820 632 läst · 2 112 svar
821k läst
2,1k svar
Husqvarna Automower
Medlem
· Västra Götaland
· 360 inlägg
Jag är ny ägare till en 220, hittade i min meny att jag kunde aktivera GPS? Det finns inte med i manualen! Innebär det att jag har en sådan modul i min klippare och bara behöver sätta i simkort?
Nej det är ett separat tillbehör, kostar endast 3500:-
http://www.husqvarna.com/se/accesso...es/tillbehor-robotklippare/gps-kommunikation/
http://www.husqvarna.com/se/accesso...es/tillbehor-robotklippare/gps-kommunikation/
Jo jag vet att det finns som tillbehör, jag undrar bara varför det inte finns med i manualen på sid 45Bezt skrev:
http://www.husqvarna.com/ddoc/HUSO/HUSO2010_SEsv/HUSO2010_SEsv__1152762-01.pdf
Men i manualen för gps modulen på sid 3
http://www.husqvarna.com/ddoc/HUSO/HUSO2011_SEsv/HUSO2011_SEsv__1154008-01.pdf
Har alla alltid alternativet för gps, även om det inte är monterat?
Medlem
· Västra götaland
· 67 inlägg
Har sökt igenom denna tråd men inte hittat nåt om samma problem...
Mina 1.5 år gamla AM 220 började idag bete sig helkonstigt. I morse när jag gick till jobbet var den ute och klippte, men när jag kom hem stod den i laddstationen till synes helt död. Displayen helt blank. När jag juckade lite på den blinkade det i displayen, så jag antog att det var nåt kontaktfel mot laddaren. Med lite sandpapper gjorde jag rent kontakterna, men det hjälpte inte. Displayen blinkar bara... så här ser det ut: https://www.dropbox.com/s/rtdkpnj9ybkb7jg/AutoM.avi
När jag juckar maskinen i laddstationen syns det ibland "Automower" lite hastigt men det återgår snabbt till blinket ni ser i filmen. Några tips?
Uttagen ur laddstationen ser det nu ut så här https://www.dropbox.com/s/7oqogmq6x6txevx/AutoMb.wmv
Mina 1.5 år gamla AM 220 började idag bete sig helkonstigt. I morse när jag gick till jobbet var den ute och klippte, men när jag kom hem stod den i laddstationen till synes helt död. Displayen helt blank. När jag juckade lite på den blinkade det i displayen, så jag antog att det var nåt kontaktfel mot laddaren. Med lite sandpapper gjorde jag rent kontakterna, men det hjälpte inte. Displayen blinkar bara... så här ser det ut: https://www.dropbox.com/s/rtdkpnj9ybkb7jg/AutoM.avi
När jag juckar maskinen i laddstationen syns det ibland "Automower" lite hastigt men det återgår snabbt till blinket ni ser i filmen. Några tips?
Uttagen ur laddstationen ser det nu ut så här https://www.dropbox.com/s/7oqogmq6x6txevx/AutoMb.wmv
Redigerat:
Har fått problem med bakhjulen till min Automower 230 ACX från 2005. Bytte till nya hjul i samband med vinterservice förra året (de gamla var blanknötta). Dessa hjul som alltså bara gått drygt en säsong har nu börjat slira mellan fälg ock däck, vilket ger en obrukbar klippare - den förirrar sig i minsta backe. Jag har försökt lossa på hjulet själv. Det sitter en insexskruv i hjulets mitt, men den är väldigt hårt dragen och jag vet inte hur stor kraft jag vågar använda, med risk att jag drar sönder något.
1) Hur lossar jag hjulen?
2) Hur lagar jag hjulen?
3) Kan man fuska bara genom att dra ett par skruvar genom fälg och däck för att hålla ihop dem?
Sedan har jag ju återkommande problem med framhjulen också, de nöts snabbt, men det beror nog på att jag har mycket ölandsstensgångar. Bytte originalhjulen ett par tre gånger, kör nu på de solida tyngre hjulen som också börjar spricka (efter en dryg säsong!). Ska nu prova att montera de nya gummerade framhjulen.
1) Hur lossar jag hjulen?
2) Hur lagar jag hjulen?
3) Kan man fuska bara genom att dra ett par skruvar genom fälg och däck för att hålla ihop dem?
Sedan har jag ju återkommande problem med framhjulen också, de nöts snabbt, men det beror nog på att jag har mycket ölandsstensgångar. Bytte originalhjulen ett par tre gånger, kör nu på de solida tyngre hjulen som också börjar spricka (efter en dryg säsong!). Ska nu prova att montera de nya gummerade framhjulen.
Redigerat:
Spontant kan jag tycka att hjul som börjar slira mellan däck och fälg redan efter en säsong borde reklameras. Hur de skall bytas vet jag inte, men det kanske går att få viss vägledning från denna sprängskiss (som visserligen visar 2007 års modell):
http://www.gplshop.se/shop/7172/art1/6488901-0c6402-HIPL2007_1150464-01.pdf
http://www.gplshop.se/shop/7172/art1/6488901-0c6402-HIPL2007_1150464-01.pdf
Tack, det verkar ju då som att det bara är den centrala skruven (535 13 94-01) som håller fast "fälgen" eller egentligen navkapseln och hjulet. Den sitter bara otroligt hårt. Kan den möjligen vara vänstergängad? Håller med om att det borde reklameras, men gräset växer och jag har inte tid med ytterligare en vända på service . . .
Låter som något som löses av remspray. Ytterst användbart i många sammanhang...marmit skrev:Tack, det verkar ju då som att det bara är den centrala skruven (535 13 94-01) som håller fast "fälgen" eller egentligen navkapseln och hjulet. Den sitter bara otroligt hårt. Kan den möjligen vara vänstergängad? Håller med om att det borde reklameras, men gräset växer och jag har inte tid med ytterligare en vända på service . . .
Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
Skruven sitter hårt åtdragen och med Loctite men det är vanlig högergäng. Enklast är att hålla i fälgen, använda en BRA T-nyckel och ta i som fasen. Hittills har det inte gått sönder nåt för mig, utom ett par billiga bits.
Remspray är ett bra tips.
Kolla också att du har en ingjuten Husqvarnalogga (Ett H inuti en krona) i den grå navkapseln. De som inte har det är för mjuka och ska bytas. Nu bör du iofs ha rätt navkapsel om den hängt med i 7 år.
Remspray är ett bra tips.
Kolla också att du har en ingjuten Husqvarnalogga (Ett H inuti en krona) i den grå navkapseln. De som inte har det är för mjuka och ska bytas. Nu bör du iofs ha rätt navkapsel om den hängt med i 7 år.
Nix ingen Husqvarnalogga i navkapslarna. De byttes nog förra året i samband med hjulbytet. Är det att rekommendera att dra i en skruv genom navkapsel och däck? Eller måste det finnas ett "glapp" mellan fram & back drift?
Jag skulle felsöka dels på batteriet. Det håller 1-4 säsonger. Samt brytaren under den stora röda stoppknappen.OppfinnarJocke skrev:Har sökt igenom denna tråd men inte hittat nåt om samma problem...
Mina 1.5 år gamla AM 220 började idag bete sig helkonstigt. I morse när jag gick till jobbet var den ute och klippte, men när jag kom hem stod den i laddstationen till synes helt död. Displayen helt blank. När jag juckade lite på den blinkade det i displayen, så jag antog att det var nåt kontaktfel mot laddaren. Med lite sandpapper gjorde jag rent kontakterna, men det hjälpte inte. Displayen blinkar bara... så här ser det ut: [länk]
När jag juckar maskinen i laddstationen syns det ibland "Automower" lite hastigt men det återgår snabbt till blinket ni ser i filmen. Några tips?
Uttagen ur laddstationen ser det nu ut så här [länk]
Rekommendationen handlar väl i första hand om att den riskerar att slira om det är väldigt blött. Sen att slitageget och risken blir större vid en kraftigt oväder är väl rätt givet. Risk för skräp i luften, hagel etc.