Status
Tråden går ej att kommentera.
Automover skrev:
Om inte annat så finns det ju en rekomendation på att gräset skall vila ett par, tre dagar i månaden. Det får det göra hemma hos mig just nu..;)
Då blir sniglarna glada :)
 
Automover skrev:
Har du en 230? Vilken ver. har du av mjukvara? Nyfiken på om det kommit någon nyare än den jag har..
220, senaste mjukvaran.

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
Jag är ny ägare till en 220, hittade i min meny att jag kunde aktivera GPS? Det finns inte med i manualen! Innebär det att jag har en sådan modul i min klippare och bara behöver sätta i simkort?
 
Har sökt igenom denna tråd men inte hittat nåt om samma problem...
Mina 1.5 år gamla AM 220 började idag bete sig helkonstigt. I morse när jag gick till jobbet var den ute och klippte, men när jag kom hem stod den i laddstationen till synes helt död. Displayen helt blank. När jag juckade lite på den blinkade det i displayen, så jag antog att det var nåt kontaktfel mot laddaren. Med lite sandpapper gjorde jag rent kontakterna, men det hjälpte inte. Displayen blinkar bara... så här ser det ut: https://www.dropbox.com/s/rtdkpnj9ybkb7jg/AutoM.avi
När jag juckar maskinen i laddstationen syns det ibland "Automower" lite hastigt men det återgår snabbt till blinket ni ser i filmen. Några tips?

Uttagen ur laddstationen ser det nu ut så här https://www.dropbox.com/s/7oqogmq6x6txevx/AutoMb.wmv
 
Redigerat:
Har fått problem med bakhjulen till min Automower 230 ACX från 2005. Bytte till nya hjul i samband med vinterservice förra året (de gamla var blanknötta). Dessa hjul som alltså bara gått drygt en säsong har nu börjat slira mellan fälg ock däck, vilket ger en obrukbar klippare - den förirrar sig i minsta backe. Jag har försökt lossa på hjulet själv. Det sitter en insexskruv i hjulets mitt, men den är väldigt hårt dragen och jag vet inte hur stor kraft jag vågar använda, med risk att jag drar sönder något.

1) Hur lossar jag hjulen?
2) Hur lagar jag hjulen?
3) Kan man fuska bara genom att dra ett par skruvar genom fälg och däck för att hålla ihop dem?

Sedan har jag ju återkommande problem med framhjulen också, de nöts snabbt, men det beror nog på att jag har mycket ölandsstensgångar. Bytte originalhjulen ett par tre gånger, kör nu på de solida tyngre hjulen som också börjar spricka (efter en dryg säsong!). Ska nu prova att montera de nya gummerade framhjulen.
 
Redigerat:
Tack, det verkar ju då som att det bara är den centrala skruven (535 13 94-01) som håller fast "fälgen" eller egentligen navkapseln och hjulet. Den sitter bara otroligt hårt. Kan den möjligen vara vänstergängad? Håller med om att det borde reklameras, men gräset växer och jag har inte tid med ytterligare en vända på service . . .
 
marmit skrev:
Tack, det verkar ju då som att det bara är den centrala skruven (535 13 94-01) som håller fast "fälgen" eller egentligen navkapseln och hjulet. Den sitter bara otroligt hårt. Kan den möjligen vara vänstergängad? Håller med om att det borde reklameras, men gräset växer och jag har inte tid med ytterligare en vända på service . . .
Låter som något som löses av remspray. Ytterst användbart i många sammanhang...



Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
Skruven sitter hårt åtdragen och med Loctite men det är vanlig högergäng. Enklast är att hålla i fälgen, använda en BRA T-nyckel och ta i som fasen. Hittills har det inte gått sönder nåt för mig, utom ett par billiga bits.

Remspray är ett bra tips.

Kolla också att du har en ingjuten Husqvarnalogga (Ett H inuti en krona) i den grå navkapseln. De som inte har det är för mjuka och ska bytas. Nu bör du iofs ha rätt navkapsel om den hängt med i 7 år.
 
Nix ingen Husqvarnalogga i navkapslarna. De byttes nog förra året i samband med hjulbytet. Är det att rekommendera att dra i en skruv genom navkapsel och däck? Eller måste det finnas ett "glapp" mellan fram & back drift?
 
OppfinnarJocke skrev:
Har sökt igenom denna tråd men inte hittat nåt om samma problem...
Mina 1.5 år gamla AM 220 började idag bete sig helkonstigt. I morse när jag gick till jobbet var den ute och klippte, men när jag kom hem stod den i laddstationen till synes helt död. Displayen helt blank. När jag juckade lite på den blinkade det i displayen, så jag antog att det var nåt kontaktfel mot laddaren. Med lite sandpapper gjorde jag rent kontakterna, men det hjälpte inte. Displayen blinkar bara... så här ser det ut: [länk]
När jag juckar maskinen i laddstationen syns det ibland "Automower" lite hastigt men det återgår snabbt till blinket ni ser i filmen. Några tips?

Uttagen ur laddstationen ser det nu ut så här [länk]
Jag skulle felsöka dels på batteriet. Det håller 1-4 säsonger. Samt brytaren under den stora röda stoppknappen.
 
Rekommendationen handlar väl i första hand om att den riskerar att slira om det är väldigt blött. Sen att slitageget och risken blir större vid en kraftigt oväder är väl rätt givet. Risk för skräp i luften, hagel etc.
 
Det borde väl gå att limma gummit mot fälgen, kränga det på några ställen och dutta in en liten klick
kanske nåt typ av montagelim kan funka kan inte behövas mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.