Status
Tråden går ej att kommentera.
Hej alla inteligenta AM ägare

Jag är inne på min första säsong med en 220, fick den installerad av ÅF förra hösten (Oktober)
Så här långt har det fungerat klockrent och jag är super nöjd.
Men jag har en fråga som säkert är besvarad tidigare (men jag orkar inte gå igenom hela tråden igen)
Då min Inge Klipp skall gå hem och ladda så går den med knivarna avslagna lite kors och tvärs, ungefär med samma rörelse mönster som när den klipper, detta gör den i ca: 3-4 min, den har då kanske korsat guid kabeln ett par gånger samt varit ute vid begränsningsslingan och vänt ett antal ggr.
Sedan plötsligt hittar den begränsnings slingan och börjar följa den, även om han passerar guide slingan när den följer begränsnings slingan in, använder den inte guide kabeln in, utan följer begränsnings slingan runt till laddstationen.

Detta är ju egentligen inget stort problem, men borde den inte finna guide kabeln direkt om den passerar den efter den har slagit av knivdisken och börjat söka, eller följa begränsningskabeln redan första gången den går emot den?

Jag vill minnas att det i något tidigare inlägg i denna enorma tråd stod om några inställningar man kunde mickla med?

Någon med kunskap om detta?
Nonkan? Tobbe?

Benny
 
Följer klipparen guiden när den ska ut som den ska? Du kan ju testa att ändra till att alltid följa guide. Om inte kanske guidekabeln har något brott eller sitter inte i laddplattan som den ska.
 
Yes den följer guiden ut lite random, den har 4 olika start punkter.
 
Är det inte så att den söker på random först för att sedan gå över till att söka guide och som sista åtgärd följa begränsning? Tror det finns en tidsgräns innan den börjar leta guide nämligen.

Kolla runt lite i menyn.
 
I menyn > Trädgård > Följa Slinga har du alternativet "Testa IN". Ställ klipparen så den kommer korsa guiden om den kör rakt fram och aktivera det kommandot. Då bör den haka på guiden.

Funkar det inte är det nog något fel som är sönder, hör med ÅF.

Funkar det som tänkt misstänker jag att du har för kort fördröjningstid mellan guide och begränsning. Klipparen börjar med att söka efter laddstationen, när den inte hittas går den över till att söka efter guide och hittas inte heller den letar den begränsningsslingan.

När din klippare kör över guiden första gångerna är det troligen laddaren som söks, när den sedan hakar på begräningsslingan har tiden gått ut för att leta guide. En teori iaf.! Testa att sätta Meny > Trädgård > Följa Slinga > Följ slinga in > Fördröj. Begr till 99, det inaktiverar helt det alternativet. Du kan minska tiden om klipparen faktiskt behöver kunna följa begränsningen in sedan.

Se mer på sidan 53: http://www.husqvarna.com/ddoc/HUSO/HUSO2010_SEsv/HUSO2010_SEsv__1152762-01.pdf
 
Har samma problem som hht_swe. Om jag fattat rätt ska guide1 dras under plattan och inga problem om guidekabeln går tvärs över dubbelkablarna till en ö. Guidekabelns slut kopplas ihop med begränsningkabeln, i mitt fall längst bort?
 
Redigerat:
erikssonjorgen skrev:
Hej igen,
Versionen på min 305 som stannar och piper 4 gånger mitt under klippning för att sedan fortsätta är:
MSW: 1.03.00
MSW datum: 2011-05-27
Sub: 1.01.00
MMI: 1.07.00

/J

Vilken av dessa versioner är det som man ska förhålla sig till? Eller samtliga uppdateras?
/J
 
johnjensen skrev:
Har samma problem som hht_swe. Om jag fattat rätt ska guide1 dras under plattan och inga problem om guidekabeln går tvärs över dubbelkablarna till en ö. Guidekabelns slut kopplas ihop med begränsningkabeln, i mitt fall längst bort?
Inga problem att dra den "över" en dubbelkabel, men sätt att den ska söka efter guiden bara, så har jag det och det fungerar galant. Inställningar enligt ovan. 99 på begränsningskabeln.
 
Uffe52 skrev:
WinMan / Jag är både ny på forumet och ny ägare till 305:an, så jag har inte följt tidigare inlägg så väl. Menar du att de här "pipen" då maskinen är ute och klipper är felrelaterat? Min uppdatering gjordes för en vecka sedan och man förutsätter ju då att den skall vara OK? / Ulf
Ja det menar jag. Det finns ju ingen anledning att den ska stanna lite då och då och pipa q(;^;)p. Jag tror det var Nonkan som snackade om att det skulle vara en uppdatering på G som skulle fixa det. Konstigt att den senaste inte har gjort det. Jag inväntar den fixen för att få min 305-Skalman uppdaterad.
 
Angående fixen för 305 som stannar och piper. Det är omöjligt att få tag i någon på HQ som vet. Känns som det bara är återförsäljare som har en kanal in.

Någon som kan bekräfta att det kommer en ny mjukvaruversion? Någon som vet när? Nonkan?

/J
 
VIPPEN skrev:
Inga problem att dra den "över" en dubbelkabel, men sätt att den ska söka efter guiden bara, så har jag det och det fungerar galant. Inställningar enligt ovan. 99 på begränsningskabeln.
Kan man se någonstans att Guidekabeln fungerar? Och jag vill att klipparen ska följa guidekabeln från Norr och slingan från söder.

Ingen som kan komma på varför klipparen stoppar när han hittar guidekablen i trång passage. Jag har guidekabeln mer än 30 cm till slingan och på sidan där klipparen går är det 60 cm. Inställt korridor värde 6 på guidkabel och 8 i vanliga korridorvärdet.

Något har jag gjort fel och ska skicka upp ett videoklipp imorgon om det bara slutar regna.
 
Stannar den när den hittar guiden just i passagen eller kör den dit och stannar där?
Hittar den guiden så fungerar den väl, prova med lägre korridor värden på både guide och begr.slinga.
Sen kan du höja dessa värden stegvis tills det blir problem igen.
 
johnjensen skrev:
Kan man se någonstans att Guidekabeln fungerar? Och jag vill att klipparen ska följa guidekabeln från Norr och slingan från söder.
Trädgård - följ slinga - testa slinga in Sätt värdet 99 på fördröjningen på begränsningkabeln.

Varför använder du inte 2 guidekablar istället? Det var väl en 230acx du köpte? :)
 
Den stannade vid guidekablen och vände. Jag hade nog längsta avståndet till begränsningskabeln på fel sida. Jag har ändrat det nu. Så här ser det ut. nu:

2011-07-15-0850.jpg

I morse hittade jag klipparen stående tyst och stilla. Trodde först att den förvirrat sig mellan avgränsningskabeln och trädet tills batteriet tagit slut eller inte hittat någon väg ut.
2011-07-15-080841.jpg
Svaret var nog att klippare hade klättrat upp på trädstammen och trott sig blivit lyft för jag slog in koden och den startade så fint. Efter 20 minuter ställde den sig in i laddningsstationen så jag kanske inte har något problem med guidekabeln längre eller så behövs den inte och kan användas som utvidgning av avgränsningen.

Någon som kan förklara bättre hur man testar ut, än som det står i bruksen som hoppar mellan sidorna.
 
Redigerat:
Kolla senaste fel så ser du vad som hände vid trädet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.