Status
Tråden går ej att kommentera.
krien skrev:
... studsmattan vill jag inte gräva ner som en del andra gjort. Funderar då på att helt enkelt bygga små träramar för benen så att AM inte springer rakt över dem... Kanske hittar den aldrig ut om den hittar in under studsmattan?
Vi hade samma problem, men löste det genom att köpa några spännband från CO som sattes på lämplig höjd runt benen. Det har fungerat utmärt hittills. Att det blev just CO:s var för att de var de enda gröna jag kunde hitta. http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=160969956
 
krien skrev:
Hur menar du nu? "På ett sådant ställe har jag lagt ö-slingan 40cm ifrån varandra så den vänder där, annars kom den bara utanför området då den skulle rädda upp situationen genom att vända"
Menar att inte göra det till en ö för att passagen blir för smal. 20cm blir den ju efter 30cm in från tomtgräns och 30cm från smultron. Det var ju 80cm från början och då blir ju korridoren 20cm och det är för lite. 60cm är minimum enligt manualen.

30-40cm mellan slingorna till ön så backar AM bort från det trånga men har ändå klippt där.
Om noll mellan slingorna till ön så kan AM kanske komma snett upp mot smultronsön och vill sen backa sin halvmeter och hamnar då utanför sitt område.
Skitsvårt att förklara...:x
Gör det till en udde istället så smultronen får sprida sig ut mot tomtgränsen.

AM klipper lite mer än 10cm förbi begränsningskabeln. typ 15cm.
http://www.husqvarna.com/ddoc/HUSO/HUSO2010_SEsv/HUSO2010_SEsv__1152762-01.pdf


220 har bara stöd för EN guidekabel.
 
Redigerat:
krien: Får du skugga av trädet nere till vänster i tomten så är kanske det en bra plats? Annars är nog förmiddagssol bättre än eftermiddag. 220 kan mycket riktigt bara ha en guide.

Ett alternativ till att gräva ned eller stängsla in studsmattor kanske är att fixa ramper så klipparen tar sig över utan att slå sönder knivarna mot rören? Det låter lite när klipparen krockar men man behöver knappast oroa sig för klipparens välmående.


OppfinnarJocke Jag har också ett par tallar. Förra sommaren plockade jag bort kottar mest hela tiden, i år har jag inte orkat och det verkar funka fint. Klipparen studsar runt lite när hjulen går över dem men knivarna verkar inte bry sig. Det beror väl på hur lågt man klipper, jag minns inte min inställning men lite över hälften så mattan inte riskerar torka ut så lätt.


VIPPEN skrev:
Om den ska köra på saker så kan du räkna med att det den kör på slits ut för att inte tala om en helt sönderskavd AM.:wow:
? Jag låter mina klippare krocka med allt möjligt och visst är klipparna rejält repiga (troligen mest för att de går under buskar och sådant) men jag ser ingen anledning till oro vare sig för klipparna eller det de kör på.
 
Ett år med robotklipparen. Tog lite bilder sex dagar efter andra klipparen börjat jobba (bilderna tagna på kvällen den 2010-06-22) och så tog jag lite nya bilder i morse, lite drygt ett år senare. De gamla bilderna är de översta och de nya de understa. Jag har inte gödslat eller haft på något annat på mattan (inte ens vattnat).


Invid en gammal dyngstack la jag in kabeln en bit bland nässlorna så det blev lite större gräsmatta men det växte så klart inget där i början. Den tidigare utökade plätten har växt upp med någon växt med relativt stora blad. Stenarna i dagen på nedre bilden är bland nässlorna i den övre, nässlorna och dyngstacken tog jag bort för någon månad sedan och sådde frön men det som förut var kalt har växt upp av sig självt.

Dyngstack.JPG


Väl skuggat av vinbärsbuskar fanns förra året klart mer mossa än gräs, i år är det tvärt om!

I%252520Let.JPG



Invid en rabarber utökade jag också gräsmattan när jag la ned kabeln (i dagens bild kan man se lite rester av nässlor från när jag gick runt med röjsågen i lördags).

S%2525C3%2525B6der%252520om%252520storrabarben.JPG



Ett gammalt potatisland hade grovt men frodigt gräs, nu är det en hel del klöver i mattan där.

V%2525C3%2525A4st%252520om%252520hallon.JPG



Utanför växthuset upp mot vägen klipptes det nog rätt sällan av tidigare ägaren, roboten har snyggat till mattan bra här (fast några ställen av den där lilla slänten är för brant, intill den lilla lönnen till höger hittar jag ibland roboten på rygg - ska jämna ut det med mer jord under semestern).

S%2525C3%2525B6der%252520om%252520v%2525C3%2525A4xthus.JPG



Förra året tog jag ytterligare några bilder men det kom jag inte ihåg i morse, om tid/ork/lust etc. finnes ska jag komplettera med de tre ställena ikväll.
 
Om man inte vill ha klöver och maskrosor (och då bin) i gräsmattan kan man ta en omgång med stroller kombi. Ska inte strös på över gräs yngre än ett år. Man ska även vara försiktig nära buskar, men är inget jag märkt något problem med.
Härliga bilder där man ser resultatet :)
 
Någon som byggt ett hus/sol/värmeskydd till sin AM och märkt någon skillnad på batterierna före och efter skyddet kom på plats? Kanske blir det inte så mycket svalare där under? Man får väl göra taket i en blank plåt som reflekterar bort solens strålar. Kanske sätta dit små solceller som kan driva fläktar under taket till AM...
Nu börjar det bli nördigt ;)
 
Tobbe, hur brant är det där du hittat klipparen på rygg ? Har du möjlighet att mäta, vore väldigt intressant att höra eftersom min tomt är mycket lutning på och jag tycker inte det ser ut att luta så mycket på bilden.
 
Skulle säga 45°. Jag har provocerat klipparen att åka i området men aldrig lyckats få den att inta ryggläge när jag ser. Inte lagt jättemycket jobb på det heller då det händer på sin höjd en gång i veckan och jag ändå tänkt jämna ut marken där.

De är bara specade för maximalt 35% vilket är futtiga 19°.

Har en till liten slänt som också är typ 45° och där har klipparen slirat bort gräset till barmark, jag ska ta bort det området från klippningen helt då det inte finns utrymme att jämna till marken där..

Att jag klarar mig så bra som jag gör beror på att slänterna är ungefär 1½ klipparlängd som längst, ibland blir det att gå lite fort utför men det blir aldrig några större farter.
 
Tobbe Arnesson skrev:
De är bara specade för maximalt 35% vilket är futtiga 19°.
Hur får du det till 19°
Borde det inte bli 31,5°

Har också en kort slänt på ca 40°, får väl se hur bra den klarar sig där
 
arctan(35/100)

Edit: Jag kan utveckla lite (igen, har skrivit detta för många sidor sedan redan).

Lutningsprocent handlar om hur många meter man rör sig vertikalt för varje meter man rör sig horisontellt.

Så om man har en lutning på 45° i en rätvinklig triangel och rör sig längs med hypotenusan så blir båda katetrarna lika långa, dvs. för varje meter man rör sig horisontellt rör man sig också en meter vertikalt.

Det ger en lutning på 100%.

En lutning på 35% betyder att för varje meter man rör sig horisontellt rör man sig 0,35 meter vertikalt. I en (liggande) rätvinklig triangel ger det att närliggande katet blir 100 cm och motstående katet 35 cm.

Alltså räknar man ut vinkeln med arctan(35/100) vilket blir ganska nära 19°.

En meter fram och en halvmeter upp ger en lutning på 50% och det ger arctan(50/100) = ~26,6°.

Lutning i procent förhåller sig logaritmiskt till lutning i grader, varför:

10° = 17%
20° = 36%
30° = 58%
40° = 84%
50° = 119%
89° = 573%
89,9999999999° = 57 295 779 513 082%


Man kan tycka att lutningsprocent är konstigt och borde avskaffas, men det är onekligen lättare att använda när man bygger större grejer som tak och vägar.
 
Redigerat:
BennyA skrev:
Om man inte vill ha klöver och maskrosor (och då bin) i gräsmattan kan man ta en omgång med stroller kombi.
Någon som har bra förslag på vad man gör åt ogräset om man har ~4 000 kvm? Blir för dyrt med Stroller kombi.
 
magnil skrev:
Någon som har bra förslag på vad man gör åt ogräset om man har ~4 000 kvm? Blir för dyrt med Stroller kombi.
Gödsla oftare med vanligt gräsmattegödsel och försöka få gräset att ta över, jag har planer på att behandla de delar av gräsmattan som innehåller mest ogräs med Stoller kombi. Maskrosor kan du ju ta mekaniskt även om det är lite jobb.
 
Jag har också hittat vår Amanda på rygg nedanför en brant sluttning en handfull gånger på drygt en säsong.

Jag har en begränsning runt delar av branten då det är fritt berg i dagen i mitten i branten och sedan har jag gräs som en serpentinväg (en sväng) runt berget. Det jag tror händer hos mig (baserat på slirspår i gräset) är att gräsklipparen kommer snett in mot begräsningskabeln ovanför branten och sedan pga halka inte kan backa ur situationen. Den kör då hjulen ett åt gången framåt (i zickzack, detta har jag sett) nedför branten utanför och när den är för långt ut från begränsningen så stänger den av "bromsen" på hjulen varvid klipparen fritt rullar/störtar ut för det som är kvar av branten. Inträffar detta när den är för högt upp så kan det nog hända att den hamnar upp och ned. Jag har dock bara sett detta hända i begränsad omfattning så att den kan köra vidare av sig själv när den skjutsat ned (relativt sakta mak).

Jag misstänker att samma fenomen kan inträffa på rent gräs om det blir för brant, även innanför begräsningskabeln. Det finns också risk att den slår över baklänges när den försöker (med fart) köra uppför en för brant backe. Hmm, skulle faktiskt kunna vara det som inträffar hos mig också, det finns ju slirspår i nederkant av backen också...

Jag planerar hur som helst att göra en temporär lösning här inför semestern och gräva om till hösten (man vill ju inte gräva i en slänt och sedan låta klipparen köra där när det regnar) så att dels branten (i gräsmattan) blir mindre brant, dels att det blir mindre lutning mot begränsningen ovanför branten (mindre än 19grader idag, men det räcker ju inte när det är blött).

Håller också på att bygga en ramp till mina terrasser i gräsmattan så att Amanda kan köra över naket berg och gräs i serpentiner mellan dem. Nedåt har aldrig varit ett problem, men den har svårt att hålla kursen i uppförsbacken, så den hade svårt att följa begränsningskabeln tillbaka (rätt ofta slut batteri). Så nu blir det att utöka gräsmattan ut på allmänningen för att få en mindre brant backe... ;-)
 
Redigerat:
K
Imponerande tråd detta
Vet inte om det är tänkt att man skall starta en ny tråd eller bara spinna vidare på denna, men utifrån vad jag läst, verkar spinna vidare vara modellen.

Jag har ett problem med pip-ljudet på vår 220
Ni vet det där "pip pip pip pip pip" som den ger ifrån sig då den startar upp knivarna igen efter ett stopp.

Vi har en ganska stökig trädgård med kullar, vinklar och annat som gör att klipparen stannar ganska ofta och efter någon sekund piper 5 ggr innan den startar om

Problemet är att jag gärna vill köra klipparen sent på kvällen/natten, men det uppskattas inte av grannarna dessa varma vindstilla nätter när alla sover med öppna fönster. Vaknar själv av pipet emellanåt och inser att vi inte kommer att bli bjudna på höstfesten om vi inte löser detta på något sätt :)

Har sökt och läst, men inte hittat något om hur man kan göra. Gissar att man ganska enkelt kan koppla ur högtalarna men då funkar inte heller det vanliga larmet, vilket känns dumt.
Skulle vilja kunna sätta ner volymen på 5-pipet och helst även reducera det till 0-pip eller 1-pip.

Förstår att det är en säkerhetsgrej, men vi har inga som behöver varnas för att den drar igång på natten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.