Status
Tråden går ej att kommentera.
Johan Gunverth skrev:
Kolla så att inte en av knivarna gick av vid malören. Det räcker för att den skall börja "brumma".
Jo en av knivarna var borta men det var det första jag kollade och bytte, ska kika närmre idag.
 
Eller att någon liten tråd fastnat i knivskivan. En liten sytråd hade snott sig i min föra sommaren och då brummade det ganska bra.

Jo, märlorna de skickar med är snålt. En idé vore att man kunde köpa med eller utan märlor och de som betalade lite extra för sin Automower med märlor kunde då få så det räckte för en installation. Annars går det bra med spade om de inte räcker till.

Snart dags för skal-bytet och ska se om jag kan få i ordning på min WiFI-Accesspunkt i ladugården så jag kan streama händelsen :) Kan ju vara roligt för någon att se andra eventuellt klanta sig.
[video]https://sensr.net/clips/2017[/video]
Nu till Borås för att köpa fett på Enander Maskinaffär.
 
Redigerat:
Uhm får skämmas lite, igår var jag stressad efter jobbet och vi skulle iväg när jag hörde att den lät, kollade under och en kniv var borta så skruvade fast en ny lite snabbt.
Idag när jag kollade under igen så hade jag satt 2 knivar på samma skruv, de måste ha suttit ihop av fettet så jag inte såg det, nu är den tyst igen iaf. Pust
 
Jag tycker 400 märlor och 400 m kabel är en bra avvägning till snittomten för en 230 ACX. Skulle Husqvarna skicka med 800 märlor och 600 m kabel eller så hade vi istället fått en massa klagomål på att det var med för mycket saker som ändå inte användes. De flesta som köper 230 hos oss ligger på mellan 1200 och 2000 kvm tomt.

Märlor är billigt, så när vi säljer AM rekommenderar vi att man köper till både märlor, kabel och extra skarvar. Behövs det inte så har vi öppet köp, det brukar ändå bli ett återbesök i butiken med lite frågor och rådgivning om kabeldragning så det är inte så krångligt att ta med grejerna tillbaka.

Behövs det bara lite extra kabel och kunden inte vet hur mycket så brukar vi låna ut en av våra lösmetersrullar så får kunden i efterhand tala om ungefär hur många meter han använt och betala lösmeterpris för det, oftast enklare än att stå och mäta upp 50 m kabel, även om vi givetvis gör det också om någon vill.
 
Nog om märlor, man ärlite snål och vill inte köpa på sig för många men jag gjorde åt allt och två inköpta påsar till fast jag grävt ner 50% kabel. Beror nog hur jämn gräsmatta man har.

Typiskt, kommer inte ihåg hur denna sitter och ingen inspelning då min Accesspunkt krånglar. Kunde ju tagit ett kort först men lätt att vara efterklok:
troligen.jpg

Den där sladden man kan tappa in i klipparen den ska man väll sätta dit sist när skalet är på?
Klipparen är isärplockad och rengjord. Tröttnade att krypa och inte se något när den står på golvet så jag har tagit upp den på ett arbetsbord med belysning för montering.

LÖST

Ganska logiskt hur den skulle sitta om man tänker efter lite.

2012-05-12144614.jpg

Japp, då är den ute och klipper igen:
[video]http://t.co/0XcD5BJT[/video]
 
Redigerat:
Har precis fått tillbaka min automower g1 från verkstaden.. Blev dyrt då hjulmotorerna krånglade, de trodde ett tag att de va kontrollkortet med jag klara mig från det iallafall.. Men, satt idag ut den för att få börja arbeta å de är problem igen direkt, så snart den kommer nära guideslingan så stannar den och larmar att den inte har någon signal från slingan, ställer man den dock en bit bort så går den tills den kommer nära den igen, vad kan vara fel? Kopplar jag bort guideslingan så funkar det fast då hittar den ju inte laddstationen istället, har kretskortet i laddstationen gått sönder oxå nu?
 
Då har man bytt kaross och hoppas ens hantverk håller

2012-04-24182438.jpg

Gick att få, som Nonkan skrev, på reklamation och följde alltså en del av hans beskrivning: http://www.byggahus.se/forum/tradgardsmaskiner/144555-husqvarna-automower-27.html#404

Men jag läste inte noga nog för man ska nog börja med att ta loss kabeln längs fram under karossen. Gjorde det momentet i rätt ordning när jag satte ihop den, dvs främre kabeln sist. Jag plockade inte ihop apparaten på golvet, som man kan tro av filmen, utan ställde den på ett arbetsbord vid montering.

Och så var det filmen:

[video=youtube_share;rU_LPdIhzHY]http://youtu.be/rU_LPdIhzHY[/video]
 
Redigerat:
Nonkan skrev:
Jag tycker 400 märlor och 400 m kabel är en bra avvägning till snittomten för en 230 ACX. Skulle Husqvarna skicka med 800 märlor och 600 m kabel eller så hade vi istället fått en massa klagomål på att det var med för mycket saker som ändå inte användes. De flesta som köper 230 hos oss ligger på mellan 1200 och 2000 kvm tomt.

Märlor är billigt, så när vi säljer AM rekommenderar vi att man köper till både märlor, kabel och extra skarvar. Behövs det inte så har vi öppet köp, det brukar ändå bli ett återbesök i butiken med lite frågor och rådgivning om kabeldragning så det är inte så krångligt att ta med grejerna tillbaka.

Behövs det bara lite extra kabel och kunden inte vet hur mycket så brukar vi låna ut en av våra lösmetersrullar så får kunden i efterhand tala om ungefär hur många meter han använt och betala lösmeterpris för det, oftast enklare än att stå och mäta upp 50 m kabel, även om vi givetvis gör det också om någon vill.
Nu var det en 220 jag köpte så 250m kabel och 200 märlor, 1 per meter i snitt hade varit mer lagom. Nåväl
Kan inte påstå att karossen är särskilt reptålig, jag har både tujahäck och granhäck som den får gå under lite och plasten blir väldigt repig av grenar och då har jag tagit bort de som är tjocka.
 
Bezt skrev:
...Kan inte påstå att karossen är särskilt reptålig, jag har både tujahäck och granhäck som den får gå under lite och plasten blir väldigt repig av grenar och då har jag tagit bort de som är tjocka.
Enklaste lösningen på det problemet är att ignorera det. Det är ju trots allt bara en gräsklippare. :D
 
  • Gilla
orparn och 1 till
  • Laddar…
Jag som tänkte vaxa den.. ;)

Var det inte nån i denna tråd som hade satt extraskydd på sidorna på klipparen?
Jag har några brunnar på tomten som jag tänkte slippa dra ut slinga till för på de så repas den ordentligt har jag märkt.
Skulle leta själv i denna tråd om jag kunde men tråden fungerar inget bra för mig på min dator.
 
Gör som mig. Slå i lite träpinnar runt om brunnen.

pinnar.jpg

Blir ibland förvånad vart klipparen kan fastan. Vid ett trä tror man inte men det har hänt två gånger.

2012-05-12201323.jpg
 
Redigerat:
Dagens meddelande:
Felmeddelande - klippmotor defekt.
Blir väll att ta sig till Göteborg och lämna in den ändå.
 
heh är det bara jag som har dragit slingor runt precis allt? brunnar, träd osv... la en heldag på att gräva ner och märla ner slingor på tomten o körde runt alla tänkbara hinder. Tyckte det var skönt o slippa höra klonkanden osv. :D
 
Var och köpte nytt batteri till Automowern för första gången. Fyra säsonger har det hållit, känns helt ok. När jag tog ur det gamla konstaterade jag att det var på 3000 mAh men det nya bara på 2200 mAh. Ringde butiken och fick till svar att det inte finns 3000 mAh längre och att "2200 mAh är lika bra".

Någon som vet om det stämmer att 3000 mAh inte säljs längre? Och vadå "lika bra"? Är ju 27% mindre kapacitet. Borde ju minska arealen klipparen kan hantera och minska livslängden på batteriet pga av fler laddcykler per säsong. :mad:
 
Tycker jag också låter konstigt men Li-batterier kanske?

ÄF trodde på kretskort och får då åka bort med maskinen, fast deras fraktkostnad är inte blodig men kan vara kul att åka till Göteborg. Jag har inte pratat med ÅF om det men är det sant att garantin sätts ur spel om man inte servar maskinen över vintern första säsongen,osv.

Film om hur fulingen beter sig de gånger jag fick igång den (fyrkanstsklippning hela dagen):

[video=youtube_share;SZ4B_Zda7tA]http://youtu.be/SZ4B_Zda7tA[/video]
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.