42 430 läst · 146 svar
42k läst
146 svar
Husdrömmar: Amy och Love återupplivar ödehus i Vinslöv
Jag var ju själv med i Husdrömmar förra säsongen och inte kan man säga att SVT Teamet speglade det vi tyckte var viktigt eller fokuserade på huset. (Det var tom SAMMA team som gjorde vårt avsnitt i paralell med "Vinslöv" för vi satte igån i April-18 och var klara i Dec -18. som vi sa inkl att flytta från Stockholm till Skåne i Juli.)
Men jag har inget emot att de gör sin vinkel, jag betalar inget och fick en massa bra råd från SVT Teamet och Gert och Anne. Gert är en internationellt känd arkitekt och jag förväntade mig att han skulle utmana besluten i byggprocessen. Det var RIKTIG bra för nu har vi två saker förbereda som annars skulle kosta massor med mer pengar, Att öppna till nock i kök så vi ser husets "apelsin skiva" och att göra två stora kupor på baksidan av huset med en ev balkon / terass..
Nu är det bara att sätta sågen i det som skall bort och bygga ist för att behöva riva inneväggar och ev badrum med tätskikt osv.
Jag tyckte att Love med familj gjorde det riktigt fint och de enda saker som saknas är ju de som Husdrömmar med Team inte vill belysa.
Men jag har inget emot att de gör sin vinkel, jag betalar inget och fick en massa bra råd från SVT Teamet och Gert och Anne. Gert är en internationellt känd arkitekt och jag förväntade mig att han skulle utmana besluten i byggprocessen. Det var RIKTIG bra för nu har vi två saker förbereda som annars skulle kosta massor med mer pengar, Att öppna till nock i kök så vi ser husets "apelsin skiva" och att göra två stora kupor på baksidan av huset med en ev balkon / terass..
Nu är det bara att sätta sågen i det som skall bort och bygga ist för att behöva riva inneväggar och ev badrum med tätskikt osv.
Jag tyckte att Love med familj gjorde det riktigt fint och de enda saker som saknas är ju de som Husdrömmar med Team inte vill belysa.
Tycker den här tråden har spårat ur. Låt paret, som gjort det här gamla ödehuset beboeligt utifrån sina förutsättningar, slippa alla magsura kommentarer om fönster. Ni lär ju inte kunna ändra på husets utseende annat än att köpa det och försöka återställa det till ursprungligt skick.
De gjorde huset till sitt eget och de gjorde det bra.
De gjorde huset till sitt eget och de gjorde det bra.
Det finns massor av duktiga fönsterrenoverare.Q Qvanten skrev:Att hitta hantverkare som renoverar fönster är nog inte lätt, det är omständigt, tar tid och är dyrt samt svårt att hitta folk som kan jobbet. Dessutom finns det ingen tillverkare av fönster som gör reklam för renovering av fönster. Om man vill renovera i originalstil får man nog göra det själv och då tar det tid och då blir det antagligen inget program i teve tyvärr.
Visst finns det många fönsterrenoverare men i det här fallet var det väl inte så många originalfönster kvar att renovera? De flesta av fönstren var ju redan bytta till modernare när paret köpte huset och påbörjade sin renovering. Om jag minns rätt från Loves nu borttagna kommentar här i tråden var det bara tre ursprungliga fönster som byttes ut.N Nephew skrev:
Uppriktigt talat så förstår jag inte de negativa synpunkterna om de nya fönstren!
Vad är fel egentligen?
Gammalt:
(Suddig bild)
Nytt:
Vad stör er?
Det är ju ingen större skillnad i karmens och bågarnas dimensioner, vad jag kan se.
Tycker tvärt om att det är mycket pietetsfullt renoverat.
Vad är fel egentligen?
Gammalt:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nytt:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad stör er?
Det är ju ingen större skillnad i karmens och bågarnas dimensioner, vad jag kan se.
Tycker tvärt om att det är mycket pietetsfullt renoverat.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 678 inlägg
Jovisst, men här saknades ju rätt många "original-fönster" i alla fall... Jag tycker också att fönstren de valde passade in helt ok...N Nephew skrev:
Glasdörrarna ser lite fel ut utifrån, men jag tror de passar bättre inifrån, med den något mer moderna stilen där...
Jo om man vill. Jag skulle också slängt ut den gamla skiten och satt i nytt.N Nephew skrev:
En eloge till familjer som tar hand om ruckel och gör dem beboeliga. Ett annat exempel som också toksågas av dessa byggnadsvårdare är ju Hägerstaslottet som också blir jättefint.
Jag tittade på programmet, jag har följt Instagramsidan i något år.
Jag tycker generellt det blev o är fint!
Han som byggde huset, tunnbindaren är jag släkt med, därav tycker jag det är roligt att det bevaras men med en ny prägel, det är inget museum utan ett boende
I släkten byggdes det en tunnbindargård på 1870-talet som såldes i början på 2000-talet till en med ambitionen att renovera upp det "som det var tidigare" och "bevara".
Av något oklara anledningar blev det inget av det, någon sa att det blev för dyrt.
Nu står den bara tom, förfaller och är i bedrövligt skick efter att de påbörjade men avslutade renoveringen, tyvärr...
Det gör mig ledsen, men samtidigt inte vårt hus mer än emotionellt längre...
Love och Amy får lägga sin ambitionsnivå, sin stil, sina drömmar till detta projekt. Något jag tycker de gjort med bravur, så sträck på er Love och Amy!
Sen hur de gör i tv, ja allt klipps , redigeras och vinklas. Så var lite källkritiska och betänk hur de klippt om det var du som deltog
Jag tycker generellt det blev o är fint!
Han som byggde huset, tunnbindaren är jag släkt med, därav tycker jag det är roligt att det bevaras men med en ny prägel, det är inget museum utan ett boende
I släkten byggdes det en tunnbindargård på 1870-talet som såldes i början på 2000-talet till en med ambitionen att renovera upp det "som det var tidigare" och "bevara".
Av något oklara anledningar blev det inget av det, någon sa att det blev för dyrt.
Nu står den bara tom, förfaller och är i bedrövligt skick efter att de påbörjade men avslutade renoveringen, tyvärr...
Det gör mig ledsen, men samtidigt inte vårt hus mer än emotionellt längre...
Love och Amy får lägga sin ambitionsnivå, sin stil, sina drömmar till detta projekt. Något jag tycker de gjort med bravur, så sträck på er Love och Amy!
Sen hur de gör i tv, ja allt klipps , redigeras och vinklas. Så var lite källkritiska och betänk hur de klippt om det var du som deltog
Redigerat:
Kanhända att familjen tyckte sig ha skäl till att byta dessa fönster, men varför måste de förstöras?
Gamla handblåsta glas är svåra att få tag på numera. Varför inte bara varsamt ta ut de gamla fönstrena och ställa upp dem på vinden så att framtida ägare har möjlighet att renovera eller måttillverka nya fönster med de gamla som förlaga? Den frågan borde programledarna kunnat lyfta!
Och vad hände med dörrarna på baksidan? De nya glasdörrarna tycker jag är ett större stilbrott än fönstren, som åtminstone på avstånd ser ok ut.
Gamla handblåsta glas är svåra att få tag på numera. Varför inte bara varsamt ta ut de gamla fönstrena och ställa upp dem på vinden så att framtida ägare har möjlighet att renovera eller måttillverka nya fönster med de gamla som förlaga? Den frågan borde programledarna kunnat lyfta!
Och vad hände med dörrarna på baksidan? De nya glasdörrarna tycker jag är ett större stilbrott än fönstren, som åtminstone på avstånd ser ok ut.
Det har inte kostar många kronor att renovera mina fönster, men nya det skulle kosta minst 50000kr, och man behöver inte anlita någon hela tiden för renovering.T twoody skrev:
Det är inte bara fönsterna i den där så kallade renoveringen som ser hemskt ut, dom förstörde så mycket mer. Att förstörs att gammalt hus och visa på tv hur duktiga dom är.S sinclairhacker skrev:Jag gillar också o renovera o ta hand om saker, har lärt mig lite om o renovera fönster och skulle gärna vilja veta mer.
Men varför skapar du inte en ny tråd för detta isåfall?
För jag förväntar mig inte ett program om Byggnadsvård när man ser ett program i serien Husdrömmar, och i detta fall så sitter nya fönster där , husprojektet är avslutat, så att diskutera det känns som sisofysarbete.
Vill man ge diskutera om renovering av gamla fönster, eller satsa på nya fönster man kan renovera själv, så starta en ny tråd för det då. Jag har redan läst 1-2 påstående om gamla fönster jag skulle vilja försvara, med de erfarenheter jag har, men jag tycker de åsikterna kan jag spara till en egen tråd vars fokus är fönster och renovering.... Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård, för att citera en fransk författare.
Jo det upp till dom att förfula. Men att också komma med lögner att fönsterna inte går att renovera för att försvara bytet det gör det bara löjligt. För det var väll nå sådant dom hade skrivit här och sedan tagit bort det.H Hullefar skrev:
Men snälla varför detta hat mot några som har gjort en jätte fin renovering.Bjor skrev:
Sen att du tycker det är fult får stå för dig, jag tycker det är väldigt fint och tycker det är otroligt bra att kasta ut gamla fönster och sätta in finare och bättre och samtidigt tjäna på det.
Kan bara säga att jag inte håller med dig. Såg du programmet eller de bilddumpar som KnockOnWood visade? Man gör ett byte till moderna fönster i liknade stil. Man kunde absolut gjort nya träfönster i samma stil, man kunde renoverat de få som var kvar, men oavsett så hade skillnaden på avstånd inte varit så enormt stor. Vill du se moderna fönster i hus ifrån 1930 talet, så kan du kolla in hos mina grannar, du skulle verkligen inte stå ut.Bjor skrev:
Personligen så anser jag att det är deras ensak, det är inget att börja ett byggnadsvårdskorståg.
Och Gurrakrog har ju i sitt inlägg verkligen visat hur det blir när man snackar men inte gör något, att renovera mycket som det ursprungligen var tar tid att få rätt, o lära sig.
Jag är ju ingen supersnabb byggnadsvårdare som kanske du är, och har dessutom arbete, pendling och en familj o intresse utanför att bara hålla på med renovering, men att renovera alla mina källarfönster inkl slipning, glasbyte och omkittning och ommålning, tog minst den tid som Love hann sätta upp hela köket på.....
Själv är jag intresserad av att lära mig mer om byggnadsvård, och har läst på, sett en del filmer och träffat en del intressant folk som gärna ger tips, men som också är pragmatiska. Men jag kan lova en sak, jag kollar inte på Husdrömmar för att se byggnadsvårdsprojekt hur man renoverar så allt blir i samma stil som när huset uppfördes.
Mest lästa artiklarna
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Tingsrätten: Köparna visste om parkslide
Artikelkommentarer -
5 sätt som mer tid ger ett billigare husbygge
Artikelkommentarer -
Växande problem med byggbolag som kursas för att starta på nytt
Artikelkommentarer -
Vindkraft gick om kärnkraft i vinter
Artikelkommentarer -