Status
Tråden går ej att kommentera.
Hej!
Har en AM G1:a som jag haft sen -01. Har nu haft problem med att den säger blockerad hjulmotor. Har haft över vä hjulmotor på hö kontakt på styrkortet och då funkar den. Har provat ett gäng andra styrkort då jag har tillgång till lite beg reservdelar men alla kort visar samma fel. Vet att motorn är ok och idag satte jag dit ett nytt styrkort och grrrr, samma fel. Har det med knapppanelen att göra eller nått jordfel? Likriktarn har väl bara med laddningen att göra eller? Krocksensorerna, har dom nått med felet att göra? Det är bara vä sida som strular, har även prövat en annan motor baraförifallatt, men icke. har pratat med Jocke Ö på Hva-support å han trodde det va styrkortet. Men suck, icke det. Ger snart upp å köper mej en get eller asfalterar tomten ;-)*
Nonkan, du verkar vis, har du nån lösning?

Hälsningar från Zingo7
 
ekobonden skrev:
Jag har en inte särskilt stor trädgård, 1200 m2, men den är ganska "rörig" (drygt 600 m begränsningsslinga) med många små uddar och halvöar som klipparen, en 220, gärna blir kvar i ett tag när den väl kommit dit. Nu funderar jag om man kan sätta en "gren" på guideslingan så att den får två ändar som jag kan leda in i varsin "udde"...
Hej.
Själv har jag ingen AM ännu men snart :) troligen kommer jag att få liknande problem i min trädgård.
Styrkortet i laddaren är samma för 220 och 230 "bara" kabeln ut saknas för att ansluta slinga no2.
På 220 går det inte att välja följa slinga 220 ut ....
Fundering kan den följa slinga 2 in ?
Kul om någon vil prova i sin AM220, bör inte vara svårare än att flytta en kabel på styrkortet i laddaren
 
Ni med uddar och öar, som ni kallar det, kan ni inte göra en liten skiss på er tomt så man förstår problemet?
220 har inte slinga 2 in...
Kortet i laddaren är densamma men programvara och kort i maskinen är inte samma.
Det är därför 230 är dyrare samt att 230 går dubbelt så fort med sina 2 dubbla batterier...
Ett alternativ för er som vill ha fler guidekablar SKULLE kunna vara att inomhus sätta en 2 eller 3vägs vipbrytare och på de olika lägena ha varsin guidekabel.
Jag vet inte vad kort och sånt tycker om denna lösning men jag har ett område (1) som bara körs typ en gång i veckan och det området ligger lika långt ifrån som ett område (2) som körs 50% så när den gått till det lilla området färdigt så sätter jag över brytaren till område 2 och då fungerar det som jag vill.
Då har jag ju TVÅ alternativ på en och samma guidekabel. Men det är ju längden som avgör och jag har haft tur.
 
Hej, VIPPEN
Är du säker på att AM220 inte skulle följa slinga 2 in?
Fins ett gammalt inläg i tråden som nämner en utgången kabelsats för slinga2!
Beror väl på hur progrmvaran är begränsad i den mindre AM220?
 
Igår verkade Asimow helt borta, gick runt och tittade på de "vanliga" ställena han brukar fastna men ingenstans. Gick runt hela klippområdet och tittade i alla vrår, ingenstans. Har någon förbipassernade pundare fått för sig att sno honom?

Men så tittade jag under stora spireabusken

P1060836.jpg


Böjde mig ned och kollade under grenarna men såg först ingenting, men där långt bort, är det inte en klipparnos som kikar fram?

P1060837.jpg


Nådde inte in så jag letade fram en potatishacka:

P1060841.jpg



Kanske borde jag ha gränsat av de där buskarna, men å andra sidan är det första gången på en bit över 1 000 klipptimmar som han fastnat där.
 
Tobbe Arnesson skrev:
Böjde mig ned och kollade under grenarna men såg först ingenting, men där långt bort, är det inte en klipparnos som kikar fram?
Han får väl regelbunden service och annan omsorg? En del husdjur brukar kunna dra sig undan på detta sätt om de är sjuka eller skadade...:cool:
 
Har precis köpt en AM 305 och blev grymt besviken då klippmotorn var sönder redan från fabrik. Maskinen förde rejält med oväsen när den försökte klippa och sen stannade den med meddelandet "blockerad kniv". Visst det går på garantin men jag ställer lite högre krav på att grejor jag köper till relativt högt pris har någon form av kvalitetskontroll.

Besvikelsen blev ännu större när jag såg en AM 220 isärskruvad på servicecentrat, jisses vilket klent bygge! Påminner om en radiostyrd leksaksbil med en sladdrig grön kaross på. Allt är tillverkat i klen plast. Till och med knivdisken är gjord i plast!!! Motorerna är billiga china tillverkade saker (dom kunde ju åtminstone tagit bort "made in china" lappen på dom). Kretskortet ser ut som ett hemmabygge med enkla billiga kontakter på för inomhusklimat, här blir det problem om det bildas kondens i maskinen.

Med tanke på prislappen på dessa maskiner så tycker jag inte byggkvaliteten ligger i paritet med priset. 3-5000 kr borde vara ett skäligt pris.
 
Och de på Husqvarna önskar du ska ha motsvarande lön då förstås?
En svensk produkt = En dyr produkt som vi gärna betalar lite extra för, eller vill du också ha en 4e del av din lön? ;-) :)
Detta är DEN första 305an jag har hört talas om med ett fel från fabrik. Ett unikum alltså.
DOA
 
Nja min var det också fel på. Krocksensor u/s
 
VIPPEN skrev:
Och de på Husqvarna önskar du ska ha motsvarande lön då förstås?
En svensk produkt = En dyr produkt som vi gärna betalar lite extra för, eller vill du också ha en 4e del av din lön? ;-) :)
Detta är DEN första 305an jag har hört talas om med ett fel från fabrik. Ett unikum alltså.
DOA

Det var ju också ett märkligt sätt att resonera. Ska vi bara acceptera att billigt skit prånglas ut med en hög prislapp bara för att det är en svensk produkt? Jag betalar gärna lite extra för gedigen byggkvalitet och genomtänkt funktion, inte för att en grej är tillverkad i just sverige.
AM har en väl genomtänkt funktion inget snack om saken, men byggkvaliteten kunde varit bättre till det priset det är så jag menar.

Nej jag vill inte ha en 4e del av min lön, därför måste jag anstränga mej och leverera det arbetsgivaren vill ha så jag får full lön.
 
mohi skrev:
Har precis köpt en AM 305 och blev grymt besviken då klippmotorn var sönder redan från fabrik. Maskinen förde rejält med oväsen när den försökte klippa och sen stannade den med meddelandet "blockerad kniv". Visst det går på garantin men jag ställer lite högre krav på att grejor jag köper till relativt högt pris har någon form av kvalitetskontroll.

Besvikelsen blev ännu större när jag såg en AM 220 isärskruvad på servicecentrat, jisses vilket klent bygge! Påminner om en radiostyrd leksaksbil med en sladdrig grön kaross på. Allt är tillverkat i klen plast. Till och med knivdisken är gjord i plast!!! Motorerna är billiga china tillverkade saker (dom kunde ju åtminstone tagit bort "made in china" lappen på dom). Kretskortet ser ut som ett hemmabygge med enkla billiga kontakter på för inomhusklimat, här blir det problem om det bildas kondens i maskinen.

Med tanke på prislappen på dessa maskiner så tycker jag inte byggkvaliteten ligger i paritet med priset. 3-5000 kr borde vara ett skäligt pris.
- Karossen skall vara vek för att ge efter mot föremål den stöter på. Kollade du vilken kvalitet det var på plasten?
-Knivdiskens vikt hur ju inget med klippresultatet att göra. Den är gjord i polyacetet som är betydligt stryktåligare, lättare och stabilare än vilken metalldisk som helst. Dyrare också. Ökad vikt, kortare batteritid.
- Även kvalitetsprodukter tillverkas i Kina. Det beror helt på hur beställaren specificerar tillverkningen. Ta en titt i Apples Kina-tillverkade datorer så får du en helt annan syn på saken.
- Kretskortet är nog ett "hemmabygge" med den låga upplagan.
- Maskinen är tät. Alltså är det inomhus och någon kondens skall inte uppstå.
Jag har också tittat i detalj på konstruktionen och får nog säga att Husqvarna har tänkt till ordentligt att den andas kvalitetstänk. Jag vet inte hur du resonerar, men titta lite närmare på maskinen nästa gång.

Men visst kan allt bli billigare. Målet är väl ändå att allt skall vara billig Kina-skit, så att man slipper fundera på det mer? ;)
 
håller med priset är för högt för det man får....Husqvarna tjänar nog mycket pengar på dessa maskiner..
men verkar som dom går sönder en hel del ochså...min gick sönder efter 1år..gick bara runt..nåt med växellådan i ena hjulet tror jag det var..tur att gick det på garantin.
blir inte så kul sen när garantin är slut....
men är ju så trevligt med dessa leksaker..bara att titta på dem och dricka öl..så är ju värt pengarna ändå.


,
 
Nonkan skrev:
Oseriös ÅF isf. Klipparen registreras genom att den kopplas upp mot Husqvarnas intranät genom ett speciellt program med en speciell kabel. Ska alltså göras hos ÅF vid köpet.

Det går att göra i efterhand med, men hos ÅF då.

Lyftsensorn måste vara känslig eftersom den ska stoppa kniven om någon lyfter den över en vis nivå, det handlar om några centimeter. Mot pallkragar borde den inte lösa ut däremot. Det är ju en lodrät kant. Du har inte sett den krocka emot, ifall den studsar upp t.ex? Hur höga kanter är det den krockar mot?

Jag har nu undersökt lite till, när jag kollar sensorerna från "0-menyn" indikerar det att vänster sensor är aktiverad när jag trycker till höger fram och tvärtom, dessutom är lyftsensorn mycket känsligare än krocksensorerna. Om sensorerna är korskoplade förklarar ju detta varför den tryckt sig upp längs pallgragarna och de piruetter den gör runt vissa buskar och gräver ned sig i marken. Är detta något jag lätt kopplar om själv? även om jag har garanti vill jag inte åka Göteborg-Kungsbacka 2ggr och kanske bli av med den flera veckor. Borde ju bara vara att skifta 2 kontakter. Det är en 220 AC 2011.
 
Johan Gunverth skrev:
- Karossen skall vara vek för att ge efter mot föremål den stöter på. Kollade du vilken kvalitet det var på plasten?
-Knivdiskens vikt hur ju inget med klippresultatet att göra. Den är gjord i polyacetet som är betydligt stryktåligare, lättare och stabilare än vilken metalldisk som helst. Dyrare också. Ökad vikt, kortare batteritid.
- Även kvalitetsprodukter tillverkas i Kina. Det beror helt på hur beställaren specificerar tillverkningen. Ta en titt i Apples Kina-tillverkade datorer så får du en helt annan syn på saken.
- Kretskortet är nog ett "hemmabygge" med den låga upplagan.
- Maskinen är tät. Alltså är det inomhus och någon kondens skall inte uppstå.
Jag har också tittat i detalj på konstruktionen och får nog säga att Husqvarna har tänkt till ordentligt att den andas kvalitetstänk. Jag vet inte hur du resonerar, men titta lite närmare på maskinen nästa gång.

Men visst kan allt bli billigare. Målet är väl ändå att allt skall vara billig Kina-skit, så att man slipper fundera på det mer? ;)
Jaha där har vi skiljda åsikter. "Andas kvalitetstänk" tycker jag var lite väl kraftfullt. Det är bara att titta på vad som helst, tex begränsnings slingans kontakter i laddstationen - simpla oskyddade kontakter som vänds över kabeln och kläms fast. Det borde ha varit vaselinfyllda kontakter istället som ger en fukttålig anslutning typ "fiskögon" som används för att skarva slingan.

Bevisligen har vissa maskiner problem med fukt och ärg på kretskort och kontakter så helt fel har jag nog inte om att det borde vara bättre grejjor under skalet.

Jag tycker nog inte att målet är att allt ska vara "billigt kina skit", däremot känns det fel att betala som om det vore kvalitet när det är billigt konstruerat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.