Status
Tråden går ej att kommentera.
Hej.

Går i inköpstankar men undrar hur man löser ö:ar? Alltså en ö av ex. kullersten och ett träd som man inte vill att gräsklipparen skall åka över? Det blir ju svårt att dra slingan dit då man delar av gräsmattan i så fall... Jag antar att detta löses på något sätt, jag bara undrar hur?

Mvh,
Peter
 
Ok, tack.

Min gräsmatta är plan och ligger runt 500m2. Känns som om 305:an är mitt val, har den fått ett varmt mottagande? :)

Har läst om några problem men de som säljs nu har väl eliminerat dessa?

/ P
 
Hmm... ok, det är ju inte så optimalt direkt.

Hur kommer det sig att 305:an har så kort klipptid (50min klipp, 3,5h ladd), om man jämför andra fabrikat (Outdoor Living, Wiper) med Li-Ion batterier (ca. 3h klipp, 3h ladd enligt någon i denna tråd)?

Nåja, det kanske får bli en 220AC ändå... surt med 5000kr extra.
 
Hej forumet!

Min 220 AC har börjat föra ett väldigt oväsen, dvs den tillräckligt mycket för att jag helst inte skall vilja köra den på natten av hänsyn till grannarna.

Det låter endast vid klippning och det är lite av ett skramlande/rasslande ljud, om man känner lite på plåtskivan som sitter under knivarna så kan man känna att den glappar lite, skall den göra det?

Teorier om vad felet kan vara samt vad man vågar prova att dra åt mottages tacksamt :)

/Johan
 
1) Kolla så knivarna rör sig fritt och är hela.

2) Om skyddskivan glappar är nog lagren slut, har aldrig demonterat min men det borde gå att hitta utbyteslager via Internet från någon kullagersida (om garantin ändå är slut och du vill komma billigare undan än original).
 
Tobbe Arnesson skrev:
1) Kolla så knivarna rör sig fritt och är hela.

2) Om skyddskivan glappar är nog lagren slut, har aldrig demonterat min men det borde gå att hitta utbyteslager via Internet från någon kullagersida (om garantin ändå är slut och du vill komma billigare undan än original).
Knivarna är nya och hela.

Min automover är bara 2-3månader så jag tycker inte att några lager borde vara slut än... men det är ju å andra sidan inte garantin heller :)

/Johan
 
Hej.
Nybliven ägare av en AM 305.
Någon som har lite tips kring timerinställningen?
Finns ungefär 250 kvm att klippa i en U-trädgård med ett par träd och några buskar.
Hur många timmar per/dag och hur många dagar i drift?
Tacksam för lite tips från er som redan har erfarenhet.
/Ulf
 
Nä precis, ta den till butiken så får de fixa.

Du kan ju kolla så det inte fastnat gräs eller dylikt ovan eller under knivtallriken först.
 
Uffe52 skrev:
Hur många timmar per/dag och hur många dagar i drift?
Hur långt är ett snöre?

Man får labba sig fram så det passar sin egna tomt och säsong (hur mycket det växer).

Får du långhåriga tuvor? Klipp oftare!

Ser mattan nedtrampad ut? Klipp mer sällan!
 
Tobbe Arnesson skrev:
Nä precis, ta den till butiken så får de fixa.

Du kan ju kolla så det inte fastnat gräs eller dylikt ovan eller under knivtallriken först.
Jag kände inte på den här tallriken innan jag upptäckte missljudet, men det skall alltså inte vara något "glapp" där om man vickar lite på den?

/Johan
 
Blev installerad i söndags på en nyklippt gräsmatta.
100 meter snöre.
Får förmodligen prova mig fram
 
JohanKBA skrev:
Jag kände inte på den här tallriken innan jag upptäckte missljudet, men det skall alltså inte vara något "glapp" där om man vickar lite på den?

/Johan
Om du snurrar på plåtskivan så ska det inte skramla eller kärva, då är det något fel på lagren. Det sitter två små kullager, och är det något av dem är det troligen det yttre.
 
zilverminken skrev:
Ett stort tack för det snabba svaret! Vilket är styrkortet för hjulmotordrivningen? Kan det vara så att styrkortet för hjulmotordrivningen har gått sönder då den har gått så tungt pga allt blött gräs?

När jag tittade på moderkortet så ser det lite lite ärgad ut på ett ställe, men det är knappt synligt. Borde gå att rengöra med en tops och lite elektronikrengöring va?
Styrkortet är moderkortet, ber om ursäkt om jag var otydlig. Prova att göra rent, det kan ju inte bli sämre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.