Status
Tråden går ej att kommentera.
pacman42 skrev:
Ett minimikrav hade ju varit att slingan bara är aktiv (via ett inbyggt relä) då det är ström till laddstationen. Då hade man ju åtminstone säkrat den genom att stänga av strömmen (jag antar här att den inducerade strömmen/spänningen inte är tillräckligt stor för att hoppa över reläet, vilket kanske inte är korrekt men rimligen borde vara det vid allt annat än direktträff på tomten).
Skulle du inte kunna göra en egen fulkoppling som kortsluter slingan via ett relä när du bryter/rycker sladden till laddaren?
 
Gimbal skrev:
Skulle du inte kunna göra en egen fulkoppling som kortsluter slingan via ett relä när du bryter/rycker sladden till laddaren?
Klart jag kan. Frågan är bara hur mycket el man vill ha i den utsatta utomhusmiljön. Det hade ju varit betydligt enklare (och billigare) för HQ att göra en inbyggd lösning för detta på kretskortet, än för mig att bygga en fuktsäker låda utanför klipparen. Nu skall jag experimentera med överspänningsskydd för TV/telefon också och se om slingan fortfarande fungerar om jag kopplar in den som TV (enklare att få till kontakteringen) eller telefon (svårt att få in slingtråden i ett RJ11-uttag). Troligen fungerar det inte eftersom det är risk att varistorerna och urladdningsrören stör den av slingan genererade radiosignalen (min misstanke att det är radio - eftersom magnetfälten borde vara svåra att identifiera på så långa avstånd som klipparen kan vara ifrån slingan), men det skadar ju inte att prova. Fungerar det är det ju en "produkt" som HQ själva borde skicka med också...
 
Det är radio, samma frekvens som självsynkande klockor (eftersom sådana slutar funka om det är en Automover i närheten). Det lär även gå att leta slingavbrott med en AM-radio.
 
Såvitt jag förstått är underfrekvensen olika beroende på pin kod. Det är ju så de håller isär olika klipparområden.
 
Redigerat:
Efter att ha varit utan klippare i tre veckor (flera olika problem) så får hon nu jobba hårt. Har ställt upp klipphöjden till "8" och hon kör fast var tredje klippning ungefär (när hon blivit instängd i högt gräs). Det ser ut som grod-hopp när hon tar sig fram. Frambenen lyfter sig och ett frånskjut med bakbenen varefter den sakta sjunker ner i takt med att gräset klipps av/lägger sig. Sedan ett nytt skutt framåt...

automower-hogt-gras.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En yta (närmast laddstationen) är redan färdigklippt (på höjd "8") och redo för finklippning, här kvarstår dock en del arbete fortfarande - det såg dock mycket bättre ut i morse än igår kväll när denna bilden togs...

Gräset har bitvis vuxit sig till närmare 4dm på tre veckor...
...på de ställena kommer jag aldrig mer att gödsla. På andra delar av tomten behöver det knappt klippas alls (lite matjord och dålig vattentillgång), på läge "8" så klipps endast enstaka grässtrån av där...

Måste även skriva att 230:s hjul är grymt mycket effektivare än 220:s, med de gamla hjulen hade detta aldrig gått. Markant skillnad! Orsaken till att jag bytte är att slänten som syns längre bak i bilden är så brant att klipparen slirade väldigt mycket när det är blött på hösten, så till den milda grad att ena däcket tom nötts slut och när jag ändå skulle byta så var det värt att kosta på den några kronor extra (efter tips härifrån forumet).
 
pacman42 skrev:
Efter att ha varit utan klippare i tre veckor (flera olika problem) så får hon nu jobba hårt. Har ställt upp klipphöjden till "8" och hon kör fast var tredje klippning ungefär (när hon blivit instängd i högt gräs). Det ser ut som grod-hopp när hon tar sig fram. Frambenen lyfter sig och ett frånskjut med bakbenen varefter den sakta sjunker ner i takt med att gräset klipps av/lägger sig. Sedan ett nytt skutt framåt...

[bild]

En yta (närmast laddstationen) är redan färdigklippt (på höjd "8") och redo för finklippning, här kvarstår dock en del arbete fortfarande - det såg dock mycket bättre ut i morse än igår kväll när denna bilden togs...

Gräset har bitvis vuxit sig till närmare 4dm på tre veckor...
...på de ställena kommer jag aldrig mer att gödsla. På andra delar av tomten behöver det knappt klippas alls (lite matjord och dålig vattentillgång), på läge "8" så klipps endast enstaka grässtrån av där...

Måste även skriva att 230:s hjul är grymt mycket effektivare än 220:s, med de gamla hjulen hade detta aldrig gått. Markant skillnad! Orsaken till att jag bytte är att slänten som syns längre bak i bilden är så brant att klipparen slirade väldigt mycket när det är blött på hösten, så till den milda grad att ena däcket tom nötts slut och när jag ändå skulle byta så var det värt att kosta på den några kronor extra (efter tips härifrån forumet).
Va F.. är det en skördetröska? :wow:
 
Stickan56
Mabcus skrev:
Va F.. är det en skördetröska? :wow:
Ja, detta är inte en rekommenderad metod. Onödigt slitage på en maskin som kostar en slant. :confused:

MVH Stickan
 
Redigerat:
Stickan56 skrev:
Ja, detta är inte en rekommenderad metod. Onödigt slitage på en maskin som kostar en slant. :confused:

MVH Stickan
Några extra vändor blir det. Jag tror dock inte att det sliter speciellt mycket mer än vanliga klippningar. Men fler klippningar blir det...

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
Ett par frågor från en nybörjare.

Kan AM följa en guide som ligger som en U-sväng inuti U:et, tex med korridor 10 och 2 meter mellan U:ets "ben"? Eller blir det skit när den följer guiden på ett visst avstånd och plötsligt stöter på samma guide fast åt andra hållet?

Vad händer om AM följer begränsningsslingan in och ngt pucko plötsligt ställt ett massivt hinder i vägen? Släpper den slingan och far iväg åt ngt håll tills den träffar på slingan igen (förhoppningsvis på ett mer lämpligt ställe)?

Tack
 
Stickan56
Förutsatt att jag förstått frågan så svarar jag ja på båda.

Jag har visserligen Korridor 4 men jag har guiden rakt ut från laddningsstationen ca 2m gör en sväng 180 grader runt hörnet på huset in i en passage 2m bred. Detta för att komma från ena sidan av huset till den andra. Det blir som en metkrok med spetsen in i laddningsstationen. Jag hoppas att detta blev begripligt.

När det gäller följa slingan kan den fånga slingan vid en annan punkt men kanske inte på rätt sida om hindret. Själv använder jag inte följa slinga alls.

MVH Stickan
 
När den släpper guiden så hoppar den glatt på begränsningsslingan. Den släpper dock inte begränsningsslingan, utan då gör den en sväng utåt åt sidan för att försöka komma runt hindret, varefter den sakta svänger tillbaka igen mot slingan. Stöter den då på ett hinder igen, så gör den en ny lov ut på gräsmattan igen. Jag har ett helt hus i vägen på ett ställe på tomten och om den där greppar begränsningsslingan (händer inte så ofta) innan detta så går den typ så här "UUUUUUU" osv till dess att den hittar slingan igen.
 
pacman42 skrev:
... Har ställt upp klipphöjden till "8" och hon kör fast var tredje klippning ungefär (när hon blivit instängd i högt gräs). Det ser ut som grod-hopp när hon tar sig fram...

[bild]
Det står i handboken att gräset inte ska vara för högt första klippningen :)

Hur många kniv-byten går åt för en tur som denna?

Läge 8? Nu måste jag ut och titta på min. Är bomsäker att jag har läge 6 som högst. Jag har min på höjd 5 och eftersom jag då kan gå på gräset i sandaler utan att bli blöt av daggen så undrar jag anledningen att klippa lägre. Ogräs, geografiskt eller något annat?
nurmikko-syksy[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tittade på denna sida som rekommendera 1-1,5 cm med sitt gräs: http://www.skanefro.se/gronytor/arter-och-sorter/rodsvingel/#.T9l1GMUpeIk En annan skriver "Gräsmattan ska klippas regelbundet. Normal klipphöjd är ungefär 4–5 cm. Bäst är att på en gång klippa 1/3 av gräsets totalhöjd. "
 
johnjensen skrev:
Det står i handboken att gräset inte ska vara för högt första klippningen :)

Hur många kniv-byten går åt för en tur som denna?

Läge 8? Nu måste jag ut och titta på min. Är bomsäker att jag har läge 6 som högst. Jag har min på höjd 5 och eftersom jag då kan gå på gräset i sandaler utan att bli blöt av daggen så undrar jag anledningen att klippa lägre. Ogräs, geografiskt eller något annat?
[bild]
Tittade på denna sida som rekommendera 1-1,5 cm med sitt gräs: [länk] En annan skriver "Gräsmattan ska klippas regelbundet. Normal klipphöjd är ungefär 4–5 cm. Bäst är att på en gång klippa 1/3 av gräsets totalhöjd. "
Inga knivbyten ännu de är fortfarande vassa, byter bara efter närkontakt med jord, sand sten eller kottar..

Gräset är snart klart för klippning på höjd 6. Lite tufsar kvar bara. När några stråk kors och tvärs är klara så går det rätt fort därefter...

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
pacman42 skrev:
När den släpper guiden så hoppar den glatt på begränsningsslingan. Den släpper dock inte begränsningsslingan, utan då gör den en sväng utåt åt sidan för att försöka komma runt hindret, varefter den sakta svänger tillbaka igen mot slingan. Stöter den då på ett hinder igen, så gör den en ny lov ut på gräsmattan igen. Jag har ett helt hus i vägen på ett ställe på tomten och om den där greppar begränsningsslingan (händer inte så ofta) innan detta så går den typ så här "UUUUUUU" osv till dess att den hittar slingan igen.
Har inte testat själv, men den borde väl strunta i att hoppa på begränsningskabeln även i detta fallet om man har följa begränsningskabel satt till 99?
 
Vi har ett problem med vår automwer g1 som jag verkligen någon kunnig kan hjälpa oss med tips runt...

Vi har bytt följande delar:
- 2 hjulmotorer
- Krocksensorer
- Slingsensor
- Kontrollkort
- Hjullager

Har även:
- Felsökt slinga
- Provat automowern på 3 olika gräsmattor med olika slingor och laddare.

Problemet är:
Den lämnar laddstationen precis som den ska och går runt och klipper, men när det är dags för att avsluta klippningen och gå tillbaka så händer följande, klipparmotorn slås av som den ska men krockar klipparen med något så kör den igång igen tills den går över en slinga då slår den av klipparmotorn igen. den kan vart som helst på gräsmattan börja backa, snurra och ha sig precis som det är en begränsningsslinga där. Kommer den så den går över guideslingan så känner den av den och börjar följa den lite men när slingan svänger så gör inte automowern det utan fortsätter rakt fram. Den har även en förmåga att några gånger gått över begränsningsslingan och hoppat ut på grusinfarten. Dock slutar det alltid med att den säger att den inte hittar laddstationen eller att den är utanför slingan.

Hjälp.... =)

Tillägg: Allt är bytt på verkstad och de vet tyvärr inte heller vad de ska göra, så jag står i dagsläget med en maskin som inte funkar som jag lagt ner rätt mycket pengar på att få lagad... =(
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.