Status
Tråden går ej att kommentera.
Zingo7 skrev:
Hej!
Har en AM G1:a som jag haft sen -01. Har nu haft problem med att den säger blockerad hjulmotor. Har haft över vä hjulmotor på hö kontakt på styrkortet och då funkar den. Har provat ett gäng andra styrkort då jag har tillgång till lite beg reservdelar men alla kort visar samma fel. Vet att motorn är ok och idag satte jag dit ett nytt styrkort och grrrr, samma fel. Har det med knapppanelen att göra eller nått jordfel? Likriktarn har väl bara med laddningen att göra eller? Krocksensorerna, har dom nått med felet att göra? Det är bara vä sida som strular, har även prövat en annan motor baraförifallatt, men icke. har pratat med Jocke Ö på Hva-support å han trodde det va styrkortet. Men suck, icke det. Ger snart upp å köper mej en get eller asfalterar tomten ;-)*
Nonkan, du verkar vis, har du nån lösning?

Hälsningar från Zingo7
G1:surprised:rna är ena jävla as till att kunna strula.

Har du rensat alla inställningar på styrkortet/en ?

Har varit med om G1 som inte fungerat när man programmerat in vissa tider.
 
Hej!

1. Har en AM som jag tog i drift i år, jag har problem med att klipparen ibland varvar upp och startar redan medan den står i laddstationen, för att sedan stanna och backa ut, vända och starta upp på nytt. Därefter klipper den precis som vanligt, anledningen till att detta utgör ett problem för mig är att vid de tillfällen den beter sig på detta sätt så följer den inte heller guidekabeln över till andra sidan huset. Några ider om varför detta betende uppstår och vad man kan göra för att åtgärda detta?

2. Vad ska man göra med överbliven begränsningskabel, räcker ju med att man optimerar och justerar lite här och där för att det ska bli kabel över, känns lite synd att klippa av o kasta, ju mindre man skarvar desto mindre risk måste det ju vara för kabelbrott?
 
1.
Anledningen till att knivdisker roterar i laddstationen är att den ska "skaka av sig" gammalt gräs mm som torkat till under tiden i laddstationen. Men att det skulle ha ett samband med att den sedan inte följer guidekablen verkar ju skumt. Gör den alltid så efter att ha roterat knivdisken? Har du kollat inställningarna så att den följer guiden 100%?

2. Lägg överbliven begränsningsslinga fram och tillbaka i samma spår, d v s så att det ligger tre längder parallellt. Då tolkar klipparen det som en enkel slinga.
 
Pelle-Pelle skrev:
1.
Anledningen till att knivdisker roterar i laddstationen är att den ska "skaka av sig" gammalt gräs mm som torkat till under tiden i laddstationen. Men att det skulle ha ett samband med att den sedan inte följer guidekablen verkar ju skumt. Gör den alltid så efter att ha roterat knivdisken? Har du kollat inställningarna så att den följer guiden 100%?
Tack för ditt snabba svar!

Klipparen utför ju inte den här "avskakningen" vid varje utgång, vet inte riktigt hur frekvent detta är, men lite "då och då". Gjorde ett "TESTA UT" igår med guiden på 100% (normalt har jag 50%) och då gjorde den följande. 1. Varvar upp 2. Stannar 3. Backar ut och vänder 4. Börjar klippa men den följer inte guidekabeln bort. Jag upprepar testat och då utför den inte denna "avskakning" utan backar ut och vänder för att sedan följa guiden bort precis som det är tänkt.
 
Redigerat:
Bubblaren skrev:
Kan felet med ärg bero på dåligt fettad skarv vid service? Eller kanske ingen service alls. Vi har ju ett par personer här som verkar har bra koll.

Kan dock tycka att dom borde skyddslackat där det går (det kanske är det vad vet jag då jag inte öppnat min)
Korten är lackade.
 
Bergstad skrev:
Tack för ditt snabba svar!

Klipparen utför ju inte den här "avskakningen" vid varje utgång, vet inte riktigt hur frekvent detta är, men lite "då och då". Gjorde ett "TESTA UT" igår med guiden på 100% (normalt har jag 50%) och då gjorde den följande. 1. Varvar upp 2. Stannar 3. Backar ut och vänder 4. Börjar klippa men den följer inte guidekabeln bort. Jag upprepar testat och då utför den inte denna "avskakning" utan backar ut och vänder för att sedan följa guiden bort precis som det är tänkt.

Hur långt har du satt sträckan den ska backa ur laddningsstationen då den startar?
Min 230acx har då aldrig startat disken när den ståt på plattan.
 
VIPPEN skrev:
...
Min 230acx har då aldrig startat disken när den ståt på plattan.
Hur vet du det? ;)
 
Vet och vet. under första säsongen var jag som en svans runt den och stod och väntade på att den skulle starta och har inte uppmärksammat detta någon gång.
Ej heller har jag sett några avskakningsrester på plattan. Därav min slutsats.
:)
 
1. Har du stationen mer gömd och slingkabeln för nära stationen? Då kanske den blir förvirrad. Du måste ha angett ett värde på hur långt den ska gå ut för att det ska fungera att tvinga ut den. Även när du testar. Det är kanske varje gång den ska gå ut till området som den ger upp?
2. Det med att lägga kabeln fram och tillbaka på slingan är nog ingen bra lösning enligt manualen. Den kan bli förvirrad. Däremot om du lägger den utanför området (90 grader) fram och tillbaka i samma spår, kanske det fungerar bättre.
 
1. Den backar 60 cm (standardvärde tror jag) innan den vänder och antingen släpps här eller går ut via guiden drygt 60 meter med 50% proportion. Laddstationen står vid en häck och är ej gömd på något sätt, jag tycker mig ha lagt slingkabeln enligt manualen så att kabeln kommer in sidledes från vänster och höger i ungefär samma nivå som kontaktblecken. Kan det hjälpa att flytta ut sladden mera bakom stationen? Den ger absolut inte upp varje gång.

2. Har den 90 grader ut nu 30-40 cm och sedan ihoprullad och det verkar ha funkat bra, detta kan väl inte ha nåt med problem 1 att göra? (långt ifrån laddstationen)
 
Redigerat:
Men, har du angett hu långt den ska följa guidkabeln? Annars backar den tillbaka och börjar om lokalt.
 
BennyA skrev:
Men, har du angett hu långt den ska följa guidkabeln? Annars backar den tillbaka och börjar om lokalt.
Japp, har förtydligat mig i inlägget ovan. Sorry om jag var otydlig. :)
 
Har följt tråden med intresse, har bestämt mig för en 230 ACX pga ondulerad tomt.

Det jag undrar över är hur garantiärenden hanteras vid köp utomlands? Det går att få en 230 ACX från England för ca 1860 £ inkl frakt (www.sam-turner.co.uk) eller 1530 € från Indonesien (bintangmakmur.com, tull och moms tillkommer troligtvis).

Vad har ni med AM köpta från utlandet för erfarenheter vad det gäller garantiärenden?
 
s79250 skrev:
Har följt tråden med intresse, har bestämt mig för en 230 ACX pga ondulerad tomt.

Det jag undrar över är hur garantiärenden hanteras vid köp utomlands? Det går att få en 230 ACX från England för ca 1860 £ inkl frakt (www.sam-turner.co.uk) eller 1530 € från Indonesien (bintangmakmur.com, tull och moms tillkommer troligtvis).

Vad har ni med AM köpta från utlandet för erfarenheter vad det gäller garantiärenden?
Bra fråga, eftersom Husqvarna hänvisar till försäljaren. Kontrollera detta noga, är nog ett tips. Jag vet inte om det är världsgaranti. Garmin har det inte har jag erfarenhet om som ett exempel, men det har Canon på kamerasidan.
:rolleyes:
 
Problemet med att den varvar upp medan den står i laddstationen är nu löst *tror jag*. Flyttade slingkabeln så den kommer in lite mera bakom laddastationen. Provade att replikera problemet 15-20 tal gånger igår kväll, men det upprepade sig icke så jag antar att slingkabeln låg för långt fram och gjorde laddstationen förvirrad ibland.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.