Status
Tråden går ej att kommentera.
Ola78 skrev:
Nån som varit med om det här, våran AM 220 årsmod 2011 har idag fått fnatt. Den går bara runt och kör som om den söker efter begränsningsslingan för att gå in i laddstatioen men i displayen står det att den klipper. Vad är fel, kretskort som gått sönder eller knivdisken som pajat? Vill inte behöva klippa gräs själv, har ju blivit bortskämd nu ju:D Tack på förhand/Ola
Har den stått stilla några dagar så gräset blivit kraftigt känner den ju av att gräset är långt och förutsätter att det är det även i närmsta omgivningen och börjar klippa i något som liknar större och större fyrkanter tills den stöter emot något eller når slingan.

Eller hör du inte att den klipper något ?
 
Redigerat:
Ola78
Den går varje dag så att gräset är för långt är det inte och dessutom går den väldigt sakta och man hör inte att den klipper trots att det står att den ska göra det. Just kombinationen av att det står klippning på klipparen men att den kör som om den söker efter laddstationen är väldigt konstig.
 
Hur gör ni med guideslingan, drar ni den i kanalen under laddplattan ? Och hur gör ni till vintern när plattan skall in i värmen. Man måste ju då kapa av den.
 
Ola78 skrev:
Den går varje dag så att gräset är för långt är det inte och dessutom går den väldigt sakta och man hör inte att den klipper trots att det står att den ska göra det. Just kombinationen av att det står klippning på klipparen men att den kör som om den söker efter laddstationen är väldigt konstig.
Om den inte klipper så bör det va läge för service.. Många tror att nått har hänt annars när den tycker gräset är långt och börjar klippa i fyrkanter.
 
Herc skrev:
Hur gör ni med guideslingan, drar ni den i kanalen under laddplattan ? Och hur gör ni till vintern när plattan skall in i värmen. Man måste ju då kapa av den.
Jag har inte ens sett en kanal under laddplattan. Jag har lagt slingorna mellan marken och laddplattan.
 
Herc skrev:
Hur gör ni med guideslingan, drar ni den i kanalen under laddplattan ? Och hur gör ni till vintern när plattan skall in i värmen. Man måste ju då kapa av den.
Jag har iofs inte dragit den i kanalen i plattan, men jag tar alltid bort kontakterna för anslutning till plattan och klämmer om dem till våren, bara för att få ny och fräsch anslutning (samma kontakter dock). Jag har lagt upp en meter extra på alla trådarna så att jag kan kapa litegrann varje år. Stor risk för oxidation i den anslutningen eftersom den inte är luft och fukttät...
 
Ola78
orparn skrev:
Om den inte klipper så bör det va läge för service.. Många tror att nått har hänt annars när den tycker gräset är långt och börjar klippa i fyrkanter.
Ringde till min åf och jag skulle komma in med både klippare och laddstation för felsökning.
 
Up and running ! Nu är Kurt-Fido på banan igen med nytt styrprogram och fina krocksensorer :) Snabbt och fint jobbat av ÅF nu kommer K-F att få jobba hela dygnet så att mattan är fin till Sveriges nationaldag i morgon :))
Glad midsommar på er alla.
 
WinMan skrev:
Hur har dem tänkt på 305:an när man har två arbetstidertider som man kan ställa men bara en veckodagar. Så vill jag att klipparen ska köra från 22:00 - 08:00 så märkte jag att jag måste ställa både söndagen och måndagen som veckodagar då den ska köra. Men det kommer ju också att innebära att den drar igång ikväll också, det vill jag ju inte. Inte så smart tycker jag.
Ställ klockan 2timmar fel på maskinen så kan du köra 00-10.
 
Hej!

Har en 220 sen några veckor och är väl rätt nöjd. Frågan är hur rekommenderad klipptid menas? T.ex 700 kvm, så ska klipparen gå 7h/dygn. Räknas laddtid in i den tiden?

/Lasse
 
Lyfter hit en tråd från annan plats och svarar själv på frågan nedan:
Det går alldeles utmärkt att använda annan längd på kabeln mellan trafon och laddstationen. Nisse 2 har nu jobbat ett antal veckor och sköter sig utmärkt. Enda frågetecknet är om krocksensorn (sensorerna?) är lite okänsliga eller riktigt trasiga. Om jag låter Nisse köra emot så verkar han trycka på bra, stannar inte alltid och vänder, kan nästan klättra lite, och följdriktigt så larmar den då för "klippare lyft". Någon gång stannar den (slår från klippmotorn), backar och startar om med 5 pip osv. Såg något om krocksensorer (gummipelarna mellan innerchassie och skalet) som var för styva, kanske Nonkan kan kommentera. Nisse 2 är av 2010 års modell.
Här följer ursprungsfrågan:
Håller just på att förbereda för N2, en 220AC och den gamla maskinen "Nisse", en G1:a från 1998 får pensioneras nu, även om han fortfarande strävar på, dock inte utan problem.
Till frågan: Vad exakt gör att man inte får förlänga eller förkorta lågvoltskabeln till trafon?
Ovan nämns att man kan byta från 10 till 20m på en 305:a, och på gamla Nisses trafo har jag en egen väl installerad matning, dolt och fint inborrad i muren till laddplatsen osv. Vore ju illa om man skulle behöva dra om denna och dessutom lämna 15m av den nya upplindat nånstans osv.

Det är ju ingen rocket science precis med en vanlig 24V trafo med tillhörande 2x0,5 kopparledare. I tidigare manualer stod att kabeln inte fick förlängas, nu skriver man att den inte varken får förkortas eller förlängas. Nån som har en teori? Nonkan?

Jag förstår av manualen att trafon har en inbyggd PTC-säkring som överströmsskydd, möjligen skulle ev. kortslutningsström bli för låg vid för lång och/eller för klen kabel, så att säkringen aldrig löser ut och då skulle trafon ev. kunna brännas. Enkelt löst med en grövre kabel, men en avkortad kabel skulle inte kunna orsaka några problem eller hur?

Lägger även ut en fråga om teknisk manual för 220AC (på svenska), finns den för nerladdning tro? Hittade en fransk om det är någon som är intresserad...
 
Hej alla glada automowerägare.Jag är en nöjd ägare av en 230ACX sen 4 år tillbaka men har i år inte haft annat än problem med den.
För att göra en lång historia kort..jag har bytt allt inuti maskinen..Drivmotorer,Batterier;Styrkort,Kabelsats men problemet kvarstår..har även varit in till min åf och lagt in nytt program 3ggr nu ger jag snart upp..
Mitt problem är att när han laddar tar det ca:3-4tim och när han laddat klart så kör han mellan 2-10min sen vill han ladda igen.
När jag satte tillbaka dom gamla batterierna så laddar han på rätt tid ( ca:45min ) men han klipper inte mer än 5-10min ändå och ibland när han går in för laddning så laddar han 10sek sen ut igen...Vad jag sett när jag går bakom maskinen och tittar på "klipptid kvar" är att när han går uppför en backe så sjunker klipptiden till 0 och han börjar söka laddstation när han sedan går in för laddning så är han ju redan fulladdad och vänder därefter ut igen..som sagt allt i maskinen är nytt och jag ger snart upp..någon som uppleft samma problem med klippning i backe ?
 
Var just ute och kollade på "klippkraft kvar" och fick då se att den varierade som den skulle mellan 40-110min men helt plötsligt ändrade den mellan 0min och över 17000min !!!! tips någon ?
 
fp01: Vi har teoriserat om kabeln som varken får kortas eller förlängas och det sannolika är att vädertätningen förstörs och därmed vill inte Husqvarna ge garanti på laddare vars kabel kapats. Jag skulle inte tveka om jag hade behövt kapa den, speciellt inte om man kan få skarven inomhus.

peppers: Om du bytt allt i maskinen börjar man ju misstänka laddaren. Mät strömmen i laddblecken och sen vidare in i maskinen, går det fram till batterierna?
 
Tack för svaret..har ej mätt laddningen men den laddar batteriet fullt åtminstone om man kan lita på "stapeln" som finns i displayen. Har även kört den tom genom att köra den manuellt och efter det laddat den fullt igen..så laddningen verkar funka..stapeln blir full efter ca: 40min sen står den kvar i laddaren ca: 2tim till med laddström 0 !!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.