Status
Tråden går ej att kommentera.
Nor skrev:
Jag har en AM220AC 2011 sedan några veckor. När jag köpte den registrerades inget vad jag vet, kartongen var obruten och köpet gick lika fort som att köpa en påse skruv. Bara betala kvitto och iväg, såg sedan att det inte ens var specat på kvittot att det var en AM, bara en summa och typ trädgårdsprodukter. Är detta med registrering viktigt, kan jag göra det direkt mot HQ genom att skicka serienummer?

Den har nu gått ca 3 veckor och har vid 3 tillfällen blivit stående med felvarning maskinen lyft, en gång bredvid ett äppleträd och 2 gånger vid en odlingsbänk typ pallkragar, alltså en helt lodrät planka. Känns som att lyftsensorn är lite för känslig, går det att justera så att den inte reagerar i onödan?
Oseriös ÅF isf. Klipparen registreras genom att den kopplas upp mot Husqvarnas intranät genom ett speciellt program med en speciell kabel. Ska alltså göras hos ÅF vid köpet.

Det går att göra i efterhand med, men hos ÅF då.

Lyftsensorn måste vara känslig eftersom den ska stoppa kniven om någon lyfter den över en vis nivå, det handlar om några centimeter. Mot pallkragar borde den inte lösa ut däremot. Det är ju en lodrät kant. Du har inte sett den krocka emot, ifall den studsar upp t.ex? Hur höga kanter är det den krockar mot?
 
Uffe52

Har en 305, mattan är 225 M2 klipper varannan dag, tycker att det ser fint ut.
 
Funderade lite på om min AM220 har gått sönder lite grand. Nonkan nämnde tidigare att framdelen av karossen skall fjädra ner när man trycker på den. Det gör inte min längre och jag har inget minne av den har gjort det heller. Den hänger stumt i botten, men kan lyftas några centimeter. Kan vara därför mitt lucklås krånglar lite och fastnar.
Fel eller normalt?
 
Johan Gunverth skrev:
Funderade lite på om min AM220 har gått sönder lite grand. Nonkan nämnde tidigare att framdelen av karossen skall fjädra ner när man trycker på den. Det gör inte min längre och jag har inget minne av den har gjort det heller. Den hänger stumt i botten, men kan lyftas några centimeter. Kan vara därför mitt lucklås krånglar lite och fastnar.
Fel eller normalt?
Har jag sagt ner? Kanske jag har. Den ska gå att lyfta uppåt några cm, men ner är det gummidämpare så man får ta i lite om den ska fjädra.

Sitter lucklåset löst går det att spänna fast det med 2 st clips, samma som håller microbrytaren till stopknappen på plats. Det kan vara lite meckigt att få dit dem, men sedan sitter lucklåste mycket fastare. PM:a din mailadress så kan jag skicka en bättre beskrivning som pdf, den är för stor för forumet.
 
Nonkan skrev:
Styrkortet är moderkortet, ber om ursäkt om jag var otydlig. Prova att göra rent, det kan ju inte bli sämre.
Har lyft bort kortet och bett en kille som jobbar med finelektronik kolla på det. Troligtvis går det inte att laga :( Är det någon som vet vad ett nytt moderkort kan kosta?
 
Johan Gunverth
Lucklåset... På min 230 acx satt det ett snigelskal "under" knappen som gjorde den trög och nästan omöjlig att öppna.
Öppna klipphöjdsluckan så ser du att saker kan bygga bo "under" knappen vid sidorna.
Vik bort "flärparna" vid sidorna om knappen så går knappen upp och då kan du kolla om något bor där.
Tryck ner knappen sen igen. ;-)
 
Min registrerades inte heller såvitt jag vet. Kartongen var inte öppnad i alla fall. Jag frågade ändå hur det gick till och dem svarade att dem matade in serienumret. Vad vinner man på att maskinen är registrerad med kabeln? Mina uppgifter lades in sa ÅF.

Man kanske ska ta det i samband med att man fixar en uppdatering. Rätt trött på det höga pipet när man öppnar den och att den stannar och startar om.
 
Nonkan skrev:
Har jag sagt ner? Kanske jag har. Den ska gå att lyfta uppåt några cm, men ner är det gummidämpare så man får ta i lite om den ska fjädra.

Sitter lucklåset löst går det att spänna fast det med 2 st clips, samma som håller microbrytaren till stopknappen på plats. Det kan vara lite meckigt att få dit dem, men sedan sitter lucklåste mycket fastare. PM:a din mailadress så kan jag skicka en bättre beskrivning som pdf, den är för stor för forumet.
Tack för tipset! Skall första testa med lite egna grejer. Lucklåset (som är utbytt pga av krökt fjäder) sitter kvar, men kan ibland poppa upp ovanför luckan.
Som sagt; jag mindes att det skrevs om fjädring, men jag kan ha fel. :)
 
WinMan skrev:
Min registrerades inte heller såvitt jag vet. Kartongen var inte öppnad i alla fall. Jag frågade ändå hur det gick till och dem svarade att dem matade in serienumret. Vad vinner man på att maskinen är registrerad med kabeln? Mina uppgifter lades in sa ÅF.

Man kanske ska ta det i samband med att man fixar en uppdatering. Rätt trött på det höga pipet när man öppnar den och att den stannar och startar om.
När man registrerar med serienummer enbart så lagras bara uppgifter om att den är såld i Husqvarnas garantisystem.

När man registrerar med kabel läggs maskinen in i en annan databas som är uppkopplad direkt mot Husqvarna när det gäller loggning, uppdateringar, stöldspärr mm. I det systemet återrapporteras automatiskt information till t.ex. fabriken om det är en viss del det är mycket reklamationer på.

På sikt ska systemen kopplas ihop, men så är det inte idag.

Att inte logga i det programmet är ren lathet, för gör man det rätt från början blir framtida service så mycket enklare, och stöldskyddet fungerar bättre som det är tänkt med automatisk spärr.

Det kommer en uppdatering i närtid som tar bort det där med pipljudet, det var sagt innan midsommar, men det verkar vara lite försenat. Det har inte dykt upp något än i alla fall.
 
Jag har en inte särskilt stor trädgård, 1200 m2, men den är ganska "rörig" (drygt 600 m begränsningsslinga) med många små uddar och halvöar som klipparen, en 220, gärna blir kvar i ett tag när den väl kommit dit. Nu funderar jag om man kan sätta en "gren" på guideslingan så att den får två ändar som jag kan leda in i varsin "udde"...
 
Har jobbat med dessa maskiner i ett par år, från felsökning/reparation till installation.



Ska ge er ett litet tipps, byt ut fettet mellan kroppshalvorna vartannat år. Har märkt att maskinerna man gör detta på strular aldrig.

Är det något så släng iväg ett pm.
 
R.A skrev:
Har jobbat med dessa maskiner i ett par år, från felsökning/reparation till installation.



Ska ge er ett litet tipps, byt ut fettet mellan kroppshalvorna vartannat år. Har märkt att maskinerna man gör detta på strular aldrig.

Är det något så släng iväg ett pm.
Tack för tipset. Vad ska det vara för fett?
 
R.A skrev:
Har jobbat med dessa maskiner i ett par år, från felsökning/reparation till installation.



Ska ge er ett litet tipps, byt ut fettet mellan kroppshalvorna vartannat år. Har märkt att maskinerna man gör detta på strular aldrig.

Är det något så släng iväg ett pm.
Bra tips! Kan du även ge en liten beskrivning hur man gör så blir jag glad :)
 
E
Hur fungerar det med service/garanti på maskinerna? Är det bara att gå till valfri ÅF/Serviceverkstad, eller måste man vända sig till inköpsstället?
 
Vissa återförsäljare får inte lov att saluföra automower, måste vara utbildad personal. (i praktiken så har jag bara varit med om att en återförsäljare inte fick lov att sälja, detta efter något års misskötsel). Men med service/garanti kan du i princip kontakta vilken återförsäljare som helst.

Fettet ska vara vattentåligt, återförsäljarna säljer ett speciellt fett, är lite dyrare än vanligt fett men funkar utmärkt. Definitivt inte värt att spara dom tiorna utan köp det från återförsäljaren. Så vet ni att ni får rätt.

Man får första demontera kåpan, 2 skruvar i bakändan, 2 skruvar under locket där man kan justera klipphöjden, dra ur gummibussningen från laddkablaget i fronten, samt lossa givaren för locket som sitter med ett metallclips "bakom" stoppknappen.

Sen är det bara att dela själva "kroppen" 2 halvor som sitter med ett antal torxskruvar.

Torka bort allt gammalt fett, lägga på frikostigt med nytt fett och skruva ihop, passa på att dammsuga lite och rengöra med pensel.

Plastmöbeltvätt är kanon, skiten fastnar inte efter (kanske går bra med vax också?)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.