Status
Tråden går ej att kommentera.
Har fått en AM 220 AC och funderar lite på var man ska placera laddstationen, Ström går väl i princip att få överallt. När säsongspoolen inte är på plats brukar studsmattan ta dess plats så studsmattan vill jag inte gräva ner som en del andra gjort. Funderar då på att helt enkelt bygga små träramar för benen så att AM inte springer rakt över dem... Kanske hittar den aldrig ut om den hittar in under studsmattan?

Måtten är i meter och från kanter utan att begränslingsslingan är utlagd. Nere till höger där det bara är 0,8m till kanten växer det smultron så där kanske man skulle behöva göra en ö, men hur fungerar det när det är så kort till yttre begränsningsslingan?

Ur skuggsynpunkt vore det bäst om laddaren var typ mellan poolen och husväggen (även om inte poolen skulle stå där, men jag misstänker att den kommer att komma upp några år till). Annars skulle det passa ganska bra att sätta den i "fliken" på SV-sidan, eller "runt hörnet till höger" men då får den sol i princip hela dagen. Hur mycket hjälper det att bygga ett litet hus åt den ur värmesynpunkt?

Gräsytan kanske är 650kvm.
Finns det möjlighet att utöka AM med ytterligare en begränslingsslinga? om det skulle behövas.

Förslag och synpunkter mottages tacksamt
Krister
 
  • garden.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Studsmattan hade jag skruvat ihop plank över den delen som är i marken. Det blir 2plank * 4 = 8st. Den delen som är fri kommer AM in under och kommer så småningom ut igen. Den krockar så fint mot planken, men det är ju inte ljudlöst och maskinen slits lite mer ;)
Jag har inte provat, så det är bara en idé.
 
Bergstad skrev:
Problemet med att den varvar upp medan den står i laddstationen är nu löst *tror jag*. Flyttade slingkabeln så den kommer in lite mera bakom laddastationen. Provade att replikera problemet 15-20 tal gånger igår kväll, men det upprepade sig icke så jag antar att slingkabeln låg för långt fram och gjorde laddstationen förvirrad ibland.
Skönt att höra, det var därför jag frågade om den var mer gömd och kabeln för nära.
Hoppas att det fungerar nu.
 
Jag fick problem med AM 305 idag. Satt och hörde att den försökte starta om och om igen. Jag såg att den inte "orkade" köra iväg. Jag stängde av den och tittade lite med "omekaniska" ögon och snurrade lite på hjulen. Jag såg inga problem. Satte igång den och nu fungerar den igen. Är det någon mer som har råkat ut för detta? Den var i skugga när det hände och den sista gången var gräset lite blött när den klippte dagen innan, men det var knappt något gräs under den. Är den för dåligt skyddad mot att skräp ska komma in i hjullagren (och kanske växellådan)?
 
krien skrev:
Har fått en AM 220 AC och funderar lite på var man ska placera laddstationen, Ström går väl i princip att få överallt. När säsongspoolen inte är på plats brukar studsmattan ta dess plats så studsmattan vill jag inte gräva ner som en del andra gjort. Funderar då på att helt enkelt bygga små träramar för benen så att AM inte springer rakt över dem... Kanske hittar den aldrig ut om den hittar in under studsmattan?

Måtten är i meter och från kanter utan att begränslingsslingan är utlagd. Nere till höger där det bara är 0,8m till kanten växer det smultron så där kanske man skulle behöva göra en ö, men hur fungerar det när det är så kort till yttre begränsningsslingan?

Ur skuggsynpunkt vore det bäst om laddaren var typ mellan poolen och husväggen (även om inte poolen skulle stå där, men jag misstänker att den kommer att komma upp några år till). Annars skulle det passa ganska bra att sätta den i "fliken" på SV-sidan, eller "runt hörnet till höger" men då får den sol i princip hela dagen. Hur mycket hjälper det att bygga ett litet hus åt den ur värmesynpunkt?

Gräsytan kanske är 650kvm.
Finns det möjlighet att utöka AM med ytterligare en begränslingsslinga? om det skulle behövas.

Förslag och synpunkter mottages tacksamt
Krister
Hur menar du med ytterligare en begränsningsslinga?

0.8m är ingen fara alls, gör gärna en ö där och gör öar så mycket som möjligt för att spara maskinen. Men är det INTE 0.8m när du lagt begränsningsslingan som ska vara minst 30cm från kant så blir det trångt eftersom det blir 30cm även från smultronen, dvs 20cm över att gå på. På ett sådant ställe har jag lagt ö-slingan 40cm ifrån varandra så den vänder där, annars kom den bara utanför området då den skulle rädda upp situationen genom att vända.
Om den ska köra på saker så kan du räkna med att det den kör på slits ut för att inte tala om en helt sönderskavd AM.:wow:
 
Redigerat:
BennyA skrev:
Studsmattan hade jag skruvat ihop plank över den delen som är i marken. Det blir 2plank * 4 = 8st. Den delen som är fri kommer AM in under och kommer så småningom ut igen. Den krockar så fint mot planken, men det är ju inte ljudlöst och maskinen slits lite mer ;)
Jag har inte provat, så det är bara en idé.
Ungefär som jag hade tänkt, man kan ju strimla ett gammalt liggunderlag och klä planken med i varje fall på insidan. Undrans om det räcker med 145mm bred trall (som blir höjden när man lägger dem), man har ju läst om en del AM som klättrar över det mesta.
 
VIPPEN skrev:
Hur menar du med ytterligare en begränsningsslinga?

0.8m är ingen fara alls, gör gärna en ö där och gör öar så mycket som möjligt för att spara maskinen. Men är det INTE 0.8m när du lagt begränsningsslingan som ska vara minst 30cm från kant så blir det trångt eftersom det blir 30cm även från smultronen, dvs 20cm över att gå på. På ett sådant ställe har jag lagt ö-slingan 40cm ifrån varandra så den vänder där, annars kom den bara utanför området då den skulle rädda upp situationen genom att vända.
Om den ska köra på saker så kan du räkna med att det den kör på slits ut för att inte tala om en helt sönderskavd AM.:wow:
Menar förstås ytterligare en guide-slinga, om det skulle behövas för att leda den ut/in?

Hur långt in från en slinga klipper den, om den kör över slingan med 27cm (default)?

Hur menar du nu? "På ett sådant ställe har jag lagt ö-slingan 40cm ifrån varandra så den vänder där, annars kom den bara utanför området då den skulle rädda upp situationen genom att vända"
 
Jag har fäst 120 mm brädor "inuti" bågarna (om du förstår vad jag menar) som klipparen får krocka emot. Klipparen är inne på sin 3:e säsong, och den har inte fastnat där hittils.
Sedan är det ju så att man provar sig fram och röjer undan ev problem efterhand, det händer ju inga större saker...
 
Pelle-Pelle skrev:
Jag har fäst 120 mm brädor "inuti" bågarna (om du förstår vad jag menar) som klipparen får krocka emot. Klipparen är inne på sin 3:e säsong, och den har inte fastnat där hittils.
Sedan är det ju så att man provar sig fram och röjer undan ev problem efterhand, det händer ju inga större saker...
Hur har du fäst dem? Galvat hålband? Hustrun var inne på iilvertejp mellan bågarna, men det tycker jag låter lite för enkelt och risky
 
krien skrev:
Hur har du fäst dem? Galvat hålband? Hustrun var inne på iilvertejp mellan bågarna, men det tycker jag låter lite för enkelt och risky
Med buntband genom borrade hål i brädorna. Det var tänkt som ett provisorium, som blev permanent... d^_^b
 
Jag går i tankar på en AM 220 till att sköta framsidan på tomten. Men där står två stora tallar som släpper kottar. Är det nåt problem?
 
OppfinnarJocke skrev:
Jag går i tankar på en AM 220 till att sköta framsidan på tomten. Men där står två stora tallar som släpper kottar. Är det nåt problem?
Du nog får nog byta knivar mera frekvent, bäst är ju om man kan rensa undan grenar o kottar så gått det går. Min AM går under en stor pil som släpper en hel del grenar, både större o mindre men inget har fastnat i maskinen än iaf.
 
krien skrev:
Hur har du fäst dem? Galvat hålband? Hustrun var inne på iilvertejp mellan bågarna, men det tycker jag låter lite för enkelt och risky
Eller så gör du som tidigare har föreslagits i tråden, gräv ner benen på studsmattan så pass djupt att klipparen kan passera över benen istället. En bra och enkel lösning.
 
Pojen skrev:
Eller så gör du som tidigare har föreslagits i tråden, gräv ner benen på studsmattan så pass djupt att klipparen kan passera över benen istället. En bra och enkel lösning.
Om benen är av syrafast rostfritt stål funkar det väl. ;)
 
Pojen skrev:
Eller så gör du som tidigare har föreslagits i tråden, gräv ner benen på studsmattan så pass djupt att klipparen kan passera över benen istället. En bra och enkel lösning.
En av förutsättningarna var ju att jag inte ville gräva ner benen. Det stod i inlägget med den mycket fina trädgårdsskissen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.