Status
Tråden går ej att kommentera.
Kan det vara kortet i laddstationen som skickar ut knepiga signaler kanske? Eller hade du provat rakt upp och ner på någon annas färdiga installation för g1 med din klippare? Isf ligger ju problemet i klipparen!?
 
Redigerat:
Simonsays skrev:
Kan det vara kortet i laddstationen som skickar ut knepiga signaler kanske? Eller hade du provat rakt upp och ner på någon annas färdiga installation för g1 med din klippare? Isf ligger ju problemet i klipparen!?
Den är testad i 2 andra färdiga intallationer för g1...

Problemet är bara att de finns inte nå mer att byta på den säger verkstaden, men nått måste ju vara kvar som är trasigt..?
 
Kan inte hjälpa med felet, men tycker spontant att du inte ska behöva betala för reparationer som inte avhjälpt felet.
 
pacman42 skrev:
Några extra vändor blir det. Jag tror dock inte att det sliter speciellt mycket mer än vanliga klippningar. Men fler klippningar blir det...
Är nu nere i 5 i klipphöjd. Har dock fått byta knivar då de helt plötsligt var extremt slöa - så att de bara trasslade in gräset i klippskivan istället för att kapa det. Nästan direkt efter bytet hade en av de nya knivarna slagits sönder, så då var det dags att hitta orsaken. Hittade en stor flat sten under en buske på gräsmattan, misstänker grannpojken, han har gjort sådant förut mot en grannes robotklippare och experimenterar med det mesta (pinnar och grus på vägen osv). Kan även vara min son, även han måste se själv vad som händer för att förstå vad som är lämpligt och inte, men inte i samma utsträckning som grannen i alla fall...
 
robo.jpg

Har tjuvarna knäck koden så att man måste låsa in sin klippare när man sover eller är borta. Hemma verkar stöldrisken vara påtaglig.
 
johnjensen skrev:
[bild]

Har tjuvarna knäck koden så att man måste låsa in sin klippare när man sover eller är borta. Hemma verkar stöldrisken vara påtaglig.
Låter som vanliga pundare som inte vet att den är osäljbar.
 
Det har rapporterats om en del klippare som levererats i obruten kartong, då är de inte registrerade hos Husqvarna och därmed lättare att få upplåsta och sedan sälja dem begagnat.

Leverantören ska öppna kartongen, ansluta klipparen till sin dator och registrera den i Husqvarnas system. Tanken är då att ägarskapet bekräftas mot databasen innan leverantörer byter pinkod (det måste ju gå att låsa upp maskinen om den faktiska ägaren råkar glömma sin kod).

Fast jag antar att även utrustningen för att byta pinkod kan stjälas.

Så antingen är det någon/några som skaffat sig specialkompetens samt prylar, eller mer troligt någon som saknar kompetens...
 
Tobbe Arnesson skrev:
Så antingen är det någon/några som skaffat sig specialkompetens samt prylar, eller mer troligt någon som saknar kompetens...
Men hur lätt är koden att knäcka? 10000 koder är ju ingen omöjlighet att hantera systematiskt av någon som har tid, exempelvis en arbetslös östeuropé. Så hur många gånger har man på sig och hur lång tid tar det? Jag har inte vågat prova...
...men om vi gissar att det tar ca 15s att testa och inga begränsingar finns, så tar det inte mer än 150000s att göra detta och det är inte mer än 41 timmar. Nu borde det bara ta hälften så lång tid i snitt om man antar en jämn fördelning av koderna, dvs fyrsiffrig kod är inte så svår att knäcka om man bara har tid. Pga detta så brukar man ha en tidspärr mellan varje försök på lösenord och ytterligare en längre tidsspärr efter vart tredje försök på lösenord (automower har fem minuter efter tre försök, vilket gör att tjuven kan knappa knäcka koden på i snitt 160 timmars aktivt arbete => 10000kr per klippare ger en timlön på drygt 60kr/h, vilket är rätt OK för många). Men vill man testa snabbt så är det ju inget som hindrar att man kopplar in sig direkt i elektroniken, går kanske att bryta strömmen och nollställa detta).

Får man bara tyst på klipparen när den stjäls så löser säkert tjuven resten...
 
pacman42 skrev:
Är nu nere i 5 i klipphöjd.
Intressant, jag tror jag har hittat en mjukvarubugg i den nya mjuk åran jag fick vid reparationen (eller är det en feature?). Om klipparen vid fyrkangsklippning måste sänka hastigheten på hjulen på grund av stort klippmotstånd, så nollställs körsträckan. Detta innebär att sidan på fyrkanterna drar iväg ibland till många sträckor. Dyrka tsklippning blir det i alla fall inte, utan mer som spiraler. Särskilt som detta även sker när den vrider 90grader. Ibland snurrar den mer än ett varv innan den fortsätter.

Jag hade nog klassificerat detta som en feature om det inte hade gjort att tofsar gärna blir kvar en längre tid, än vad de blir med ren fyrkantsklippning. Fördelen är ju att den fortsätter att klippa så länge gräset är långt, men har man ett område med långt gräs så tar det lång tid att få det nedklippt. I mitt fall så drabbades jag av detta när jag gick från 6 → 5 i klipphöjd. När jag kom hem idag upptäckte jag att på min största gräsyta är halva finklippt (där klipparen släpper guiden), medan andra halvan bara har enstaka klippta stråk. Är nog inte så det är tänkt att fungera....

Nu får jag (temporärt) lägga till några meter på "följa guide" så jag träffar den dåligt klippta ytan ett tag. Orkar inte vänta på att slumpen skall lösa problemet, det tar nog tidklippmotztånd när fyrkantklippningen motarbetar den...

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
Du har 3 eller 5 försök (kommer inte ihåg), sedan spärras klipparen. För att låsa upp den så måste ÅF ringa in till Husqvarna återförsäljarsupport med åf-kundnummer, namn, serienummer samt en kod man får fram genom ett kommando på klipparen.

Vi kollar leg och ansluter klipparen i serviceprogrammet för att kolla mot stölddatabasen innan vi ringer Husqvarna för att låsa upp, hoppas alla ÅF gör så.

pacman42 skrev:
Men hur lätt är koden att knäcka? 10000 koder är ju ingen omöjlighet att hantera systematiskt av någon som har tid, exempelvis en arbetslös östeuropé. Så hur många gånger har man på sig och hur lång tid tar det? Jag har inte vågat prova...
...men om vi gissar att det tar ca 15s att testa och inga begränsingar finns, så tar det inte mer än 150000s att göra detta och det är inte mer än 41 timmar. Nu borde det bara ta hälften så lång tid i snitt om man antar en jämn fördelning av koderna, dvs fyrsiffrig kod är inte så svår att knäcka om man bara har tid. Pga detta så brukar man ha en tidspärr mellan varje försök på lösenord och ytterligare en längre tidsspärr efter vart tredje försök på lösenord (automower har fem minuter efter tre försök, vilket gör att tjuven kan knappa knäcka koden på i snitt 160 timmars aktivt arbete => 10000kr per klippare ger en timlön på drygt 60kr/h, vilket är rätt OK för många). Men vill man testa snabbt så är det ju inget som hindrar att man kopplar in sig direkt i elektroniken, går kanske att bryta strömmen och nollställa detta).

Får man bara tyst på klipparen när den stjäls så löser säkert tjuven resten...
 
Nonkan skrev:
Du har 3 eller 5 försök (kommer inte ihåg), sedan spärras klipparen. För att låsa upp den så måste ÅF ringa in till Husqvarna återförsäljarsupport med åf-kundnummer, namn, serienummer samt en kod man får fram genom ett kommando på klipparen.

Vi kollar leg och ansluter klipparen i serviceprogrammet för att kolla mot stölddatabasen innan vi ringer Husqvarna för att låsa upp, hoppas alla ÅF gör så.
Intressant. Så står det inte i manualen, där står det tre försök, sedan 5min blockering.

Då kan man känna sig lite tryggare i alla fall...


Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
Vid väldigt kraftigt regn så rekommenderas det väll att låta klipparen villa? Eller spelar det ingen roll så länge tomten inte är översvämmad vilket SMHI varnat för ska hända idag.
 
johnjensen skrev:
Vid väldigt kraftigt regn så rekommenderas det väll att låta klipparen villa?
Om inte annat så finns det ju en rekomendation på att gräset skall vila ett par, tre dagar i månaden. Det får det göra hemma hos mig just nu..;)
 
pacman42 skrev:
Intressant, jag tror jag har hittat en mjukvarubugg i den nya mjuk åran jag fick vid reparationen (eller är det en feature?).
Har du en 230? Vilken ver. har du av mjukvara? Nyfiken på om det kommit någon nyare än den jag har..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.