Status
Tråden går ej att kommentera.
Kolla skarven mellan guide/begränsning (ska vara helt ihoptryckt) samt anslutning begränsningskabel/station.

Dioden på stationen, lyser den eller blinkar?
 
Lyser lampan med fast sken hur du än kopplar trådarna?

Kan var att du har för lång lina och den nu klipper mellan Guide och begränsningslina om du av misstag just nu kör med guide och ena slingan.
 
Skall kolla skarven igen.
Lampan lyser med fast sken.
Har jag ner ca 180m begränsningskabel och ca 40m guidekabel.
När jag drog ut guide kabeln i laddstationen så fungerade allt toppen, han kör fram till begränsningskabeln bra på alla ställen.
Kanske är så som Nokan säger att det är dålig kontakt ihop med begränsningskabeln., får prova lite imorgon om jag hittar felet.

Sedan det där med inställningar verkar vara klurigt, har en smal gång där klipparen skall gå igenom.
Den är ca 3m mellan begräningsningkablarna och guide kabeln ligger mitt i mellan dom.
 
bengan24 skrev:
Skall kolla skarven igen.
Lampan lyser med fast sken.
Har jag ner ca 180m begränsningskabel och ca 40m guidekabel.
När jag drog ut guide kabeln i laddstationen så fungerade allt toppen, han kör fram till begränsningskabeln bra på alla ställen.
Kanske är så som Nokan säger att det är dålig kontakt ihop med begränsningskabeln., får prova lite imorgon om jag hittar felet.

Sedan det där med inställningar verkar vara klurigt, har en smal gång där klipparen skall gå igenom.
Den är ca 3m mellan begräningsningkablarna och guide kabeln ligger mitt i mellan dom.
3m mellan är inga bekymmer. Jag har ca 40cm gång med guide mellan, men när det blir så litet så måste du ändra korridorbredd guide till 0. och sänka korridorbredd begränsning.
Och då klipps inte korridoren (min e stenplattor dock) vid så liten bredd, utom ibland, av misstag.
 
bengan24 skrev:
Sedan det där med inställningar verkar vara klurigt, har en smal gång där klipparen skall gå igenom.
Den är ca 3m mellan begräningsningkablarna och guide kabeln ligger mitt i mellan dom.
Tänk på att klipparen alltid går på samma sida om guiden både ut och in. Det kan vara en fördel att guiden inte ligger mitt emellan begränsningskablarna utan närmare den ena och använda korridorbredd om du vill undvika spårbildning. Sett från laddstationen går min alltid ut/in på höger sida av guidkablen.
 
JayJay skrev:
Tänk på att klipparen alltid går på samma sida om guiden både ut och in. Det kan vara en fördel att guiden inte ligger mitt emellan begränsningskablarna utan närmare den ena och använda korridorbredd om du vill undvika spårbildning. Sett från laddstationen går min alltid ut/in på höger sida av guidkablen.
Går den på samma sida ut / in? Trodde att den gick på ena sidan ut och andra sidan in. Men det vart ett tag sedan jag körde min så. Men jag håller med, man får spårbildning i gräsmattan om man kör korridorbredd 0.
 
Klämde inhopp kontakten vid skarven lite till.
Mäter man så är guideslingan hel, men så fort jag kopplar in den i laddstationen så stannar klipparen på tex signalfel , främre krocksensor defekt m.m

Får ringa någon imorgon efter tips..
 
Måste bara beröma Husqvarna för en väl igentänkt maskin. Tog ca 1 timme att installera har nu klippt och sköt sig perfekt utan felmeddelanden, förutom de fel jag själv skapat tex genom att lyfta den utan att först stoppa den. så till Husqvarna ett STORT tack...
 
  • Gilla
Pärrko
  • Laddar…
Nu är jag på krigsstiden. Fick igen min maskin från reparation och det kostade skjortan. Fick byta laddplatta eftersom den blivit utsatt för överspänning. Det har varit ett enda åskväder där jag bor (så vitt jag vet) och då var alla sladdar (inklusive slingan) urdragna. Syftet med en maskin av detta slaget är väl att den skall kunna klippa när man inte är hemma, men det är ju omöjligt om åska förstör maskinen. I mitt fall måste det varit någon åskknall när jag har sovit. Det åskväder som jag lyckades undvika uppstod utan förvarning från meteorologerna när jag var på jobbet. Tvingades åka hem innan det nådde min hemvist (ca 5 mil från där åskan uppstod utan förvarning). Kan ju iofs ha varit någon åskknall innan jag hann hem?

Som jag ser det så måste klipparen vara felkonstruerad om den helt saknar överspänningsskydd på slingan. Jag har överspänningsskydd anslutet på elanslutningen, men det räcker uppenbarligen inte...
...min granne hade inte sin klippare elansluten förra sommaren, men plattan gick sönder ändå - han hade fortfarande slingan ansluten.

I mitt fall blev dessutom symptomen mycket konstiga, vilket gjorde att jag nu fått betala en rejäl slant för felsökningen också...

Jag har tittat på många olika sätt att lösa detta, men det borde egentligen vara Husqvarna som löser detta åt oss då jag är tveksam till att det går att koppla in överspänningsskydd på slingan med bibehåkllen funktion...

Har någon hittat en bra lösning på åskskydd till plattan?
 
Nonkan: Har du hört av Husqvarna om vad de har att säga om att klipparen inte tål ens en tillstymmelse till åska? Jag har som sagt var varit extremt noggrann med åska och trots det fått min laddplatta utslagen. Det är inte acceptabelt för en utomhus produkt vars syfte är att den skall vara självgående...
 
Mabcus skrev:
Måste bara beröma Husqvarna för en väl igentänkt maskin. Tog ca 1 timme att installera har nu klippt och sköt sig perfekt utan felmeddelanden, förutom de fel jag själv skapat tex genom att lyfta den utan att först stoppa den. så till Husqvarna ett STORT tack...
Grattis till ett bra köp du kommer inte att ångra dig!
 
Mabcus skrev:
Måste bara beröma Husqvarna för en väl igentänkt maskin. Tog ca 1 timme att installera har nu klippt och sköt sig perfekt utan felmeddelanden, förutom de fel jag själv skapat tex genom att lyfta den utan att först stoppa den. så till Husqvarna ett STORT tack...
Håller med, en enkel och välskriven instruktionsbok.
Min maskin har gått 250 h nu och har bara stannat en enda gång. Trots mycket buskar, backar och smala gångar. Stoppet berodde på en stubbe som var bortglömd.
 
Önskar jag kunde hålla med. Finns ingen support hos HQ.
Kontakta en ÅF så hjälper dom dig.
Har pratat med 3 firmor och ingen vet vad jag skall göra.
min guide kabel fungerar inte, har mätt det och det finns ström.
Men drar hag ur den i laddstationen så fungerar klipparen men har svårt att komma till laddaren tyvärr.
 
bengan24 skrev:
Önskar jag kunde hålla med. Finns ingen support hos HQ.
Kontakta en ÅF så hjälper dom dig.
Har pratat med 3 firmor och ingen vet vad jag skall göra.
min guide kabel fungerar inte, har mätt det och det finns ström.
Men drar hag ur den i laddstationen så fungerar klipparen men har svårt att komma till laddaren tyvärr.
Be någon av de ÅF prova med ett nytt kort i stationen, det är ju det som ger signalen, ev prova med klipparen på butiksinstallation (de flesta har en sån för service/kontroll)
 
pacman42 skrev:
Nu är jag på krigsstiden. Fick igen min maskin från reparation och det kostade skjortan. Fick byta laddplatta eftersom den blivit utsatt för överspänning. Det har varit ett enda åskväder där jag bor (så vitt jag vet) och då var alla sladdar (inklusive slingan) urdragna. Syftet med en maskin av detta slaget är väl att den skall kunna klippa när man inte är hemma, men det är ju omöjligt om åska förstör maskinen. I mitt fall måste det varit någon åskknall när jag har sovit. Det åskväder som jag lyckades undvika uppstod utan förvarning från meteorologerna när jag var på jobbet. Tvingades åka hem innan det nådde min hemvist (ca 5 mil från där åskan uppstod utan förvarning). Kan ju iofs ha varit någon åskknall innan jag hann hem?

Som jag ser det så måste klipparen vara felkonstruerad om den helt saknar överspänningsskydd på slingan. Jag har överspänningsskydd anslutet på elanslutningen, men det räcker uppenbarligen inte...
...min granne hade inte sin klippare elansluten förra sommaren, men plattan gick sönder ändå - han hade fortfarande slingan ansluten.

I mitt fall blev dessutom symptomen mycket konstiga, vilket gjorde att jag nu fått betala en rejäl slant för felsökningen också...

Jag har tittat på många olika sätt att lösa detta, men det borde egentligen vara Husqvarna som löser detta åt oss då jag är tveksam till att det går att koppla in överspänningsskydd på slingan med bibehåkllen funktion...

Har någon hittat en bra lösning på åskskydd till plattan?
Förstår dig. Men Mower är nog inte gjord för oövervakad gratis-klippning på grund av åskrisken. Tror inte klipparen är något för de som tänkt låta den gå själv när man är på arbetet eller borta på semester. Dvs om man inte vill riskera att eventuellt betala för åskskadorna på både maskin och laddstation (maskinen kan ju råka stå i laddstationen när åskan går).

Det har ännu inte hänt mig men jag är beredd på att det kan hända.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.