför inget i tråden om Automovers batteri.fp01 skrev:Vety inte hur du tänker där, men det finns de som anser att man kan använda säkerhetskretsen som "laddkrets" och låta laddaren mera bestå av en enklare powersupply. Säkerhetskretsen slår ju ändå ifrån laddningen innan det smäller...
Helt förkastligt och felaktigt tänk, ingen seriös tillverkare designar på detta sätt. Säkerhetskretsen är av denna anledningen verkligen ihopbyggd med cellen/cellerna, den sitter fysiskt i kontakt med dessa, bl.a för temperaturavkänning, och laddaren för t.ex 4 celler Li-Jon är noga inställd på 16,80V slutspänning.
Säkerhetskretsarna skall alltid ses som ett "katastrofskydd" om laddaren av någon anledning slutar reglera.
Lika noga är det att man inte kan djupurladda cellerna t.ex av misstag. Det finns de som trots detta försöker ladda upp celler som av nån anledning blivit urladdade till noll. Sen undrar de varför det brann efter t.ex 3:e försöket...
Tänker på din kommentar tidigare " gamla batterier (som kan brinna) har slutat produceras för länge sedan..."
Kan du möjligen visa någon källa på detta? Kolla gärna status för A123 som verkligen är en av de stora aktörerna för t.ex EV-batterier, och vad som hände dem helt nyligen, vad detta kostar och kommer att kosta företaget osv..
Medlem
· Västra Götaland
· 360 inlägg
johnjensen skrev:
Kontrollerat allt nu men antingen klarar inte 220 ladda-station signalförstärkare eller så har den av en händelse gått sönder just nu eller så är det av en händelse kabelbrott just nu. Jag får väll se vad som händer när jag får tillbaka min 230 från ÅF.fp01 skrev:Jag skulle kollat alla anslutningar igen, kanske någon har öppnat sig lite, eller kan du möjligen har skiftat plats av misstag mellan guide och begränsningsslinga bak på basstationen?....
....Jag tror båda klarar lika lång begränsningsslinga osv, men 230 AC klarar ju större arbetsområde (längre arbetstid) pga större batteri.
(Signalförstärkarens lampa har aldrig lyst ens med min 230ACX fast lampan i laddstationen gick över till fast sken från dubbelblink, även med 100m utökad signalkabel)