Status
Tråden går ej att kommentera.
johnjensen skrev:
Händer hos mig också fast det är när klipparen kommer lite snett mot begränsningstråden i ett trångt passage. Snurrar sedan runt efter begränsninglinan åt fel håll. Men har alltid hittat hem till slut så jag är inte orolig så länge batterierna är färska.
Jo i vanliga fall skulle det väl inte vara hela världen men om hon nu stöter på något så ser hon enda vägen genom hindret och blir stående.....:(
 
Inte mycket klippt idag, åskar ju hela eftermiddagen. Junior får vila tills imorgon :) som han gjorde föregående natt.

Frågan har nog varit uppe innan, men hur märker man att knivarna blivit slöa. Växer gräset hej vilt?
 
Jag tycker man hör det, när det blir lite mer "frasande" från knivarna då brukar jag byta och då brukar de vara slöa. Syns säker på gräset oxå om man tittar noga.

Är det nån här som monterat hjulborstar sin AM?
Funkar det bra, några nackdelar?
 
Hmmm... Efter att ha varit avslagen hela nattne och med laddstationen urdragen så verkar Bährtas symprom ha försvunnit när hon återstartades på förmiddagen. Nu har hon klippt hela dagen helt utan problem.
 
Norsk reset kan lösa det mesta:) Skönt att allt funkar igen!
 
Upptäckte en sak idag. När min klippare var långt borta från guiden (på mitt nya ställe jag dragit tråd till) tog den till slut slingan och skulle följa hem. Jag hängde med och fick se den vända på grusgången och följde slinga tillbaka. Stoppade den och ställde ner korridorbredd till 6 i följa slinga. Nu kom den fram och fortsatte följa slinga men när den skulle passera nästa trånga passage krockade den och klättrade upp på ett stuprör, dunsade i backen och bytte till att följa guiden. Den kan ju inte byta enligt instruktionsboken men här gjorde den det.

Allltså, min klippare bytte från följa slinga till följa guide (Jag har nu dragit ut tråden så den inte krockar med stup-röret).
 
Redigerat:
Orparn: det låter som du har samma fel som jag hade. Glapp i brytaren till lock/stoppknapp. Tipsa verkstan om det.
Mvh Björn
 
Har någon varit med om att automowern smitit förbi begränsningskabeln, eller kan man lita på det till 100 %? Problemet för mig är att jag annars förr eller senare kommer få hämta automowern i delar nedanför ett litet stup på tre meter.
 
jaso: Är det plant innan bör det inte kunna hända, har du lutning och det blir väldigt blött kan det däremot hända. Sätt ett litet plank som inte klipparen kommer över?
 
Hej Bährta, jag har exakt samma problem som dig, samtliga problem på rapporterar har även jag - efter att gått som en klocka tidigare. Har ifs lång begränsnings kabel samt har hästarna elstängsel som granne, kanske källa till störning?
Jag skall testa din norska reset samt se om lite 5-56 i Stop/Lock kontakt hjälper.

Kram från Stig (AV230 från 2010)
 
Hej!

Jag har en Automower 230ACX 2011 som jag nu kört några veckor utan problem. Eller ja - vi har en lång häck mitt på tomten + en liten rabatt som "Pippi" som min dotter döpt 230´n till gått ganska hårt åt. Idag lade jag därför ner mer begränsningskabel för att hindra detta.

Efter att jag kopplat in den nya slingan larmar Pippi för "Ingen Slingsignal" och även "Slingsensor främre defekt". Jag har grönt ljus vid laddstationen.(Inga blink)

Häcken är rätt lång och därför har jag nu passerat 500 meter i begränsingskabel.

Jag gick från häcken och skapade ytterliggare en ö rund rabatten. Kan man göra så eller skulle det varit separata öár från yttre begränsningsslingan sett?

Enda som jag inte gjort helt enligt regelboken är att jag istället för att ansluta nya öarna direkt till yttre begränsningsslingan kortaste möjliga väg istället drog de nya trådarna parallelt, under samma märlor ca 10 meter till en befintlig skarv. Kan detta påverka?

Mellan öárna ligger ju kabeln parallelt "ihop" men jag grävde ner så någon korsning kan ju finnas. Är det en felkälla? (OM det är så)

Eller är det läge för en slingförstärkare för min del? Maxlängden på 500 meter är ju nu passerad.

Jag har provat att byta PIN kod.

Tacksam för hjälp/idee´r!!
 
Redigerat:
Staffan D skrev:
Hej Bährta, jag har exakt samma problem som dig, samtliga problem på rapporterar har även jag - efter att gått som en klocka tidigare. Har ifs lång begränsnings kabel samt har hästarna elstängsel som granne, kanske källa till störning?
Jag skall testa din norska reset samt se om lite 5-56 i Stop/Lock kontakt hjälper.

Kram från Stig (AV230 från 2010)
Är det en 230 från 2010 är det nästan garanterat kabeln till stoppknappen som ligger i kläm. Kåpan gjordes om det året och då blev det lite för trångt mellan kaross och chassi. Din åf byter ut kabeln/brytaren mot en längre med annan dragning, på garanti givetvis.
 
Automover skrev:
Hej!

Jag har en Automower 230ACX 2011 som jag nu kört några veckor utan problem. Eller ja - vi har en lång häck mitt på tomten + en liten rabatt som "Pippi" som min dotter döpt 230´n till gått ganska hårt åt. Idag lade jag därför ner mer begränsningskabel för att hindra detta.

Efter att jag kopplat in den nya slingan larmar Pippi för "Ingen Slingsignal" och även "Slingsensor främre defekt". Jag har grönt ljus vid laddstationen.(Inga blink)

Häcken är rätt lång och därför har jag nu passerat 500 meter i begränsingskabel.

Jag gick från häcken och skapade ytterliggare en ö rund rabatten. Kan man göra så eller skulle det varit separata öár från yttre begränsningsslingan sett?

Enda som jag inte gjort helt enligt regelboken är att jag istället för att ansluta nya öarna direkt till yttre begränsningsslingan kortaste möjliga väg istället drog de nya trådarna parallelt, under samma märlor ca 10 meter till en befintlig skarv. Kan detta påverka?

Mellan öárna ligger ju kabeln parallelt "ihop" men jag grävde ner så någon korsning kan ju finnas. Är det en felkälla? (OM det är så)

Eller är det läge för en slingförstärkare för min del? Maxlängden på 500 meter är ju nu passerad.

Jag har provat att byta PIN kod.

Tacksam för hjälp/idee´r!!
Om signalen är svag brukar man få dubbelblink varannan sekund.

Lyser stationen men det ändå varnar för ingen slingsignal så är det antingen fel på kopplingen station-klippare (borde inte vara det iom att du bytt pinkod) eller något med stationen. Har det åskat?
 
Nonkan skrev:
Om signalen är svag brukar man få dubbelblink varannan sekund.

Lyser stationen men det ändå varnar för ingen slingsignal så är det antingen fel på kopplingen station-klippare (borde inte vara det iom att du bytt pinkod) eller något med stationen. Har det åskat?
Jepp, visst har det åskat - Men efter att ha läst ett annat tips från dig här på forumet testade jag värdena på slingsensorn via "0" menyn. Fick AR 266 och AF -276. Sen flyttade jag Pippi till min nya slinga runt häcken och fick då motsatta värden! Alltså positivt & negativt hade bytt plats! Testade även på nya ön runt rabatten och där var värdena rätt igen.

Växlade då kablar vid skarvarna och fick då rätt värden vid häcken men inte vid rabatten. Vände då håll på kablarna vid rabtten och fick rätt värden där med. GOTT :)

Pippi klipper nu som tåget igen!

Så - Tack för hjälpen Nonkan!!
 
Växlade kablarna i skarven?
Inte går det väll att öppna en skarv och stänga den igen?
Du bytte väll ut den till en ny?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.