Status
Tråden går ej att kommentera.
Guide kabel är aldrig fel! Oftast den snabbaste och bästa vägen tillbaks till laddstationen.
 
krien skrev:
Hur fungerar laddstationen? Är det som på en laptop att batteriet laddas så fort det är möjligt på AM? På en laptop slits ju batterierna ganska fort om datorn står med kontinuerlig strömtillförsel. Dvs laddas AM omvartannat under 10 timmars vila för att vara fulladdad när den ska ut på uppdrag? Är det värt att sätta en timer på laddststionen som slår till två timmar innan AM ska ut och köra? Eller finns det någon intelligens för detta i programvaran?
Är det ingen som har någon aning/åsikt om detta?
 
Batterierna laddas upp till hundra procent, sen går den ut och klipper tills 50% är kvar av laddningen. Tillbaka till laddning osv. Om den ska vila en dag eller pausa över natten så laddar den upp till 100% och väntar sen på att få gå ut och klippa. Den tappar inte kraft av att stå och vila....
Var det svar på din fråga?

Min AM 230acx hade nästan 100% laddning kvar efter att den vilat mellan oktober och april. Alltså helt avstängd.
 
Maskinen lyft, står det.

Fick ordning på testa ut. Som sagt kunde bruksen ha en mer steg, för, steg instruktion. 70 meter mätte jag upp Guidekabeln till. Ställde in på område 1 att den ska börja där. Hoppas den inte bara klipper där i fortsättningen men det lär jag väll snart se. De andra områdena står på original-inställningarna.

Min sambo tittar numera alltid ut genom fönstret titt som tätt, Vad kan det bero på?

Senare

Det blir väldigt välklippt där uppe men får avaktivera följ slinga ut så den klipper hela tomten..
 
Redigerat:
D
Gå till meny Följ slinga ut -> Område 1 -> Proportion och ställ in hur stor andel av starterna som ska ske dit. Ex: 20% = var 5. start i snitt.

Som jag har fattat det får start med Utfartsvinklar "resten" efter summan av procenttalen för Slinga ut: Område1-5. I exemplet ovan: 80%.
 
digline tycker du ska jobba extra på Husqvarna och hjälpa till med bruksanvisningen. Fungerar perfekt. Ställde det mariga området och följ guide 1 60 meter på 5%, slinga höger 40 meter 5%, slinga vänster 20 meter 5% och resten 85%. Fungerar mycket bra. Går nog bra att bara köra Trädgård komplex utan inställningar (eventuellt följ guide 1 In) men van vill ju finjustera lite :)

Ironi:
Synd att det inte finns tillbehör så man kunde låta den skotta på vintern.
 
Låter jag Junior gå över natten eller åker bort en stund är regeln att han kör fast. Aldrig under dagtid när man kan titta till den ibland. Nu tredje gången försökte han gräva ner sig medan vi var och handlade :)
Blir en regäl rengöring imorgon bitti (Felmeddelande: Höger hjul är blockerad).

2011-07-15-2151.jpg

Lade en skiva över hjulspåren men ändå ska klippan hela tiden tillbaka dit. Från laddningstationen när han sedan klipper och även till laddningsstationen när man flyttar den och vill att den ska gå och parkera för natten. Fick stänga av den och bära. Jag får väll bygga upp något hinder imorgon. Jag som trodde klipparen inte klippte på samma ställe två gånger efter varandra. Träffar min på ett hinder går han alltid dit igen. Är det fabriksåterställning som gäller?
 
Redigerat:
Vad händer om AM är ute och klipper och det blir strömavbrott? Rymmer den då?
 
Jag tror att den stannar och piper till.
 
Den stannar direkt. Något pip är jag inte säker på att den ger ifrån sig.
 
johnjensen skrev:
Jag som trodde klipparen inte klippte på samma ställe två gånger efter varandra...
Den har ingen aning om var den är. Slumpen styr vart den tar vägen och det är hela grejen med Automowern. Mycket effektivare att bearbeta en yta som kräver kontinuerlig insats ( = gräset växer) på det sättet.
 
2011-07-15-2151.jpg

Vet inte om jag håller med för slumpen kan ju inte vara att klipparen går till exakt samma punkt som regel. Funderar på att gräva upp runt perenn-ön och packa hård singel där. Kan ju bli fint och klipparen håller ju rent under. Eller så kan jag fylla på med sand i hjulspåren. Begränsningsslinga vill jag inte ha just där och gå med timmer istället.
 
Slumpen avgör till viss del men formen på slingkabel/hinder inverkar hur mycket klipparen dras till olika ställen.

Det jag undrar är varför klipparen grävt ned sig där? Borde inte krocksensorn löst ut innan så den la i backen? Eller är det så pass mjukt?

Det tar en tid innan man justerat bort alla problemområden.
 
johnjensen skrev:
[bild]

Vet inte om jag håller med för slumpen kan ju inte vara att klipparen går till exakt samma punkt som regel. Funderar på att gräva upp runt perenn-ön och packa hård singel där. Kan ju bli fint och klipparen håller ju rent under. Eller så kan jag fylla på med sand i hjulspåren. Begränsningsslinga vill jag inte ha just där och gå med timmer istället.
Min 305:a krockar dåligt tycker jag. Den har stått och bökat på en del ställen, så jag har fått rätta till det med att flytta slingan och lägga till slinga runt träden.
 
Oj, nu har klipparen inte fastnat på ett enda ställe idag och ändå var jag borta ett tag. Det verkar vara lite efterjusteringar man får göra efter installation om man har en komplex tomt men när vädret är så härligt som idag, är det ett nöje. Dyker säker upp fler hinder men det får man ta när det kommer.

Har nu tagit bort "följa slinga ut", då den verkar hitta överallt ändå." Följa slinga in" verkar dock väldigt praktiskt. Vet nu att min guidekabel fungerar. Blir nog en till om jag utökar klipparens område fast just nu sparar jag trådpengar på att klippa några små områden själv. Lite motion ska man ju få.

Detta inlägg känner jag mycket väl igen på mig själv då är man inte ensam.

Tobbe Arnesson skrev:
Uppdatering hur det går för Ingegräs och Asimow:

Beställde ett par påsar spik och några skarvkontakter från [länk] i torsdags och de kom fram redan på fredagen! d^_^b

Så under lördag la jag ned två guider till Asimow.

Det var en del trial-and-error innan jag fick till svängarna rätt på en av guidekablarna. Den går genom en väldigt smal L-formad korridor så det var inte helt lätt att få till det i korridorens hörn. Knappt 60 cm mellan begränsningskablarna så inte fullt 30 cm till guidekabeln i mitten - smalare än man kan enligt manualen, bra man kan sätta olika korridorvärden för de olika kablarna! Först vart guideslingan dessutom för lång, Asimow följde ibland guiden men oftast körde han över den och hakade på den närliggande begränsningskabeln istället. Så jag fick skarva på några ytterligare meter guide (!) och ansluta till en Ö som ligger betydligt närmare laddstationen (i guideslingans vänstervarv betraktat) och då gick det fin-fint!

Tyvärr innebar det att guiden fick läggas uppför en för brant backe, men Asimow fattar läget och släpper guiden och hakar på begränsningskabeln istället. Någon har tänkt till! d^_^b Väldigt sällan det kommer ske så jag ser inget egentligt problem med det.

Nu har jag slut på kabel (spikat totalt 1,2 km kabel nu alltså :O) så guide till Ingegräs får vänta, hon hittar förvisso väldigt bra till alla områdena men tänkte korta ned söktiderna lite (ligger på ~25 minuter nu). Har gett henne ledigt på nätterna nu, mattan började se lite nedtrampad ut.

Asimow har lyckats med bedriften att hänga upp bakdelens mitt på en liten jordkulle så båda drivhjulen hamnade i luften - så lägligt två smågropar precis där! Har hackat bort kullen och fyllt igen de två groparna där drivhjulen hamnade. Felmeddelande "Slirat" var nytt. :)

Annars är det mest någon enstaka "Klipparen lyft" vid trädrötter, men jag bankar ned käppar så klipparna inte ger sig på dem och problemen försvinner därmed efter hand.

Dålig sak: När man testar guide ut visas hur långt klipparen kört i displayen, utmärkt för att kunna programmera områden. Dvs. kör X meter längs guide 1, gör detta i yz% av starterna. Problemet är bara att man knappt ser displayen genom den rökfärgade luckan, speciellt inte medan klipparen kör. Ibland stannade mätvärdet kvar i displayen när jag tryckte på stopp (som är enda sättet att öppna luckan för att se displayen "tydligt"), men ibland blev det grundmenyn så jag fick börja om. :( Måste vara någon bugg i mjukvaran där? q(;^;)p Optimalt vore om bakgrundsbelysningen gick på under "testa ut" så man lätt kunde läsa siffrorna. De kunde dessutom få vara med riktigt stora siffror.

Bra sak: Gräsmattorna blir kanonfina! Redan efter en vecka ser Asimows tidigare misskötta matta med tjocka grässtrån välskött ut! Ska ta lite bilder på hans område idag och sedan jämförelsebilder med lite olika intervall. :cool:
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.