Status
Tråden går ej att kommentera.
Tror inte att Volvo eller BMW levererar en bil med tre hjul :)

Nu har jag en ny gräsmatta som växer och som måste klippas. Har inga grannar som kan låna ut en klippare och jag har ingen lust att köpa en handjagare för att lösa problemet för husqvarna.
 
matte75 skrev:
Men flera nya maskiner har ju strulat enligt många inlägg om det på senare tiden.
Många inlägg från få personer. Jag får det till 3 st AM305 och 1 st AM230 där 2 st av felen med 305 troligen löses genom bytet av krockpelarna och de andra troligen är mjukvarurelaterade.

Totalt på antal inlägg i tråden är det inte många nya som strulat.
 
Herc skrev:
Tror inte att Volvo eller BMW levererar en bil med tre hjul :)

Nu har jag en ny gräsmatta som växer och som måste klippas. Har inga grannar som kan låna ut en klippare och jag har ingen lust att köpa en handjagare för att lösa problemet för husqvarna.
Toyota levererade väl några miljoner bilar med trasiga gaspedaler...

Kiten och servicemeddelande finns ute sen någon vecka, och jag antar att din ÅF beställt kit. Arbetet tar ca en kvart.
 
Då kanske man ska kontakta sin ÅF. Idag när jag kom hem så hade jag inga blad kvar på min 305:a. Den hade haft en dust med studsmattan. Jag hade spänt upp ståltråd nere vid benen, kan vara så att inte krocksensorn hade reagerat. Det var spår i gräsmattan, och definitivt spår i stålramen. Lite läskigt att jag bara hittade några av delarna till knivarna. Men den hade tagit sig "hem"
 
Nonkan skrev:
Då är det en slags halv registrering. Det är för garantin, men den har inte varit uppkopplad mot intranätet.

Vi kopplar upp alla vi säljer, lägger in info i loggboken och kollar att allt är ok. Det tar 10 min extra, men det får man ta sig tid för, maskinen kostar ju ändå 15-40000. En leveransservice av en åkklippare tar längre tid...

Kartongen är större än DHL:s tillåtna för paket, så även om det är enstaka så kommer de på pall. Sen kan ju ÅF ha klantat sig nån gång såklart.

Håller man inne "0" kommer en meny upp med programversion. Det har inte kommit någon ny till 230 sen GPS-versionen, men det kan vara idé att installera om den ändå om du har lite skumma fel.

Krocksensorerna sitter inuti, pelarna till upphängningen är skruvade med de två bakre skruvarna på karossen, vid luckan. Jag skulle dock trå det är mjukvarurelaterade problem => åk till ÅF.
Har nu kört en dag utan några problem så jag avvaktar med att ta in den till service,kollade med min ÅF och de sa att de brukar skicka robotklipparna!! men killen som har hand om servicen var inte där så jag är inte hundra om det verkligen är så....

Isåfall får man väll leta efter någon annan ÅF i närheten (har ingen lust att få den skickad till service) kan det vara så att husqvarna ÅF med verkstad ändå inte har service på robotklipparna ? så kanske de inte heller har programvara o kablage för att regga den på intrananätet heller...
 
Är 305 ägare sedan några veckor och har haft en del inkörningsproblem, men nu verkar det funka bra. Enligt uppgift finns ett servicekit med mjukare kuddar som sagt + att det lär vara på gång en uppdatering av mjukvaran som ska bla åtgärda höga pip när man stänger locket. Jag har inte blitt klok på det, ibland piper den högljutt när man stänger, ibland inte, jag tycker jag gör samma procedur varje gång.

Mitt största bekymmer har dock varit att den inte alltid har hittat tillbaka till laddstationen. Det tål att upprepas, 305:an är helt beroende av guideslingan för att hitta tillbaka. Den verkar inte ha någon speciell logik när den går över i sökläge, den kör i precis samma mönster som när den klipper. Har man en enkel tomt utan öar och hinder är det aldrig några bekymmer, men varje hinder minskar chansen att hitta tillbaka. Jag har en U-formad tomt och skulle egentligen behövt en guideslinga i varje ben alt. placera den högst uppe i U:et och dra guideslingan hela vägen till andra benet. Det funakde dock inte med strömkabeln, den går max att förlänga till 20m.

Jag fick istället ett tips att dra guidekabel en bit in i ena benet, sedan vända och fortsätta. Detta funkar om man kan lägga guidekablar med min 60cm avstånd till varandra (och min 30 cm ifrån begränsningskabel). Detta + inställning på smal korridor gör att det verkar funka bra nu.
Får se hur spårigt det blir i gräset eftersom den nu följer guidekabel "tight"

I övrigt verkar klippningen fungerar bra, var lite orolig över area (har ca 400kvm halvknepig tomt, dock "platt"), men den verkar klara det bra
 
Herc skrev:
Jag har en ny 305 där vänster krocksensor var defekt från början. Skall in till ÅF för rep i morgon. Förra veckan var den inne på update av mjukvara då de trodde att detta kunde vara felet.

Det har nu blivit tre st T/R resor helt i onödan, funderar på att begära kompensation av husqvarna.
Vet du vilken version av mjukvaran som du har?

Jag har märkt att min klippare ibland vänder vid begränsningskabeln, kör en bit för att därefter stanna och köra åt ett annat håll, utan att ha nått någon kabel eller föremål. Inge större fel med det men tror knappast det ska vara så. Ser lite kul ut när den har kommit på "bättre" tankar.
 
Jag har senaste och min uppträder på samma sätt. Klippningen har varit perfekt men som tidigare under övervakning.
 
Alla tillverkare får problem, det som skiljer de bra från de dåliga är hur det hanteras.
 
Time will tell :)
 
Äntligen är Shaun (220AC Årsm. 2010) hemma och utsläppt.
Varit hos ÅF i två månader för garanti reparation, ny hjulmotor, nytt "moderkort", nytt batteri och så var det någon sensor också har jag för mig, mao. nästan ny maskin. Verkar fungera riktigt bra än så länge.
Några saker verkar vara ändrat i mjukvaran, finns en avancerat meny, tror inte den fanns förut, den verkar heller inte klippa i fyrkant när gräset är för högt utan den sänker farten och trycker på sakta framåt och klarar den ändå inte det så backar den och vänder. Inget pip ljud vid start utan mer ett klickande ljud. Skall bli spännande och se hur länge den håller denna gången.:cool:
//mindis
 
Klipparen måste gå X antal timmar innan den börjar fyrkantklippa, den måste lära sig vad som är normalt motstånd först.

Det var mig en rejäl åtgärdslista!
 
Ja så kanske det var med fyrkants klippningen, var ju förra säsongen den fungerade så det minnet har raderats.
Det blev ju nästan en ny maskin med tanke på allt de bytte, lustiga var att felkoden var: hjulsystem höger någonting...
Skulle kunna misstänka fukt(kondens) gällande moderkortet och växellåda ras på hjulmotorn då den var trög som en gammal bäver. Nu får man hoppas den håller så man kan ägna sig åt andra saker än att klippa gräs.
//mindis
 
6
mindis skrev:
Äntligen är Shaun (220AC Årsm. 2010) hemma och utsläppt.
Varit hos ÅF i två månader för garanti reparation, ny hjulmotor, nytt "moderkort", nytt batteri och så var det någon sensor också har jag för mig, mao. nästan ny maskin. Verkar fungera riktigt bra än så länge.
Några saker verkar vara ändrat i mjukvaran, finns en avancerat meny, tror inte den fanns förut, den verkar heller inte klippa i fyrkant när gräset är för högt utan den sänker farten och trycker på sakta framåt och klarar den ändå inte det så backar den och vänder. Inget pip ljud vid start utan mer ett klickande ljud. Skall bli spännande och se hur länge den håller denna gången.:cool:
//mindis
Ska inte batteriet hålla mer än 1 år?
 
matte75 skrev:
Ska inte batteriet hålla mer än 1 år?
Är det fuktskada (troligt om styrkortet är bytt) så byter man batteri oavsett om det behövs eller inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.