Status
Tråden går ej att kommentera.
Klicka på "Utökad svarsruta" här under, använd sedan "gemet" och bläddra fram till din hemkatalog/hansbjornerhag/Pictures/iPhoto Library/Originals/2011/12 jul 2011/DSCF2117.JPG samt 2118.
 
tyvärr är bilderna för stora ??
 
Här kommer Kurt-Fidos boning gjord av min kära hustru. Hon skulle blivit snickare :)
 
  • DSCF2118.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Matchar huset säger hon :)
 
  • DSCF2112.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
johnjensen skrev:
Då går jag ut nu och gräver. Kör på ladugården. Har färdigdragen el dit och lättare att göra ett tak över stationen.

Tack!

Husqvarna Automower® 230 ACX
Oj, 250 meter nergrävd eller märlad igår. Får fortsätta idag. Har 100 m kvar + en 60 kvm ö där klipparen får lyftas till och gå tills batteriet tar slut eller så struntar jag i den och tar klipparen där. Är rädd för att märlorna inte ska räcka och tycker jag fel när jag säger att de är snålt med just märlor. Köpte visserligen 100 m extra kabel men har grävt ner 100 meter, ändå börjar de sina. 100 i varje paket, 4 paket var med, 400 m kabel standard medföljer och med rekommenderade avstånd 75 cm gäller ju enkel matte att det inte räcker.

Knivarna som redan sitter i klipparen, ska de sitta så lösa?
Har en ö med knähögt gräs i en för skarp sluttning.Undviker klipparen den eller ska man bygga en avgränsare av stora stenar runtom?
 
Redigerat:
Om du gräver ner kabeln borde väl inte märlorna ta slut? Har pratat med flera andra som skippat dem helt när de grävt ner kabeln. Inte har de upplevt att kabeln kommit upp i dagen heller. Men som extra säkerhet kanske det är bra. Du borde väl i alla fal kunna glesa ut avståndet mellan dem. Fast jag kan hålla med om att antalet som följer med är snålt tilltaget.
 
Min minigrävare gick sönder efter 100 meter så därför jag började märla. Vet inte om det är jättebra att glesa ut när Husqvarna skriver 75 cm och skickar med 400 st när det behövs 535 till 400 meter. Tycker det verkar kundovänligt av Husqvarna.
 
D
Måste berätta en kul sak när jag lade slingan till AM 230. Jag har en liten separat gräsyta som AM inte kan nå, och drog begr.slingan dit (nära), sen runt gräsplätten, och tillbaka samma väg (där huvudytan sen fortsätter).

När jag skulle prova AM där, vägrade den och sade Utanför slinga.
- ???
- Såklart! Den står ju i en ö, där den inte ska klippa!

Lösning (efter lite funderande på skol-fysiken):

- Upp med märlorna på bityan
- Vänd slingan (vänster <-> höger)
- Sätt tillbaka märlorna

Nu är AM "inne" i biytan och klipper så snällt (läge: MAN)
:)
 
Herc skrev:
Här kommer Kurt-Fidos boning gjord av min kära hustru. Hon skulle blivit snickare :)
Det var ju ett trevligt inslag på din tomt! Kan man beställa en boning till min AM 305:a av din fruga?
 
1) Märlorna är snålt tilltagna om man slaviskt ska följa 75. Jag spänner fast och sträcker ut kabeln så långt jag når med ena handen, med andra handen löst hållande om kabeln gnuggar jag naglarna mot gräset. Då kommer kabeln ned nära marken och växer över fort (på någon månad). Sen sätter jag bara märlor där det blir luftkabel. Det gör att jag ibland märlar med bara någon centimeter mellan (om man t.ex. korsar en trädrot) och ibland med uppåt två meter.

2) Knivarna ska sitta löst så de kan vinka undan sig om klipparen kör på något olämpligt.

3) Knähögt gräs undviks inte men kommer linda in sig i knivtallriken med felmeddelandet "knivdisk blockerad" som följd... På våren kommer dessutom gräset inte vara knähögt...
 
Uffe52 skrev:
Det var ju ett trevligt inslag på din tomt! Kan man beställa en boning till min AM 305:a av din fruga?
Håller med, kan man få gula väggar eller levereras den omålad?
 
Uffe52

Du får fråga henne :)
 
Tobbe Arnesson skrev:
3) Knähögt gräs undviks inte men kommer linda in sig i knivtallriken med felmeddelandet "knivdisk blockerad" som följd... På våren kommer dessutom gräset inte vara knähögt...
Då får man konka några 100 kg stenbumlingar och lägga som blockerare alternativt trimmen och vält klippare.

2011-07-13%25252010.30.59.jpg

Tack igen Tobbe!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.