Status
Tråden går ej att kommentera.
Johan Gunverth skrev:
Rätt enkelt.

- Grovskydd i mätartavlan. Detta installerar elektrikern
- Mellanskydd i centralen. Detta installerar elektrikern.
- Finskydd vid förbrukarna. Detta kopplar du in själv.
Hur är det med en jordfelsbrytare? Tar denna smällen eller har det inget med skydd för åska att göra?
Dessvärre novis inom området. :blushing:
 
Uffe52 skrev:
Hur är det med en jordfelsbrytare? Tar denna smällen eller har det inget med skydd för åska att göra?
Dessvärre novis inom området. :blushing:
JFB ligger efter mellanskyddet och har inget med detta att göra.
 
Hej
Orkar inte titta genom tråden,jag vet att detta har varit uppe. Min 305 stänger av klippningen i slutet på batteritiden men isf att gå mot laddstationen far den omkring i ung 5 min innan han masar sig till laddning.
 
Herc: Den letar efter laddstationen.
 
Herc skrev:
Hej
Orkar inte titta genom tråden,jag vet att detta har varit uppe. Min 305 stänger av klippningen i slutet på batteritiden men isf att gå mot laddstationen far den omkring i ung 5 min innan han masar sig till laddning.
Den letar efter guideslingan. Har du för liten slinga som inte går bort till "andra ändan av tomten"?
Laddstationen på 305:an sänder inte ut någon signal trådlöst, utan den måste hitta guideslingan. Då går inte klippningen.
 
Hej igen!

Beställde hem lite mer tråd och har cirka 70 meter att jobba på innan jag är uppe i de 400 meter laddstationen klarar.

Här kommer jag absolut utöka. Hoppas klipparen klarar sigeln. Ca: 40 meter går det åt där.
01-uppe-fram.jpg
01-uppe-fram-2.jpg

Sedan är frågan hur mycket arbete man vill lägga. Enklast är att bara fortsätta på kabeln här men då hamnar jag på 53 meter ytterligare och 93+ 430 = 523 och det kanske laddstationen klarar:
03-nere.jpg

Eller lägger jag ner arbete på att gå med trimmern + röja lite träd som håller på att växa upp och hamnar med flyttning av kable + ny på 40 meter, dvs 40+40+430 och 510 meter kabel sammanlagt. Får ju dessutom större tomt på köpet.
02-akern.jpg
Så ser det ut under det höga gräset (hoppas jag)
02-akern-lit-rojt.jpg

Man får lätt beslutsångest när man inte kan bestämma sig :) Startar där upp och funderar lite. Packad singel att at sig över ska väll inte vara något problem?
 
Redigerat:
Singel är inga problem, låter en del när klipparen kör på det dock (skramlar i karossen och knastrar i stenarna från hjulen).
 
johnjensen,
Ser att du tänkt köra över gruset. Är det bra? Eller ligger det så perfekt slätt och hårt att det kommer att fungera? Det är väl inte kul att skjuta stenar och byta blad.
Men, det är ju bara att testa :)
 
Singeln är rätt hårt packad så det tror jag ska gå utan att slita på knivarna. Då är det nog värre med pinnar och klipper själv under ett träd som rasar massa skräp.

Lite översikt över hur jag dragit kablen:
kabel-nu.jpg

Och hur jag tänkt mig det hela och det röda nere på bilden är hur jag tänkt mig om jag drar över åkern (då flyttar jag den svarta delen och den räcker nästan rakt över)
kabel-sedan.jpg

Skittans vad kul det är att mocka med detta. Tur att man är som man är :)
 
Redigerat:
Vet ju inte hur det ser ut på marken, men går det inte att dra slingan runt den stora byggnaden? Då blir ju slingan lite kortare.
 
Jag klipper visserligen bakom byggnaden/ladugården med gräsklippare men det är inte min mark. Gränsen går precis bakom ladugården, sedan snett utåt mot ett uthus gömd under granarna på bilden och kan ju bli bråk om marken får ny ägare. Det körs även traktorer där.

(För proportionernas skull: Jag har laddningstationen på ladugårdens framsida och guidekabel går upåt mot vänstra delen av tomtens spets. Guidekabeln är 71 meter).
 
Redigerat:
Det går oftast med uppåt 600 meter kabel faktiskt, och behöver man mer ändå så finns ju signalförstärkare. Problemet blir snarare att ytan blir för stor för att klipparen ska hinna klippa allt bra.
 
Färdig med den lilla plätten nu, inga problem med singeln. Junior flyger över.

600 meter kabel, då borde det ju gå med resten också. Tror jag hoppar genvägen över åkern då det blir en massa kvadrat. Klipparen ska ju hinna med också.
 
Redigerat:
Jahapp ...på måndag får Faster Bährta åka till verkstan på besök. Nu har hon helt snurrat till det för sig.:(

Kör hon på någonting så stannar hon men backar (oftast) inte undan eller försöker svänga så hon kan bli stående och stånga med ett träd hur länge som helst.:x

När hon går och klipper så ger hon ofta signalen "utanför arbetsområdet" även om hon har nått slingan och vänt vid den :x

Rätt vad det är stannar hon under klippningen och börjar ideligen "starta" på nytt, startar kniven men precis när hon ska köra stoppar hon igen utan felmeddelande för att direkt starta kniven och sen samma visa om igen. Några gånger har hon kört någon meter framåt innan hon stannat :S

Sen beter hon sig knepigt när hon ska följa guiden hem, rätt vad det är släpper hon den och gör en 90 graders vändning och kör iväg från den för att sen göra en 180 graders tillbaka mot slingan men missar den och går över till att söka laddaren utan slinga :S

Jag har provat med att slå av både klippare och laddstation men det blir ingen skilnad efter en omstart så nu får dom kolla upp den på verstan och även sätta dit en ny gummikant fram. Skönt med Garanti:)

PS! Bährta är en 230 ACX från hösten 2010
 
Redigerat:
orparn skrev:
... rätt vad det är släpper hon guiden den och gör en 90 graders vändning och kör iväg från den för att sen göra en 180 graders tillbaka mot slingan men missar den och går över till att söka laddaren utan slinga :S...
... PS! Bährta är en 230 ACX från hösten 2010
Händer hos mig också fast det är när klipparen kommer lite snett mot begränsningstråden i ett trångt passage. Snurrar sedan runt efter begränsninglinan åt fel håll. Men har alltid hittat hem till slut så jag är inte orolig så länge batterierna är färska.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.