Status
Tråden går ej att kommentera.
Får du inte ut det på hemförsäkringen/allrisk med en självrisk på ca 1000kr ?
Själv fick jag ut när åskan gick in via telefon-ADSL modemet, slog ut den trådlösa telefonen, modemet, dator, bildskärm, skrivare och slog ut ena huvudsäkringen så två frysar var strömlösa i två dygn (vi var bortresta) :D

Har haft min AM i snart två år nu och inte haft några sådana problem trots att jag bor på landsbygden. Enda sättet att åskskydda slingan borde vara med ett gnistgap men den restspänning som blir kvar räcker nog ändå för att slå ut maskinens elektronik.
 
pacman42 skrev:
Nonkan: Har du hört av Husqvarna om vad de har att säga om att klipparen inte tål ens en tillstymmelse till åska? Jag har som sagt var varit extremt noggrann med åska och trots det fått min laddplatta utslagen. Det är inte acceptabelt för en utomhus produkt vars syfte är att den skall vara självgående...
Så känsliga brukar de inte vara. Vi har aldrig bytt hela stationen vid åskträff, utan det är endast kretskortet i stationen som råkat illa ut. Kostar ca 800:- exkl arbete. I de fallen har man fått ett blixtnedslag relativt nära tomten och fått en strömspik i själva begränsningsslingan och då ryker kortet, precis som att ett elstängselaggregat eller bredbandsmodem ryker vid träff på ledningarna.

Felsökning brukar inte vara så krångligt heller, bara att fråga när det hände och om det åskat vid tillfället. Byta kort och prova, bör inte ta mer än kanske en timme inkl felsökning, arbete och administration.

Husqvarna rekommenderar att man drar ur slingkontakterna, men det är ändå ett relativt litet problem sett till antalet levererade maskiner. Känns snarare som att ÅF borde ha bättre rutiner för felsökning.

Du kan alltid kolla om hemförsäkringen täcker.

Jag kanske verkar lite oengagerad i ämnet, men jag är uppvuxen på landet på lantgård, och det man fått med sig är att grejer går sönder. Vet inte hur många elstängselaggregat vi fick byta, men det var en bunt och det är bara att sucka och köpa nytt, för man måste ju ha ett :) Ett och annat smällt modem finns ju också på listan, men det är ju självförvållat då man inte orkar dra ur kontakten.
 
Vad är det för fel på en 230 som följer guiden in exakt spår i spår så att det blir som en"traktorväg" med bara två hjulspår. Korridorbredd är satt till max (10) så den borde variera var den kör?
 
Matss skrev:
Vad är det för fel på en 230 som följer guiden in exakt spår i spår så att det blir som en"traktorväg" med bara två hjulspår. Korridorbredd är satt till max (10) så den borde variera var den kör?
Det är rätt guide du satt korridorbredden på?
Ska iofs inte spåra om den är på standardinställning heller.
 
  • Gilla
kitco
  • Laddar…
Alla satt på 10. Men det är bara den ena som blir traktorspår. Detta kan dock bero på att chansen att den väljer den guiden är större pga större yta där. Den verkar gränsla tråden perfekt hela tiden...
 
Nonkan skrev:
...Jag kanske verkar lite oengagerad i ämnet, men jag är uppvuxen på landet på lantgård, och det man fått med sig är att grejer går sönder. Vet inte hur många elstängselaggregat vi fick byta, ...
Så är det. Men jag har kommit billigt undan. 5 st 56k-modem, 1 stängselaggregat, 1 ADSL-modem, en digital-box och en VHS-video. Skulle dock aldrig våga lämna klipparen igång om jag åkte bort en semestervecka.
 
CAS01 skrev:
Någon annan som har stor gräsyta ca 2500-3000 som använder 230 acx? hur fungerar det för ex
Hej!

Det låter som min tomt är i stort sätt identisk med din, jag har en 230ACX sen 2009 som har fungerat perfekt till idag då ett batteri dog :( (2350timmar har den gått nu! är väll rätt ok?? ) så 2 nya batterier är på väg. Annars kan jag nog säga att det är ett av mina bättre köp då en tur med vanliga klipparen tar ca 3,5h...

Mvh
 
Mitt nyfixade hus.
ImageUploadedByTapatalk1339360522.657281.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Stickan56
Och här kommer ett till.

MVH Stickan IMG_1476.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Snyggt Hus,borde göra något liknande själv.
ironpower skrev:
Hej!

Det låter som min tomt är i stort sätt identisk med din, jag har en 230ACX sen 2009 som har fungerat perfekt till idag då ett batteri dog :( (2350timmar har den gått nu! är väll rätt ok?? ) så 2 nya batterier är på väg. Annars kan jag nog säga att det är ett av mina bättre köp då en tur med vanliga klipparen tar ca 3,5h...

Mvh
Jag och också ungefär samma tomt men dragit ner klipptiden från 24/7 till 16/7 och märker ingen skillnad. Att jag dragit ner tiden är för att jag ska slippa rusa ut med ficklampa på natten om det ösregnar eller åskar. Det verkar som om 230 klarar mer än man tror så länge batterierna är fräscha.
 
orparn skrev:
Får du inte ut det på hemförsäkringen/allrisk med en självrisk på ca 1000kr ?
Själv fick jag ut när åskan gick in via telefon-ADSL modemet, slog ut den trådlösa telefonen, modemet, dator, bildskärm, skrivare och slog ut ena huvudsäkringen så två frysar var strömlösa i två dygn (vi var bortresta) :D

Har haft min AM i snart två år nu och inte haft några sådana problem trots att jag bor på landsbygden. Enda sättet att åskskydda slingan borde vara med ett gnistgap men den restspänning som blir kvar räcker nog ändå för att slå ut maskinens elektronik.
Pratade just med försäkringsbolaget. Självrisk på 1500kr. Skall nog gå bra i alla fall lät det som. Handläggaren hade dock aldrig hört talas om robotklippare så jag fick hålla en introduktionskurs i att förklara hur de fungerar...

Jag har alltid bott på landet utom några få år när jag flyttat hemifrån, men enda gången jag har fått elektronik utslaget tidigare var ett modem när jag bodde i stan - telestationen var placerad på ett berg, transformatorstationen på ett annat. Varje gång det åskade så åkte modemen, det spelade ingen roll i vilket av bergen blixten slog ned...

På senare år har jag vid ett flertal tillfället sett mitt säkringsskåp lysa i blått när åskan slår ned i närheten, men jag har aldrig fått elektronik utslagen eftersom jag har överspänningsskydd på allt. Blixten slår hos mig aldrig ned närmare än 500m bort (bor in en dalgång), men de som fortfarande använder sig av telefon brukar få problem den vägen, men sedan jag skaffade fiber har jag aldrig haft några problem förrän nu. Därför är jag extremt irriterad på att Automower inte klarar av överspänning i slingan, som ju är omöjlig att skydda annat än via manuell urkoppling. Ett minimikrav hade ju varit att slingan bara är aktiv (via ett inbyggt relä) då det är ström till laddstationen. Då hade man ju åtminstone säkrat den genom att stänga av strömmen (jag antar här att den inducerade strömmen/spänningen inte är tillräckligt stor för att hoppa över reläet, vilket kanske inte är korrekt men rimligen borde vara det vid allt annat än direktträff på tomten).
 
Hej
Har kommit över ett exemplar av den äldre modellerna av Automower. Den skulle dock behöva ett nytt fräscht batteri. Då klipparen är typ 12 år gammal funderar jag på om man inte kan komma undan billigare än de över två tusen kr som ett nytt batteri till G1:an kostar. Man borde ju kunna köpa lösa celler och bygga ihop ett eget batteri pack. Problemet är att när jag kikar lite närmare på batteriet har den inte mindre än 8 trådar in till kontrollkortet. Hur är dessa kopplade? varför inte bara en + och en - kabel?

Någon som har lite kunskap om detta?
 
alothman skrev:
Hej
Har kommit över ett exemplar av den äldre modellerna av Automower. Den skulle dock behöva ett nytt fräscht batteri. Då klipparen är typ 12 år gammal funderar jag på om man inte kan komma undan billigare än de över två tusen kr som ett nytt batteri till G1:an kostar. Man borde ju kunna köpa lösa celler och bygga ihop ett eget batteri pack. Problemet är att när jag kikar lite närmare på batteriet har den inte mindre än 8 trådar in till kontrollkortet. Hur är dessa kopplade? varför inte bara en + och en - kabel?

Någon som har lite kunskap om detta?
Det är väl bara att öppna och titta och koppla de nya cellerna på samma sätt.
Gissar att det är för att balansera batterierna vid laddning eller för att mäta vid felsökning
Ja det skulle gå med plus och minus om G1:s elektronik inte slår bakut.
 
Redigerat:
JAJansson skrev:
Det är väl bara att öppna och titta och koppla de nya cellerna på samma sätt.
Gissar att det är för att balansera batterierna vid laddning eller för att mäta vid felsökning
Ja det skulle gå med plus och minus om G1:s elektronik inte slår bakut.
Jo själv klart är det bara att öppna och koppla lika som i original batteriet. Men tänkte om någon hade gjort något liknande. Vill inte "bryta" upp batteriet innan jag test kört roboten lite mer så jag vet om det är någon idé att investera i batteri.
 
alothman skrev:
Jo själv klart är det bara att öppna och koppla lika som i original batteriet. Men tänkte om någon hade gjort något liknande. Vill inte "bryta" upp batteriet innan jag test kört roboten lite mer så jag vet om det är någon idé att investera i batteri.
Har gjort liknande på en skruvdragare. Inga problem som helst. Köpte en skruvdragare med samma typ av batterier (2st följde med för 300kr - ett utbytesbatteri kostade 600kr), men det var en enklare modell utan någon laddstyrning alls inbyggd i batteriet. Flyttade över laddstyrningen från det gamla batteriet till ett av de nya och hade helt plötsligt två skruvdragare med fungerande batterier och var sin laddare... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.