12 764 läst · 30 svar
13k läst
30 svar
Husdrömmar: Wingårdhs Äggdal och återbesök
Nja, jag tycker det ska finnas plats för både och men det beror också mycket på omgivningen i sig. Tycker också att mycket som byggs är fult men att det finns många bra exempel på hur det moderna tagit hänsyn till omgivningen utan att för den delen byggas som ett 1900-talshus.
Tyvärr också alltför många exempel på motsatsen. Det är väl lite det arkitektupproret handlar om, jag tror inte direkt de är emot att det byggs moderna hus där det passar.M Manfreds skrev:
Upplever att husdrömmar gått från intressanta hus och detaljer kring bygget till relationsgull med de som ska bo och fika till inslag av de boendes familj och uppväxt. Dötråkigt numera...
Det var min första tanke också, och det som jag ville se hur de löst, men antar att rökkanalen går upp i hörnen och sedan i takstolarna upp mot skorstenen.Abbe W skrev:
Det andra var hur de löste de murade ”skorstenarna”, från vilken ’nivå’ börjar den? På vinden? Eller uppe på taket? Sådant är intressant att få reda på, övrigt har programmet blivit sämre. Vi så inget/något program tror jag av förra säsongen.
Jag har inte sett så många avsnitt så började kolla från början häromveckan, var väl från typ 2014. Kan meddela att det var massor med relationsgull och fika då med.Rickard_nr1 skrev:
Håller också med om det var massor relationer och drömmar genom alla tidigare säsonger egentligen. Såg några tidigare avsnitt som hade för mig var rätt byggnadsinriktade verkligen inte hade många minuter där det diskuterades bygg i någon form. Min uppfattning är snarare att vissa enskilda projekt tog upp mycket material/teknik/arkitektur men rätt många hade mest några få moment med i programmet, typ takstolar på plats, bottenplatta eller stå i regn och peka var köket kommer ligga.
Gert är vänlig i sina kommentarer, i rutan.
Beundransvärt tycker jag - mer sånt
Beundransvärt tycker jag - mer sånt
Jag gillar den här programserien. Var inte med från början utan håller på att titta "ifatt" just nu, då alla avsnitt sen 2014 finns på SVT play.
Visst, det är åt helvete för mycket kindpussar och på tok för lite snickerier men det är ändå sevärda program.
Trots det överdrivna kindpussandet är Gert Wingård riktigt rolig emellanåt med sina kommentarer och Pernilla Månsson är trevligare att se än Anne Lundberg. Jag har hittills varit nöjd med variationen av projekt.
Vilka Äggdal blev jättefint, även om jag inte gillade att det var falurött även på insidan.
Visst, det är åt helvete för mycket kindpussar och på tok för lite snickerier men det är ändå sevärda program.
Trots det överdrivna kindpussandet är Gert Wingård riktigt rolig emellanåt med sina kommentarer och Pernilla Månsson är trevligare att se än Anne Lundberg. Jag har hittills varit nöjd med variationen av projekt.
Vilka Äggdal blev jättefint, även om jag inte gillade att det var falurött även på insidan.
Hej,
Är det någon som vet hur man bygger liknande dörrar som de Gert Wingård har på sin nya "lada"? Och vad kallas dem? Det ser inte ut att vara en skjutdörr men lika snygga då man inte ser insidan på dörren när den är öppen. Kanske någon har tips tillverkare av såna gångjärn? Jag kan typ se dem framför mig med har inte lyckats googla fram dem
Så->
https://www.byggahus.se/sites/defau.../public/inline-images/ladan.jpg?itok=cZvtSCFQ
/Joakim
Är det någon som vet hur man bygger liknande dörrar som de Gert Wingård har på sin nya "lada"? Och vad kallas dem? Det ser inte ut att vara en skjutdörr men lika snygga då man inte ser insidan på dörren när den är öppen. Kanske någon har tips tillverkare av såna gångjärn? Jag kan typ se dem framför mig med har inte lyckats googla fram dem
Så->
https://www.byggahus.se/sites/defau.../public/inline-images/ladan.jpg?itok=cZvtSCFQ
/Joakim