Exakt, så står det i manualen.
 
  • Gilla
Dropdead
  • Laddar…
Jag drog den under plattorn och nästan rakt ut från basen. Tog sikte på hörnen av öppningen och sedan ca 45 grader ut mot kanten av plattorn i framkant. Sedan blev det att tänka till så ex runt stupröret så blev det en loop ut på gräsmattan så det blev ca 30cm från röret och inte plattorna eller väggen. Bakom stegen på bild så ligger det också plattor ca 30cm från vägg och även där ligger slingan i kanten av plattorn mot gräset.

Guide kabeln går under basen och i framkant sågade jag ett snitt i plattan så den går snett ner under plattan framför. Hade inte gjort snittet först och det gjorde att kabeln gick i en 90 grader ner och stack upp någon mm.

För att avgöra hur bred öppning du skall ha ställde jag 2 leca block på var sin sida om basen och lät klipparen gå hem några gånger. Jag hade dock glömt att det skulle vara stående reglar ner så det avstånd på 5cm extra på var sida jag hade tagit till för att den säkert skulle gå fritt blev exakt då reglarna är 45x90.

Varken öppning eller dragning av tråd är ens nära det som står i manualen, men det gick att göra rätt mycket snävare. Bara att prova dig fram lite och se vad din situation och placering klarar. :)
 
Behövs inte, prova..:)
 
Tänkte bygga ett hus åt en kompis klippare. Han har en landroid från 2012. Vill inte röja mina planer genom att åka hem dit och mäta. Så finns det någon här som kan dela med sig av lämpliga mått?

Tack på förhand!
 
Redigerat:
Schysst lösning! Har köpt mig en Worx 2.0 och vill gärna ha tips på hur du lagt din begränsningskabel. Har du en skiss på detta samt gärna på hur du gjort med vipporten också så tas det tacksamt emot. (y)
 
Siles skrev:
[video=youtube;NBfjbBVsReE]http://www.youtube.com/watch?v=NBfjbBVsReE[/video]

[video=youtube;xofv5oyxW7k]http://www.youtube.com/watch?v=xofv5oyxW7k[/video]

Ska väl målas :p
Hur la du kabeln? Skiss på det?
 
automov_308 skrev:
[video=youtube;fj5zGcKghi0]http://www.youtube.com/watch?v=fj5zGcKghi0&feature=youtu.be[/video]
Nu har min flitiga sommarjobbare belönats med en automatisk vipport :)
Riktigt snyggt! Tar gärna emot bild/skiss på denna lösning.
 
Behövs å behövs..de e ju kul!
Nåt skyddar det väl, sen ser det väl förjä...a trevligt ut👍😀
 
Tänkte bygga nåt basic..det går ju inte nu längre....får lägga manken till😳
 
  • Gilla
Jimhag84
  • Laddar…
20140407-185147.jpg

Mitt hus till min Landroid L.
Håller på att komplettera med givare i huset som ska indikera att klipparen har kommit hem som den ska. Fungerar även för att se gångtider och som utökat stöldlarm :)
 
  • Gilla
tompathepilot och 1 till
  • Laddar…
Snyggt!
Hur gör du med givaren, ? Vad för slags givare skall du använda?
 
  • Gilla
Toomaster
  • Laddar…
Tackar :) Kul med respons!
Sensorn är en inställbar laseravståndssensor, typ 0-50cm. En fotocell med mottagare och givare i samma enhet kan man säga. Sedan ska signalen skickas vidare via 433Mhz till mitt tellsticksystem som får behandla signalen. Som sändare av signalen tänkte jag använda antingen en arduino med sändarkort eller en Nexa Wbt-912.

Underlättar att man kan se om klipparen har hittat hem direkt i telefonen. Så man slipper ut och kika i huset.. :)
 
  • Gilla
tompathepilot
  • Laddar…
Jag har kopplat en vanlig mikrobrytare i laddstationen som sluter kontakterna till en Nexa sändare WBT-912, http://www.kjell.com/sortiment/el/e...are/sjalvlarande/nexa-2-kanals-sandare-p50307, som skickar statusen till TellStick Net så att man får upp i telefonen om gräsklipparen är ute och klipper eller vilar sig.
Sedan kan man även programmera Events eller Händelser i Telldus Live så får man mail eller SMS eller bara tänder en lampa när gräsklipparen går ut eller in.

IMG_1105.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kan dock inte starta eller stanna klipparen från telefonen även om det ser ut så i displayen :)
 
  • Gilla
thor17 och 3 till
  • Laddar…
Nördigt och kul!!
 
Kul med fler ideer :)
Microbrytare skulle kanske även kunna funka på min, tack för tipset. Är ju igentligen dumt att krångla till det mer än nödvändigt. Men det är kul :) En klar fördel att man inte behöver dra en extra 12v-matning ut. Testar det till att börja med, återkommer framåt påsk.

Kör ett liknande system till pelletsbrännaren som varnar för att brännaren stannat eller att pelletsen börjar ta slut. Får då email. Funkar jättebra tycker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.