Status
Tråden går ej att kommentera.
Hej peppers.
Batteriet är sammansat av flera celler, de "slits" de med tiden och det kan vara orsaken till att de gamla inte fungerar.
Något av dina nya batteri har troligen en dålig cell.

Problemenbeskrivningen är välkänd från min tid med radiostyrda modeller och tyvärr inte alltför okänd.
230AX har två batteripackar, går det att köra med bara ett inkopplat och därmed hitta vilket som är dåligt?
 
Har inte kollat detta... men det ska jag göra så snart jag kan..tack för tipset.
 
peppers skrev:
Var just ute och kollade på "klippkraft kvar" och fick då se att den varierade som den skulle mellan 40-110min men helt plötsligt ändrade den mellan 0min och över 17000min !!!! tips någon ?
Jag såg att du fått nyprogramvara installerad men vet inte om det var före eller efter batteribyte. Om inte efter så kanske detta kan ge en ledtråd. Om programvaran "bytts" efter borde allt varit nollställt:S
http://www.byggahus.se/forum/traedgardsmaskiner/144555-husqvarna-automower-16.html#626
 
Programvaran har blivit bytt både före och efter batteribytet ( 3ggr totalt ).
Nu har jag däremot kollat detta med batterierna bättre. ( Tack för detta tips )
Efter att han laddat i ca: 3tim skruvade jag isär den och upptäckte att ena batteriet var kallt !
Det andra ljummet..Bytte då det kalla batteriet mot ett av mina begagnade.
Efter det så laddade han färdigt på ca: 35min .
MEN...han klipper fortfarande bara 20-25min max.
Även om det står klippkraft 50min kvar när han går uppför en backe så åker klippkraften ner till 0 och han åker in för att ladda och då laddar han fullt på 20min.
Det borde för oss som har lutande gräsmattor finnas en fördröjning i denna funktion som gör att han klipper ett par minuter även om klippkraft står på 0.
Är det någon på detta forum som har samma problem vid lutande gräsmatta ???
 
Hej. peppers.
Din beskrivning tyder på att ett av de nya bateripaketen är kass.
Dina gamla är troligen utslitna.
Kan vara värt att prova med det andra gamla batteriet ...
Klipptiden är väl ungefär hälften av normalt?

Går det att köra med bara ett batteri i klipparen?
Sätt ner farten till låg i klipparen för att minska max belastningen (bara plåster på såret men kan hjälpa lite för att leta dåligt bateripaket)

Batteriet som inte blev varmt under laddning är troligen dåligt.
Kanske säljaren kolla batteriet åt dig?
Kan du mäta spänningen på varje cell? helst med belastning (ex glödlampa till bil) och då förhoppningsvis hitta en dålig cell?
 
Hej och tack för ditt svar
Jag har provat att sätta tillbaka bägge gamla batterierna men den laddar och kör ändå på samma sätt.
Men däremot är det nog så, att ett av de nya är trasigt ( skall reklamera det imorgon )
Jag hoppas att den i alla fall börjar kunna klippa närmare 1tim i alla fall när jag får 2st fungerande batterier..
 
Herc skrev:
Hur gör ni med guideslingan, drar ni den i kanalen under laddplattan ? Och hur gör ni till vintern när plattan skall in i värmen. Man måste ju då kapa av den.
Kanal finns bara på 305 och den är där för att kabeln måste ligga rakt under stationen.

Det är jäkligt dumt det där med kabeln faktiskt, det är förmodligen någon som inte tänkt till riktigt. Det går att dra loss "sexkantsmuttrarna" under och på så sätt dela plattan för att få loss den.

När vi installerat åt kunder har vi tagit i lite extra med kabeln så att den ska gå att kapa några ggr.
 
fp01 skrev:
Såg något om krocksensorer (gummipelarna mellan innerchassie och skalet) som var för styva, kanske Nonkan kan kommentera. Nisse 2 är av 2010 års modell.
Det gällde 305:an, men det är möjligt att även du har något problem med krocksensorerna på din 220, även om det är riktigt ovanligt på den modellen.
 
OK, tack för beskedet. Hur var det, sensorerna består av magneter som påverkar en reedbrytare inne i en eller två av pelarna eller hur? Tidigare var det ju mikrobrytare som man kunde höra klicket i osv.
Angående kabeln mellan trafo och laddstation, det är säkert som Tobbe skrev tidigare, inget elektriskt problem utan att att HQ vill säkra upp att man behåller fuktskyddet osv. Det som gjorde mig extra nyfiken är att man i tidigare manualer skrev att man inte fick förlänga kabeln, därefter ändrade man till att den varken får förlängas eller förkortas.
 
Hej, Jag har en Automower som jag tror är från 2005 som jag har fått problem med nu. Det är så att när jag kom hem efter att ha varit på semester så stod min AM mitt på gräsmattan med urladdat batteri och MÄNGDER med blött gräs runt hjulen och överallt under. Efter att ha tagit bort allt gräs och laddat den så får jag ett felmeddelande att höger hjuldrivning är defekt.

Nu börjar det intressanta: Jag plockade då isär min AM och testade att skifta höger och vänster motor och får fortfarande felmeddelande om att höger hjuldrivning är defekt. Min slutsats är då att det inte är motor och drivning det är fel på! Men vad kan det vara?

Det bör tillägas att nu verkar problemet ha blivit värre för bara man ansluter en hjulmotor oavsett vilken av dem till den högra sidan så "låser" det motorn, som om det vore ständig spänning där det matas ström till höger hjul.
 
zilverminken skrev:
Hej, Jag har en Automower som jag tror är från 2005 som jag har fått problem med nu. Det är så att när jag kom hem efter att ha varit på semester så stod min AM mitt på gräsmattan med urladdat batteri och MÄNGDER med blött gräs runt hjulen och överallt under. Efter att ha tagit bort allt gräs och laddat den så får jag ett felmeddelande att höger hjuldrivning är defekt.

Nu börjar det intressanta: Jag plockade då isär min AM och testade att skifta höger och vänster motor och får fortfarande felmeddelande om att höger hjuldrivning är defekt. Min slutsats är då att det inte är motor och drivning det är fel på! Men vad kan det vara?

Det bör tillägas att nu verkar problemet ha blivit värre för bara man ansluter en hjulmotor oavsett vilken av dem till den högra sidan så "låser" det motorn, som om det vore ständig spänning där det matas ström till höger hjul.
Styrkortet som sköter hjulmotordrivningen verkar trasigt. Frågan är varför? Kolla om någon av kretsarna på själva moderkortet ser lite bränd eller ärgad ut.
 
fp01 skrev:
OK, tack för beskedet. Hur var det, sensorerna består av magneter som påverkar en reedbrytare inne i en eller två av pelarna eller hur? Tidigare var det ju mikrobrytare som man kunde höra klicket i osv.
Angående kabeln mellan trafo och laddstation, det är säkert som Tobbe skrev tidigare, inget elektriskt problem utan att att HQ vill säkra upp att man behåller fuktskyddet osv. Det som gjorde mig extra nyfiken är att man i tidigare manualer skrev att man inte fick förlänga kabeln, därefter ändrade man till att den varken får förlängas eller förkortas.
Det sitter en magnet i änden på varje pelare som pendlar över kortet. Microbrytare har det nog inte varit där på G2 vad jag har sett..

Kolla att magneterna sitter rätt genom att lossa karossen (4 insex) och sedan skruva loss pelarna, de vid bakhjulen. 4 torx 20 på varje.
 
Nonkan skrev:
Styrkortet som sköter hjulmotordrivningen verkar trasigt. Frågan är varför? Kolla om någon av kretsarna på själva moderkortet ser lite bränd eller ärgad ut.
Ett stort tack för det snabba svaret! Vilket är styrkortet för hjulmotordrivningen? Kan det vara så att styrkortet för hjulmotordrivningen har gått sönder då den har gått så tungt pga allt blött gräs?

När jag tittade på moderkortet så ser det lite lite ärgad ut på ett ställe, men det är knappt synligt. Borde gå att rengöra med en tops och lite elektronikrengöring va?
 
Jag har en del erfarenheter av liknande service på bl.a Automower G1. Om motorerna är av samma typ på nyare AM (DC-typ med permanentmagnet osv) så är utgångssteget kortslutet om motorn känns tung att vrida när kabeln till motorn ansluts. Inte sällan sitter det 2 eller 4 effektkretsar som styr motorn i en H-brygga, det sitter även oftast ett par dioder där som även kan kortslutas. Om det i stället drivmotorn är av typ stegmotor så kan den bli riktigt fastlåst om det blir fel i utgångssteget.
Huruvida man kan gå ner på komponentnivå och serva kortet kan jag inte tipsa om, jag har inte kollat i min G2 ännu (garanti fortfarande...) men förr eller senare så..
Följ motorernas kablage till kortet där utgångsstegen sitter, sök efter tecken på att något blivit varmt och missfärgat, och om det är en god konstruktion så brukar man länka in någon form av strömbegränsare, t.ex PTC-säkring, i motorkretsar för att begränsa skadorna.
Fuktskador, ärg och liknande kan krypa rätt djupt av kapillärkrafterna, det behöver inte synas mycket, tyvärr. Kretskorten är förmodligen av flerlagerstyp, tunna skikt kan suga in fukten osv. HQ servar förmodligen inte, utan byter kort, men testa annars med rengöring, vanlig T-röd på tops drar ut fukt och vatten, akta dig för sprayer som innehåller olja bara. Isopropanol är idealiskt, vanlig kontaktrengöring innehåller detta bl.a, men oftast flera tillsatser och ibland olja.
 
Jag har en AM220AC 2011 sedan några veckor. När jag köpte den registrerades inget vad jag vet, kartongen var obruten och köpet gick lika fort som att köpa en påse skruv. Bara betala kvitto och iväg, såg sedan att det inte ens var specat på kvittot att det var en AM, bara en summa och typ trädgårdsprodukter. Är detta med registrering viktigt, kan jag göra det direkt mot HQ genom att skicka serienummer?

Den har nu gått ca 3 veckor och har vid 3 tillfällen blivit stående med felvarning maskinen lyft, en gång bredvid ett äppleträd och 2 gånger vid en odlingsbänk typ pallkragar, alltså en helt lodrät planka. Känns som att lyftsensorn är lite för känslig, går det att justera så att den inte reagerar i onödan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.