41 633 läst · 146 svar
42k läst
146 svar
Husdrömmar: Amy och Love återupplivar ödehus i Vinslöv
Jag förstår om Love blir irriterad på den här diskussionen och jag tycker att vissa här kunde hålla tyst med sina kommentarer om hur huvudpersonerna beter sig osv, och koncentrera sig på huset (detta är ju byggahus.se).
Samtidigt så är ju Husdrömmar och TV vad det är. Jag hade själv blivit väldigt irriterad om jag kanske haft långa diskussioner och förklaringar tillsammans med produktionen om varför man väljer vissa saker (uteplats före veranda, byte av fönster osv) och sedan klipper de programmet så att Gert (som alltid är rätt dryg) tycks kommentera verandarenovering var 5:e minut.
Jag som själv inte kan renovera ett piss och är lat skulle mycket väl kunna köpa ett sådant hus och sedan låta snickare smälla in polska plastfönster överallt bara för att det är billigare och enklare för mig än att varsamt renovera upp originalfönstren i år efter år. Men hade det varit på TV hade jag nog också velat ha med förklaringen då också, att jag helt enkelt prioriterar att allt ska vara så billigt som möjligt. (Jag menar inte att de gjorde så i Husdrömmar, det var en parallell.)
För att återgå till programmet så tycker jag att produktionen gjorde en konstig vinkling när 50 % av programtiden tycks handla om byggnadsvård och gamla metoder och hus och sedan bara "pang!" kommer slutresultatet som är jättemodernt. Varför inte ha med en diskussion där innehavarna bara säger "Ja, vi gillar den gamla utsidan och samtidigt älskar vi modern inredning och vill ha en modern känsla inuti". Det känns oärligt av produktionen gentemot innehavarna.
Samtidigt så är ju Husdrömmar och TV vad det är. Jag hade själv blivit väldigt irriterad om jag kanske haft långa diskussioner och förklaringar tillsammans med produktionen om varför man väljer vissa saker (uteplats före veranda, byte av fönster osv) och sedan klipper de programmet så att Gert (som alltid är rätt dryg) tycks kommentera verandarenovering var 5:e minut.
Jag som själv inte kan renovera ett piss och är lat skulle mycket väl kunna köpa ett sådant hus och sedan låta snickare smälla in polska plastfönster överallt bara för att det är billigare och enklare för mig än att varsamt renovera upp originalfönstren i år efter år. Men hade det varit på TV hade jag nog också velat ha med förklaringen då också, att jag helt enkelt prioriterar att allt ska vara så billigt som möjligt. (Jag menar inte att de gjorde så i Husdrömmar, det var en parallell.)
För att återgå till programmet så tycker jag att produktionen gjorde en konstig vinkling när 50 % av programtiden tycks handla om byggnadsvård och gamla metoder och hus och sedan bara "pang!" kommer slutresultatet som är jättemodernt. Varför inte ha med en diskussion där innehavarna bara säger "Ja, vi gillar den gamla utsidan och samtidigt älskar vi modern inredning och vill ha en modern känsla inuti". Det känns oärligt av produktionen gentemot innehavarna.
Var fönstrern utslitna??? Jag såg inte att dom var det. Jag skulle gärna plockat ut don gratis år dom, så dom slapp det besväret.O Olaf3 skrev:Jag tycker det var ett av de bättre avsnitten av Husdrömmar dels för att Gert Wingård inte klagade hela tiden över budget och hur andra väljer att göra, och dels för att husägarna var härliga personer med driv. De var inne i sin dröm och de genomförde den.
Att de sätter sågen i gamla utslitna fönster har jag inga problem med, i motsats till andra inlägg in den här tråden. Saker och ting tar slut och då är det tippen som gäller. Och nya tider bjuder nya möjligheter som ger bättre komfort. Jag tycker husägarna tog hand om byggstilen med utformningen av de nya fönstren.
Tågen sen, det finns staket för att skydda barnen och glöm inte att lägen vid bilväg kan vara än värre. Och man vänjer sig vid ljud och vibrationer. Jag har bott granne med stambanan mellan Göteborg och Hallsberg. Snacka om ljud och vibrationer, första natten. Sen hörde jag det aldrig mer.
Om jag saknade nåt så var det källare och uppvärmning. Det hade varit intressant. Nåt jag önskar upphör är de ständiga pusskalasen. Om de ska hålla på och slicka på varandra så får de väl göra det men sluta filma det.
Mina fönster dom är 200 till 250 år gamla och dom håller många år än. Och komforten är det inte nå fel på. Har stött på nys fönster som har varit mycket kallare än mina, som här på jobbet. Och nå energibesparing det är minimalt, för min del skulle jag spara ca. 200kr per år. Och judnivån utifrån, då valde dom dålig isolering i vägarna för det. Då skulle dom ha valt en tyngre isolering.
Konstiga val i den renoveringen. Det som var fint efter renoveringen, det är det dom inte har renoverats. Men det är min smak och inte alls andras.
Fönstren var rätt slitna och i dåligt skick, enligt Love själv (i en kommentar här som nu är borttagen) dessutom var de flesta av husets originalfönster utbytta redan innan paret köpte huset så valet att byta de få kvarvarande originalfönstren var nog ett bra beslut.Bjor skrev:Var fönstrern utslitna??? Jag såg inte att dom var det. Jag skulle gärna plockat ut don gratis år dom, så dom slapp det besväret.
Mina fönster dom är 200 till 250 år gamla och dom håller många år än. Och komforten är det inte nå fel på. Har stött på nys fönster som har varit mycket kallare än mina, som här på jobbet. Och nå energibesparing det är minimalt, för min del skulle jag spara ca. 200kr per år. Och judnivån utifrån, då valde dom dålig isolering i vägarna för det. Då skulle dom ha valt en tyngre isolering.
Konstiga val i den renoveringen. Det som var fint efter renoveringen, det är det dom inte har renoverats. Men det är min smak och inte alls andras.
Eller att låter en finsnickare att tillverka nys gammal fönster så skulle det bli finns. Sliten så dom måsta renoveras kanske, men dom har nog inte sådan kunskap att kunna bedöma det. Jag har renoverat fönster som en 1/3 av bågen var rutten och karmen var bara att göra en ny, men det gick att renovera dom. Så deras kunskap är nog inte så bra när det gäller att berömma sådant.
Alla har inte råd att låta finsnickare tillverka fönster... Jag hade antingen låtit de sitta kvar som de är bara eller köpt billigast möjliga på byggmax.Bjor skrev:Eller att låter en finsnickare att tillverka nys gammal fönster så skulle det bli finns. Sliten så dom måsta renoveras kanske, men dom har nog inte sådan kunskap att kunna bedöma det. Jag har renoverat fönster som en 1/3 av bågen var rutten och karmen var bara att göra en ny, men det gick att renovera dom. Så deras kunskap är nog inte så bra när det gäller att berömma sådant.
Billigaste och fulaste och troligt dyrt i längden, håller nog inte så länge.. Lägger dom 2,5 miljoner på renovera så sitter det nog inte i pengarna utan mer att någon hantverkare har gett dom rådet att byta till nya. Finns också snickerier som gör äldre fönster och är inte så farligt mycket dyrare än sådan där massproducerade fönster. Men bryr man sig inte om utseendet på huset så gör man inte det, som jag inte tycket att dom gör. Eller dom vill nog att det ska se lite nybyggt ut. Fint blev det då inte.H Hullefar skrev:
Att hitta hantverkare som renoverar fönster är nog inte lätt, det är omständigt, tar tid och är dyrt samt svårt att hitta folk som kan jobbet. Dessutom finns det ingen tillverkare av fönster som gör reklam för renovering av fönster. Om man vill renovera i originalstil får man nog göra det själv och då tar det tid och då blir det antagligen inget program i teve tyvärr.
Det finns dom som tillverkar fönster, ett fönster kan bli dyrt, men beställer man fler så blir det billigare per fönster. Och renovera det gör man själv, och det är inte nå svårt men tar lite tid. Är ganska enkelt att görs egna fönster också, bara få tag på två frässtål för profilerna sen bara kör långa plankor och kapa dom sen till rätt länge. Det är om man måste specialbeställs stålet som det kan bli lite dyrare. Kan msn hantera en överhsndsfräs, såg och stämmjärn så kan man laga eller tillverka fönster. Finns mindre sågverk som kan fräsa brädorna med den profilen man vill ha om man inte vill görs det själv. Är men inte så noga med att profilen ska vara exakt identiskt så kostar en föndtetbåge mellan 2 å 3 tusen.Q Qvanten skrev:Att hitta hantverkare som renoverar fönster är nog inte lätt, det är omständigt, tar tid och är dyrt samt svårt att hitta folk som kan jobbet. Dessutom finns det ingen tillverkare av fönster som gör reklam för renovering av fönster. Om man vill renovera i originalstil får man nog göra det själv och då tar det tid och då blir det antagligen inget program i teve tyvärr.
Och fönsterna kan dom nog byta efter programmet har spelats in.
Nya fönster har dom försökt gjort så att dom inte ska gå att renovera, så varför göra reklam för det då?
Underhållsfritt är samma som svår eller omöjligt att renovera. För man ska inte underhålla dom, man ska köps nya när dom är dåliga så dom får säljs fler fönster.
Underhållsfritt är samma som svår eller omöjligt att renovera. För man ska inte underhålla dom, man ska köps nya när dom är dåliga så dom får säljs fler fönster.
Man kan renovera vad som helst, men folk verkar inte förstå att det kostar pengar.Bjor skrev:Eller att låter en finsnickare att tillverka nys gammal fönster så skulle det bli finns. Sliten så dom måsta renoveras kanske, men dom har nog inte sådan kunskap att kunna bedöma det. Jag har renoverat fönster som en 1/3 av bågen var rutten och karmen var bara att göra en ny, men det gick att renovera dom. Så deras kunskap är nog inte så bra när det gäller att berömma sådant.
Oftast är det billigare och smidigare att sätta in nya fönster.
Jag gillar också o renovera o ta hand om saker, har lärt mig lite om o renovera fönster och skulle gärna vilja veta mer.Bjor skrev:
Men varför skapar du inte en ny tråd för detta isåfall?
För jag förväntar mig inte ett program om Byggnadsvård när man ser ett program i serien Husdrömmar, och i detta fall så sitter nya fönster där , husprojektet är avslutat, så att diskutera det känns som sisofysarbete.
Vill man ge diskutera om renovering av gamla fönster, eller satsa på nya fönster man kan renovera själv, så starta en ny tråd för det då. Jag har redan läst 1-2 påstående om gamla fönster jag skulle vilja försvara, med de erfarenheter jag har, men jag tycker de åsikterna kan jag spara till en egen tråd vars fokus är fönster och renovering.... Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård, för att citera en fransk författare.
Alltså jag gillar också gamla hus, mycket mer än nya hus. Men jag anser också att om man inte vill lägga pengar på att renovera fönster så är det fritt fram att köpa billiga sådana istället. Det ska man ju inte lägga sig i om man inte äger huset i fråga.N Nephew skrev: